Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ed04b248-daff-44d1-ab2c-d9b69bafed86","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Európai Unió már az év elején megtiltotta a számítógépes játékokhoz készült konzolok értékesítését az orosz piacon. ","shortLead":"Az Európai Unió már az év elején megtiltotta a számítógépes játékokhoz készült konzolok értékesítését az orosz piacon. ","id":"20250424_Nagy-Britannia-megtiltotta-a-videojatek-konzolok-oroszorszagi-exportjat-mert-az-oroszok-azokkal-iranyitottak-az-Ukrajna-ellen-bevetett-dronokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed04b248-daff-44d1-ab2c-d9b69bafed86.jpg","index":0,"item":"9ca234bf-c121-4d21-9e55-00c29c7d6c51","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_Nagy-Britannia-megtiltotta-a-videojatek-konzolok-oroszorszagi-exportjat-mert-az-oroszok-azokkal-iranyitottak-az-Ukrajna-ellen-bevetett-dronokat","timestamp":"2025. április. 24. 21:10","title":"Nagy-Britannia megtiltotta a videojáték-konzolok oroszországi exportját, mert az oroszok azokkal irányították az Ukrajna ellen bevetett drónokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3de12418-8fb8-4799-8fe3-580878328076","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Koreai kutatók áttörő felfedezést jelentettek be: egy olyan gyógyszert fejlesztettek, amelynek köszönhetően a retina idegek regenerációjával visszaadható az elveszett látás.","shortLead":"Koreai kutatók áttörő felfedezést jelentettek be: egy olyan gyógyszert fejlesztettek, amelynek köszönhetően a retina...","id":"20250424_retina-idegek-regeneracioja-gyogyszerrel-koreai-kutatas-vaksag-visszaforditasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3de12418-8fb8-4799-8fe3-580878328076.jpg","index":0,"item":"793b749e-4829-46a8-8d46-04cdd85bd5d1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_retina-idegek-regeneracioja-gyogyszerrel-koreai-kutatas-vaksag-visszaforditasa","timestamp":"2025. április. 24. 08:03","title":"Biológiai áttörés: gyógyszerrel visszafordították a vakságot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af06648b-cb81-4211-b179-f2e047e7d55b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk egy feladatot, és arra biztatjuk – nem csak a matematikus – olvasóinkat, hogy próbálják megoldani. Tizenegyedik kihívás.","shortLead":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk...","id":"20250423_Gondolkozz-velunk-Talalt-terkep-Szexi-a-matek-11","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af06648b-cb81-4211-b179-f2e047e7d55b.jpg","index":0,"item":"9cd5b472-0dd8-4e43-89f5-b5074c49eef7","keywords":null,"link":"/elet/20250423_Gondolkozz-velunk-Talalt-terkep-Szexi-a-matek-11","timestamp":"2025. április. 23. 10:00","title":"Gondolkozz velünk: Talált térkép – Szexi a matek 11.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afa5e577-844b-48d3-b523-ccb24e7a79e4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Világszerte 350 millióan tesznek fel legalább havi egyszer valamilyen kérdést a Gemini MI-nek, ami nem tűnik kevésnek – ám a Google maga közölt becsült adatokat arról, mennyien használják az OpenAI chatbotját. És úgy tűnik, bőven van mit ledolgoznia a keresőpiacot jelenleg uraló Google-nek.","shortLead":"Világszerte 350 millióan tesznek fel legalább havi egyszer valamilyen kérdést a Gemini MI-nek, ami nem tűnik kevésnek –...","id":"20250424_google-gemini-mesterseges-intelligencia-hasznalati-adatok-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afa5e577-844b-48d3-b523-ccb24e7a79e4.jpg","index":0,"item":"1ffb273f-0f50-4394-b38d-acd86080ae56","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_google-gemini-mesterseges-intelligencia-hasznalati-adatok-birosag","timestamp":"2025. április. 24. 09:03","title":"Kitárta lapjait a Google, ennyien használják a Geminit – és ekkora a lemaradásuk a ChatGPT mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad7e2881-a5f7-42cd-8bd0-205eae3b9170","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínai kutatóknak sikerült az elméleti határig kitolni a RAM teljesítményét, amely nemcsak pokolian gyorsnak tűnik, de áramforrás nélkül is képes emlékezni az információkra.","shortLead":"Kínai kutatóknak sikerült az elméleti határig kitolni a RAM teljesítményét, amely nemcsak pokolian gyorsnak tűnik, de...","id":"20250423_ram-pox-fejlesztes-memoria-sebesseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad7e2881-a5f7-42cd-8bd0-205eae3b9170.jpg","index":0,"item":"9c0929b0-729f-4d7a-969f-cf9c7254d243","keywords":null,"link":"/tudomany/20250423_ram-pox-fejlesztes-memoria-sebesseg","timestamp":"2025. április. 23. 