Tetszett a cikk?

Ingyenesen kínálja a világháló használatát a legtöbb internetes cég az év végéig vagy 2006. január 31-éig - de csak az új ügyfeleknek. A szolgáltatóváltás annak ellenére sem lett lényegesen könnyebb, hogy ennek érdekében a hírközlési fogyasztói jogok képviselője már augusztusban szót emelt.

Míg a vezetékes és a mobiltelefónia területén egymás ügyfeleit igyekeznek magukhoz csábítani a szolgáltatók, az internetes piacon többnyire csak az új kuncsaftokért folyik a verseny. Ez jellemzi a hovatovább megszokottá váló év végi akciókat is. Idén éppúgy a T-Com diktál, mint tavaly, mégpedig azzal, hogy átmenetileg ingyenesen kínálja az ADSL-hozzáférést az internetes cégeknek, amelyek néhány hónapra - többnyire jövő év január 31-éig - szintén ingyenesen ajánlják szolgáltatásaikat a vezetékes cég területén. A csábító tarifák szépséghibája, hogy azokkal gyakorlatilag csak a T-Com definíciója szerint újnak számító előfizetők élhetnek, vagyis azok, akiknek a telefonvonalán legalább három hónapja nem volt ADSL.

A szolgáltatóváltás a gyakorlatban annak ellenére sem lett lényegesen könynyebb, hogy ennek érdekében a hírközlési fogyasztói jogok képviselője korábban szót emelt. Juhász Károly azt a gyakorlatot kifogásolta, hogy a T-Com a régi szolgáltatóval való szerződésbontás után le-, majd az új kontraktus megkötésekor felszerelte az ADSL-modemet, így az ügyfél hetekig, olykor hónapokig nélkülözni kényszerült a világhálót. A kétszeri kiszállással járó, értelmetlennek látszó procedúrát a T-Com technikai és adminisztrációs okokkal magyarázta. Mivel szeptember óta elvileg nyolc napon belül szünetmentesen szolgáltatót lehet váltani, a régi és új ügyfél közti különbségtétellel az internetes vállalkozások vezetői szerint igazolódni látszik a gyanú, hogy a piacvezető cég szándéka akkor is az volt, és most is az, hogy a már meglévő előfizetőket távol tartsa az akcióktól.

"A T-Com nem tiltja meg, hogy az internetszolgáltatók a régebbi ügyfeleknek szóló ajánlataikban is akciós feltételeket kínáljanak" - reagált a bírálatokra Reznák Roxán, a társaság üzletfejlesztési igazgatója. A cég az ügyfélszám növekedése után a régi előfizetőkre is ad valamennyi kedvezményt az internetszolgáltatóknak - tette hozzá. Ez a bónusz azonban eltörpül az új előfizetők után jelenleg járó jutalomhoz képest. Ez három tételből áll: nincs belépési díj, január 31-éig nincs havi díj, és ha a szeptemberben bevezetett "szereld magad" csomagban értékesítik a szolgáltatást, még körülbelül 10 ezer forint egyszeri jóváírásban is részesülnek, amit kiskereskedelmi ajánlatukban szintén továbbadhatnak az ügyfélnek. Ez utóbbi lényege, hogy az ügyfél megvásárolja a körülbelül 5-6 ezer forintos modemet, és maga üzemeli be. Ezzel szemben a szolgáltatót váltóknak csak a belépési díjat engedi el a T-Com. Az internetes cégek nagy része pedig nem hajlandó - vagy nem is volna képes - lenyelni az utóbbi ügyfélkörön keletkező ráfizetést, így nem is törik magukat a régi előfizetők átcsábítása érdekében.

HVG
Különbözőképpen reagáltak az internetszolgáltatók a T-Com akciós nagykereskedelmi árpolitikájára. A GTS-Datanet Távközlési Kft. és a TvNet Kft. például a T-Comtól kapott kedvezményt nem egy az egyben érvényesíti, hanem egész évre szétteríti, és díjmentes hónapok helyett inkább a szolgáltatás teljes időtartamára teszi olcsóbbá tarifáit (lásd táblázatunkat a 97. oldalon). Ebben az a tapasztalat is tükröződik, hogy a bekötésre akár heteket is várni kell, ezért az ügyfél nem használhatja ki maradéktalanul az elvileg két-három hónapra szóló ingyenességet. Így a GTS-Datanetnél a legolcsóbb, másodpercenként 512 kilobit sebességű csomag havi díja a bruttó 5 ezer forint alá csökkent.

