Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c3f99d0b-eb62-4154-82f1-e29883fa96f8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A két hét múlva hivatalba lépő elnök úgy is dönthet, hogy figyelmen kívül hagyja az átvilágítás eredményét.","shortLead":"A két hét múlva hivatalba lépő elnök úgy is dönthet, hogy figyelmen kívül hagyja az átvilágítás eredményét.","id":"20250107_gorka-sebestyen-nemzetbiztonsagi-atvilagitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3f99d0b-eb62-4154-82f1-e29883fa96f8.jpg","index":0,"item":"63573656-66ff-4452-b62f-8cc79711f7f7","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_gorka-sebestyen-nemzetbiztonsagi-atvilagitas","timestamp":"2025. január. 07. 15:04","title":"Gorka Sebestyén korábban elbukott az átvilágításon, most mégis magas pozícióba kerülhet Trump mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"750a5b00-2795-433e-b953-7d4e3469079c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ünnepek alatt csaknem 1600-an voltak a budapesti szociális ellátóhelyeken.","shortLead":"Az ünnepek alatt csaknem 1600-an voltak a budapesti szociális ellátóhelyeken.","id":"20250106_ejjeli-melegedo-eletmento-Jozsefvaros-Ujbuda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/750a5b00-2795-433e-b953-7d4e3469079c.jpg","index":0,"item":"7f141070-6eca-44a5-91ee-4b24f725036c","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_ejjeli-melegedo-eletmento-Jozsefvaros-Ujbuda","timestamp":"2025. január. 06. 17:48","title":"Új éjjeli melegedő és életmentő pont nyílt Józsefvárosban és Újbudán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58286161-f3d6-45f9-b683-3413850fbf17","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"sport","description":"A listavezető Liverpool hazai pályán 2-2-es döntetlent játszott a Manchester Uniteddel az angol labdarúgó-bajnokság 20. fordulójának vasárnapi rangadóján.","shortLead":"A listavezető Liverpool hazai pályán 2-2-es döntetlent játszott a Manchester Uniteddel az angol labdarúgó-bajnokság 20...","id":"20250105_liverpool-manchester-united-angol-bajnoki-merkozes-harry-maguire","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58286161-f3d6-45f9-b683-3413850fbf17.jpg","index":0,"item":"c6ab2f52-9bde-45b4-b4d4-2b8958105550","keywords":null,"link":"/sport/20250105_liverpool-manchester-united-angol-bajnoki-merkozes-harry-maguire","timestamp":"2025. január. 05. 20:24","title":"Döntetlen lett a Liverpool - Manchester United rangadó, óriási ziccert hibázott az utolsó pillanatban Maguire – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fd3cd8b-42d6-46da-9df0-658798345613","c_author":"Pálúr Krisztina","category":"360","description":"Bár úgy tűnhet, hirtelen mindenki figyelemzavarral küzd, a nők a valóságban gyakran aluldiagnosztizáltak és -kezeltek, ha ADHD-ról van szó. Ennek rengeteg oka van, az egyik az, hogy esetükben a tünetek radar alatt maradnak, ők pedig csendben szenvednek, és igyekeznek megküzdeni az elvárásokkal, amelyek az iskolában, majd a munkahelyen, illetve családban nehezednek rájuk. ","shortLead":"Bár úgy tűnhet, hirtelen mindenki figyelemzavarral küzd, a nők a valóságban gyakran aluldiagnosztizáltak és -kezeltek...","id":"20250106_felnottkori-adhd-nok-figyelemzavar-depresszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fd3cd8b-42d6-46da-9df0-658798345613.jpg","index":0,"item":"091ecd60-4a7a-4c1c-ba81-f80a937ab35f","keywords":null,"link":"/360/20250106_felnottkori-adhd-nok-figyelemzavar-depresszio","timestamp":"2025. január. 06. 19:30","title":"„Nem tudtam, mi a baj velem” – sok nő számára jött el a megváltás azzal, hogy kiderült, az ADHD nem válogat a nemek között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"070290fc-7bd2-4a8f-b728-cc6c816de2db","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A MOK korábbi elnöke szerint az egészségügy a ciklus utolsó, kampánnyal terhelt részében kvázi parkolópályára kerül: a kormány ezzel kapcsolatos tevékenységét „a botránykerülő lázas semmittevés fogja jellemezni”.","shortLead":"A MOK korábbi elnöke szerint az egészségügy a ciklus utolsó, kampánnyal terhelt részében kvázi parkolópályára kerül...","id":"20250106_kincses-gyula-eu-mok-kozegeszsegugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/070290fc-7bd2-4a8f-b728-cc6c816de2db.jpg","index":0,"item":"23c5a3e4-2241-49cb-9742-fbcd2ffe7371","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_kincses-gyula-eu-mok-kozegeszsegugy","timestamp":"2025. január. 