szerző:
ingatlanmenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Manapság egyre gyakrabban találkozhatunk hirdetésekkel, melyek nehéz helyzetben lévő fogyasztóknak, nyugdíjasoknak...

Manapság egyre gyakrabban találkozhatunk hirdetésekkel, melyek nehéz helyzetben lévő fogyasztóknak, nyugdíjasoknak, BAR-listásoknak ígérnek megoldást anyagi problémáikra a fogyasztói csoportokon keresztül. A hirdetések azt sugallják, hogy hitelnyújtásról van szó. Nagyon sok lakáshiteles is bajba kerülhet emiatt.

Nagyon meggyőző tud lenni egy ügynök. (A kép illusztráció)

Mi történik , ha felkeressük a csoport üzletkötőjét?  A legtöbbször a szóbeli tájékoztatás során sem derül ki, hogy valójában fogyasztói csoportról van szó, legtöbbször ugyanis azt az ígéretet kapjuk, hogy a felvenni kívánt összeget már a következő hónapban megkapjuk, különösen akkor, ha előtörlesztést vállalunk –figyelmeztet a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).

Az NFH tapasztalata szerint a szerződés megkötésére azután kerül sor, hogy már kellőképpen meggyőztek minket arról, hogy hitel fogunk felvenni. Ez a szerződés azonban a fogyasztói csoportban történő részvételre irányul és nem hitelfelvételre. A szerződés figyelmes elolvasása és értelmezése legtöbbször elmarad. Ennek oka, hogy addigra minden lényeges kérdést tisztázott a vállalkozás üzletkötője, viszont az is okozhatja, hogy ezek a szerződések bonyolult nyelvezetűek, a jogban járatlan fogyasztók számára nehezen értelmezhetők. 

A szerződés aláírását követően szembesülünk azzal, hogy a felvenni kívánt összeget a vállalkozás nem folyósítja. Miért is tenné? Hiszen – a szerződésben - nem ígért hitelt. Fogyasztói csoportot szervezett. Ennek lényege, hogy a csoport tagjai meghatározott időközönként törlesztő-részleteket fizetnek a vállalkozásnak. Ezt az összeget arra fordítják, hogy a csoport egy tagja megkapja egy előre meghatározott tárgy megvásárlása céljából. Ezt nevezik vásárlói jognak. Azt, hogy ki kapja meg a vásárlói jogot, sorsolással, illetve előtörlesztés-vállalással döntik el. Mindezek alapján tehát előfordulhat, hogy a tag a futamidő végén jut hozzá a vásárlói joghoz.

Mi a teendő, ha utólag jövünk rá, hogy nem olyan szerződést kötöttünk, mint amilyet szerettünk volna?  A szerződés aláírását követő 30 napon belül lehetőség van a szerződés felbontására, amikor a vállalkozás köteles a regisztrációs díjat és a kifizetett részleteket visszafizetni – adja a jó tanácsot az NFH, viszont gyorsan hozzáteszi: ezzel az a probléma, hogy általában 30 napon belül még nem szembesülünk azzal, hogy milyen szerződést is kötöttünk, mivel a „kifizetést” egy hónapon belüli időpontra ígérik. Ezt követően rendes felmondásnak van helye, amikor a regisztrációs díjat már nem kapjuk vissza, a befizetett részleteket is csak a futamidő végén.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!