Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8cf233a2-abbd-4b7d-ac40-72d10d0e2751","c_author":"HVG","category":"360","description":"Egy új, az Egyesült Államokban kidolgozott genetikai teszt nyálból képes kimutatni olyan agresszív prosztatadaganatok meglétét, amelyeket a hagyományos vizsgálatok többsége nem jelez.","shortLead":"Egy új, az Egyesült Államokban kidolgozott genetikai teszt nyálból képes kimutatni olyan agresszív prosztatadaganatok...","id":"20250522_hvg-prosztatarak-diagnozis-nyalteszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8cf233a2-abbd-4b7d-ac40-72d10d0e2751.jpg","index":0,"item":"85e4e6e0-465f-49ce-9d9c-42823b675222","keywords":null,"link":"/360/20250522_hvg-prosztatarak-diagnozis-nyalteszt","timestamp":"2025. május. 22. 18:30","title":"6000 férfivel próbálták ki: egy új nyálteszt kimutatja a prosztatarák agresszív formáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1d325fa-bc64-4a52-a9e2-cea32c9633ef","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szintet lépett Trump fenyegetőzése: ugyan az amerikai elnök már régóta elégedetlen azzal, hogy az Apple Indiában tervezi gyártani a telefonjai egy részét, most már konkrét szankciót is belebegtetett.","shortLead":"Szintet lépett Trump fenyegetőzése: ugyan az amerikai elnök már régóta elégedetlen azzal, hogy az Apple Indiában...","id":"20250523_donald-trump-apple-iphone-gyartasa-egyesult-allamok-vam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1d325fa-bc64-4a52-a9e2-cea32c9633ef.jpg","index":0,"item":"8a5f219c-bca6-4f96-a4ba-8900a2d0d11a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250523_donald-trump-apple-iphone-gyartasa-egyesult-allamok-vam","timestamp":"2025. május. 23. 14:45","title":"Trump megfenyegette az Apple-t, 25 százalékos vámot akaszthat a cég nyakába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69c8f900-0af9-44fd-b724-750ee49be5f7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Meg is építenek év végéig 300 akkucsere-állomást Kínában.","shortLead":"Meg is építenek év végéig 300 akkucsere-állomást Kínában.","id":"20250522_kamionoknal-vezeti-be-az-akkucseret-a-CATL","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69c8f900-0af9-44fd-b724-750ee49be5f7.jpg","index":0,"item":"c8d34881-f08a-4155-94b1-335f7aa3cb8c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250522_kamionoknal-vezeti-be-az-akkucseret-a-CATL","timestamp":"2025. május. 22. 10:42","title":"Öt perc és mehet tovább: a villanykamionoknál az akkucsere a jó megoldás a CATL szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"454ba7b5-de36-4448-9d49-9558a9d9616a","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az orosz külügyminiszter szerint nem elegáns ortodox államok számára, hogy egy katolikus helyszínen vitassák meg a nézeteltéréseiket.","shortLead":"Az orosz külügyminiszter szerint nem elegáns ortodox államok számára, hogy egy katolikus helyszínen vitassák meg...","id":"20250523_orosz-ukran-haboru-szergej-lavrov-dmitrij-peszkov-beketargyalasok-vatikan-xiv-leo-papa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/454ba7b5-de36-4448-9d49-9558a9d9616a.jpg","index":0,"item":"a9dbf3be-3c35-4863-8f76-648a9851f5c3","keywords":null,"link":"/vilag/20250523_orosz-ukran-haboru-szergej-lavrov-dmitrij-peszkov-beketargyalasok-vatikan-xiv-leo-papa","timestamp":"2025. május. 23. 12:32","title":"Lavrov nem hiszi, hogy a Vatikán jó helyszíne lenne az orosz–ukrán tárgyalásoknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54fd70af-cae9-47d2-aca4-9d9e0b9e4836","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A párt érdemben nem válaszolt Gaal Gergely bírálataira.","shortLead":"A párt érdemben nem válaszolt Gaal Gergely bírálataira.","id":"20250522_kdnp-gaal-gergely-orszagos-elnoksegi-tag-lemondas-reakcio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54fd70af-cae9-47d2-aca4-9d9e0b9e4836.jpg","index":0,"item":"9f3c2148-a121-4f83-a283-23832e1ef384","keywords":null,"link":"/itthon/20250522_kdnp-gaal-gergely-orszagos-elnoksegi-tag-lemondas-reakcio-ebx","timestamp":"2025. május. 