14:03","title":"Tízezerszer gyorsabb RAM készült, forradalom jöhet a mobilpiacon is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa","c_author":"Alsó-Ausztria","category":"brandcontent","description":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig – méltán tartozik Európa legnépszerűbb biciklis útvonalai közé. A legtöbben a Passau és Bécs közötti szakaszt választják, ha azonban egyedibb, természetközelibb élményeket keresünk, érdemes egy ponton letérni erről a fő vonalról, és bebarangolni Alsó-Ausztria egyik legizgalmasabb régióját: a Mostviertelt.","shortLead":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig –...","id":"20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa.jpg","index":0,"item":"908ee919-89ff-4a1f-83da-fb4ec640817f","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","timestamp":"2025. április. 24. 19:30","title":"Látványos kitérő: kerékpáron a Duna és az Alpok között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dae23e20-3c4d-49cc-9705-2bd98dcb6ecd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A hatóság azt írta, a gyűlés résztvevői előbb jogellenesen a Ferenciek terénél akadályozták a közlekedőket, majd egy csoportjuk a Szabadság hídhoz vonult, ahol blokkolta a forgalmat.","shortLead":"A hatóság azt írta, a gyűlés résztvevői előbb jogellenesen a Ferenciek terénél akadályozták a közlekedőket, majd...","id":"20250423_rendorseg-eljaras-feljelentes-hadhazy-akos-tuntetes-demonstracio-ferenciek-tere-erzsebet-hid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dae23e20-3c4d-49cc-9705-2bd98dcb6ecd.jpg","index":0,"item":"5a7498fc-18c2-4986-8dc6-72edcd4f9f82","keywords":null,"link":"/itthon/20250423_rendorseg-eljaras-feljelentes-hadhazy-akos-tuntetes-demonstracio-ferenciek-tere-erzsebet-hid","timestamp":"2025. április. 23. 10:25","title":"Ötvenhat ember ellen indított eljárást a rendőrség Hadházyék keddi tüntetésén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3eec0c14-38da-4075-be76-88d194362f29","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"A Tisza Szigetek további aktivizálása a célja a májusi Második hullám nevű projektnek, a májusi akció során helyi akciót szerveznek szigetek, új tagokat vonnak be a munkába – értesült lapunk.","shortLead":"A Tisza Szigetek további aktivizálása a célja a májusi Második hullám nevű projektnek, a májusi akció során helyi...","id":"20250425_tisza-szigetek-masodik-hullam-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3eec0c14-38da-4075-be76-88d194362f29.jpg","index":0,"item":"1cab3b97-41bd-4da5-a2b3-bbe123ae8f42","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_tisza-szigetek-masodik-hullam-ebx","timestamp":"2025. április. 25. 04:18","title":"Indul a Tisza szigetek második hulláma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bármit, csak villamost ne! – Közutálat fogadta a BKK tervét
Mizsur András
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Feltüzelt újpalotai nyugdíjasok kereszttüzébe került a BKK négy munkatársa, akiknek egy helyi közmeghallgatáson kellett volna elmagyarázniuk, hogy miért érné meg villamosra cserélni a jól bevált buszjáratokat. A küzdelem egyenlőtlen volt, a lakosokat nem is győzték meg. Pedig a beruházásra minden bizonnyal lesz uniós pénz.
“Itt van a teremben, akinek először jutott eszébe villamost hozni Újpalotára?” – kérdezte egy dühös lakos az újpalotai villamos ügyében tartott közmeghallgatáson. A XV. kerületi önkormányzat díszterme csütörtökön csordultig megtelt az érdeklődőkkel, akik a feszült hangulatú meghallgatáson többször kinyilvánították: nem kérnek a villamosból.
Az új fővárosi megaprojekt ugyanis drasztikusan átrajzolná a kerület látképét; lebontanának egy felüljárót, ledózerolnának több lakóépületet és épülne egy új P+R parkoló. Vagyis évekre háborús övezetté változna a kerület egyik legforgalmasabb útszakasza. A közmeghallgatás azonban több kérdést hozott, mint választ: továbbra sem tudni, hány buszjárat szűnne meg, és mennyibe kerül majd a beruházás.
“Negyven évig hitegettek a metróval”
A Fővárosi Közgyűlés még tavaly áprilisban döntött az új villamosvonal megtervezéséről, és a projekt szerepel az új EU-s közlekedési programok között, az erről szóló támogatási szerződést várhatóan jövő év közepén írják alá.
A tervek szerint a közel 10 kilométeres villamosvonal Újpalotáról indulna és egészen a Keleti pályaudvarig vinné az utasokat. (Korábban felmerült, hogy az új villamos egészen az Astoriáig menne, viszont így a duplájába kerülne a projekt; ki kellene cserélni a Baross tér teljes födémszerkezetet, az Astoriánál viszont nincs is elég hely, hogy megforduljanak a szerelvények.) Teljesen új szakaszt építenének a Csömöri út–Drégelyvár utca–Nyírpalota utca útvonalon, és visszaépítenék a korábbi 44-es villamos Thököly úti infrastruktúráját.
