Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ba950679-216d-4738-bdf6-c74168c851cd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kis-Benedek József úgy véli, az üggyel a magyar titkosszolgálatoknak is ártanak.","shortLead":"Kis-Benedek József úgy véli, az üggyel a magyar titkosszolgálatoknak is ártanak.","id":"20250526_ruszin-szendi-romulusz-ukrajna-kemkedes-vad-kis-benedek-jozsef-biztonsagpolitikai-szakerto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba950679-216d-4738-bdf6-c74168c851cd.jpg","index":0,"item":"7eb8f3a8-ea82-4d75-a24d-1ff3150c5f40","keywords":null,"link":"/itthon/20250526_ruszin-szendi-romulusz-ukrajna-kemkedes-vad-kis-benedek-jozsef-biztonsagpolitikai-szakerto","timestamp":"2025. május. 26. 20:50","title":"A szakértő szerint kizárt, hogy Ruszin-Szendi együttműködött volna az ukrán titkosszolgálatokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4fd5d38-3e77-44ab-8ccb-37922a270137","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Bő egy hónapot hagyott az amerikai elnök arra, hogy megegyezzenek a felek.","shortLead":"Bő egy hónapot hagyott az amerikai elnök arra, hogy megegyezzenek a felek.","id":"20250526_Trump-elhalasztja-az-50-szazalekos-europai-vamok-bevezeteset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4fd5d38-3e77-44ab-8ccb-37922a270137.jpg","index":0,"item":"05c0a427-0fec-46d4-9116-c16be3e49799","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250526_Trump-elhalasztja-az-50-szazalekos-europai-vamok-bevezeteset","timestamp":"2025. május. 26. 05:10","title":"Trump elhalasztja az 50 százalékos európai vámok bevezetését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"428f9cc7-e259-4b26-b8e0-d6056dab0314","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A hivatalos álláspont szerint csak játékos incselkedés történt.","shortLead":"A hivatalos álláspont szerint csak játékos incselkedés történt.","id":"20250526_Macron-kamerak-elott-kapott-pofont-a-felesegetol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/428f9cc7-e259-4b26-b8e0-d6056dab0314.jpg","index":0,"item":"f0bf8b42-7a4c-431c-bf41-33457389c8d7","keywords":null,"link":"/elet/20250526_Macron-kamerak-elott-kapott-pofont-a-felesegetol","timestamp":"2025. május. 26. 12:43","title":"Macron kamerák előtt kapott pofont a feleségétől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"778b0260-d512-4259-809c-8089f97ead19","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Választási veresége után Lengyelországba utazott a román választásokon elhasaló szélsőjobboldali politikus, hogy az ottani jobboldal jelöltje mellett kampányoljon.","shortLead":"Választási veresége után Lengyelországba utazott a román választásokon elhasaló szélsőjobboldali politikus...","id":"20250527_Simion-Orban-Viktor-Fidesz-Lengyelorszag-CPAC-valasztasok-Romania","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/778b0260-d512-4259-809c-8089f97ead19.jpg","index":0,"item":"3236c53e-7a8f-4336-a872-eeb90d27cb0c","keywords":null,"link":"/itthon/20250527_Simion-Orban-Viktor-Fidesz-Lengyelorszag-CPAC-valasztasok-Romania","timestamp":"2025. május. 27. 15:01","title":"Simion attól tart, hogy Orbán Viktor el fogja veszíteni a hatalmat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc7f959d-40fd-44e3-aa59-e0523fe0dd35","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Friedrich Merz szerint nem megengedhető, hogy az EU döntései egy kisebbségtől függjenek.","shortLead":"Friedrich Merz szerint nem megengedhető, hogy az EU döntései egy kisebbségtől függjenek.","id":"20250526_friedrich-merz-nemet-kancellar-eu-konfliktus-maygarorszag-szlovakia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc7f959d-40fd-44e3-aa59-e0523fe0dd35.jpg","index":0,"item":"b989763e-4692-490e-84d4-2221b5d2c609","keywords":null,"link":"/itthon/20250526_friedrich-merz-nemet-kancellar-eu-konfliktus-maygarorszag-szlovakia","timestamp":"2025. május. 