szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Ferihegyi repülőtér egykori kanadai tulajdonosának számláját gazdagíthatja majd annak a pénznek a jelentős része, amely most titkos hiányemelő tételként, százmilliárd körüli összeggel szerepel a büdzsében - áll a Népszabadság pénteki cikkében.

A napilap értesülései szerint az Airport Development Corporation (ADC) állítólag hatvan-hetvenmilliárd forintot vihet el egy egy-két hónapon belül várható bírósági döntés nyomán. Korábban a cég megelégedett volna sokkal kevesebbel is, de a peren kívüli egyezség nem jött létre.

Egyetlen per jelenti a költségvetés nagy titkát: az állam nagy valószínűség szerint még az idén kénytelen lesz kifizetni 60-70 milliárd forintot (a dollár és a forint árfolyamától függően) a kanadai ADC-nek, ha elveszti a cég által még 2002-ben indított pert. A Pénzügyminisztériumban ugyanúgy nem beszélnek az állam ellen folytatott perek állásáról,

ahogyan arról a százmillió forintról sem, amelyet egyszeri kiadási tételként, a hiánynövekedés egyik okaként soroltak fel a héten - olvasható a lapban.

A pénzügyminisztériumi államtitkár keddi sajtótájékoztatóján közölte, hogy a Pénzügyminisztérium (PM) júliusra 7,88 milliárd forint államháztartási (áht) többletet vár, a júniusi véglegesített pénzforgalmi hiány 303,9 milliárd forint volt, a prognózisnál 30 milliárddal kevesebb. Katona Tamás akkor azt is közölte, hogy "egyszeri tételeknél jelentkezik egy további 100 milliárd forintos összeg, amelyet a kormány üzleti érdekeit szem előtt tartva nem kíván nyilvánosságra hozni".

A kanadai reptér üzemeltető által indított per Londonban folyik, egy nemzetközi választott bíróság előtt, és - a cikk szerint - a magyar állam a szakértők szerint vesztésre áll. A tét 90 millió dollár és annak kamatai - a hazai hírek szerint a számla akár 60-70 milliárd forintra is rúghat, árfolyamtól és ítélettől függően (a százmilliárdos keretösszeget állítólag a megfelelően bő tartalékképzés miatt határozták meg).

A per alapja a Ferihegyi reptér 2001-es visszaállamosítása - emlékeztet a Népszabadság, amely szerint akkor az Orbán-kormány "kiszorította a 2B terminál megépítésére és üzemeltetésére még a Horn-kormánnyal szerződő céget."Az ügy pikantériája - írja az újság - , hogy az Orbán-kormány annak a Budapest Airport Rt.-nek a kezébe adta a teljes reptér üzemeltetését, amelyet tavaly a Gyurcsány-kabinet adott el az angol BAA-nek több száz milliárd forintért".

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

Rekordforgalom Ferihegyen

A ferihegyi forgalom 19,7 százalékkal nagyobb az egy évvel korábbinál. A fapadosok három hónap alatt 2,3 millió utast szállítottak.

MTI Gazdaság

Megállapodtak Ferihegyen, nem lesz sztrájk

Elmarad a Budapest Airport repülőtéri üzemanyag kiszolgálói által péntekre meghirdetett munkabeszüntetés, mert a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezete (LDFSZ) és a Gazdasági Szakemberek Szakszervezete (GSZSZ) megállapodott a Budapest Airport vezetésével.

MTI Gazdaság

Árcsökkentés a Ferihegyi reptereken

A dinamikus növekedést tervező Wizz Air sokallja a budapesti reptér árait. A Budapest Airport Rt. eközben szintén árcsökkentést akar; bejelentették a reptéri illeték csökkentését. Három év múlva a Wizz Air szándékszik Kelet-Közép-Európa legnagyobb légitársaságává válni, 6 milliós utasszámmal.

Gazdaság

Ferihegy miatt minősítették le a BAA Plc-t

Az amerikai Moody's Investor Service nemzetközi hitelminősítő hétfőn "Baa1"-re rontotta - stabil kilátással - "A3"-ról a brit BAA Plc repülőtér-üzemeltető hosszú távú adósságának minősítését a Budapest Airport Rt. háromnegyedének megvásárlása miatt. A BAA rövid lejáratú adósságának "Prime-2" osztályzatát megerősítette a Moody's.

MTI Itthon

Idén épülni kezd a vasút a városközpont és Ferihegy között

Az idén ősszel elindul a kötöttpályás közlekedés a Nyugati pályaudvar és a ferihegyi repülőtér között - jelentette be Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter pénteken a vasúti fejlesztésekről tartott sajtótájékoztatón, Budapesten.