Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az évek óta tartó stagnáló állapotból meg kell próbálnunk kitörni, be kell hoznunk a lemaradást legalább régiós szinten, hogy az elvesztegetett évtizedet végre a növekedés váltsa fel. Ezek voltak a GKI Gazdaságkutató Zrt. üzleti konferenciájának a fő konklúziói, melyet kedden tartottak "10 éve az EU-ban – Felzárkózás nélkül" címmel. A résztvevők mindegyike kritikusan szemlélte azokat a folyamatokat, amik az ország 2004-es EU-s csatlakozása óta mentek végbe.
Bod Péter Ákos, a Corvinus egyetem professzora erősen kritizálta a kormány elmúlt négyéves teljesítményét, majd hozzátette, az intézkedések között voltak olyanok, amikre még ő sem számított". Ilyen például az a kijelentés, hogy „sohanapján” leszünk csak az eurozóna tagjai, de az is nem várt fejlemény, hogy az kormány Európa-szkepticizmusa egyenesen a „keleti nyitáshoz” vezetett. Problémának véli, hogy nem a növekedés, hanem a tulajdonátrendeződés a preferencia a kormánypolitikában.
Arra egyébként több előadó is utalt, hogy a közbeszerzések nagyobb átláthatóságára nagy szükség lenne. Bod Péter Ákos azt is elmondta, hogy nem önmagában a "heterodox gazdaságpolitikával" van a probléma, hanem annak átgondolatlan és túlzó mivoltával.
Éllovasból sereghajtók: Magyarország, Szlovénia és Csehország lemarad, a többiek elhúznak
A fenti országok egyikének előre jelzett tényleges növekedési üteme sem túl bíztató: Magyarország egy százalékos növekedéssel, Szlovénia gyakorlatilag teljes stagnálással számolhat a következő öt évben. Kármán András statisztikai adatokkal is alátámasztotta Magyarország régiós lemaradását. Amíg mi 2004-ig, tehát az EU-s csatlakozásunkig tudtunk a megelőző időszakhoz képest bíztató felzárkózást mutatni (12 százalékpont) addig régiós társaink, Románia, Szlovákia és Bulgária, a csatlakozásukat követő első négy évben is tíz százalékot meghaladó mértékben tudtak a német fejlettségi szinthez közelíteni.
Szerinte 2008 óta megállt a felzárkózás folyamata és nincsen arra garancia, hogy az magától vissza fog térni a válság előtti ütemre. A térség egyetlen országa sincs felzárkózásra „ítélve”, ám sikerre vezethet a beruházások növelése és a külföldi tőke bevonzása, ez pedig csak a befektetőbarát üzleti politika és belföldi megtakarítások növelésével valósulhat meg. Ez a stratégia vált be a szlovákoknál is.
Magyarországnak is megérné csatlakozni
A bankunió létrehozásával a bankrendszer integrációjának fundamentális átalakulása zajlik, a folyamat pedig a válságra adott válasz. A bankunióhoz való csatlakozás mindenhol gazdaságpolitika kérdés, és a tagállamoknak, így Magyarországnak is akkor éri meg, ha minden ország egyenlő elbánásban részesül a döntéshozatal folyamatában. Fontos, hogy azonos szabályok érvényesüljenek a banki befizetésekre, illetve arányos teherviselés alakuljon ki mind a fiskális háttér, vagyis a közös szanálási alap kialakításában, mind a fiskális védőernyő rendelkezésre állásában - vélekedett Farkas Ádám, az Európai Bankfelügyeleti Hatóság főigazgatója. Szerinte ha ezekben a kérdésekben megnyugtató feltételek alakulnak ki, amire jó esély van, Magyarországnak érdemes komolyan megfontolnia, hogy részt vegyen ebben az integrációban. A szakember szerint reális az a várakozó álláspont, amit hazánk is képvisel, amíg nem tisztázódott minden körülmény.
