szerző:
Torontáli Zoltán

Hány évesen érdemes megvenni, és hány évesen érdemes eladni egy alsó középkategóriás családi autót ahhoz, hogy a legkisebb értékvesztést szenvedje el a tulajdonos? Megnéztük a számokat, és nem egészen azt az eredményt kaptuk, amit józan paraszti ésszel vártunk.

Ön is tudja jól, hogy ha a szalonból kigurul egy nullkilométeres autóval, a kocsi abban a pillanatban el is veszti értékének jelentős részét. Ilyenkor persze senki sem sírja el magát az amortizáció miatt, és nem is lenne érdemes, hiszen nem akarja azonnal eladni az autót, így nem is kell szembesülnie a rohamos értékvesztéssel. Amikor azonban eltelik öt év, és a használt járgányt lassan már be szeretné tolni (eladni vagy beszámíttatni) egy újabb autó vételárába, akkor még mindig padlót foghat attól, mennyi értéket vesztett a viszonylag rövid idő alatt.

©

Azt is tudjuk, hogy az autóvásárlás az esetek döntő többségében nem (vagy nem egészen) racionális dolog, a marketing alaposan meg tudja fűzni a vásárlók agyát, bejátszik a hitel, a casco, a céges vásárlás és még ezer más tényező a márkahűségtől kezdve a szín- és formavilágon át a tuti baráti tanácsokon keresztül a szimpla vakhitig.

De mégis, ha eljátszunk a gondolattal, és csak azt nézzük, hogy az autó első 15 évében anyagilag mikor éri meg a legjobban egy ötéves periódust választani az autóvételre, vajon milyen eredmény jön ki? Azt gondolnánk, hogy minél öregebb az autó, annál kisebb mértékű (és összegű) a kocsi ötéves amortizációja, vagyis a vevő akkor jön ki a legolcsóbban, ha 10 éves korában veszi meg, és 15 évesen adja el a kocsit.

Márpedig ez sokszor nem így van.

Megnéztük az átlagárakat 0–15 éves kor között a legnépszerűbb kategóriában, az alsó középosztályban. Azoknál a modelleknél számoltuk ki az átlagos 5 éves amortizációt, amelyekből találtunk olyan nagy mennyiségű eladó autót, hogy a számolás reális lehessen. Az extrém olcsó és extrém drága hirdetéseket nem vettük figyelembe, hogy se a roncsok, se a drága, egyedi kabriók ne húzzák el az átlagot valamelyik irányba, de ezen kívül mindent beleszámoltunk, és az újautó-értékeknél is a jelenlegi kínálat listaárainak számtani közepét vettük (ami messze nem egyezik a hirdetésekben szereplő beetető árakkal, értelemszerűen annál jóval magasabb!). Igaz, hogy általában nem listaáron vesznek az emberek új autót, de a használtakból is szoktak alkudni, így az eltérés arányaiban kiegyenlítődhet.

Az alábbi hét modellt vizsgáltuk a Használtautó.hu több ezer hirdetése alapján:

  • Opel Astra
  • BMW 3-as sorozat
  • VW Golf
  • Ford Focus
  • Audi A4
  • Skoda Octavia
  • Renault Megane

(A Suzuki leginkább szóba jöhető, nagyon népszerű modelljének, az SX4-nek nincs még 15 éves története, ezért maradt ki.)

Öt-hat évnél fordul a kocka

Az eredményt az alábbi, első látásra bonyolult diagram mutatja. Nem az autók ára, hanem az látható rajta, hogy az egyes modellek átlagosan hány forintot veszítenek az értékükből egy-egy ötéves periódus alatt – mai árakon. Az első oszlopból tehát például az olvasható ki, hogy ha valaki újonnan vesz egy autót, és ötéves korában eladja, akkor mennyi a vételi és az eladási ár közötti különbség, vagyis mennyit "vesztett" a tulajdonos az öt év alatt. A következő oszlop azt mutatja meg, hogy ha 1 évesen veszi az autót, és 6 évesen adja el, akkor mennyi a különbözet, és így tovább, egészen a 10–15 éves időszakig. Tehát minél nagyobb értéket lát a grafikonon, annál rosszabbul jár, mert annál többet veszít az autója az értékéből. (A konkrét értékeket úgy olvashatja le, ha az egeret a vonalakra viszi.)

Általánosságban az látszik, hogy 4-5 éves kor előtti vételnél horror összegű az amortizáció, utána azonban szépen simulni kezdenek a görbék, és az 5-6 éves kortól kezdődő 5 éves periódusokban már nem sok érdemi változás történik. Ez arra utal, hogy 5 éves kor alatt nem lehet jól beszállni egy ilyen buliba, ám utána fordul a kocka: akkor már az igaz, hogy nem lehet nagyon sokat fogni egy öregebb kocsi választásával.

