Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2c83bdd9-ca6c-4a63-9cf5-f6c1c48c96d7","c_author":"Pavló Péter","category":"tudomany","description":"Az első Boeing 787-8 Dreamliner 2011-ben szállított utasokat, azóta pedig több milliárd kilométert tettek már meg a gépek. Eddig egyetlen ilyen típus sem zuhant le, műszaki problémák és balesetek azonban már adódtak.","shortLead":"Az első Boeing 787-8 Dreamliner 2011-ben szállított utasokat, azóta pedig több milliárd kilométert tettek már meg...","id":"20250612_air-india-boeing-787-8-dreamliner-repulogep-baleset-incidens-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c83bdd9-ca6c-4a63-9cf5-f6c1c48c96d7.jpg","index":0,"item":"40b080dc-f9f1-4051-81af-f1a42948f6d4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250612_air-india-boeing-787-8-dreamliner-repulogep-baleset-incidens-ebx","timestamp":"2025. június. 12. 17:56","title":"Lezuhant indiai utasszállító: mit lehet tudni a Boeing 787-8 Dreamlinerről? Mennyire biztonságos a repülőgép?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"126534ee-e3b2-4ab1-a3cc-2f1eb9ff3854","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egyedül a városi buszok terén figyelhető meg a dízel alacsonyabb aránya.","shortLead":"Egyedül a városi buszok terén figyelhető meg a dízel alacsonyabb aránya.","id":"20250611_Birsag-var-a-gyartokra-mert-nem-fogynak-az-e-teherautok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/126534ee-e3b2-4ab1-a3cc-2f1eb9ff3854.jpg","index":0,"item":"cf4f3127-6dae-49b7-b845-902ae5bd5ff0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250611_Birsag-var-a-gyartokra-mert-nem-fogynak-az-e-teherautok","timestamp":"2025. június. 11. 07:19","title":"Bírság vár a gyártókra, mert nem fogynak az e-teherautók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0b7be50-bad3-47d2-900e-17cfed2978a1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Edinburgh-i Egyetem mérnökeinek innovációja a mostaninál jóval széles körbe hozhatja el a korszerű robottechnikát. Olyan puha, járni képes robotokat fejlesztettek, amelyek szinte kisétálnak a 3D-nyomtatóból. Utat nyithatnak az intelligens, elektronikus alkatrészek nélküli lágy robotrendszerek használatához.","shortLead":"Az Edinburgh-i Egyetem mérnökeinek innovációja a mostaninál jóval széles körbe hozhatja el a korszerű robottechnikát...","id":"20250611_lagy-jarni-tudo-robotok-3d-nyomtatas-olcson","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0b7be50-bad3-47d2-900e-17cfed2978a1.jpg","index":0,"item":"44adf69e-ae1f-44a6-9c83-08670c5e9465","keywords":null,"link":"/tudomany/20250611_lagy-jarni-tudo-robotok-3d-nyomtatas-olcson","timestamp":"2025. június. 11. 10:03","title":"Járni tudó négylábú robotok sétálnak ki a 3D-nyomtatóból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"705fca49-bbfd-4a8e-b6da-91f57f13ab04","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20250612_Marabu-Feknyuz-Lazar-agya-zakatol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/705fca49-bbfd-4a8e-b6da-91f57f13ab04.jpg","index":0,"item":"4af654ca-cecf-4216-8896-a583c5ac921d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250612_Marabu-Feknyuz-Lazar-agya-zakatol","timestamp":"2025. június. 12. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Lázár agya zakatol","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0874d883-f4da-4588-8364-3ae85341644b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A plugin hibrid biturbó V8-as hajtású BMW XM gyengébb változata kikopott a kínálatból.","shortLead":"A plugin hibrid biturbó V8-as hajtású BMW XM gyengébb változata kikopott a kínálatból.","id":"20250612_mar-csak-az-erosebb-748-lovas-v8-cal-kaphato-a-bmw-xm","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0874d883-f4da-4588-8364-3ae85341644b.jpg","index":0,"item":"59ec01e7-c407-451f-81a8-86b28a434f01","keywords":null,"link":"/cegauto/20250612_mar-csak-az-erosebb-748-lovas-v8-cal-kaphato-a-bmw-xm","timestamp":"2025. június. 