szerző:
euractiv/hvg.hu
Tetszett a cikk?

A német Bertelsmann AG magán-médiacsoport eladja a zenekiadó részlegét, a világpiacon 12,5 százalékos részesedéssel harmadik számú BMG Music Publishing Groupot a francia Vivendi médiacsoportnak, 1,63 milliárd euróért. A bevétel körülbelül 1 milliárd euróval járul hozzá a Bertelsmann adózott eredményéhez, közölték a cégnél szerdán.

BMG központ. Logócsere
következik
© BMG
Ezzel a Vivendi zenei részlege, a francia-amerikai Vivendi Universal Music Group – a világpiac BMG-hez hasonló méretű szereplője – a világ legnagyobb teljeskörű zenekiadójává válik, megelőzve a brit EMI-t és az amerikai Warner Music Groupot, közölték a Vivendinél ugyancsak szerdán. A Vivendi Universal Music Group lemezkiadásban eddig is világelső volt.

Tavaly a BMG zenekiadó, főleg költségcsökkentésből, 177 millió euróra növelte az üzemi eredményét 162 millióról, a forgalma azonban 2,128 milliárdra csökkent 2,547 milliárdról, mert a számítógépes letöltések konkurenciája miatt a CD-lemezek világpiaca általánosan szűkült.

Tavaly a Bertelsmann csoport teljes üzemi eredménye 12,7 százalékkal 1,61 milliárd euróra nőtt a 2004-es 1,429 milliárdról, a bevétele 5,1 százalékkal 17,89 milliárd euróra nőtt 17,016 milliárdról.

Idén a második negyedévben a Vivendi Universal Music Group részlege 2,2 százalékkal, azonos valutaárfolyamokkal számolva 0,7 százalékkal 1,077 milliárd euróra növelte a bevételét az egy évvel korábbihoz képest, azonban a forgalom csökkent az első negyedévi 1,125 milliárd euróhoz képest. Az első negyedben a bevétel még 8,4 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál. Ezen belül a digitális tartalomeladás 91 százalékkal 111 millió euróra nőtt a tavalyi második negyedhez képest, azonban az idei első negyedévhez képest nem változott.

A tavalyi utolsó negyedben a Universal Music Group 1,682 milliárd eurót forgalmazott, 1,7 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Egész évben 1,6 százalékkal 4,893 milliárd euróra növelte forgalmát.

A Vivendi csoport az idei második negyedévben összesen 4,844 milliárd eurós bevételt ért el, 4,8 százalékkal többet a tavalyi második negyedévi 4,622 milliárdnál. Az első negyedévben a Vivendi csoport bevétele, 4,766 milliárd euró, 5,7 százalékkal volt nagyobb a tavalyi első negyedévi 4,509 milliárdnál.

Tavaly egész évben a Vivendi csoport teljes forgalma 9 százalékkal - szervesen 7 százalékkal - 19,484 milliárd euróra nőtt a 2004-es 17,883 milliárdról.

A zenei részleg eladásából a Bertelsmann – Európa legnagyobb és a világ negyedik számú médiavállalkozása – részben finanszírozni tudja függetlensége megőrzésének árát. Májusban a Bertelsmann a régóta várt tőzsdei kibocsátás helyett visszavásárolta a belga Groupe Bruxelles Lambert (GBL)holdingtársaság részesedését a társaságból, 4,5 milliárd euróért.

A Bertelsmann jelentős felárat fizetett függetlenségének megőrzéséért, amihez a résztulajdonos Mohn-család ragaszkodott: korábban a piacon 4 milliárd euróra értékelték a GBL-részesedést.

Már májusban közölték, hogy a részvény-visszavásárlást bankhitelből és a BMG Music Publishing zenekiadó eladásából finanszírozzák: a zenei részleget júniusban hirdették meg, akkor 1,7 milliárd eurós bevételt vártak.

A leggazdagabb belga, Albert Frere befektetőcsoportja, a Groupe Bruxelles Lambert (GBL)holdingtársaság 2001-ben szerzett 25,1 százalékot a Bertelsmann-csoportban azzal, hogy cserébe a Bertelsmannak adta a 29,9 százalékos részét az RTL tévétársaságból, egyszersmind opciót kapott a Bertelsmann tőzsdei kibocsátásának követelésére, ha a Bertelsmann nem akarná maga megvenni a GBL-részesedést. Az opciót idén májustól lehetett gyakorolni. A Bertelsmann további 17,3 százaléka az alapító Reinhard Mohn családjáé volt, a többi a Bertelsmann alapítványé. A visszavásárlás után a cég 75 százaléka és az összes szavazati jog az alapítványé, a részvények 25 százaléka a Mohn-családé.

A most ismét bővülő Vivendi, nemrég még a világ nagyságra második médiavállalkozása, 2003-ban lényegében távközlési és francia tévérészlegére karcsúsodott, vízügyi, kiadói részlegei és az amerikai Universal film- és szórakoztatóipari vállalkozás eladása után, amelyből csak a leválasztott zenerészleget tartotta meg. A nagy leépítést az tette szükségessé, hogy korábban szemlátomást túlvásárolta magát, és 2002-ben 23,3 milliárd eurós veszteséget könyvelt el. A 2002-es vesztesége rekord volt a francia gazdaságtörténetben, és kis híján csődbe taszította a vállalatot.

A Vivendi tavaly év végére 3,14 milliárd euróra csökkentette adósságát az egy évvel korábbi 11,57 milliárdról, de elemzők most ismét az adósság növekedésére számítanak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

A dm beszáll a netes zeneeladásba

Az üzletlánc weboldalán egyénileg összeállított, úgynevezett on demand CD-ket lehet rendelni. A lemezt néhány nappal később a vásárló egy dm üzletben veheti át vagy postán kaphatja meg. A választék több mint 200 ezer zeneszám, emellett még egyéni CD-borítót is össze lehet állítani.

Meixner Zoltán (hvg.hu) Gazdaság

A zeneipar már az online szolgáltatásokban látja a jövőt

Az üzletág nagyjai ebben az évben a cannes-i Midem zeneipari vásáron egy hatalmas Napster hirdetés alatt vonultak be a szakmai konferenciára tanácskozni, annak ellenére, hogy pár éve meg egy kanál vízben meg tudták volna fojtani a fájlcserélő szolgáltatás kiagyalóit, akik – akkor úgy tűnt – az életükre törtek.