A rattersdorfi-kőszegi határállomás közelében, Dölsnél április 3-án éjszaka egy osztrák rendőrautó megállásra kényszerítette Verrasztó József taxist, aki 16 éve dolgozik a szakmában egyéni vállalkozóként. "Lekapcsolták" a szintén sárga rendszámú autóval közlekedő fiát is, akivel egymás mögött haladva nyolc svéd utast vittek a schwechati repülőtérről Szombathelyre a Laird Technologies megbízásából. Sokadik fuvarként - mondta a HVG-nek Verrasztó -, mert a svéd-amerikai vállalat magyar leánya szerződésben áll velük, hogy ügyfeleit, munkatársait hozzák-vigyék akár Budapestre, akár az osztrák repülőtérre.
A rendőrök felszólították a két magyar fuvarozót, kövessék őket a határőrség rattersdorfi épületéig. Ott az utasokat kiszállították, a kocsik papírjait és a vezetők okmányait elvették; közölték Verrasztóékkal, hogy feketefuvarban szállítottak, Ausztriába ugyanis üresen, utas nélkül hajtottak be, ami - hacsak nincs külön engedélyük - büntetendő. A taxisok tolmácsot követeltek, a Lairddel kötött szerződésüket lobogtatták, a ridegen viselkedő rendőrök azonban - miután a "bűnelkövetők" nem voltak hajlandók fejenként 1671 eurót még ott az éjszakában kifizetni - az autókat a parkolóba állították, kvázi túszul ejtették. A mit sem értő svéd utasokért Szombathelyről hívtak két másik taxist, akiket kis híján szintén megbüntettek az osztrákok. Verrasztóék még az éjszakai órákban kapcsolatba léptek az Annus Adrián és Fazekas Róbert olimpikonok doppingügyében már országos ismertséget szerzett bécsi ügyvédnővel, Eva Maria Barkival, aki haladéktalanul elvállalta képviseletüket, és azt is elintézte, hogy autóikat visszakapják. Az ügyvédnő tudomása szerint az osztrák határrendőrség április 1-je óta sok esetben szabott ki 1600-2200 euró közötti büntetést sárga rendszámú autókkal üresen átkelő magyar autósokra. A megbüntetettek állítják, nem fuvart lopnak az osztrákoktól, hanem magyar szállodákkal, nagyvállalatokkal állnak szerződésben. Barki egy szentgotthárdi és két kaposvári fuvarozót is képvisel, sőt a magyar taxis szakszervezet is megbízta öt további üggyel. Az ügyvédnő jogtalannak tartja a büntetéssel nem arányos autóelkobzást, kifogásolja az eljárás nyerseségét, és azt, hogy az osztrákok nem állítanak ki nyugtákat, jegyzőkönyveket.
Az autóbusszal történő személyszállítás az Európai Unión belül liberalizált, ám a személyautók, taxik fuvarja nemzeti szabályozás alá esik - adott magyarázatot az eljárásra a HVG-nek a burgenlandi gazdasági kamara "taxiügyi" illetékese, Bernhard Dillhof, hozzátéve, hogy kilenc-tíz utasig minősül személyinek a szállítás. Amikor a taxis a határon átlépve utast visz, és visszafele is úgy lépi át a határt, akadálytalanul haladhat, ha viszont "üresben" közlekedik, fuvarengedélyt kell felmutatnia. Dillhof szerint a kötelező kamarai tagságú osztrák taxisok számára ez közismert tény, ezért az engedélyt előre ki is váltják, vállalkozónként legfeljebb tíz darabot. Ezt a rendelkezést Barki jogsértőnek tartja, hiszen aki busznak minősülő járművel szállít mondjuk három utast, annak - ellentétben a személyautóssal - nincs szüksége engedélyre; ezért az osztrák alkotmánybírósághoz kíván fordulni, sőt akár az Európai Bírósághoz is elmegy.
A manapság ismét számon kért engedélyekről 1998-ban kötöttek kétoldalú megállapodást, ám 2004-től sem Ausztria, sem Magyarország nem kérte a taxisoktól ezeket a papírokat. Így elmaradt az úgynevezett kontingenscsere is - ismerte el a HVG-nek Szilvássy Bertalan, a Közlekedési Főfelügyelet főosztályvezető-helyettese. Mivel ez csak az áprilisi osztrák razziasorozat során bukott ki, ezért a két ország közlekedési illetékesei április 6-án Bécsben sürgősen kiadtak az idei évre vonatkozóan 300-300 engedélyt. Ezzel a készlettel biztosan nem húzzák ki az évet a magyar taxisok, főként a nyugat-dunántúliak, de a szakember szerint a kontinens számottevő növelését a kölcsönös piacvédelem nemigen teszi majd lehetővé, már csak azért sem, mert a határokon átnyúló szolgáltatások liberalizálásáról készülő uniós jogszabály nem terjedne ki a taxizásra. Az egyszeri alkalomra szóló, ingyenes engedélyeket egyébként a hatósági bélyegzésérvényesítés után a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének megyei irodáinál igényelhetik a taxisok.
De vajon mi lesz a már kirótt büntetésekkel? Mivel egyelőre csak elsőfokú határozatokban marasztalták el az osztrák rendőrök a magyar fuvarozókat, másodfokon talán érvelni lehet azzal, hogy a büntetés időpontjában a kontingensváltás a két ország között még nem történt meg. Amíg a helyzet nem tisztázódik, az óvatosabbak - akik persze nevüket is elhallgatják - inkább fehér rendszámú autókkal kelnek át a határon, ezeket ugyanis a kutya sem ellenőrzi. "Két éve minket büntetgettek" - emlékeztette a HVG tudósítóját Schwechaton egy szlovákiai taxis. Szlovákiából egyébként nagyon sokan érkeznek ide fuvarlesőben, ellentétben a magyarokkal, akiknek felbukkanásáról a schwechati taxiközpont vezető diszpécsere nem is hallott. "Minket a rendszámtábláink alapján nem lehet kiszűrni. Viszont olcsók vagyunk, 60 euróért elvisszük Pozsonyba az utasokat, az osztrákok ezért 95 eurót kérnek" - tette hozzá nem is titkolt szakmai büszkeséggel a szlovákiai taxis.
FÖLDVÁRI ZSUZSA / BÉCS