szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szúrópróbaszerű tesztünkkel nem azt akartuk bizonyítani, hogy a vonatok késnek, mindössze arra voltunk kíváncsiak, mennyi késést tapasztalunk, ha váratlanul beállítunk egy budapesti pályaudvarra, és egy órán át nézzük a kijelzőt. A Nyugati pályaudvaron több, mint egy óra késést hoztak össze egy óra alatt a vonatok.

Már nagyanyáinktól megtanulhattuk: ha vonattal megyünk, hagyjunk neki időt, hogy odaérjen. A Nyugati Pályaudvarra azért mentünk, hogy összeszámoljuk, egyetlen pesti pályaudvaron mennyit késnek a vonatok egy egyszerű hétköznapon, egyetlen óra alatt. Tesztünk nem bizonyít semmit, de szemléltetni talán lehet vele a menetrend esetlegességét.

Érkezésünkkor a Vác felé közlekedő vonatokkal akadtak problémák: egy óra alatt több, mint 60 percet késtek az oda induló, illetve abból az irányból érkező szerelvények.

A MÁV persze igyekszik elébe menni az idegeskedésnek: honlapján egy ideje nemcsak a menetrend szerinti indulás és érkezés ideje látható, hanem követhető az éppen közlekedő vonatok várható érkezése és indulása is. Az adatok percenként frissülnek a rendszerben, amely a menetrendi adatokat összeveti a tényekkel, megállapítja a menetrendtől való eltérés mértékét, és a vonat következő állomásaira vonatkozóan várható érkezési és indulási időket kalkulál.

A MÁV-START Zrt. sajtóosztályán utánakérdeztük, milyen jellemző hibák miatt történnek csúszások a menetrendben.

A menetrendhez képest várható időpontokat a mozdonyfedélzeti berendezésektől érkező GPS koordinátákból, és a Központi Forgalom Irányítás és Központi Forgalom Ellenőrzés rendszerénekk adataiból számolják.

"A személyszállító vonatok késése számos külső és belső okra vezethető vissza. A külső okok közt leggyakoribb a rendkívüli időjárás. Gyakoriak az olyan szomorú események is, mint például a balesetek, de sokszor okoznak késést a különböző bűncselekmények, például kábel- és vezetéklopások. A vasúthibára visszavezethető késési okok közül leggyakoribbak a vágányzárak, a lassújelek, valamint a biztosítóberendezések és a járműállományban bekövetkező meghibásodások" - kaptunk magyarázatot a mindennapos késésekre a MÁV-START Zrt. sajtóosztályától. Válaszában a cég kiemeli, hogy a késések a legritkább esetben vezethetők vissza a mozdonyvezető hibájára.

"A mozdonyvezető munkaköri leírása és az érvényben lévő utasítások tartalmazzák a vonatok menetrend szerinti közlekedtetését, ez tehát alapkövetelmény rájuk vonatkozóan. A késéseket minden esetben megvizsgáljuk, és ha ez az adott munkavállaló hibájára vezethető vissza, munkáltatói intézkedés indul ellene" - áll a válaszban. Megkérdeztük azt is, mikorra prognosztizálható egy betartható, működő menetrend érvénybe lépése a vasúti személyszállításban, ám a cégnél senki nem vállalta a jóslást.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Nagyítás

BKV-ellenőrök, ahogy az utasok sosem láthatják őket – Nagyítás-fotógaléria

Az ellenőri munka fizikailag és pszichésen is a legmegerőltetőbb hivatások közé tartozik, miközben társadalmi megbecsültsége zéró közeli. Fizetésük minimálbér körüli alapbér, ami után műszakpótlék és teljesítményalapú prémium jár. A napi rendszerességgel elszenvedett megaláztatás és agresszió elszenvedői tehetetlen dühről, megkeseredettségről és fásultságról vallanak. Az ellenőrök között sok a nyugdíjas, többen küzdenek valamilyen krónikus betegséggel, és vannak olyanok is, akik nyugtatókon élnek.