A grafikonnak tehát az alsó szegmense mutatja a jobb értékmegőrzés lehetőségét, ezt kinagyítva újra megmutatjuk:

Tegyen félre havi 10 ezret, és akkor mindig 5-10 éves autóval járhat

Értékállósági háziversenyünket nem nagy meglepetésre a Skoda Octavia nyerte, méghozzá úgy, hogy jelenlegi 10 éves, 1,445 millió forintos átlagárából csak 535 ezret veszít, és 15 évesen még eladhatónak tűnik 910 ezerért (szintén átlagos értékről van szó). Ez azt jelenti, hogy (jelenértéken számolva) havi 8900 forint az amortizációja. Másképp fogalmazva: ha most meg tud venni egy 10 éves Octaviát, és még havonta kb. 9 ezer forintot félre is tud tenni, akkor öt év múlva megint lesz annyi pénze, hogy vegyen egy akkor 10 éves autót. Elvileg ez így folytatható, de azért mégse vegyen rá mérget, mert a modellváltások eltorzíthatják a szisztémát. Ha kijön egy sikeres új modell, akkor a régiek ára leeshet, és borulhat a képlet, nagyságrendileg azonban vélhetően igaz marad a számolás.

Az általunk megkérdezett szakemberek arra is felhívták a figyelmet, hogy egyedi kínálati okok is állhatnak a nem egyenletes amortizáció mögött: ha egy adott évjáratnál jelentősen eltérő a modell felszereltsége, vagy sokkal többet hajtják, az is boríthatja a papírformát.

Teljesen helyes az a megállapítás, hogy a legkisebb értékvesztés akkor van, ha valaki 5 évesen veszi és 10 évesen adja el az autóját.

Ez ugyanúgy működik az összes autómárkánál, és még nagyon fontos, hogy a használt autók árában a modellváltásnál nagyobb az értékvesztés – erősítették meg kérdésünkre az AAA Autónál.

Ennek fényében érdemes megnézni az Astra, a Golf és a Focus amortizációját. Ezek a modellek kissé meghökkentő módon azt bizonyítják, hogy sokkal fiatalabb autókkal is eljátszhatjuk ugyanazt, mint a 10 éves Skodával. A számok alapján úgy tűnik, hogy ha tud venni egy 5 éves Astrát vagy egy 6 éves Golfot/Focust, és még félre is tud rakni havi 10-12 ezer forintot, akkor ugyanott van, vagyis öt év múlva megint vehet egy 5-6 éves modellt. (Megjegyzés: Az AAA Autónál az Astrára ennél magasabb értéket számoltak, ami arra utal, hogy ezt a matekot azért nem érdemes véresen komolyan venni.)

©

A Renault Megane kegyetlenül következetesnek tűnik: minél öregebb, annál kevésbé amortizálódik, semmi meglepőt nem mutat, míg 0–5 év között 3,49 millió forintot, 10-15 év között már csak 700 ezret lehet vele bukni.

Az Audi Golffá öregedik, de a BMW egy másik kávéház

Az Audi A4 annyiban érdekes, hogy 9-10 éves korára a Golf szintjére jut, vagyis ebben az időben már gyakorlatilag ugyanannyit lehet veszteni a tartásával. Az igaz, hogy magasabb áron kell megvenni, de öt évvel később ugyanannyival drágábban el is lehet még adni.

A BMW kilóg a sorból, az Audival ellentétben nem csak fiatalon, hanem öregen is drága jószág, és amortizálódik rendesen. Abszolút értékben sokkal többet lehet rajta veszíteni, mint bármi mással. Az azonban meglepő, hogy szinte mindegy, 5-9 éves kor között mikor vesz valaki BMW-t (persze ha ki tudja fizetni a fiatalabb évjárat árát), és tartja öt évig, mert az autó így is úgy is körülbelül ugyanannyit veszít majd az értékéből.

A vizsgált modellek közül egyébként a Golf nyerte meg az újautó-szag versenyt, ez tartja a legjobban az értékét fiatal korában, de még öregen is viszonylag nehezen és többnyire egyenletesen amortizálódik.

A használtautó-piac egyébként jó ideje nagy lendületben van, az idei első negyedévben 17 százalékot bővült, és az értékesített autók átlagára is növekszik, most már 1,8 millió forint körül van.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Hatalmát mentené Erdogan a szíriai offenzívával

Hatalmát mentené Erdogan a szíriai offenzívával

Az alábbi képeken látható emberekben egy közös: nem léteznek

Az alábbi képeken látható emberekben egy közös: nem léteznek

Megkérdezték Mészáros Lőrincet, mit szól ahhoz, hogy a választások után tízmilliárdot bukott

Megkérdezték Mészáros Lőrincet, mit szól ahhoz, hogy a választások után tízmilliárdot bukott

Novemberben indul a Google videojátékos okossága, amelyhez csak internet kell

Novemberben indul a Google videojátékos okossága, amelyhez csak internet kell

Elképzelhető, hogy a paradicsom és a retek is megterem a Marson

Elképzelhető, hogy a paradicsom és a retek is megterem a Marson

Jennifer Aniston lefagyasztotta az Instagramot

Jennifer Aniston lefagyasztotta az Instagramot