12. 08:41","title":"Már csak az erősebb, 748 lovas V8-cal kapható a hegyomlásnyi BMW XM","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b771bf04-8f4e-4a47-b88c-f14750f55b92","c_author":"Domány András","category":"kultura","description":"L. Simon Lászlónak a Mezőgazdasági Múzeumot kell Gödöllőre költöztetnie.","shortLead":"L. Simon Lászlónak a Mezőgazdasági Múzeumot kell Gödöllőre költöztetnie.","id":"20250611_mezogazdasagi-muzeum-godollo-koltozes-miniszteri-biztos-l-simon-laszlo-kinevezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b771bf04-8f4e-4a47-b88c-f14750f55b92.jpg","index":0,"item":"ae7cc684-3a55-4873-a6aa-f941374d0568","keywords":null,"link":"/kultura/20250611_mezogazdasagi-muzeum-godollo-koltozes-miniszteri-biztos-l-simon-laszlo-kinevezes","timestamp":"2025. június. 11. 06:13","title":"Gyorsan kinevezték a múzeumköltöztető biztost","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3263e8b8-5801-41cc-abb1-9f414443cc77","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több, a Los Angeles-i tüntetésen résztvevő szemtanú is arra lett figyelmes, hogy egy ismeretlen légi jármű köröz a tüntetések felett. Később kiderült, a Belbiztonsági Minisztérium küldte, hogy megfigyeljék vele a tömeget.","shortLead":"Több, a Los Angeles-i tüntetésen résztvevő szemtanú is arra lett figyelmes, hogy egy ismeretlen légi jármű köröz...","id":"20250611_los-angeles-tuntetes-zavargas-predator-dron-donald-trump-amerikai-kormany-megfigyeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3263e8b8-5801-41cc-abb1-9f414443cc77.jpg","index":0,"item":"4a21f677-bd0f-47df-b399-b8dd6ffe3efc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250611_los-angeles-tuntetes-zavargas-predator-dron-donald-trump-amerikai-kormany-megfigyeles","timestamp":"2025. június. 11. 16:08","title":"Predator drónt küldött a Trump-kormány a Los Angeles-i tüntetőkre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7056c5e1-261c-4e5c-8ec2-55f74fe95dcc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök szerint valójában sokkal jobban áll a Fidesz, mint ahogyan azt az ellenzék hiszi. A Parlamenti Szalon kedd esti rendezvényén azt mondta, hogy szerinte a Tisza mögött Brüsszel, a Soros-hálózat, a külföldi multik, valamint balos oligarchák állnak.","shortLead":"A miniszterelnök szerint valójában sokkal jobban áll a Fidesz, mint ahogyan azt az ellenzék hiszi. A Parlamenti Szalon...","id":"20250611_Orban-Viktor-Gyurcsany-Ferencet-legyoztuk-de-jott-helyette-egy-diszkoliberalis-figura","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7056c5e1-261c-4e5c-8ec2-55f74fe95dcc.jpg","index":0,"item":"95147700-6bb9-4e7e-88a3-ca353cc14f02","keywords":null,"link":"/itthon/20250611_Orban-Viktor-Gyurcsany-Ferencet-legyoztuk-de-jott-helyette-egy-diszkoliberalis-figura","timestamp":"2025. június. 11. 08:16","title":"Orbán Viktor: Gyurcsány Ferencet legyőztük, de jött helyette egy diszkóliberális figura","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bedobta a törölközőt az egyik magán-betegszállító, és ez a mentőkön csattant
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Ügyeletes mentőautót irányítottak át betegszállításhoz májustól, a dolgozók felháborodtak. Az OMSZ szerint tartalék járművekkel végeznek betegszállítást, az ellátás országszerte zavartalan.
Április végével felmondta a szerződését az egyik magán-betegszállító cég, ezért május 1-jén egy ügyeletes mentőautót vettek ki a szolgálatból az OMSZ Mohács utcai bázis mentőállomásán, hogy életmentő feladatai helyett a betegszállításban vegyen részt – tudta meg a 24.hu.
