szerző:
HVG Könyvek
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az emberek sokszor nagy ötleteket dobnak sutba, ha azok nem szerepelnek egyetlen forgatókönyvben sem, vagy nincsenek megfelelően tálalva - mutat rá Robert J. Shiller Narratív közgazdaságtan című könyvében. Részlet.

A gurulós bőrönd csak az 1990-es években vált népszerűvé, amikor a Northwest Airlines pilótája, Robert Plath megalkotta a kerekeken guruló, és merevített (de betolható, és elrejthető) fogantyúval ellátott Rollaboard bőröndjét.

A bőrönd egy korábbi verziójával Bernard Sadow 1972-ben még igen gyér sikert aratott. Az ő találmányát bőrszíjjal kellett húzni, ami korántsem volt tökéletes megoldás, mert a bőrönd gyakran az oldalára billent. A kerék nélküli bőröndökhöz képest azonban mégiscsak hatalmas újítás volt. Sadow mégis csak nehezen tudta elfogadtatni a találmányát a piacon. Vajon miért?

Ha még távolabb kezdünk el keresni a szabadalmak történetében, egy hasonló ötleten alapuló, kerekeken guruló utazóláda ötlete már 1887-ben felmerült. Csakhogy egyetlen ilyen termék hirdetését sem találni a kor napilapjaiban.

Később bukkantam csak rá egy 1951-es cikkre, amelyben John Allan May számolt be arról, hogy 1932 óta küzdött, hogy valaki legyártsa és forgalmazza a kerekes bőröndjét. May a következőket írta:

"Kinevettek. Pedig teljesen komolyan gondoltam a dolgot. Mindenki kinevetett. Bárkinek említettem is a kerekek további alkalmazási lehetőségeit, úgy tűnt, mindenkit hidegen hagyott az ötletem. (Miért ne használnánk ki maximálisan a kereket? Miért nem szereltünk még kereket az emberekre is? […]) A kerekes bőrönd ötletét 125 csoportnak és nagyjából 1500 személynek adtam elő. A nejem anno 1937-ben unásig hallotta tőlem. Az egyetlen ember, aki valaha is komolyan vett engem, egy feltaláló volt, aki akkortájt egy utcában lakott velem. A gond csak az volt, hogy őt sem vette komolyan senki sem."

Sohasem fért a fejembe, miért nem terjedt el a kerekes bőrönd ötlete, méghozzá villámgyorsan. Azt gyanítom, leginkább azért nem, mert nem volt elég elegáns. Majd jött Plath találmánya, és a korábban nevetségesnek tartott kerekes bőrönd hirtelen stílusossá vált. A bőrönd 1991-es újsághirdetésében a Rollaboard narratívájában a repülés kapta a főszerepet, amit az 1990-es években még sokkal elegánsabb dolognak tartottak, mint manapság:

©

"Pilóta tervezte, és a legtöbb légitársaságnál kézipoggyászként vihető fel a repülőre. A beépített kerekeknek és a visszatolható fogantyúnak köszönhetően könnyedén végigguríthatjuk a reptéren, felvihetjük a gépre, és végighúzhatjuk az üléssorok között."

A járványt tovább táplálta, hogy a társaságok légi személyzete is Rollaboard bőröndre váltott, és az utasokat lenyűgözte, ahogyan ezek az elegáns alakok végigvonultak a reptéren, könnyedén maguk után húzva a bőröndjeiket. 1993-ra a hirdetésekben is kamatoztatták ezt a szokatlan hírverést, és már úgy utaltak a gurulós bőröndre, mint ami "világszerte a légi személyzet kedvence”.

Talán csak ennyi kellett ahhoz, hogy egy több mint százéves jó ötlet hirtelen terjedni kezdjen.

A fenti cikk Robert Shiller közgazdász Narratív közgazdaságtan című könyvének szerkesztett részlete.

Hogyan befolyásolják a döntéseinket és a viselkedésünket a lényegtelennek tűnő történetek? Robert Shiller Nobel-emlékdíjas közgazdász Narratív közgazdaságtan című könyve rendkívüli áttörés, mivel a gazdasági narratívák eddig ismeretlen világát tárja fel. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Drágán spórolni: teszten az első konnektoros, 21 millió forintos Toyota RAV4

Drágán spórolni: teszten az első konnektoros, 21 millió forintos Toyota RAV4

Ibrahimovic visszatér a svéd válogatottba

Ibrahimovic visszatér a svéd válogatottba

Financial Times: Amerikából szerezne be AstraZeneca-vakcinát az Európai Unió

Financial Times: Amerikából szerezne be AstraZeneca-vakcinát az Európai Unió