22. 21:23","title":"A KDNP egyéni ambíciókat emlegetve reagált az országos elnökségi tag lemondására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1345725b-f685-407a-a3e5-5ceb692f64ac","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"cegauto","description":"Jöhetnek az iskolautcák, ahová ilyenkor nem lehet behajtani.","shortLead":"Jöhetnek az iskolautcák, ahová ilyenkor nem lehet behajtani.","id":"20250522_Kitiltanak-auto-reggel-delutan-iskolautca","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1345725b-f685-407a-a3e5-5ceb692f64ac.jpg","index":0,"item":"4ea88f8e-16ab-4cf3-9b06-f8119f0745ee","keywords":null,"link":"/cegauto/20250522_Kitiltanak-auto-reggel-delutan-iskolautca","timestamp":"2025. május. 22. 15:25","title":"Lezárnák az autósok elől reggel és délután az iskolák előtti utcákat Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"145d2fbf-7d73-43bd-b159-55c5e3193d05","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A KFT-ből kilépő Laár András azt monda, évekig tűrte a zenésztársai neheztelő, korholó hozzáállást, akik őt tartották az együttes leggyengébb láncszemének.","shortLead":"A KFT-ből kilépő Laár András azt monda, évekig tűrte a zenésztársai neheztelő, korholó hozzáállást, akik őt tartották...","id":"20250524_laar-andras-kft-kilepes-oka-konfliktus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/145d2fbf-7d73-43bd-b159-55c5e3193d05.jpg","index":0,"item":"9b5e8bd6-7788-4246-9265-9fc58e97c0b6","keywords":null,"link":"/kultura/20250524_laar-andras-kft-kilepes-oka-konfliktus","timestamp":"2025. május. 24. 07:24","title":"Laár András a KFT-ről: Látni nem akarom ezt a három embert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Karácsony után legközelebb május elején kezdtek el sokan gondolkozni a nyaralás helyszínén.","shortLead":"Karácsony után legközelebb május elején kezdtek el sokan gondolkozni a nyaralás helyszínén.","id":"20250523_horvat-olasz-gorog-spanyol-nyaralas-balaton-google-trends","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba.jpg","index":0,"item":"661ab956-10b3-49a0-b595-47071bc976b6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250523_horvat-olasz-gorog-spanyol-nyaralas-balaton-google-trends","timestamp":"2025. május. 23. 05:30","title":"A horvát, az olasz, a görög és a spanyol nyaralás is veri a balatonit a magyar internezetőknél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miközben a kormány és a főváros egyre hosszabb 4-es metrót ígér, az átadás határideje csúszik: a legújabb verzió 2010-re tolná a teljes, a Kelenföldtől a Bosnyák térig tartó vonal átadását.
Újabb, bár egyelőre inkább virtuálisnak tűnő győzelmet könyvelhet el metróügyben a főváros. A pénzügyminiszter által a parlamentnek két hete benyújtott és még június végén elfogadtatni tervezett törvényjavaslat további négy állomással a Bosnyák térig bővíti a 4-es metró vonalát, így azt mégis egy szuszra építhetik meg (lásd ábránkat). A fővárosnak a számára presztízskérdéssé vált metróberuházásról két év alatt ugyan két törvényt is sikerült kipréselnie a szocialista többségű kormányból, az átadás határideje azonban egyre csúszik. A 2003 nyarán elfogadott, akkor még csak a Keleti pályaudvar és Kelenföld között húzódó, tíz állomást tartalmazó szakasz eredetileg 2008-ra készült volna el (HVG, 2004. január 24.), azonban az időpont most 2009-re módosult, míg a további négy állomást 2010-ben adnák át. Az első ütem "legeslegutolsó" határidejének egyéves csúszását a Városházán az elhúzódó bírósági perekkel magyarázzák: a 4-es metró építési engedélye csak tavaly nyár végén vált jogerőssé (HVG, 2004. július 3.).
