Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"51e62e85-5774-4c68-b2a0-9ccc6c55b28e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Las Vegas-i CES 2025-ön debütált a meghökkentő formájú Honda 0 Saloon és 0 SUV.","shortLead":"A Las Vegas-i CES 2025-ön debütált a meghökkentő formájú Honda 0 Saloon és 0 SUV.","id":"20250108_furcsa-uj-villanyautokkal-sokkol-a-honda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51e62e85-5774-4c68-b2a0-9ccc6c55b28e.jpg","index":0,"item":"77f8ebf1-94ee-43b1-90f6-c8dead4f6614","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_furcsa-uj-villanyautokkal-sokkol-a-honda","timestamp":"2025. január. 08. 07:21","title":"Furcsa új villanyautókkal sokkol a Honda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a62fd830-0d02-43b5-9563-931c6c3a5f29","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Az elektromos autókat akár otthon vagy a munkahelyen is tölthetjük, így elhalványulni látszik a vita, hogy ilyen szempontból a belső égésű motorral szerelt vagy a tisztán villanyos változat a praktikusabb-e. Ha út közben kell “etetni”, a gépet, az sem kidobott idő, ezért adunk pár tippet, hogy mire lehet felhasználni ezt a szűk fél órát. ","shortLead":"Az elektromos autókat akár otthon vagy a munkahelyen is tölthetjük, így elhalványulni látszik a vita, hogy ilyen...","id":"20241212_fordmagyarorszag_Ford_Explorer_toltesi_ido","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a62fd830-0d02-43b5-9563-931c6c3a5f29.jpg","index":0,"item":"9f623f3f-d1f7-411a-8808-761682b837e5","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241212_fordmagyarorszag_Ford_Explorer_toltesi_ido","timestamp":"2025. január. 09. 11:30","title":"Mi fér bele 26 percbe? – Ezt tedd, amíg feltölt az autód","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"2d557c19-cebc-4a6e-ba78-f2ded054b271","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A hét második felétől erős szélre és mínuszokra kell számítani.","shortLead":"A hét második felétől erős szélre és mínuszokra kell számítani.","id":"20250108_Vege-a-januari-tavasznak-ujra-hideg-lesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d557c19-cebc-4a6e-ba78-f2ded054b271.jpg","index":0,"item":"7e1e284e-d508-45ac-98aa-e675bc2735cf","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_Vege-a-januari-tavasznak-ujra-hideg-lesz","timestamp":"2025. január. 08. 07:44","title":"Vége a januári tavasznak, újra hideg lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d84e17d4-53bb-4257-8daf-3fe282488869","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Jean-Noel Barrot azonban nem gondolja, hogy a frissen megválasztott amerikai elnök valóban megpróbálná erőszakkal elfoglalni az északi-sarkvidéki szigetet.","shortLead":"Jean-Noel Barrot azonban nem gondolja, hogy a frissen megválasztott amerikai elnök valóban megpróbálná erőszakkal...","id":"20250108_trump-gronland-megszallas-francia-kulugyminiszter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d84e17d4-53bb-4257-8daf-3fe282488869.jpg","index":0,"item":"dc23ac68-7d39-4481-aca1-d7d05d241dbe","keywords":null,"link":"/vilag/20250108_trump-gronland-megszallas-francia-kulugyminiszter","timestamp":"2025. január. 08. 12:06","title":"A francia külügyminiszter megüzente Trumpnak: az EU nem hagyja, hogy megszállja Grönlandot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b60ff81-279e-4397-90dc-87815d338b5c","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Bár elterjedt, hogy a dal a drogokról szól, de Yarrow mindig azt állította, hogy a gyermekkori ártatlanság elvesztését tükrözi.","shortLead":"Bár elterjedt, hogy a dal a drogokról szól, de Yarrow mindig azt állította, hogy a gyermekkori ártatlanság elvesztését...","id":"20250108_puff-the-magic-dragon-szerzo-peter-yarrow-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b60ff81-279e-4397-90dc-87815d338b5c.jpg","index":0,"item":"2d403215-4d9d-4239-94b5-75f678d3aa70","keywords":null,"link":"/kultura/20250108_puff-the-magic-dragon-szerzo-peter-yarrow-meghalt","timestamp":"2025. január. 