A Thököly utat nemrég újították fel, ezek szerint újra feltúrják
Facebook/BKK
A villamos végállomása aPólus és az Ázsia Center közötti zöldterületen lenne (ez utóbbi a Demján Csoport érdekeltségébe tartozó TriGránit tulajdonában van), ahová egy új kocsiszín és a P+R parkoló is épülne. A beruházás 26 milliárdos becsült költségét teljes egészében az unió állja, de ebben még nincs benne a villamoskocsik ára, vagyis a végösszeg ennél jóval több. Tarlós István októberi ígérete szerint az új villamosvonal 2019-re lesz kész.
A főváros döntése egyben azt is jelenti, hogy Újpalota végleg lemondhat a több évtizede beígért metróról. “Negyven évig hitegettek a metróval” – mondta egy csalódott lakó a meghallgatáson. Az eredeti tervek szerint a 4-es metrót egészen a 15. kerületig éptítették volna meg (Dél-Buda–Rákospalota néven futott a projekt). Ebből végül semmi sem lett, ahogy a XIV. kerületi forgalmas Bosnyák tér sem kapott kapott föld alatti kapcsolatot.
26 milliárd három percért
Bármit, csak a villamost ne – nagyjából ezt lehetett kiolvasni a közmeghallgatáson megszólaló újpalotaiak véleményeiből, akiket finoman szólva sem győzött meg a villamos terve. A projektet a mindössze a BKK szakemberei, Tarsoly András, Feld Márton, Szilágyi Tibor és Nyúl István próbálták védeni, a főváros részéről ellenben senki sem jelent meg a meghallgatáson.
A BKK szakértői azzal érveltek, hogy az új villamos nagyobb kapacitással és sűrűbben járna, mint a buszok. Sőt, a villamos 20 perc alatt, három perccel hamarabb érne be a belvárosba, mint a 7E jelű expresszjárat, mindezt úgy, hogy a villamosnak elvileg több megállója lesz, mint a mostani gyorsjáratnak. Ez a most a Blaha Lujza térig közlekedő buszjárat mindenképpen megszűnne a villamos miatt, ami azt jelentené, hogy a belváros eléréséhez az utasoknak át kell majd szállniuk a villamosról a Keletinél – ez az, ami sokaknak a legkevésbé sem tetszik.
A buszjáratok átvariálását még az építkezések megkezdése megkezdenék, ami ugyancsak kiakasztotta a helyieket: “a 7-es buszcsalád tökéletes, értelmetlen lecserélni a buszokat”! – érvelt az egyik szószóló a 107-es járat mellett. Azonban még a változás időpontja sem biztos, a BKK sajtóosztálya szerint a csak a tervezés lezárultával tudják megmondani, mikor és mely járatok szűnnek meg. De nem ez az egyetlen kérdőjel a nagy villamosprojektben.
Emberséges megoldás lesz
A beruházás során ugyanis elbontanának 40 épületet, hogy az amúgy is túlterhelt Drégelyvár utcában elférjen a villamos, de hogy a lakóknak mikor kell költözniük, és mennyit kapnak az ingatlanjaikért, azt nem tudták megmondani a BKK képviselői, pedig novemberben tartottak már egy közmeghallgatást a témában. Jórészt családi házakról van szó, de több büfé, egy cukrászda és pékség is a szanálásra ítélt épületek között van. “Mit mondjak a vevőnek, ha el akarom adni a házamat?” – kérdezte egy érintett.
Mindössze annyi derült ki, hogy pontos dátumot csak a tervezési folyamat végén tud mondani a BKK, amit 2017 elejére saccoltak a szakemberek, de az ajánlattételek már biztosan csúszni fognak. A BKK igyekezett megnyugtatni az embereket, hogy idén még biztos nem kell költöznük, és hogy “bármilyen megoldás is születik, az emberséges lesz”.
Az építkezéssel járó felfordulásért sem lelkesednek a villamosért a kerületben élők. “Nem akarjuk megint végigélni ezt a cirkuszt. Hagyjananak minket élni!” – panaszolta egy nyugdíjas. A legnagyobb fejfájást a Drégelyvár utcai felüljáró elbontása jelentené (ide aluljárót terveznek). A helyiek attól tartanak, hogy lehetetlen lesz kijutni a kerületből és a menekülő-útvonalakon hatalmas dugók alakulnak ki, ha lezárják az egyik legforgalmasabb összekötő útvonalat a lakótelep és a belváros között. A zuglóiak sem maradnak ki a jóból, újra fel fogják túrni a nemrég felújított amúgyis forgalmas Thököly utat; ki kell szélesíteni az úttestet, hogy elférjen az autóforgalom, a zárt pályán közlekedő villamos és a biciklisáv is.