szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A reptér német tulajdonosa, a Hochtief AG egyelőre fennakadás nélkül fizetni tudta hiteleit és más pénzügyi kötelezettségeit, és ezt tervezi a jövőben is - írta a hvg.hu megkeresésére a német építőipari konszern, amely a Malév csődjét követő helyzetet ennek ellenére komolynak minősítette, aminek a konszolidálásához szükség van az állam támogatására is.

A Budapest Airportnak rövid időn belül sikerült a Malév-csőd miatt kieső európai utasforgalom nagy részét (már jelenleg is több mint 80 százalékát) új járatokkal és új légitársaságokkal pótolni. Ezek részben már üzembe álltak, de amelyek még nem, azok is a következő hetekben elindulnak – írta a hvg.hu megkeresésére a Budapest Airport fő tulajdonosa, az esseni központú Hochtief AG építőipari konszern, mely Európa több repterét is üzemelteti.

A hvg.hu azért kereste meg a Hochtiefet, mert reális veszélynek tűnt, hogy a Liszt Ferenc Repülőtér utasforgalmának negyven százalékát adó Malév leállása a reptérüzemeltető céget is ellehetetleníti. Emiatt pedig akár a 75 évre szóló üzemeltetői (vagyonkezelői) szerződés is megszűnhet, aminek következtében az állam ugyan visszakapja a teljes infrastruktúrát, de a Hochtief hitelezőit, illetve eddigi befektetéseit a szerződés értelmében kártalanítani kell. (A reptérprivatizáció befektetővédelmi elemeiről, illetve az állam esetleges több száz milliárdos pénzügyi helytállási kötelezettségéről korábban részletesen beszámoltunk.)

A Hochtief a kérdéseinkre küldött válaszában ugyanakkor leszögezte, hogy a helyzet komoly. Emiatt a reptérnek csökkentenie kell a költségeit, mint ahogy azt a már bejelentett leépítés is mutatja. A Budapest Aiportnak időre van szüksége, hogy alkalmazkodjon és a helyzetét stabilizálni tudja – írta a Hochtief.

Kiürült váró
Fazekas István

Biztató jel, hogy a konszern válaszában közölte: a pénzügyi kötelezettségeinek eddig száz százalékosan eleget tudott tenni, és az üzleti tervek ezt ígérik a jövőre is. Ez azt jelenti, hogy a Hochtief változatlanul képes fizetni a hitelezőit, miután 2007-ben nemcsak a Budapest Aiport többségi részvénycsomagját, a reptér vagyonkezelői jogát és egyes eszközeit vette át, hanem a Budapest Aiport hiteleit is, amiből a tranzakciót 2005-ben lebonyolították.

Abban, hogy a Budapest Aiport a későbbiekben is tudja teljesíteni kötelezettségeit, a magyar államnak is fontos szerepe van: „a reptér a kormány támogatására és együttműködésére van utalva“ – írja a Hochtief. Kérdés, mit jelent ez: a szerződés módosítását, az évi legkevesebb 750 ezer euró vagyonkezelői díj csökkentését vagy csupán segítséget a kieső Európán kívüli járatok pótlásában. Erről azonban nem beszél a Hochtief-levél, pedig erre is rákérdeztünk.

A Hochtief AG válaszát azzal zárja, hogy a tulajdonosok és a bankok folyamatosan elemzik a helyzetet – amiből az következik, hogy a következő hetekben-hónapokban válik el, mit fognak lépni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!