08. 14:31","title":"Meghalt Peter Yarrow, a Paff, a bűvös sárkány eredetijének szerzője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3abb8351-7452-49ec-a589-39844dd73a9c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A kormányfő idén először közölt politikai jellegű tartalmat a közösségi médiában.","shortLead":"A kormányfő idén először közölt politikai jellegű tartalmat a közösségi médiában.","id":"20250109_orban-viktor-x-csad-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3abb8351-7452-49ec-a589-39844dd73a9c.jpg","index":0,"item":"a5121f5f-4e1d-4617-9ac8-d6a8b601e081","keywords":null,"link":"/itthon/20250109_orban-viktor-x-csad-tamadas","timestamp":"2025. január. 09. 12:37","title":"Indiából üzent Orbán Viktor, ám nem Rogán, hanem Csád miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b020fde-74d1-417d-bfc9-d12df8176701","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A megállapodásnak köszönhetően a lehető legrövidebb idő alatt fel tudnak majd lépni a csalókkal szemben.","shortLead":"A megállapodásnak köszönhetően a lehető legrövidebb idő alatt fel tudnak majd lépni a csalókkal szemben.","id":"20250108_banki-csalas-megallapodas-rendorseg-cib-bank","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b020fde-74d1-417d-bfc9-d12df8176701.jpg","index":0,"item":"4b14ee33-907b-4113-bd22-0a3dbec30afe","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_banki-csalas-megallapodas-rendorseg-cib-bank","timestamp":"2025. január. 08. 15:57","title":"Összefogott a rendőrség és a CIB a banki csalók ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0b5d43a-a5d4-4bdd-919a-f7bd4984de9c","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Tíz vállalással indította el Lázár János az évet: a miniszter bejelentette, hogy júniustól 20 percnél nagyobb késés után visszajár a jegyár fele, buszos rásegítéssel készülnek a nyári főszezonra, és mellékesen azt is elmondta, hogy decemberben a GYSEV-ben még nagyobb tulajdonrészt szerzett a magyar állam, úgyhogy több dunántúli megye teljes hálózatát átadják.","shortLead":"Tíz vállalással indította el Lázár János az évet: a miniszter bejelentette, hogy júniustól 20 percnél nagyobb késés...","id":"20250108_Lazar-Janos-mav-volan-vasut-busz-kozlekedes-keses-jegy-klima-gysev-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0b5d43a-a5d4-4bdd-919a-f7bd4984de9c.jpg","index":0,"item":"6c233a68-47ca-4586-8027-afb78503f73d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_Lazar-Janos-mav-volan-vasut-busz-kozlekedes-keses-jegy-klima-gysev-ebx","timestamp":"2025. január. 08. 11:41","title":"Lázár bejelentette: 20 perc késés után visszajár a vasúti jegyár fele, buszt küldenek nyáron a vonat helyett, ha nincs klíma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miközben a kormány és a főváros egyre hosszabb 4-es metrót ígér, az átadás határideje csúszik: a legújabb verzió 2010-re tolná a teljes, a Kelenföldtől a Bosnyák térig tartó vonal átadását.
Újabb, bár egyelőre inkább virtuálisnak tűnő győzelmet könyvelhet el metróügyben a főváros. A pénzügyminiszter által a parlamentnek két hete benyújtott és még június végén elfogadtatni tervezett törvényjavaslat további négy állomással a Bosnyák térig bővíti a 4-es metró vonalát, így azt mégis egy szuszra építhetik meg (lásd ábránkat). A fővárosnak a számára presztízskérdéssé vált metróberuházásról két év alatt ugyan két törvényt is sikerült kipréselnie a szocialista többségű kormányból, az átadás határideje azonban egyre csúszik. A 2003 nyarán elfogadott, akkor még csak a Keleti pályaudvar és Kelenföld között húzódó, tíz állomást tartalmazó szakasz eredetileg 2008-ra készült volna el (HVG, 2004. január 24.), azonban az időpont most 2009-re módosult, míg a további négy állomást 2010-ben adnák át. Az első ütem "legeslegutolsó" határidejének egyéves csúszását a Városházán az elhúzódó bírósági perekkel magyarázzák: a 4-es metró építési engedélye csak tavaly nyár végén vált jogerőssé (HVG, 2004. július 3.).