Az egységesítés nem teljesen új gondolat, hiszen az egyre mélyebb integráció az EU nem titkolt célja, azonban 2010-re teljesen kikristályosodott, hogy a jelenleg fennálló banki rendszerben még mindig nemzeti szinten történik a válságkezelés. A Bázelben újraírt szabályok értelmében, a bankok egységes működése technikai rendeletek alapján fog az EU mind a huszonnyolc tagállamában megvalósulni. A 2014-ben várhatóan 100-nál is több elfogadott valamennyi rendelet az idei év és 2018 között lép majd hatályba.
Elsősorban azok a bankok érintettek, melyek mérlegfőösszege a nemzeti GDP-hez mérten a legnagyobb az adott országban, így például Németországban a Deutsche Bank vagy a HSBC az Egyesült Királyság területén. Magyar vonatkozásban az OTP működésére lenne legnagyobb befolyással a bankunióhoz való csatlakozás, hiszen így annak csoportszintű felügyelete a döntéshozatali rendszerben való részvételhez való jog mellett az EKB-hoz kerülne.
Rekord magas az útdíj, de hova megy a pénzünk?
Vásárhelyi Árpád, a DB Schenker ügyvezető igazgatója a szállításról, mint növekedési barométerről beszélve a szállítás közúti dominanciáját hangsúlyozta, ami szembemegy azzal az uniós alapelvvel, hogy az áruforgalmat a vasútra kell terelni.
Vásárhelyi rámutatott, a 2008-ban bekövetkezett világválság hatása a logisztika területét is elérte, az EU28-ak átlagát nézve még a GDP-nél is nagyobb mértékben esett vissza a szállítmányozás, és az okozott károk az áruforgalomban még nagyobbak, mint a személyforgalom tekintetében. Ugyanakkor az is elmondható, hogy 2004 óta az átlag uniós állampolgár 100 kilométerrel kevesebbet tesz meg autóval, ez a tendencia pedig nem javul.
Magyarországra az elvesztegetett infrastruktúra jellemző, mert például annak vasúti szegmenséről elmondható, hogy a hálózat fejlett, kihasználtsága mégis meglehetősen kétes. Az uniós tagállamokat vizsgálva a GDP-hez viszonyított útdíj messze Magyarországon a legdrágább, de a befizetett összeg mégsem az utak fejlesztésére fordítódik. Vásárhelyi szerint annak célja csak az általános adóbeszedés, az állami bevétel növelése volt. Az elektromos útdíj használat eddig 80 milliárd forintot vett ki a vállalkozások zsebéből, ami az igazgató szavaival élve „jellemzően a magyar tulajdonú vállalatokat üti agyon.” Az útdíj kudarcát a brüsszeli álláspont is erősíti, miszerint az az uniós direktívával és az infrastruktúra költségeivel nincs összhangban. Meg kellene változtatni a gazdasági preferenciákat, mert azok jelenleg a politika szolgálatában állnak. Erre jó példa, hogy a kormány jelenleg a jól kiépített régi vonalak felújítása helyett újak nyitására koncentrál. – fűzte hozzá Vásárhelyi.
Az elmúlt tíz év mérlege egyértelműen negatív, mivel 2004 óta Magyarország az Európai Uniós átlaghoz viszonyított GDP termelése változatlan. Ahogy Nagy Zoltán, a Versenyhivatal volt elnöke is vázolta, ebből a zsákutcából nehéz lesz kifarolni. Bármi is lesz az április 6-i választások kimenetele, az új kormányzati ciklusra komoly feladatok várnak.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 16. és 2025. augusztus 31. között.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Nemcsak a gépeket kell karbantartani, hanem a pilóták lelkét is.
A háború mellett harc folyik az élelmiszerért, és repedezik a klánok és a Hamász hallgatólagos paktuma.
Vihart kavart a Kneecap fellépése a Sziget Fesztiválon, a kormány után több mint 150 művész is azt követelte, hogy mondják le a koncertet.
Az influenszernek bíróság elé kellett állnia, de hozzászólása még a bírót is megnevettette.