A végtelen lehetőségek iparága
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Múlt héten a hazai jogrend része lett két olyan uniós szabály, amely a kormány energetikai ármoratóriumát veszélyezteti. Legalábbis elvileg. Az "ármegmondó" minisztertől azonban nem minden jogosítványt vettek el az európai regulák, a "hazai sajátosságok" pedig tovább bonyolítják a helyzetet.
A gáz- és áramszámlák alapvetően két tételből állnak: az energiahordozó díjából és az energiahordozót házhoz vivő rendszer használati díjából. Ez utóbbival kapcsolatban jelent meg két, a továbbiakban komoly változást hozó miniszteri rendelet.
A Fellegi Tamás szignóját viselő két NFM-rendelet a villamos energia, illetőleg a földgáz rendszerhasználati díjának a megállapításáról szól. Leginkább arról, hogy az eddig miniszteri hatáskörben lévő jogosítványokat a Magyar Energia Hivatal (MEH) veszi át.
Az összesen mintegy 25 oldalas jogszabálymódosító irat lényege, hogy az eddigi ármegállapító hierarchiát az EU 3. energiacsomag követelményeinek megfelelően rendezi át. Farkas Zoltánné, a MEH Gázár Előkészítő Osztályának vezetője ezzel kapcsolatban a hvg.hu-nak úgy fogalmazott, hogy "az uniós regula érvényesítése a szabályozó hatóság függetlenítése miatt vált esedékessé".
Úgy tudjuk, a két rendelet kihirdetése előtt parázs vita alakult ki amiatt, hogy a miniszter korábbi joga elvesztését szó nélkül hagyja-e vagy sem. Idén tavasszal, amikor ez a kérdés először előkerült, az uniós jogharmonizáció elégnek bizonyult arra, hogy az új szabályozás ellenvetés nélkül átmenjen a szakmai előkészítésen, de most, az utolsó pillanatban, úgymond, "előjöttek más megfontolások is".
Minisztériumi forrásból úgy tudjuk, e "más megfontolások" leginkább abban foglalhatók össze, hogy a miniszter mégsem akart lemondani egészen az "ármegmondó" jogáról. Állítólag a politikai döntés is megszületett arról, hogy mégse a MEH állapítja majd meg a rendszerhasználati díjak aktuális árát, hanem annak joga marad a miniszternél. Végül a szabályozás mégis EU-konform lett. Fellegi Tamásnak továbbra is maradt azonban néhány eszköze arra, hogy lényegében azt mondhassa lakossági áram- és gázár ügyében, amit csak akar.
Az ármegállapítás ugyanis éppen amiatt maradt macerás, mert az ebben számított különféle díjelemek technikailag más-más helyen számolódnak. A rendszerhasználati díjat kihirdeti a MEH, az egyetemes szolgáltatói díjat (vagyis: a termék díját) a miniszter mondja meg (igaz, ezt ugyancsak a MEH számításaira alapozva teszi, de azt vagy figyelembe veszi, vagy nem - és évek óta az utóbbi a gyakoribb), az egyéb, beépülő költségeket pedig az aktuális villamosenergia- és gáztörvény állapítja meg.
Mindebből az is látszik, hogy a kormány továbbra is érvényesítheti "sajátos", például szociális szempontjait. Az érvényben lévő ármoratórium tehát technikai értelemben fenntartható, függetlenül attól, hogy a rendszerben belül az egyes költségek és árak hogyan változnak. Az is erősíti a kormányzati pozíciót az ármegállapításnál, hogy a MEH elnökét a miniszterelnök nevezi ki. Jelen esetben Horváth Pétert Orbán Viktor bízta meg.
Majd a bíróság?
Az a sajátos magyar helyzet alakult most ki, hogy miközben az EU 3-as energiacsomagja csak a rendszerhasználati díjszámítás függetlenségét mondja ki, a gáz és áram díja továbbra sem igazodik feltétlen a piaci mozgásokhoz. Igaz, az EU azért nem szabályozza a "termék árat", mert nem is feltételezik, hogy az ne a piaci árak függvényében változzon.
A villamosenergia-szolgáltatókra más veszélyek is leselkednek. A parlament előtt van például Lázár János fideszes frakcióvezetőnek az a javaslata, amely tartós tartozás esetén sem engedi meg a szolgáltatónak, hogy rendszeréről lekapcsolja a nem fizető fogyasztási helyeket. Bencsik János energiapolitikai államtitkár élesen bírálta párttársa javaslatát, de vitájuk végső kimeneletéről sokat elárul, hogy Bencsik megbízatásáról a múlt héten lemondani kényszerült.
A most kihirdetett, 2012 január elsejétől hatályba lépő miniszteri rendeletekkel kapcsolatban ráadásul az a generális probléma is fennmaradt, hogy mivel a MEH nem kapott rendeletalkotói jogosítványt, a rendszerhasználati díjjal kacsolatos döntéseit legfeljebb határozatként jelentetheti meg. Ezt pedig bíróságon bárki megtámadhatja.
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
Rövid távra is érdemes az időszakosan szabad forrásokat hozamot termelő formában tartani.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Új idegenrendészeti eljárás indul.
Orbán korábban azt mondta, ez tüdőn lőné a gazdaságot.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.
Július elején újabb hullámra lehet számítani.
A Cargolux három Boeing 747-ese közvetlenül az iráni légtér előtt tűnt el a nyomkövető rendszerekből, és azóta sem tudni, hol vannak.