26. 21:24","title":"Német kancellár: Elkerülhetetlen a konfliktus Magyarországgal és Szlovákiával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79f96b9a-24e3-4a2a-8060-a7ad1ad62bdd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az építési és közlekedési miniszter a kormány „átláthatósági” törvényjavaslatát kommentálta a sajtótájékoztatóján.","shortLead":"Az építési és közlekedési miniszter a kormány „átláthatósági” törvényjavaslatát kommentálta a sajtótájékoztatóján.","id":"20250527_Lazar-azzal-nyugtatta-az-egzisztenciajat-nem-felto-telexes-ujsagirot-Nem-tudhatja-elore-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79f96b9a-24e3-4a2a-8060-a7ad1ad62bdd.jpg","index":0,"item":"97de3e0f-524c-4166-802a-474033116a29","keywords":null,"link":"/itthon/20250527_Lazar-azzal-nyugtatta-az-egzisztenciajat-nem-felto-telexes-ujsagirot-Nem-tudhatja-elore-ebx","timestamp":"2025. május. 27. 11:48","title":"Lázár szerint a telexes újságíró nem tudhatja előre, hogy kell-e féltenie az egzisztenciáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f39f28cc-d032-4043-aeae-cbc5355649a4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Olyan gyógyszerek jöhetnek a jövőben, amelyek segíthetnek idős korban is helyreállítani a kognitív funkciókat – köszönhetően egy friss felfedezésnek.","shortLead":"Olyan gyógyszerek jöhetnek a jövőben, amelyek segíthetnek idős korban is helyreállítani a kognitív funkciókat –...","id":"20250527_hevin-molekula-agy-oregedesenek-visszaforditasa-felfedezes-kognitiv-hanyatlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f39f28cc-d032-4043-aeae-cbc5355649a4.jpg","index":0,"item":"f169a1b5-8156-446d-8df2-cec46efbab70","keywords":null,"link":"/tudomany/20250527_hevin-molekula-agy-oregedesenek-visszaforditasa-felfedezes-kognitiv-hanyatlas","timestamp":"2025. május. 27. 20:03","title":"Megtalálták a molekulát, amivel visszafordítható lehet az agy öregedése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85360fde-297d-4a1a-b741-280e16b91644","c_author":"Ballai Vince","category":"kkv","description":"Tavaly 34 milliárd forint feletti bevételt ért el az állami megrendeléseken rendre jól szereplő Épkar Zrt., de a profitja elmaradt a 2023-astól, azért jutott szépen osztalék is.","shortLead":"Tavaly 34 milliárd forint feletti bevételt ért el az állami megrendeléseken rendre jól szereplő Épkar Zrt., de...","id":"20250527_epkar-zrt-szeivolt-istvan-ner-epitoipar-beszamolo-bevetel-nyereseg-profit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85360fde-297d-4a1a-b741-280e16b91644.jpg","index":0,"item":"c65e634d-4322-499e-9118-d98b22ddca60","keywords":null,"link":"/kkv/20250527_epkar-zrt-szeivolt-istvan-ner-epitoipar-beszamolo-bevetel-nyereseg-profit","timestamp":"2025. május. 27. 14:29","title":"Rekordbevételnek örülhet a NER karcagi építője, aki a Szuverenitásvédelmi Hivatal fölé is tetőt tart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nepperkedne? Itt van néhány tipp, hogyan válasszon használt autót
szerző:
Torontáli Zoltán
Tetszett a cikk?
Hány évesen érdemes megvenni, és hány évesen érdemes eladni egy alsó középkategóriás családi autót ahhoz, hogy a legkisebb értékvesztést szenvedje el a tulajdonos? Megnéztük a számokat, és nem egészen azt az eredményt kaptuk, amit józan paraszti ésszel vártunk.
Ön is tudja jól, hogy ha a szalonból kigurul egy nullkilométeres autóval, a kocsi abban a pillanatban el is veszti értékének jelentős részét. Ilyenkor persze senki sem sírja el magát az amortizáció miatt, és nem is lenne érdemes, hiszen nem akarja azonnal eladni az autót, így nem is kell szembesülnie a rohamos értékvesztéssel. Amikor azonban eltelik öt év, és a használt járgányt lassan már be szeretné tolni (eladni vagy beszámíttatni) egy újabb autó vételárába, akkor még mindig padlót foghat attól, mennyi értéket vesztett a viszonylag rövid idő alatt.
