szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A munkavégzés alapvetően megváltozik a nyitás után az Egyesült Államokban – jósolja több mint 200 amerikai vállalatvezető, akiknek a véleményét a Business Insider gyűjtötte össze. Minden sokkal rugalmasabb lesz, de lehet, hogy eltűnik a fizetett szabadság.

"Nehéz sok pozitív tanulságot levonni egy olyan válságból, amely nemcsak sok áldozatot követel, de rémes gazdasági körülményeket hozott sok családnak" – mondja Lee Olesky, a Tradeweb pénzügyi cég főnöke. Szerinte a leállás időt adott arra, hogy feltegyünk néhányat az alapvetően fontos kérdések közül: nem kellene-e változtatni azon, hogy mennyi időt töltünk munkával és mennyi a szabadidőnk? Vajon a jelenlegi rendszer megfelelően védi-e a leginkább kiszolgáltatott családokat?

A Business Insidernek válaszoló cégvezetők abban egyetértettek, hogy a távmunka általánossá válhat azokban a munkakörökben, amelyek nem zárják azt ki. Ez pedig alapvetően változtat a munkavégzés körülményein, hiszen a munkaidő is sokkal rugalmasabb lehet. A Microsoft ezt már kipróbálta Japánban. Egy nappal csökkentette a heti munkaidőt, és az eredmény a termelékenység 40 százalékos növekedése lett – emlékeztett a lap. (Ugyanakkor ezek rövid távú eredmények voltak, több szakértő szerint hosszabb távon nem biztos, hogy ilyen impozáns számok lennének – a szerk.) Mások is ezt az utat követik majd a válság után a nyilatkozó főnökök szerint, akik szinte egyöntetűen azt hangsúlyozták, hogy "a dinamikus, jelen idejű (real time) együttműködésé a jövő!"

"Miért ne rendezhetnénk pizsamában videókonferenciát?!" – kérdezi például Nancy Dubuc, a Vice Media vezetője.

"A jövőben a csapat dönthet arról: irodában akar-e együtt dolgozni vagy pedig otthonról virtuálisan?" – mondja egy másik vezérigazgató. Jeff Lawson, a Twilio felhőalapú kommunikációs cég főnöke szerint kevesen választják majd az ötnapos munkahetet az irodában. Ehelyett jöhet a két- vagy háromnapos munkahét home office-ban.

Mindez felgyorsíthatja a globalizációt – hangsúlyozza a Publicis reklámügynökség főnöke. Arthur Sadoun szerint ma már senkit sem érdekel, hogy az egyik munkatárs Londonban vagy Chicagóban él-e. A cégek pedig abból profitálnak, hogy megspórolják az utazási költségek jórészét, és jóval kevesebbet kell költeniük irodák bérlésére. Ezenkívül külföldön olyan munkatársakat találhatnak, akik a maguk sajátos tapasztalataival jól kiegészítik a csapatot.

Ennek a jelentősége különösen azért növekszik meg, mert a munkatársak jelentős része nem is ismeri egymást. Csakis virtuálisan kommunikálnak egymással. "A rugalmasság fokozhatja a csapatszellemet mind a munkatársak, mind a főnökök körében" – állítja Carolyn Chiders. A Chief cég vezetője női elit munkavállalóknak ad tanácsot. Azt tapasztalja, hogy ebben a körben mindenki távmunkát szeretne: 94 százalék van azon a véleményen, hogyha rajta múlna, akkor home office-ban szeretné folytatni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!