Mivel az elmúlt szűk három hónapban alig százan éltek a szünetmentes szolgáltatóváltás lehetőségével, az EQNet Rt. és a TvNetWork Rt. úgy döntött, kockáztat: a más szolgáltatótól hozzájuk átjelentkezőknek is megadja azt a kedvezményt, amit az újaknak. "Számításaink szerint egy év alatt nagyjából nullszaldósra ki tudjuk hozni az ilyen ügyfelet" - mondta a HVG-nek Graur Tamás, az EQNet vezérigazgatója. Ám a többi szolgáltató - a T-Comhoz hasonlóan - mintha inkább a piac bővítésében, semmint újrafelosztásában lenne érdekelt. Némelyikük díjszabása egyenesen taszítja a hűtlenkedőket: például a GTS-Datanet számukra 50 százalékkal drágábban kínálja a csomagot, mint az új ügyfeleknek, az Inter.net Kft. pedig csaknem bruttó 30 ezer forintos belépési díjat kér tőlük. Akad olyan internetszolgáltató is, amely egyelőre egyáltalán nem fogad ilyen ügyfelet, indoklásuk szerint azért, mert nem sikerült kidolgozniuk a nekik szóló kiskereskedelmi ajánlatot.

Amúgy sincs könnyű dolga a szolgáltatója lecserélésére vállalkozó ügyfélnek. Először is ellenőriznie kell, nincs-e érvényes hűségnyilatkozata, internetes vagy T-Com-os számlatartozása. Ezután előbb a régi internetszolgáltatóhoz kell fordulnia a felmondással, majd meg kell kötnie a szerződést az újjal, mindkét helyen hangsúlyozva, hogy szolgáltatóváltásról van szó, mégpedig azonos sávszélességen. A két látogatást gyors egymásutánban kell megejteni, a T-Comot ugyanis öt munkanapon belül mindkét szolgáltatónak értesítenie kell a váltásról. Mindeközben célszerű a szolgáltatók ügyfélszolgálatán érdeklődni, elküldték-e a T-Comhoz a papírokat, és a távközlési társaság rábólintott-e a szolgáltatócserére. Ha ugyanis porszem kerül a gépezetbe, és valaki kicsúszik a határidőből, annak súlyos következményei lehetnek: a szolgáltatás szüneteltetése, illetve 20-30 ezer forintos belépési díjat is ki kell fizetni.

Az internetezők többségét amúgy is gúzsba köti az egy-három évre szóló hűségnyilatkozat, amelyet a szerződés pillanatában érvényes - akkor olcsó - tarifák bűvöletében írtak alá. Egy-két évvel ezelőtt ugyanis a hűségnyilatkozattal kötött szolgáltatás tarifája a fele-kétharmada volt a határozatlan időre szóló szerződésének. A hűségidőszakból a legtöbb internetszolgáltatótól csak a még hátralévő hónapokban esedékes díjak egy összegben történő kifizetése árán lehet kiszabadulni - mivel a T-Com is ezt írja elő. A csoporthoz tartozó T-Online Magyarország Rt.-nél mégsem ezt, hanem az igénybe vett kedvezményeket kell visszafizetni, ami az elengedett 59 900 forintos belépési díjból, valamint az akciós és listaáras havi díjak 4-5 ezer forintos különbözetéből áll. A legtöbb szolgáltatónál az előfizetés az elkötelezettség lejárta után határozatlan idejűvé válik, és többnyire azonos havi díjakkal ketyeg tovább. Csak néhány szolgáltató - így a T-Online, az Invitel vagy a TvNet - honorálja alacsonyabb havi díjakkal a régi ügyfeleit, ha újabb egy évet aláírnak, a GTS-Datanet pedig ingyenes hónapokkal kedveskedik nekik.

"Egy évet írtam alá, és amikor 14 hónap után szerettem volna a szolgáltatást felmondani, tízhavi kötbért követeltek rajtam" - panaszkodik az Interware Internetszolgáltató Rt. egyik ügyfele. Nem vette észre, hogy a szerződés a lejáratkor újabb 12 hónapra automatikusan meghosszabbodik, ha az ügyfél nem mondja le. De az Inter.net és a Keystone-Inc. Kft. előfizetőinek is résen kell lenniük, ha kötbér nélkül akarnak megválni tőlük - ezt a lejárat előtt legalább harminc nappal tehetik meg, különben újabb egyéves "önkéntes" hűségidőszak kezd el ketyegni. "Tulajdonosaink ehhez ragaszkodnak, mert megkönnyíti számunkra a beruházások tervezését" - indokolta a módszert a HVG-nek Zsenits Áron, a Keystone-Inc. értékesítési igazgatója.

Bár a hírközlési fogyasztói jogok képviselője jelenleg is dolgozik a hűségnyilatkozatok szabályozásáról szóló ajánlásán, a kínos meglepetések ellen egyelőre egyetlen orvosság létezik - alaposan át kell olvasni a szerződési feltételeket. Az apró betűs részekben ugyanis más trükkök is megbújhatnak. Sok szolgáltató például csak az ingyenes hónapok letelte után kezdi el mérni a hűségidőszakot, a T-Online pedig felmondhat a korlátlan helyett újabban "forgalomfüggetlenre" keresztelt csomagot választóknak, ha havi 150 gigabájtnál rendszeresen többet töltenek le.

HERMAN BERNADETT

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!