06. 07:32","title":"Kincses Gyula: Fontolóra kellene venni, hogy a közegészségügyben megvásárolhatóvá tegyék a szabad orvosválasztást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25e617cd-9595-4e76-9b0b-bb41a659a671","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kiszelly a kínai propaganda szerint pozitívumként hangsúlyozta ki, hogy Magyarország az elsők között ismerte el anno a Kínai Népköztársaságot. Ami igaz. Csakhogy 1949-ben, amikor ez történt, az ország vezetőjét Rákosi Mátyásnak hívták. Neki pedig ritkán szokott bárki történelmi távlatban főt hajtani, végképp a Fidesz közeléből.","shortLead":"Kiszelly a kínai propaganda szerint pozitívumként hangsúlyozta ki, hogy Magyarország az elsők között ismerte el anno...","id":"20250106_kiszelly-zoltan-kina-rakosi-matyas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25e617cd-9595-4e76-9b0b-bb41a659a671.jpg","index":0,"item":"81fc1552-5ce1-4331-94c4-950afb2a86a4","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_kiszelly-zoltan-kina-rakosi-matyas","timestamp":"2025. január. 06. 12:34","title":"A Kínai Kommunista Párt múzeumát méltatta a Századvég politikai elemzési igazgatója Pekingben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b864490-8d88-41e9-9e36-9b5ae5d0dfe9","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy állatmentő szervezet adatai szerint a katasztrófa óta legalább 61 emlős pusztult el, amelyek közül 32 állat halála valószínűleg az olajszennyezésnek köszönhető.","shortLead":"Egy állatmentő szervezet adatai szerint a katasztrófa óta legalább 61 emlős pusztult el, amelyek közül 32 állat halála...","id":"20250106_30-halott-delfin-olajszennyezes-okologiai-ktasztrofa-oroszorszag-olajszivargas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b864490-8d88-41e9-9e36-9b5ae5d0dfe9.jpg","index":0,"item":"db8d2bba-fe66-40b8-bce7-635a8c9f75ec","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_30-halott-delfin-olajszennyezes-okologiai-ktasztrofa-oroszorszag-olajszivargas","timestamp":"2025. január. 06. 15:11","title":"Több mint 30 delfin pusztult el az oroszországi olajszennyezés miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1202a4ca-3ead-4627-bfcd-18ac32788178","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Skoda Enyaq mindkét változatának alaposan felvarrják a ráncait.","shortLead":"A Skoda Enyaq mindkét változatának alaposan felvarrják a ráncait.","id":"20250107_fotokon-a-legfrissebb-skoda-enyaq-amit-szerdan-lepleznek-le","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1202a4ca-3ead-4627-bfcd-18ac32788178.jpg","index":0,"item":"9b5b22ac-918f-4fca-8bef-92ea1fc00815","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_fotokon-a-legfrissebb-skoda-enyaq-amit-szerdan-lepleznek-le","timestamp":"2025. január. 07. 07:21","title":"Fotókon a legfrissebb Skoda, amit szerdán lepleznek le","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A macsó világ vége: a nők a fogyasztói társadalom igazi urai
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A világgazdaság motorját a nők hajtják. Ők azok, akik gyakorlatilag mindent megvesznek, amit csak kapni lehet. Az USA-ban a fogyasztói költések 80 százalékáért felelősek, de a vásárlásokra vonatkozó döntésben is jelentős szerepet játszanak – állapítja meg Bridget Brennan Miért vásárolnak a nők? (Why She Buys?) című könyvében. Az amerikai marketinges szakember szerint a nők megkerülhetetlenné váltak, a vállalatok többé már nem engedhetik meg maguknak, hogy az értékesítésben figyelmen kívül hagyják a „női faktort”.
