Vannak hatékony eszközök a devizapiaci kockázatok kezelésére
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Marad a lassúnak tekinthető kamatvágási tempó, nem mérséklődik 10 százalék alá az alapkamat.
Kissé meglepő módon a jegybank Monetáris Tanácsa úgy döntött január 30-ai ülésén, hogy tartja az eddigi 75 bázispontos (0,75 százalékpontos) kamatvágási ütemet, az alapkamat mértéke így 10 százalékra csökken.
Virág Barnabás alelnök január közepén, a bécsi Euromoney konferencián arról beszélt, hogy terítékre került a 100 bázispontos kamatvágás – 2023 októbere óta a jegybank 75 bázispontos lépésekkel halad, így csökkent az alapkamat az októberi 13 százalékról decemberben 10,75 százalékra.
„A jelenleg rendelkezésre álló információk alapján ugyanannyi érv szól amellett, hogy a január végi kamatdöntő ülésen 75 bázisponttal vagy 100 bázisponttal csökkentsük a kamatokat” – mondta akkor Virág.
Ami azt illeti, a Monetáris Tanács már a decemberi kamatdöntő ülésen két opciót tárgyalt, a 75 és a 100 bázispontos csökkentést, végül a tagok egyhangúan az óvatosabb 75 bázispontos csökkentés mellett voksoltak.
A kamatcsökkentés gyorsítása előtt teret nyithatna, hogy az infláció a vártnál nagyobb ütemben mérséklődött 2023 végén, a decemberi adat 5,5 százalék volt. Várakozások szerint a januári infláció már 5 százalék alatt lehet.
A jegybank eddigi kommunikációja szerint pozitív reálkamat (tehát az infláció mértékét meghaladó alapkamat) fenntartását tartják szükségesnek az idei évben az infláció tartós letöréséhez. E tekintetben van tér, a reálkamat még a mostani csökkentés után is vaskosan pozitív. Igaz, innentől az infláció lassabban fog mérséklődni, vagyis a kamatcsökkentések folytatása mellett a fokozatosan eltűnik a rendkívül magas kamat. Az infláció a várakozások szerint nyáron 4 százalék környékére mérséklődik, majd ősszel újra gyorsul valamelyest. A jegybank kamatvágási ciklusának vége nyáron 6 százalék körül lehet.
Kockázatként említhető a forint árfolyama – a forint bő egy hete gyengül, a kamatdöntés napján az euróval szembeni jegyzés áttörte a 390-es szintet. Igaz, a gyengülésben már benne van, hogy a piac a 100 bázispontos kamatvágást árazta. Ezzel együtt a jegybank egy ideje kiemelt figyelmet fordít a forint árfolyamára.
Kockázatot jelent az üzemanyagok árának elmúlt hetekben produkált jelentős emelkedése – emögött a világpiaci kőolajárak emelkedése és a forint árfolyama áll.
Szintén kockázati tényező, hogy a jemeni húszi lázadók támadásai bizonytalanná tették a hajózást a Vörös-tengeren, a világ nagy hajótársaságai biztonsági okokból inkább megkerülik az Afrikai kontinenst. A hosszabb szállítási idők magasabb szállítási költségeket jelentenek, amelyek végül meg fognak jelenni az Európába érkező áruk árában.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Akkor igazán előnyös egy ilyen beruházás, ha a fogyasztás jelentős része egybeesik a napsütéses időszakokkal.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dőlt el, hogy a fővárosi képviselők kiigazították a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, így van újra érvényes büdzséje a fővárosnak – év végéig. Ha nem így lett volna, durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellett volna készülni.
A rendelkezés alól csak olyan kiemelt cégek mentesülnek, mint a MÁV vagy az MVM.
Arról is beszélt, ha szemmel lehetne ölni, Brüsszelben egy sortűzzel elintézték volna.
A kormánypárt támogatottsága pedig mélyponton van.
Ha erre nincs jó válasz, a százezres menet csak színes emléknek lesz jó.
A volt vezérkari főnök azt mondta, jobb lenne, ha például a kézigránát-baleset miatt elrendelt vizsgálat eredményét tennék közzé végre.
A légitársaság szerint még este tíz óra előtt újra felszállhatnak.