szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Közszolgáltatást végző vállalkozások esetében nem lenne szabad a telefonos ügyfélszolgálat igénybevételéért emelt díjas telefondíjat kérni - amennyiben elfogadja az Országgyűlés egy kereszténydemokrata képviselőnek a fogyasztóvédelmi törvényhez benyújtott módosítását.

Tilos lesz közszolgátatást végző vállalkozásoknak emelt díjas telefonos ügyfélszolgálatot működtetni, ha az Országgyűlés elfogadja Sáringer-Kenyeres Tamásnak (KDNP) a fogyasztó védelmi törvényjavaslathoz benyújtott módosító javaslatát (pdf).

Sáringer-Kenyeres hivatkozik arra, hogy van olyan köszszolgáltató, amely emelt díjat szedne a készpénzátutalási megbízásokon (sárga csekkek) teljesített befizetésekért vagy az ügyfélszolgálat eléréséért.

Ahogy a hvg.hu is megírta, a Magyar Telekom májustól 142 forint plusz költséget szabna ki arra, aki sárga csekken, postai úton rendezi a számláját – a Telekom környezetvédelmi okokra hivatkozik, a Magyar Nemzeti Bank szerint azonban jóval jelentősebb a költségcsökkentő hatása az elektronikus fizetés elterjedésének.

Sáringer-Kenyeres szerint azonban csak akkor fogadható el a költségcsökkenésre való törekvés, ha nem a fogyasztó kárára történik vagy a közszolgáltató az alacsonyabb költségű eljárást alkalmazókat (például csoportos beszedési megbízás) jutalmazza, és nem a többieket bünteti.

Közérthetőbb számlázást!

Az április 6-án beadott módosító szerint a fogyasztóvédelmi törvénybe egy olyan bekezdés is bekerülne, amely szerint a közszolgáltatási tevékenységet folytató vállalkozás (távhő, vízmű stb.) által kiadott számlának a fogyasztó számára világosnak és közérthetőnek kell lennie.

„Szintén korlátozza a fogyasztó jogok érvényre juttatását, ha az elszámoló bizonylat vagy számla annak összetettsége vagy megfogalmazása miatt csak szakismeret birtokában válik a fogyasztó részére értelmezhetővé, és a hétköznapi ismeretekkel rendelkező állampolgár számára nem állapítható meg annak korrektsége” – áll a javaslatban.

Élet a sárga csekkel
Évente 85 milliárd forintot takaríthatnánk meg össztársadalmi szinten, ha papíralapú átutalások helyett az elektronikust választanánk. Ebbe a megtakarításba már beleszámíthatjuk a nyomtatási, boríték- vagy a postaköltséget, illetve a sárga csekkel dolgozók erőforrás-felhasználását – derül ki a Magyar Nemzeti Bank 2010-es Semmi sincs ingyen: a főbb magyar fizetési módok című tanulmányából.

 

A lakossági csekkes átutalásokat illetően nem kis összegről van szó: csak 2009-ben 2885 milliárd forintot utaltak át, a hazai fogyasztási kiadások között ennél több pénz csak a készpénzes vásárlások során cserélt gazdát (7563,2 milliárd forint). A KSH 2009-es adatai szerint a vállalatok által befizetett sárga csekkek az ilyen jellegű pénzforgalmat 2990 milliárd forintra tornázták fel tavalyelőtt. Egyszóval: óriási pénzek fordulnak meg sárga csekken.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!