Egy házaspár elhatározza, hogy megveszi álmai autóját, egy BMW 540i-t. Besétálnak egy autókereskedőhöz azzal a céllal, hogy pár óra múlva az álomautójukkal hajtsanak haza. Udvarias eladó lép oda hozzájuk, aki készségesen beszél a négykerekű csoda technikai részleteiről illetve a csodálatos dizájnról. A tesztvezetés is hibátlan. Egy apró részlet azonban mégis hibádzik: a feleségnek hirtelen eszébe jut a pohártartó. Amerikai nőként reggelente az autójában fogyasztja el a kávéját, a csodaautó viszont európai igények szerint készült, ami azt is jelenti, hogy mivel az európaiak nem az autójukban reggeliznek, ez nem olyan fontos tényező. Hasonlóképpen gondolkodik az eladó is, nem is igazán érti, miért olyan fontos az a pohártartó. Ennek megfelelően félvállról kezelve a „problémát”, könnyedén elsiklik a megoldás felett. Ez nagy hibának bizonyul: a pár végül nem veszi meg az autót, mégpedig azért, mert a feleség úgy gondolja, hogy az autóba beépített pohártartó nem tudja megtartani a kávéstermoszát.
A sikerhez vezető út a nők megértése
Brennan szerint ez klasszikus példája annak, hogy a nőknek igenis van vásárlóerejük, és annak, hogy miként jelentkeznek az üzletmenetben a nemek közötti gondolkodásbeli különbségek. A nők olyan aspektusokra is felfigyelnek, amelyek felett a férfi többségű vállalati döntéshozók sokszor elsiklanak, s amelyeket a férfi eladók lényegtelennek vélnek. Miért olyan fontos egy pohártartó minősége egy luxusautóban? Női szemszögből azért, mert a kiömlött és a szőnyegbe savanyodott kávé kellemetlen szaga nagyon nehezen száműzhető, és teljesen tönkreteszi a „luxusautó életérzését” – jegyzi meg a könyv szerzője. Valóban, elsőre lehet, hogy szánalmasan hangzik, de igenis ezen múlhat – mint ahogy múlott is – az autó eladása.
Manapság hegyekben állnak az évente elkészülő tanulmányok, amelyekben a fogyasztói szokásokat a legkülönfélébb szempontokból elemzik és kutatják az okokat, hogy ki miért vásárol. Meglehetősen gyakran azonban egy – talán mindennél fontosabb – tényezőről megfeledkeznek: a fogyasztó neméről. Ennek megfelelően nagyon sok vállalatnak a nemek pszichológiája el is kerüli a figyelmét, pedig teljesen nyilvánvaló, hogy a férfiak és a nők teljesen másképp szemlélik a világot – jegyzi meg Brennan.
Napjainkban a nők tartják kezükben a pénzt, a nők vásárolnak vagy ők a fő befolyásoló tényezők egy-egy árucikk megvételénél. Köztudott, hogy az élelmiszerek, egészségügyi, kozmetikai, valamint háztartási termékek vásárlásánál a nők dominálnak, a befolyásuk pedig egyre erősödik a nem tradicionálisan női és a klasszikusan „férfi” termékek szegmensében is. Azok a régi sztereotípiák, amelyek szerint a férfiak a végső döntéshozók az autók, házak, komputerek valamint a szórakoztató elektronikai termékek vásárlásakor, már nem állják meg a helyüket – mutat rá Brennan a könyvében. Meglehet, a nők sok terméknél „csak” befolyásoló tényezők, de ez a szóbeli meggyőzés nagyon erőteljesen működik. Ha ugyanis egy pár közösen vásárol például házat vagy autót, akkor a nő az első számú befolyásoló tényező; ha ő nem egyezik bele, akkor a férj vagy a gyerek nem veszi meg a kiszemelt árut. Ez megfordítva is működik: ha a nő akar valamit, meg fogja találni a módját, hogy rávegye a családtagjait a vásárlásra. Vagyis a nők szinte megkerülhetetlenek. Azok a vállalatok pedig, amelyek ezt nem veszik észre, azt kockáztatják, hogy elveszítik azokat a vásárlóikat, akik valójában megveszik a termékeiket – állítja Brennan.
