Irán visszalőtt: Az amerikaiak katari bázisát érte rakétatámadás
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
A Fidesz gyakran más kelet-európai példákra is hivatkozik, amikor tervezett „húsvéti alkotmányának” egyes elemeiről esik szó, sőt, az új alkotmány szükségességéről szóló vitákban az is sokszor elhangzik, hogy Magyarország az utolsó a keleti blokk rendszerváltó államai között, amely „még nem fogadott el új alkotmányt” az 1989-es politikai változások óta. Összefoglalónkból kiderül, hogy ennek ellenére a Fidesz-alkotmány Kelet-Európában is sok szempontból kakukktojásnak számít.
A Fidesz alkotmányozása kapcsán az utóbbi időben sokszor kerültek szóba a kelet-európai államok rendszerváltás után életbe lépett új alkotmányai: a nagyobbik kormányzó párt és az Orbán-féle „húsvéti alkotmány” szükségessége mellett érvelők egyik mantrája az, hogy Kelet-Európa egykori kommunista országai közül Magyarország az egyetlen, ahol az 1989-ben kezdődött rendszerváltás óta nem született új alaptörvény. A politikai fordulat ugyan a keleti blokk országainak döntő részében ugyanakkor, 1989-ben ment végbe, de az új alkotmányok elfogadása csak fokozatosan, több hullámban következett be.
Van ahol "erős felindulásból" alkotmányoztak
A sort az egykori Jugoszlávia frissen megszületett utódállamai nyitották: az OECD összegzése szerint elsőként Horvátország fogadott el új alkotmányt (1990. december 21-én), majd Szlovénia (1991. június 25-én), de ebben a tekintetben a legelsők között volt Macedónia is (1991. november 19.). Bulgária és Románia is a „pionírok” között volt, e két ország szintén 1991-ben fogadott el új alaptörvényt. Csehországban és Szlovákiában a függetlenség elnyeréséhez, azaz az egykori Csehszlovákia 1993. január 1-jei megszűnéséhez kapcsolódik az új alkotmány elfogadása, sőt a szlovákok talán túlzottan siettek is: Pozsonyban még 1992 szeptemberében jóváhagyták az új szlovák alkotmányt, így néhány hónapig a csehszlovák szövetségi és a szlovák alkotmányos rendszer párhuzamosan működött.
A Fidesz-kormány által kiemelt stratégiai partnernek tekintett Lengyelországban a szlovák példával szemben – Csink Lóránt korábbi alkotmánybírósági tanácsadó egyik tanulmányának szóhasználatával élve – nem „erős felindulásból”, hanem csak jóval a rendszerváltást követően, 1997-ben született meg az új alkotmány, amikor már a kialakult államrend és a politikai erőviszonyok tisztázottak voltak. A lengyelek egyébként ezt megelőzően többször is módosították a régi alkotmányukat, ezek közül a legjelentősebb az 1992-es változtatás volt, ekkor jött létre az úgynevezett „kisalkotmány”, amely az 1952-es alaptörvénnyel együtt alkotta az ideiglenes alkotmányt – egészen 1997-ig.
A sokat emlegetett lengyel példák
Az új lengyel alkotmánnyal példálózott a Fidesz-kormány többször is, amikor bizonyos új elemeket javasolt a „húsvéti alkotmányba”. Ilyen volt többek között az Istenre való utalás az alkotmány előszavában, a preambulumban. Rétvári Bence, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium KDNP-s államtitkára például egyik írásában szó szerint idézte az Isten előtti felelősségre tett utalást: „mi, a Lengyel Nemzet – a Köztársaság valamennyi állampolgára, mindazok, akik hisznek Istenben mint az igazság, jóság és szépség forrásában, mindazokkal, akik nem osztoznak ebben a hitben, de tiszteletben tartanak más forrásokból származó egyetemes értékeket”; „ismerve felelősségünket Isten és saját lelkiismeretünk előtt”.
A Fidesz az alkotmánytervezet egy másik sarkalatos pontjánál is elővette a lengyel példát. Az 1997-es új lengyel alaptörvény ugyanis az éves GDP háromötödében maximalizálja az államadósság mértékét. Ez a plafon a Fidesz-tervezetben a GDP 50 százaléka, ráadásul a hazai tervezet ennél tovább is megy: egy módosító indítvánnyal a kormányzópárt akkor tenné teljessé az Alkotmánybíróság jogkörét, ha az államadósság mértéke az alkotmányban szereplő 50 százalék alá esne. Ameddig ez nem következik be, a taláros testület csak akkor semmisíthet meg a költségvetést és az adókat érintő törvényeket, ha azok sértik az alapvető jogokat.