AFP / Imagechina / Wang Qian
Azt is tudjuk, hogy az autóvásárlás az esetek döntő többségében nem (vagy nem egészen) racionális dolog, a marketing alaposan meg tudja fűzni a vásárlók agyát, bejátszik a hitel, a casco, a céges vásárlás és még ezer más tényező a márkahűségtől kezdve a szín- és formavilágon át a tuti baráti tanácsokon keresztül a szimpla vakhitig.
De mégis, ha eljátszunk a gondolattal, és csak azt nézzük, hogy az autó első 15 évében anyagilag mikor éri meg a legjobban egy ötéves periódust választani az autóvételre, vajon milyen eredmény jön ki? Azt gondolnánk, hogy minél öregebb az autó, annál kisebb mértékű (és összegű) a kocsi ötéves amortizációja, vagyis a vevő akkor jön ki a legolcsóbban, ha 10 éves korában veszi meg, és 15 évesen adja el a kocsit.
Márpedig ez sokszor nem így van.
Megnéztük az átlagárakat 0–15 éves kor között a legnépszerűbb kategóriában, az alsó középosztályban. Azoknál a modelleknél számoltuk ki az átlagos 5 éves amortizációt, amelyekből találtunk olyan nagy mennyiségű eladó autót, hogy a számolás reális lehessen. Az extrém olcsó és extrém drága hirdetéseket nem vettük figyelembe, hogy se a roncsok, se a drága, egyedi kabriók ne húzzák el az átlagot valamelyik irányba, de ezen kívül mindent beleszámoltunk, és az újautó-értékeknél is a jelenlegi kínálat listaárainak számtani közepét vettük (ami messze nem egyezik a hirdetésekben szereplő beetető árakkal, értelemszerűen annál jóval magasabb!). Igaz, hogy általában nem listaáron vesznek az emberek új autót, de a használtakból is szoktak alkudni, így az eltérés arányaiban kiegyenlítődhet.
Az alábbi hét modellt vizsgáltuk a Használtautó.hu több ezer hirdetése alapján:
Opel Astra
BMW 3-as sorozat
VW Golf
Ford Focus
Audi A4
Skoda Octavia
Renault Megane
(A Suzuki leginkább szóba jöhető, nagyon népszerű modelljének, az SX4-nek nincs még 15 éves története, ezért maradt ki.)
Öt-hat évnél fordul a kocka
Az eredményt az alábbi, első látásra bonyolult diagram mutatja. Nem az autók ára, hanem az látható rajta, hogy az egyes modellek átlagosan hány forintot veszítenek az értékükből egy-egy ötéves periódus alatt – mai árakon. Az első oszlopból tehát például az olvasható ki, hogy ha valaki újonnan vesz egy autót, és ötéves korában eladja, akkor mennyi a vételi és az eladási ár közötti különbség, vagyis mennyit "vesztett" a tulajdonos az öt év alatt. A következő oszlop azt mutatja meg, hogy ha 1 évesen veszi az autót, és 6 évesen adja el, akkor mennyi a különbözet, és így tovább, egészen a 10–15 éves időszakig. Tehát minél nagyobb értéket lát a grafikonon, annál rosszabbul jár, mert annál többet veszít az autója az értékéből. (A konkrét értékeket úgy olvashatja le, ha az egeret a vonalakra viszi.)
Általánosságban az látszik, hogy 4-5 éves kor előtti vételnél horror összegű az amortizáció, utána azonban szépen simulni kezdenek a görbék, és az 5-6 éves kortól kezdődő 5 éves periódusokban már nem sok érdemi változás történik. Ez arra utal, hogy 5 éves kor alatt nem lehet jól beszállni egy ilyen buliba, ám utána fordul a kocka: akkor már az igaz, hogy nem lehet nagyon sokat fogni egy öregebb kocsi választásával.