A számok tükrében
- A ruhavásárlások 65 százalékát nők bonyolítják le, ugyanis nemcsak maguknak, de sokszor a gyermekeiknek és a férjüknek/párjuknak is ők vásárolnak. - Az autók 52 százalékát – beleértve a kisteherautókat is – nők veszik, a vásárlások 80 százalékát pedig befolyásolják. Nők nemcsak maguknak vesznek autót, hanem a gyermekeiknek is, de abban is vétójoguk van, hogy a párjuk milyen autót vesz. - A szórakoztatóelektronikai termékek 45 százalékát nők veszik meg, a vásárlások 61 százalékát pedig befolyásolják. - A családi egészségügyi kiadások 80 százaléka kapcsolódik a nők döntéséhez. - Az utazások 70 százaléka női döntés. - A biztosítási, befektetési és nyugdíj-megtakarítási döntések nagy többsége mögött is a nők állnak: a nők 90 százaléka vesz részt olyan döntésekben, amelyek a háztartásuk nyugdíj-megtakarításaival és egyéb befektetéseivel kapcsolatos. - A házvásárlások 20 százalékát bonyolítják nők, 91 százalékában pedig befolyásoló tényezők. - A borvásárlások 55 százalékát nők végzik. - A játékkonzolok vásárlásánál már 40 százalékra tehető a női vásárlók aránya.
A vállalatoknak a korábbiaknál rafináltabbakká kell válniuk, hogy rábírják a nőket a vásárlásra. A vállalati döntéshozóknak - úgy, ahogy korábban a technológiai újdonságok terén kellett tájékozottá válniuk – jártasságot kell szerezniük a nők kiismerésében. A nem ugyanis az egyik legmeghatározóbb tényezője annak, hogy valaki hogyan látja a világot és hogyan viszonyul hozzá. Ez erősebb befolyásoló tényező, mint a kor, a jövedelem vagy hogy milyen rasszba tartozik valaki.
Az íróról
Bridget Brennan, a Female Factor nevű cég vezérigazgatója, a női vásárlási szokásokat középpontba helyező marketing- és értékesítési stratégiák kidolgozásának egyik úttörője. Tanácsait több nagyvállalat - Whirlpool, Johnson & Johnson, Colgate-Palmolive, Pizza Hut, United Airlines – fogadta meg és kamatoztatta sikerrel. A Chicagóban élő szakember e marketingstratégiákról valamimt a "női faktor" fontosságáról a Northwestern University-n (Kellogg School of Management) is tartott előadásokat.
A helyzet azonban korántsem olyan egyszerű. Olyan, mintha a férfiaktól azt kérnénk, hogy értsék meg a nőket. A jelenlegi felállásban ugyanis azok, akik a termékeket piacra dobják és árulják a túlnyomórészt női vásárlóknak, többségükben férfiak. A Fortune 500-as listáján szereplő nagyvállalatok döntéshozóinak 85 százalékát, a marketingvezetői pozíciók közel 70 százalékát, az értékesítésért felelős felső vezetői munkaköröknek, valamint a fő reklámcégeknél a kreatív igazgatói pozícióknak több mint 90 százalékát férfiak töltik be – mutat rá Brennan. Nagyon leegyszerűsítve a szerző szerint a képlet úgy néz ki, hogy a termékgyártást hímneműek végzik, de a vásárlók nőneműek. Ezzel alapvetően semmi gond nincs – jegyzi meg a szakember –, egyetlen dolgot kivéve: a legtöbb férfi nem érti a nőket.
A nők azonban elsősorban nők és csak másodsorban vásárlók – írja Brennan –, vagyis a nők megértésébe fektetett energiával egy vállalat igazi versenyelőnyre tehet szert a piacon. Brennan többek között a Procter and Gamble példáját említi könyvében mint olyan cégét, amely úttörő szerepet játszik ebben a stratégiában. A vállalat egy nőket középpontba helyező kutatással fejlesztette ki például egy portalanító termékét, aminek eredményeképp a cégnek nemcsak sikerült megerősítenie a világ leginnovatívabb vállalatai közötti státusát, de még a részvényárait is sikerült feltornásznia.