Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A japán nemzeti légitársaság (Japan Airlines, JAL) 10 millió dollárral járul hozzá egy amerikai startup, a denveri Boom Supersonic nevű cég innovációs költségeihez. Ez nem jótékonykodás.
A nagymúltú japán társaság úgy látja, hogy a Boom Supersonic képes lesz egy évtizeden belül megalkotni az új Concorde-ot. Vagyis egy olyan utasszállítót, amely a hangsebesség kétszeresével repül. És így jelentősen csökkenti a nagy interkontinentális járatok menetidejét. Szó sincs újdonságról, hiszen a francia-brit fejlesztésű Concorde a hetvenes években ezt a csodát már megcsinálta. Csak éppen nem bizonyult gazdaságosnak.
Hiába utaztak a Párizs-New York járaton filmsztárok, szupersportolók, dúsgazdag bankárok és üzletemberek, összességében a szuperszonikus utasszállító gazdaságilag nem volt rentábilis, és akkor még finoman fogalmaztunk. Persze a technika, a repülés szerelmesei imádták a Concorde-ot, egészen 2000 júliusáig. Ekkor egy Párizsból felszálló Concorde néhány perccel a start után lezuhant, a fedélzeten lévő száz utas és a kilencfőnyi személyzet meghalt. Az áldozatok számát néggyel növelte, hogy a gép egy Párizs közeli szállodára zuhant.
Volt-e bármi köze ennek a katasztrófának a Concorde eredeti koncepciójához? A válasz nem, hiszen a vizsgálat kiderítette, hogy egy, a Concorde előtt felszálló amerikai DC-10-es elhullajtott fémdarabja okozta a katasztrófát. De: a nagyon alapos vizsgálat arra is fényt derített, hogy a Concorde üzemanyagtartályai is sebezhetők voltak. A párizsi tragédia a Concorde és a hangsebességet meghaladó utasszállítás végét is jelezte. De lehet, hogy csak ideiglenesen. A JAL opciós vásárlási szerződést kötött 20 darab, 55 utast szállító szupergyors gépre. Ez eddig az amerikai startup legnagyobb üzlete. Fejlesztési, kutatási megbízásokat már kaptak vagy hetven cégtől és a Virgin Atlantic légi társaság is jelzett szándékot későbbi vásárlásra, de eddig a japán cég ajánlata a legkomolyabb. Jövőre lesz az első éles teszt, egyelőre egy kis géppel- írja a Les Echos.
A Boom Supersonic főnöke szerint ők már egyeztetni tudják az extra sebesség iránti igényt a gazdaságos üzemeltetéssel. Ha ez beválik, jöhet, ha nem is a tömeggyártás, de húsz gép összeszerelése. Az új konstrukció a hangrobbanás erejének mérséklését is ígéri. Ez azért fontos, mert sok ország, például az USA is, a nagyerejű hangrobbanás miatt tiltotta ki a légtér bizonyos szakaszaiból a szuperszonikus gépeket. A Japan Airlines egy nagy múltú és konzervatív légitársaság. Most mégis egy kockázatos bizniszbe vágott bele. Szakértők szerint erre a rizikóvállalásra, az olcsó fapados társaságok konkurenciája készteti a JAL-t. Kell még jó néhány évet várnunk arra, hogy kiderüljön: az új Concorde-dal tud-e netán pályán maradni a japán társaság az olcsó fapadosokkal szemben.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A ZAZ-trió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk. És persze a Csupasz pisztoly 4-ről, amiből kihagyták.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Vajon eljön az idő, amikor a boltok nekünk fizetnek majd azért, hogy náluk vásároljunk? Nem tudni, de tény, történelem során volt néhány furcsa példa arra, mi miért került kevesebbe és ennek mi lett a következménye. Elek Péter hozott is párat a Duma Aktuál közönségének.