„Ebben nincsen pénzvisszaforgatás. Senki nem kap semmilyen jutalékot. A kampányt a társadalmi felelősségvállalás jegyében vállalta fel mindenki.” – hangsúlyozta a hvg.hu-nak Kárász Róbert, az Ezer Lámpás Éjszakája nevű, tavaly májusban indult országos kampány ötletgazdája. A TV2 műsorvezetőjének nevéhez kötődő kezdeményezés arra a jelenségre szeretné felhívni a figyelmet, hogy Magyarországon évente sok ezer fiatalkorú tűnik el, 2010-ben például 11 ezer eltűnést jelentettek be a rendőrségen és közel ezer gyerek tűnt el nyomtalanul.
A tavaly májusban indult kampány óta az Alföldi Tej Zrt. boltokban kapható tejes dobozain, valamint egy táplálék-kiegészítő cég termékein eltűnt gyerekek fotóival, neveivel találkozhatunk. „Nagyon sok tejipari céggel leültem tárgyalni tavaly tavasszal, de szinte mindenhonnan elutasítottak. Az Alföldi Tej viszont partner volt abban, hogy a tejes dobozokon felületet biztosítson a kampánynak” – mondta a hvg.hu-nak Kárász Róbert.
Négy eltűnt fotója van a honlapon
Kérdés, hogy a vitathatatlanul nemes célokat szolgáló kampány mennyire hatékony. Az biztos, hogy az Alföldi Tej és a táplálék-kiegészítő cég komoly reklámhoz jutott a kampánynak köszönhetően, hiszen a tavalyi indulásakor óriási médiavisszhang kísérte a kezdeményezést, a Műcsarnok mellett megtartott nyitórendezvényre – amelyre több ezren elmentek - Nagy Anna akkori kormányszóvivő is invitálta az embereketeze. Akkor a szervezők azt ígérték, hogy a kampány weboldalán folyamatosan közzéteszik majd az eltűnt gyermekek fotóit, ezzel szemben az azóta sem frissült oldalra eddig mindössze négy fiatal képe került ki – egyikük a 2000-ben eltűnt Till Tamásé, aki nagy valószínűség szerint gyilkosság áldozata lett. (Miután Kárász Róberttel beszéltünk, további fiatalok fotójával frissült az oldal - a szerk.)

„A weboldalt egy vállalkozás üzemelteti. Abban maradtunk, hogy amennyiben információt kapnak a honlap üzemeltetői, frissítik az oldalt. Többször kértem őket, hogy a szerkesztői felületet adják át nekem, igaz, hozzám sem jutottak el olyan adatok, amelyek segítségével bővíteni tudnánk az eltűnt gyerekek képét” – így magyarázta a hvg.hu-nak Kárász Róbert, miért nincsenek újabb fotók a honlapon. A kampány indulása óta összesen 32 fiatal fotói kerültek fel a termékekre, a feltüntetett fiatalok közül Kárász Róbert tudomása szerint hárman kerültek meg.
Újabb kampányt indít
Ennek ellenére az ötletgazda műsorvezető „rendkívül sikeresnek” tartja a kezdeményezést. „Óriási volt a sajtóvisszhang, a rendőrség munkáját egy újabb felülettel tudjuk segíteni, az Ezer Lámpás Éjszakája pedig beépült a köztudatba, a legtöbb ember tudja, hogy mire hívja fel ez az akció a figyelmet” – mondta Kárász. Hozzátette azt is, hogy tervei szerint idén májusban már nemcsak a fővárosban lesz rendezvényük, hanem öt vidéki városban is.
A kezdeményezés mögött formálisan a Gap Média Kft. áll, ez Kárász Róbert egyszemélyes PR-és kommunikációs cége. A 2010 végén, ötszázezer forint törzstőkével alapított társaság dolgozik a nemrég elindított Fogadj örökbe egy macit! nevű kampányon is, utóbbi projekttel Kárász a fogyatékkal élők foglalkoztatásának bővítésére szeretné felhívni a figyelmet. A cél ezúttal jóval nagyobb, mint az Ezer Lámpás Éjszakája kampány esetén: egy olyan manufaktúra létrehozása, ahol fogyatékkal élő emberek dolgozhatnak.
Manufaktúrában gondolkoznak
Ennek a kampánynak a keretében tavaly novemberben Kárász(ék) hatvan közéleti személyiség gyerekkori mackóját „gyűjtötte be”, hogy aztán azokat elárverezzék. Az így befolyt összeget pedig a manufaktúra létrehozására fordítják. Igaz, azzal Kárász is tisztában van, hogy a macikból nem folyik majd be elegendő pénz erre a célra. „Magyarországon 6oo ezer fogyatékal élő személy él és mindössze kb. tíz százalékának van munkahelye. A kampány célja, hogy bővítsük a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásának körét. Egy ilyen manufaktúrához kell egy ingatlan, amit bérelni kell, a célnak megfelelően át kell alakítani, gépeket, nyersanyagokat kell venni, embereket kell foglalkoztatni. Ez nem két fillér” – ismeri el. Mint mondta, a szükséges pénzforrást ezúttal egy heteken belül felálló alapítvány gyűjti majd össze.
Akárcsak Kárász korábbi kezdeményezését, úgy a macis projektet is támogatja a kormányzat. A kampány fővédnöke Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes, a nyitórendezvénynek szánt mackókiállításra pedig Czene Attila, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium sportpolitikáért felelős államtitkára mellett ellátogatott több közéleti szereplő és művész, akik mackójuk felajánlásával támogatják a kezdeményezést.