A hosszabbításról szóló, a kormány és a főváros megállapodását új törvényben rögzítő jogszabály vajúdását viszont nehéz lenne a perekre fogni. A kormány a plusz négy állomást már tavaly tavasszal beígérte a fővárosi önkormányzatnak, a törvényjavaslatot pedig 2004. június végén tárgyalta volna a parlament. A valóságban azonban nyögvenyelősen haladt a munka. A Pénzügyminisztérium (PM) az elmúlt egy évben inkább a büdzsé terheinek csökkentésével foglalatoskodott, semmint azok növelésével. A pluszként bevállalt állomások - 2002-es árakon számolva - ugyanis csaknem 70 milliárd forinttal fejelik meg az eredeti projekt 195 milliárd forintra tervezett költségét. Az áfa nélkül immár 264,4 milliárd forintra rúgó számla 79 százalékát a megállapodás szerint az állam, a fennmaradó részt pedig a főváros állja majd (lásd táblázatunkat a 91. oldalon).
HVG
Az államháztartási hiány lefaragásával küzdő PM kétségbeesett próbálkozásként idén áprilisban a teljes metróépítést kipaterolta volna a költségvetésből. A sztrádaépítésnél bevetett technikát, a beruházás ppp-ssé minősítését húzta elő a kalapból, azaz egy - inkább csak kvázi - magáncégre lőcsölték volna a fejlesztéshez szükséges hitel felvételét (HVG, 2005. április 23.). Miután a kiszemelt "magáncég" a fővárosi tulajdonban lévő BKV Budapesti Közlekedési Rt. (BKV) lett volna, a Városháza néhány nap alatt megtorpedózta a koncepciót. A BKV finanszírozása amúgy is évek óta borotvaélen táncol, szerepváltása ráadásul további egy-két évvel bizonyosan késleltette volna a beruházást, hiszen újra kellett volna fogalmazni az állami-fővárosi finanszírozási konstrukciót hitelező Európai Beruházási Bankkal a megállapodást.
A fiaskó után a PM-ben visszatértek az eredeti, a főváros számára kedvező koncepció kidolgozásához. Eszerint a kormány 2007-ben és 2008-ban nemcsak a ráeső, hanem a fővárosi részt is fizeti egészen addig, amíg meg nem téríti a fővárosnak a metróépítés felszíni előkészítésére 2002-től fordított költségét. Az állam a fővárosi hányad előteremtésébe is besegít. A törvényjavaslatból kiderül, hogy az önkormányzat - a Magyar Államkincstár közbeiktatásával - a beruházáshoz kapcsolódó, visszaigényelhető áfa összegének megfelelő kölcsönt kap az államtól. Miután a létesítmények átkerülnek a BKV tulajdonába (ez a cég mérlegében támogatás formájában jelenik majd meg), a főváros a társaság által visszaigényelt áfából törleszti az összeget a kincstárnak.
Nem elsősorban politikai érvek, inkább a szakmai megfontolások hatottak a metró meghosszabbítása kapcsán a kabinetre - állítják a Városházán. Eszerint ha a 14 metróállomást egy lendülettel építik meg, az a teljes beruházás költségét 10-15 százalékkal mérsékli. Gulyás László, a beruházás irányítására létrehozott BKV Rt. DBR Metró Projektigazgatóságának vezetője szerint az is nyilvánvalóvá vált, a Baross tér alkalmatlan arra, hogy az új metróvonal ideiglenes végállomása legyen. A pályaudvar környezetében nem alakítható ki P+R parkoló, a többirányú csatlakozás miatt várhatóan megnövekvő felszíni forgalom pedig hosszabb távon kaotikus állapotokat idézne elő a környéken. A Bosnyák tér viszont tágasabb, több lehetőséget kínál parkolók kialakítására, busz-, villamos-végállomás bővítésére. Milliárdos pluszköltséget okozott volna a 44-es villamos ideiglenes visszaállítása is a mára reménytelenül bedugult Thököly út forgalmának enyhítésére.
