Egészségesebb kerékpározni nagyvárosokban, mint autóba ülni
Egy francia-angol kutatás szerint egészségesebbek a kerékpárosok még egy olyan légszennyezettségű nagyvárosban is, mint Barcelona. A rendszeres mozgás sokat jelent, a városi szmogot közel azonos mennyiségben lélegzik be a lakosok.
A francia Egészségvédelmi Intézet lapjában ismertették egy európai kutatási program keretében, hogy Barcelona 3,2 milliós agglomerációjában miként hat a lakosság egészségére a 2007-ben kiépített ingyenes kerékpárhálózat. A vizsgálatokat Audrey de Nazelle, a londoni Imperial College munkatársa vezette.
A középpontban az állt, hogy miként hat az egészségre, ha az autós utazás idejét csökkentik az "aktív mozgás", vagyis a kerékpározás, a gyaloglás vagy a közösségi közlekedés javára. Az egyes betegségekre, mint a szív- és érrendszeri zavarokra, a demenciára, a 2-es típusú cukorbetegségre, a mell- és a bélrákra is kiterjedtek a vizsgálatok.
Az ingyenes kerékpároknak köszönhetően megnövekedett testmozgás évente 12-vel több életet mentett meg, szemben a közlekedési balesetek miatt évente 0,03 százalékkal, a szennyezett levegő belégzése miatt 0,13 százalékkal több halálozással - olvasható a tanulmányban. Emellett a több kerékpározás és gyaloglás a város egészségének úgy is jót tesz, hogy csökkenti a légszennyezést - hangsúlyozta a szerző, aki állítását azzal indokolta, hogy az ingyenes kerékpárok hálózata a becslések szerint a szén-dioxid-kibocsátás évente mintegy 9000 tonnás csökkenését eredményezte.
A szerző úgy véli, a valamivel tisztább levegő azonban "sokkal kisebb jelentőségű, mint a kerékpározással és a gyaloglással, vagyis a több fizikai aktivitással összefüggő előnyök". A francia városokban a kerékpározás a közlekedés 2-15 százalékát teszi ki a 2012-es országos kerékpáros tervezet adatai alapján. Egyes európai városokban - köztük Amszterdamban - az arány meghaladja a 20 százalékot.