A hosszabbításról szóló, a kormány és a főváros megállapodását új törvényben rögzítő jogszabály vajúdását viszont nehéz lenne a perekre fogni. A kormány a plusz négy állomást már tavaly tavasszal beígérte a fővárosi önkormányzatnak, a törvényjavaslatot pedig 2004. június végén tárgyalta volna a parlament. A valóságban azonban nyögvenyelősen haladt a munka. A Pénzügyminisztérium (PM) az elmúlt egy évben inkább a büdzsé terheinek csökkentésével foglalatoskodott, semmint azok növelésével. A pluszként bevállalt állomások - 2002-es árakon számolva - ugyanis csaknem 70 milliárd forinttal fejelik meg az eredeti projekt 195 milliárd forintra tervezett költségét. Az áfa nélkül immár 264,4 milliárd forintra rúgó számla 79 százalékát a megállapodás szerint az állam, a fennmaradó részt pedig a főváros állja majd (lásd táblázatunkat a 91. oldalon).
HVG
Az államháztartási hiány lefaragásával küzdő PM kétségbeesett próbálkozásként idén áprilisban a teljes metróépítést kipaterolta volna a költségvetésből. A sztrádaépítésnél bevetett technikát, a beruházás ppp-ssé minősítését húzta elő a kalapból, azaz egy - inkább csak kvázi - magáncégre lőcsölték volna a fejlesztéshez szükséges hitel felvételét (HVG, 2005. április 23.). Miután a kiszemelt "magáncég" a fővárosi tulajdonban lévő BKV Budapesti Közlekedési Rt. (BKV) lett volna, a Városháza néhány nap alatt megtorpedózta a koncepciót. A BKV finanszírozása amúgy is évek óta borotvaélen táncol, szerepváltása ráadásul további egy-két évvel bizonyosan késleltette volna a beruházást, hiszen újra kellett volna fogalmazni az állami-fővárosi finanszírozási konstrukciót hitelező Európai Beruházási Bankkal a megállapodást.
A fiaskó után a PM-ben visszatértek az eredeti, a főváros számára kedvező koncepció kidolgozásához. Eszerint a kormány 2007-ben és 2008-ban nemcsak a ráeső, hanem a fővárosi részt is fizeti egészen addig, amíg meg nem téríti a fővárosnak a metróépítés felszíni előkészítésére 2002-től fordított költségét. Az állam a fővárosi hányad előteremtésébe is besegít. A törvényjavaslatból kiderül, hogy az önkormányzat - a Magyar Államkincstár közbeiktatásával - a beruházáshoz kapcsolódó, visszaigényelhető áfa összegének megfelelő kölcsönt kap az államtól. Miután a létesítmények átkerülnek a BKV tulajdonába (ez a cég mérlegében támogatás formájában jelenik majd meg), a főváros a társaság által visszaigényelt áfából törleszti az összeget a kincstárnak.
Nem elsősorban politikai érvek, inkább a szakmai megfontolások hatottak a metró meghosszabbítása kapcsán a kabinetre - állítják a Városházán. Eszerint ha a 14 metróállomást egy lendülettel építik meg, az a teljes beruházás költségét 10-15 százalékkal mérsékli. Gulyás László, a beruházás irányítására létrehozott BKV Rt. DBR Metró Projektigazgatóságának vezetője szerint az is nyilvánvalóvá vált, a Baross tér alkalmatlan arra, hogy az új metróvonal ideiglenes végállomása legyen. A pályaudvar környezetében nem alakítható ki P+R parkoló, a többirányú csatlakozás miatt várhatóan megnövekvő felszíni forgalom pedig hosszabb távon kaotikus állapotokat idézne elő a környéken. A Bosnyák tér viszont tágasabb, több lehetőséget kínál parkolók kialakítására, busz-, villamos-végállomás bővítésére. Milliárdos pluszköltséget okozott volna a 44-es villamos ideiglenes visszaállítása is a mára reménytelenül bedugult Thököly út forgalmának enyhítésére.
