szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az AFP hírügynökség tudósítója a hőszigetelő anyagokat gyártó Dairyu cégénél járt. És ott éppen munkára jelentkező afrikai bevándorlókat hallgattak meg.

Az „állásinterjú” időtartama alig haladta meg a tíz percet. A cég képviselője közölte a jelentkezővel: 813 jenes, azaz 6,20 eurós órabérre számíthat. Ez az óránkénti javadalmazás még a magyar átlagot is alulmúlja. De: a Dairyu lakást, 3 hét szabadságot és egészségügyi biztosítást is garantál. Hogy a lakás valóban lakás, vagy inkább munkásszálló, ez érdekes kérdés, de erre nem tér ki az AFP riportja.

Arra viszont igen, hogy a japán cégek szenvednek a munkaerőhiánytól. A legfrissebb hivatalos statisztika szerint Japánban 2,4 százalékos a munkanélküliségi ráta, ez a gyakorlatban teljes foglalkoztatottságot jelent. Sőt: ugyancsak friss hivatalos adatok szerint 159 álláshirdetésre csak 100 tősgyökeres japán pályázó jut. És akkor még szó sem esett a katasztrofális elöregedésről, a népszaporulat drámai csökkenéséről, a szingli életmód rohamos terjedéséről. A világ harmadik legnagyobb gazdasága, a 100 milliós Japán fordulópont előtt áll: vagy annyi robotot tudnak gyártani, amennyi pótolja a hiányzó emberi munkaerőt, vagy eljön egy megállíthatatlan gazdasági lecsúszás.

A japán kormány azonban még most is a nemzeti, nyelvi, kulturális homogenitás megőrzését tartja elsődlegesnek. 2017-ben 20 ezer hivatalosan benyújtott menekültkérelemből mindössze huszat (20-at) bíráltak el kedvezően. Japánban csak az kaphat oltalmazott menekült státuszt, aki bizonyítani tudja, hogy a saját hazájában életveszélybe került. A 10 milliós Magyarország, tavaly 1300 menekültet fogadott be, még ha ezt nem is verte nagydobra a kormány.

De a gazdasági kényszer nagy úr. A Fast Retailing ruhaipari cég, amely az Uniqlo márkáról híres, hatalmas pénzt keres azon, hogy a japánok kidobott, használt ruháit kicsit felturbózza, majd a menekülttáborokban adja el világszerte. Vagyis a kiszolgáltatott nyomuraltakból csinál bizniszt. De talán feltámadt bennük a lelkiismeret szikrája, mert 2011 óta a cég japán üzleteiben menekülteket is alkalmaznak. Jelenleg összesen 46-ot (!). Egyikük a régi Burmából érkezett. A 31 éves nő elmondta az AFP-nek: korábban éttermekben mosogatott, közben jól megtanult japánul és most egy Uniqlo üzletben eladó. Hosszú távon abban bízik, hogy a japán cég előbb-utóbb megjelenik a Burmából időközben Mianmarrá lett országban és ő lehet a japán cég egyik helyi képviselője.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!