A bázis mentőállomáson és az OMSZ Markó utcai központi mentőállomásán is komoly felzúdulást okozott a megoldás, volt, aki meg akarta tagadni az együttműködést, neki annyit mondtak: ha ő nem megy, akkor kivesznek a rendszerből egy másik kocsit.
A betegszállítás 2007 óta nem az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) feladata, ekkor vonták be az alternatív cégeket az ellátásba. Az OMSZ csak a mentéssel összefüggő esetekhez vonulhat ki, de május 1-je óta, a központi utasítás szerint be kellene szállniuk a betegszállításba is, mivel az egyik legnagyobb magáncég kiesett a rendszerből.
A Haemobil Kft. április 30-ával mondta fel a betegszállításra vonatkozó szerződését a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelővel (NEAK) – mondta a lapnak Vámos Zoltán cégvezető. A vállalkozás további egészségügyi tevékenységeit, így az intenzív osztályon fekvő, nem mozgatható betegek dialíziskezelését fenntartja, a betegszállítást azonban humánerőforrás-gondok miatt nem tudta vállalni.
A 24.hu úgy értesült: nemcsak a Haemobil került nehéz helyzetbe, a fővárosi betegszállító cégek alig-alig tudják kitermelni működési költségeiket, további négy vállalkozás van lehetetlen helyzetben, és erről már a NEAK-ot is tájékoztatták.
A Haemobil Kft. a fővárosban és az agglomerációban dolgozott, ez az egyik legproblémásabb terület az állandó dugók és a viszonylag kis távolságok miatt. A betegszállítók kilométerenként 110 forintos térítést és betegmozgatási díjat kapnak, ezért a mentőautón kívül egy sofőrt és egy ápolót kell biztosítaniuk.
Bár a vállalkozás időben közölte az egészségbiztosítási alapkezelővel, hogy nem tudja tovább vállalni a feladatokat, és a 24.hu szerint az OMSZ vezetősége már április közepén tudott a problémáról, a fővárosi mentőállomásokat csak április 29-én, vasárnap értesítették arról, hogy május 1-jétől, keddtől négy betegszállítást végző egységet kell szervezni, amelyből egy 24 órában, három pedig 12 órás, nappali műszakokban teljesít szolgálatot.
A kapkodásban nem sikerült pluszmunkára jelentkező életmentőket találni: a beosztások már elkészültek, sokan másod- és harmadállással egészítik ki fizetésüket, a felkínált bruttó 1600 forintos óradíj miatt pedig több mentősnél is elszakadt a cérna. Volt olyan állomás, ahol senki sem jelentkezett a pluszmunkára, máshol mindössze ketten jelezték, hogy részt vennének a betegszállításban, ami jellegéből adódóan lassabb és fizikailag megterhelőbb, mint a mentési feladatok.
Az állomások vezetőit nehéz helyzetbe hozták a központi döntéssel, a mentőknél hónapokkal ezelőtt megtiltották ugyanis a pluszmunkákat. A kieső túlórapénzek egy mentőtisztnél havi 30-40 ezer forintos bércsökkenést jelenthetnek, ráadásul szakembereket vonnak el a közvetlen életmentéstől, ami gyakran okoz etikai dilemmát az állomások vezetőinek és a mentésirányítóknak.
A 24.hu részletes kérdéseire az OMSZ mindössze annyit válaszolt, hogy tartalék járműveikkel a területileg illetékes kormányhivatalok népegészségügyi osztálya által kiadott kijelölő határozat alapján, az ott megjelölt területen és kapacitással végeznek betegszállítási feladatokat. Az OMSZ szerint a betegszállítási tevékenység a mentési kapacitást nem érinti, a mentőellátás országszerte zavartalanul biztosított.
A lap azonban nem így tudja: forrásai szerint a mentőállomások legalább egy éve nem tudják kiállítani a teljes kocsiparkot, most pedig még rosszabb a helyzet. A szabadságolások és az állandó létszámhiány miatt az autók bent állnak, mert nincs aki vezesse azokat, és nincs elég mentőápoló sem.