A grafikonnak tehát az alsó szegmense mutatja a jobb értékmegőrzés lehetőségét, ezt kinagyítva újra megmutatjuk:
Tegyen félre havi 10 ezret, és akkor mindig 5-10 éves autóval járhat
Értékállósági háziversenyünket nem nagy meglepetésre a Skoda Octavia nyerte, méghozzá úgy, hogy jelenlegi 10 éves, 1,445 millió forintos átlagárából csak 535 ezret veszít, és 15 évesen még eladhatónak tűnik 910 ezerért (szintén átlagos értékről van szó). Ez azt jelenti, hogy (jelenértéken számolva) havi 8900 forint az amortizációja. Másképp fogalmazva: ha most meg tud venni egy 10 éves Octaviát, és még havonta kb. 9 ezer forintot félre is tud tenni, akkor öt év múlva megint lesz annyi pénze, hogy vegyen egy akkor 10 éves autót. Elvileg ez így folytatható, de azért mégse vegyen rá mérget, mert a modellváltások eltorzíthatják a szisztémát. Ha kijön egy sikeres új modell, akkor a régiek ára leeshet, és borulhat a képlet, nagyságrendileg azonban vélhetően igaz marad a számolás.
Az általunk megkérdezett szakemberek arra is felhívták a figyelmet, hogy egyedi kínálati okok is állhatnak a nem egyenletes amortizáció mögött: ha egy adott évjáratnál jelentősen eltérő a modell felszereltsége, vagy sokkal többet hajtják, az is boríthatja a papírformát.
Teljesen helyes az a megállapítás, hogy a legkisebb értékvesztés akkor van, ha valaki 5 évesen veszi és 10 évesen adja el az autóját.
Ez ugyanúgy működik az összes autómárkánál, és még nagyon fontos, hogy a használt autók árában a modellváltásnál nagyobb az értékvesztés – erősítették meg kérdésünkre az AAA Autónál.
Ennek fényében érdemes megnézni az Astra, a Golf és a Focus amortizációját. Ezek a modellek kissé meghökkentő módon azt bizonyítják, hogy sokkal fiatalabb autókkal is eljátszhatjuk ugyanazt, mint a 10 éves Skodával. A számok alapján úgy tűnik, hogy ha tud venni egy 5 éves Astrát vagy egy 6 éves Golfot/Focust, és még félre is tud rakni havi 10-12 ezer forintot, akkor ugyanott van, vagyis öt év múlva megint vehet egy 5-6 éves modellt. (Megjegyzés: Az AAA Autónál az Astrára ennél magasabb értéket számoltak, ami arra utal, hogy ezt a matekot azért nem érdemes véresen komolyan venni.)
D.P.
A Renault Megane kegyetlenül következetesnek tűnik: minél öregebb, annál kevésbé amortizálódik, semmi meglepőt nem mutat, míg 0–5 év között 3,49 millió forintot, 10-15 év között már csak 700 ezret lehet vele bukni.
Az Audi Golffá öregedik, de a BMW egy másik kávéház
Az Audi A4 annyiban érdekes, hogy 9-10 éves korára a Golf szintjére jut, vagyis ebben az időben már gyakorlatilag ugyanannyit lehet veszteni a tartásával. Az igaz, hogy magasabb áron kell megvenni, de öt évvel később ugyanannyival drágábban el is lehet még adni.
A BMW kilóg a sorból, az Audival ellentétben nem csak fiatalon, hanem öregen is drága jószág, és amortizálódik rendesen. Abszolút értékben sokkal többet lehet rajta veszíteni, mint bármi mással. Az azonban meglepő, hogy szinte mindegy, 5-9 éves kor között mikor vesz valaki BMW-t (persze ha ki tudja fizetni a fiatalabb évjárat árát), és tartja öt évig, mert az autó így is úgy is körülbelül ugyanannyit veszít majd az értékéből.
A vizsgált modellek közül egyébként a Golf nyerte meg az újautó-szag versenyt, ez tartja a legjobban az értékét fiatal korában, de még öregen is viszonylag nehezen és többnyire egyenletesen amortizálódik.
A használtautó-piac egyébként jó ideje nagy lendületben van, az idei első negyedévben 17 százalékot bővült, és az értékesített autók átlagára is növekszik, most már 1,8 millió forint körül van.