Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A magyar állam összesen 35 milliárd forintot bocsátana a Balatonring gyorsasági motorversenypályát építő cég, a...
A magyar állam összesen 35 milliárd forintot bocsátana a Balatonring gyorsasági motorversenypályát építő cég, a spanyol Grupo Milton cégcsoporthoz köthető Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. részére. A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (GM) és a Pénzügyminisztérium (PM) által előkészített, a pénzügyminiszter által azonban végül nem támogatott előterjesztést tavaly október végén fogadta el a kormány.
Bár a PM nem támogatta a projektet, a gazdasági minisztérium és a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) igen. Utóbbiak a KPMG könyvvizsgáló cég megvalósíthatósági tanulmányára alapozták a döntésüket. A kormány végül az ő érveiket fogadta el, és megítélte a 15 milliárdos hitelt és a 20 milliárdos költségvetési támogatást.
Jogszerűtlen
Az Index birtokába került, belső használatra készült pénzügyminisztériumi szakértői anyag tanúsága szerint Oszkó Péter pénzügyminiszter azért nem írta alá a Motorcentrum hitelgaranciájáról és állami támogatásáról szóló kormány-előterjesztést, mert a PM szakértői túl kockázatosnak, gazdaságtalannak és jogszerűtlennek tartják az egész elképzelést.
Egy kormányrendelet szerint az állami kezességvállalás esetén meghatározott mértékű fedezetet kell kikötni, amely ebben az esetben nem áll rendelkezésre a hitel folyósításakor, csupán a beruházás megvalósulása utánra ígérik. A pénzügyminisztérium szakértőinek belső használatra készült szakvéleménye szerint ezért a konstrukció ebben a formában egész egyszerűen törvénybe ütközik.
További jelentős kockázatot jelent, hogy amennyiben az állami kezességvállalással biztosított hitel megtérülése jelentős kockázattal bír, úgy annak összegét, azaz a 15 milliárd forintos tételt a kezességvállalás évében kiadásként el kell könyvelni a költségvetésben. A PM szakértői anyaga megállapítja: "A működtetetés során olyan jelentős összegű költségvetési támogatást vesznek figyelembe, amelyek nem szerepelnek a középtávú költségvetési tervekben, ezért ennek biztosítása csak az államháztartási hiány – nemzetközi vállalásainkkal ellenkező – növelésével lenne lehetséges" - írta az Index.
MInt arról beszámoltunk, számos civil szervezet tiltakozott a napokban a projekt ellen. "A beruházás megkérdőjelezhető gazdasági ésszerűségén túl további aggodalomra ad okot, hogy a projekt menedzsmentjével megbízott Grupo Milton csoport esetében a közpénzből nyújtott hitel visszafizetése, megtérülése mennyiben reális, mivel a cég tulajdonosa csalás és közokirat-hamisítás bűntettéért jogerősen elítélt személy, aki azóta a büntetett előélet hátrányai alól már mentesült" - írja három szervezet nyílt levele Bajnai Gordonnak. A K-Monitor Közhasznú Egyesület, a Társaság a Szabadságjogokért és a Transparency International Magyarország azt szeretné, hogy a kormány hozza nyllvánosságra a KPGM megvalósíthatósági tanulmányát.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 16. és 2025. augusztus 31. között.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Jó eséllyel simán lekörözi majd a Tisza Párt ősszel startoló előválasztása nemcsak a hasonló, 2021-es ellenzéki akció 663 ezres adatát, de még a Nemzet Hangja szavazás 1,1 millió résztvevővel beállított saját rekordját is. A megvalósítás logisztikai rémálom lesz komoly buktatókkal, ráadásul a siker mellett politikai veszélyekkel is járhat.
A Tisza Párt szerint visszataszító, hogy a Fidesz és a propagandája az önkénteseik után kutakodnak.
A parkoláson évente 120 millió forintot tud megtakarítani a Hegyvidék, a közétkeztetés ára nem nőtt, és több üzemeltetési munka is olcsóbb lett az új közbeszerzési rendszerben.
Az „aki akar, az dolgozhat” kijelentés ugyanakkor számos vidéken nem több, mint hiú ábránd.