A diadalittas hangulatot beárnyékolja azonban, hogy ismét fellángoltak a metróépítés körüli viták. "A 4-es metró nyomvonala úgy rossz, ahogy van, ezért jelenlegi formájában nem is kellene megépíteni"- mondta Dorner Lajos, a szakmai berkekben egyre rangosabbnak tartott Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője. A VEKE szerint a metróprojekten dolgozó közlekedési szakemberek nem merik kockára tenni a biztos költségvetési támogatást azzal, hogy kimondják: a 4-es metró több mint harmincéves tervei mára elavultak. A civil szervezet szerint ugyanis a méregdrága új metró nem enyhít a főváros legégetőbb problémáin, a bevezető utak túlzsúfoltságán, nem teremt közlekedési kapcsolatot a külvárosi kerületekkel, illetve a város környéki településekről a fővárosba ingázók számára. A csupán a belvárosi kerületeket összekötő 4-es metró legfeljebb az utazók 5-10 százalékának jelent majd könnyebbséget, miközben árából a VEKE szerint az elővárosi vasútvonalak bekapcsolásával, a fővárosi felszíni közlekedés átszervezésével az utasok közel egyharmadánál érzékelhető javulást lehetne elérni. A 4-es metró pénzéből jutna a majdani 5-ös metró előrehozott építésére is. Az egyelőre csupán a tervezőasztalon létező újabb elképzelésről a VEKE úgy véli, jóval korszerűbb, jobban igazodik a város igényeihez azáltal, hogy megteremtené a csepeli és a ráckevei HÉV csatlakoztatását a 2-es metró Astoriánál lévő csomópontjához, majd a következő szakaszban megépülne a gödöllői HÉV-összeköttetés is.
HVG
Gulyás László szerint a VEKE egyszerűen nem hajlandó tudomásul venni, hogy már nem lehet tehermentesíteni a túlzsúfolt belvárost a felszíni közlekedés átszervezésével. A 7-es buszok számára például hiába tartanak fenn külön buszsávot, azok főként a Kis- és a Nagykörút keresztirányú forgalma miatt nem tudják tartani a menetidejüket. A város csak a föld alatti fejlesztéssel juthat levegőhöz - állítja Gulyás.
Noha a törvényjavaslatról a parlamentben múlt héten megkezdődött vitán az ellenzéki képviselők a VEKE mindent borító felvetésénél szelídebb ötletekkel álltak elő, a szocialista és szabaddemokrata honatyák ezúttal példás összhangban hárították a módosító indítványokat, mondván, hogy metrót akarnak építeni, nem pedig a már elfogadott nyomvonalról végeláthatatlan polémiát folytatni. Így könnyen megjósolható Wintermantel Zsolt fideszes országgyűlési képviselő módosító indítványának a sorsa is, amely a Levegő Munkacsoporthoz hasonlóan a budaörsi leágazás mellett ágál. Kalkulációik szerint jelentős költségnövekedés nélkül lenne megoldható a 4-es metró Kelenföldön véget érő szakaszának a budaörsi virágpiacig tartó meghosszabbítása, amely a Budaörsi út, a Gazdagréti lakótelep érintésével enyhítené a városhatárban tapasztalható közlekedési tumultust. Városházi vezető politikusok a HVG-nek név nélkül ugyanakkor azt is megjegyezték, hogy a 4-es nyomvonalának tervezésekor valóban ütköztek a VEKE által jogosan hangoztatott szakmai és a politikai szempontok. Amíg ugyanis a települési, megyei önkormányzati rendszert nem váltja fel a regionális önkormányzati szövetség, addig a fővárosnak nem érdeke, hogy saját forrásai terhére úgy segítsen egy másik önkormányzaton, hogy az egyetlen fillérrel sem járul hozzá a fejlesztéshez.
A Kozma utcai izraelita temetőben helyezték örök nyugalomra Keleti Ágnes ötszörös olimpiai bajnok tornászt, a Nemzet Sportolóját, aki január 2-án hunyt el, és a temetése napján töltötte volna be a 104. életévét.