Európai kivételek a preambulumban
A Fidesz-alkotmánytervezet Nemzeti Hitvallás címmel futó preambuluma a célokról alig ír – tette közzé nemrégiben nyilvánosságra hozott elemzésében a Republikon Intézet, amely az EU 27 tagállamának alkotmányos előszavát hasonlította össze. Az elemzés szerint a tagállamok közül kettőnek – Nagy-Britanniának és Svédországnak – egyébként nincs is egységes írott alkotmánya, a 25 uniós alkotmány közül pedig csak 16-nak van bevezetője, igaz, ebből kettő – a görög és a belga – csak egy-egy soros.
Az elemzés szerint az európai alkotmány-bevezetőkkel szemben a Nemzeti Hitvallás erősen történelemcentrikus: míg a legtöbb preambulumban a történelmi eseményekre való hivatkozás mérsékelten jelenik meg, addig a magyar előszót ez dominálja. A történelemábrázolásunk ráadásul múltba forduló és nosztalgikus, továbbá a köztársasági hagyományok említésének teljes hiánya jellemzi. A Republikon Intézet szerint a magyar preambulumban az alkotmányozók által fontosnak tartott értékek túlsúlya tapasztalható a jogokkal szemben, míg az európai bevezetőkben ez a két elem egyformán fontos.
A Fidesz által javasolt bevezetőben számos ideológiailag fontos érték az elemzés szerint indokolatlanul szerepel: Istenre való hivatkozás csak a mélyen vallásos országokban tipikus, az anyanyelv védelmét pedig még azok az államok sem szokták említeni, amelyek jelentős idegen ajkú kisebbséget tudnak határaikon belül. A legtöbb európai preambulum céljai között egy demokratikus jogállam, egy igazságos társadalom felépítése szerepel. A magyar bevezetőből viszont hiányzik a jogállamiság és a demokratikus államberendezkedés, mint elérendő cél – teszi hozzá a Republikon Intézet.
Erős alkotmánybírósági jogkörök a V4-eknél
Az EU-n belül a visegrádi országok új alkotmányainak közös karaktere, hogy elveiben és intézményeiben mindegyik a rendszerváltáshoz kötődik, az akkor létrehozott struktúrát szilárdítja meg – foglalta össze az egyezéseket a szuveren.hu oldalon nemrégiben megjelent írásában Tóth Gábor Attila alkotmányjogász. Eszerint a lengyel alkotmány bevezetőjének első mondata azt rögzíti, hogy az ország 1989-ben nyerte vissza szuverenitását, demokratikus önrendelkezését. Csehországban megmaradt az alapvető jogok és szabadságok chartájának alkotmányos státusza, Szlovákiában pedig az új alkotmányba illesztették a charta főbb rendelkezéseit. Mindegyik alkotmány megőrizte a rendszerváltás parlamentáris rendszerét, és erős alkotmánybírósági jogkörökkel és más jogvédő intézményekkel ellensúlyozta a többségi hatalomgyakorlást. Nyelvezetükben a visegrádi alkotmányok a modern nyugati alkotmányokat és az újabb emberi jogi egyezményeket követik.
Alkotmányossági szempontból a legfontosabb közös vonásként a parlament dominanciáját és a köztársasági elnök – megválasztásának módjától függetlenül – viszonylagos gyöngeségét emelhetjük ki a visegrádi csoport esetében, amely tény valóban biztos fundamentumot jelenthet számunkra, amikor együtt vizsgáljuk ezen országokat - emeli még ki a Társadalom és Politika című folyóírat egyik tavaly megjelent írásában.
Magyarország alkotmányos átalakulása egy ideig párhuzamosan zajlott a többi közép-európai országéval: 1989-ben az alkotmány tartalmi megújítása, a következő egy-két évben további jelentős kiegészítések, majd megkezdődtek a szakmai és politikai előkészületek a rendszerváltást lezáró alkotmány elfogadásához. Erre azonban nem került sor – emlékeztet Tóth Gábor Attila. Szerinte a mostani magyar alkotmányozási folyamat egyrészt abban különbözik a többi visegrádi országétól, hogy a hatalom birtokosai nem a rendszerváltás alkotmányos berendezkedését szeretnék stabilizálni, hanem gyökeresen eltérő alkotmányos alapokra akarják helyezni a politikát: az alapjogok helyett erkölcsi hiedelmek elsődlegességére, a korlátozott közhatalom eszméje helyett mítoszokra. Másrészt az eljárás menete abban tér el, hogy az egyik oldal vezére a demokratikus szellemi és politikai riválisokat semmibe véve, saját kénye-kedve szerint változtatja meg az alkotmányt.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Korábban Lázár János azzal vádolta meg őket, hogy túlterheléses támadást indítottak az EMMA rendszere ellen.
Lázár János tiszás hőbörgésről és hobbivasutas dünnyögésről írt a Facebookon.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.