Jogszabályi megfelelés az akkumulátorgyártás hulladékkezelésében – mit ír elő az EU és Magyarország?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
A gazdasági recesszióra való válaszként, valamint az internet térnyerésével, döntésbefolyásoló szerepének...
A gazdasági recesszióra való válaszként, valamint az internet térnyerésével, döntésbefolyásoló szerepének növekedésével új fogyasztói típus jelent meg: a Fogyasztó 2.0 - derül ki a Cetelem bank "Körkép 2011" című nemzetközi kutatásából, mely Európa 13 országában vizsgálta a fogyasztói trendek változását.
Mit jelent a Fogyasztó 2.0?
Az új típusú fogyasztó kizárólag az interneten fellelhető adatokból tájékozódik. Elsősorban a gyártói, kereskedői oldalak érdeklik, mint péládul az ár-összehasonlító oldalak, az online elérhető informális vélemények, tanácsok, blogok, fórumok, közösségi oldalak. Körükben egyre terjed a világhálón történő vásárlás is. Az európai fogyasztók egyre önállóbb, aktívabb szerepet töltenek be a vásárlásban és egyre bizalmatlanabbak a reklámokkal, a márkák saját kommunikációjával szemben.
Lesz ebből nekem valami bajom?
Nem. Éppen ellenkezőleg. Az európai Fogyasztó 2.0 élményekre vágyik. A 2011-es év tervezett vásárlásaira vonatkozó válaszok szerint a leginkább szórakozásra, utazásra költenének, illetve háztartási gépeket vásárolnának, vagy a lakásukat újítanák fel. A felmérésből az is kiderül: a fiatalok Európa-szerte derűsebben látják országuk helyzetét, a legnagyobb generációs különbség Nagy-Britanniában és hazánkban érhető tetten.
Vége a válságnak?
Erre a kérdésre nem lehet egyértelműen felelni. Az kijelenthető, hogy Európa túl van a recesszió mélypontján, bár a válság utóhatásait az egyes országok eltérően értékelik. A Cetelem Körkép kutatásának eredményei szerint az európai fogyasztók közérzete mindenesetre lassan javul: a megkérdezettek átlagosan 4,3 pontra értékelték saját országuk helyzetét az 1-től 10-ig terjedő skálán. A német, brit és orosz fogyasztók bizakodóak, míg Magyarország 3,6 ponttal a pesszimisták táborát erősíti, bár javuló tendenciát mutat a korábbi évekhez képest.
Ha vége a válságnak, akkor most újra fogyasztásra költhetem a megtakarításaimat?
Igen, de eddig is ezt tetted. És ezt most sem javasoljuk. A felmérés szerint Magyarországon a fogyasztási szándék még mindig nálunk haladja meg közel a legnagyobb mértékben a megtakarításra irányuló terveket. Ez részben az alacsonyabb jövedelmekből és a magasabb inflációból adódhat. Fontosabb azonban a kevésbé tudatos pénzügyi kultúra szerepe és az, hogy a közép-kelet-európai fogyasztók nagy része továbbra is pesszimista a jövőt illetően. Nyugat-európai társaihoz képest a megtakarítás helyett egyszerűen a fogyasztásba „menekül”.
Milyen termékeket vásárolnak legtöbben, akik olyanok, mint én?
A hazai fogyasztók vásárlási tervei elmaradnak az európai átlagtól, bár a 2011-re vonatkozó fogyasztási szándék meghaladja a tavalyi értéket. A magyarok vékonyabb pénztárcával indulnak útnak, mint európai társaik, de a magyar fogyasztók is elsősorban – az élmények mellett - háztartási gépek, informatikai eszközök beszerzését tervezik. A 2011-ben növekedésesélyes piacokat vizsgálva 2010-ben hazánkban erőteljes visszaesés leginkább a barkács-, bútor és szórakoztató elektronikai piacon volt megfigyelhető. Az egyes piacok közül az autókereskedelem zuhanása volt a legmarkánsabb, és ebben a szektorban a Cetelem Körkép 2011-re sem jelez kedvező prognózist.
Miért jó Fogyasztó 2.0-nak lenni?
Azért, mert növekszik a vásárlói tudatosságod. A válság pozitív „melléktermékeként” átalakul a világ értékrendje. Az internettel, mint technikával együtt a fogyasztók a vásárlás élményére vágynak. Nézd meg például ezt az oldalt, ahol az egész internetet bejárhatod egy nyavalyás csokiért. Ezt megoszthatod a barátaiddal, felrakhatod a blogodra, és ez mindenkinek jó.
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van egy piaci szegmens, amely feltámadni látszik, de a megrendelő fejével kell gondolkodni.
Számos kedvezményes kamatozású termék érhető el a Széchenyi Kártya Programban, illetve az EXIM Magyarországnál.
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és a termelékenység javítását – a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
Később biciklivel, motorral, vonattal és gyalog folytatja az ország bejárását.
Az orosz elnök úgy véli, hogy országa gazdasága és hadserege elég erős ahhoz, hogy bármilyen további nyugati intézkedésnek ellenálljon.