A diadalittas hangulatot beárnyékolja azonban, hogy ismét fellángoltak a metróépítés körüli viták. "A 4-es metró nyomvonala úgy rossz, ahogy van, ezért jelenlegi formájában nem is kellene megépíteni"- mondta Dorner Lajos, a szakmai berkekben egyre rangosabbnak tartott Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője. A VEKE szerint a metróprojekten dolgozó közlekedési szakemberek nem merik kockára tenni a biztos költségvetési támogatást azzal, hogy kimondják: a 4-es metró több mint harmincéves tervei mára elavultak. A civil szervezet szerint ugyanis a méregdrága új metró nem enyhít a főváros legégetőbb problémáin, a bevezető utak túlzsúfoltságán, nem teremt közlekedési kapcsolatot a külvárosi kerületekkel, illetve a város környéki településekről a fővárosba ingázók számára. A csupán a belvárosi kerületeket összekötő 4-es metró legfeljebb az utazók 5-10 százalékának jelent majd könnyebbséget, miközben árából a VEKE szerint az elővárosi vasútvonalak bekapcsolásával, a fővárosi felszíni közlekedés átszervezésével az utasok közel egyharmadánál érzékelhető javulást lehetne elérni. A 4-es metró pénzéből jutna a majdani 5-ös metró előrehozott építésére is. Az egyelőre csupán a tervezőasztalon létező újabb elképzelésről a VEKE úgy véli, jóval korszerűbb, jobban igazodik a város igényeihez azáltal, hogy megteremtené a csepeli és a ráckevei HÉV csatlakoztatását a 2-es metró Astoriánál lévő csomópontjához, majd a következő szakaszban megépülne a gödöllői HÉV-összeköttetés is.
HVG
Gulyás László szerint a VEKE egyszerűen nem hajlandó tudomásul venni, hogy már nem lehet tehermentesíteni a túlzsúfolt belvárost a felszíni közlekedés átszervezésével. A 7-es buszok számára például hiába tartanak fenn külön buszsávot, azok főként a Kis- és a Nagykörút keresztirányú forgalma miatt nem tudják tartani a menetidejüket. A város csak a föld alatti fejlesztéssel juthat levegőhöz - állítja Gulyás.
Noha a törvényjavaslatról a parlamentben múlt héten megkezdődött vitán az ellenzéki képviselők a VEKE mindent borító felvetésénél szelídebb ötletekkel álltak elő, a szocialista és szabaddemokrata honatyák ezúttal példás összhangban hárították a módosító indítványokat, mondván, hogy metrót akarnak építeni, nem pedig a már elfogadott nyomvonalról végeláthatatlan polémiát folytatni. Így könnyen megjósolható Wintermantel Zsolt fideszes országgyűlési képviselő módosító indítványának a sorsa is, amely a Levegő Munkacsoporthoz hasonlóan a budaörsi leágazás mellett ágál. Kalkulációik szerint jelentős költségnövekedés nélkül lenne megoldható a 4-es metró Kelenföldön véget érő szakaszának a budaörsi virágpiacig tartó meghosszabbítása, amely a Budaörsi út, a Gazdagréti lakótelep érintésével enyhítené a városhatárban tapasztalható közlekedési tumultust. Városházi vezető politikusok a HVG-nek név nélkül ugyanakkor azt is megjegyezték, hogy a 4-es nyomvonalának tervezésekor valóban ütköztek a VEKE által jogosan hangoztatott szakmai és a politikai szempontok. Amíg ugyanis a települési, megyei önkormányzati rendszert nem váltja fel a regionális önkormányzati szövetség, addig a fővárosnak nem érdeke, hogy saját forrásai terhére úgy segítsen egy másik önkormányzaton, hogy az egyetlen fillérrel sem járul hozzá a fejlesztéshez.
A KFT-ből kilépő Laár András azt monda, évekig tűrte a zenésztársai neheztelő, korholó hozzáállást, akik őt tartották az együttes leggyengébb láncszemének.