Windisch Judit
Windisch Judit
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Kifoghat a versenyhatóságon az, hogy a kormánypárti médiabirodalom nonprofit alapítványi formában alakult meg. A koncentráció mindenesetre tagadhatatlan az Origótól a HírTV-ig Liszkay Gábor irányítása alá kerülő holdingnál.

„Nagyon komoly szintet ugrott a Fidesz” – reagált Urbán Ágnes médiakutató, a Corvinus Egyetem docense arra, hogy szerdán egy közleményben váratlanul bejelentették:

tíz kiadóvállalat csatlakozott a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz,

további cégek pedig jelezték csatlakozási szándékukat. Vagyis: létrejött a totálisan központosított médiabirodalom, Liszkay Gábor vezetésével, "a polgári értékek képviseletére".

Liszkay Gábor
©

A lépéssel a teljes propagandagépezet egy kézbe kerül, a többi között az Origo, a Lokál, a 888, a Ripost, a Hír Tv és az Echo Tv, a Mandiner, a Figyelő, a Bors. Nem minden a közvetlen tulajdonostól került át az alapítványhoz, van, amit előtte megvett Mészáros Lőrinc, és ő adta át. Például a Szabad Földet, amelyet Puch László volt MSZP-s pártpénztárnoktól vett meg, az eladásról néhány szocialista tudott. Az adásvételt gyakorlatilag egy időben jelentették be azzal, hogy a médiumok tulajdonosai felajánlották a kezükben levő kiadóvállalatokat a nonprofit alapítvány számára.

Az alábbi grafikonon mutatjuk, hogyan táplálták a jobboldali médiavállalkozók az alakuló médiaholdingot. Ha többet szeretne megtudni a főszereplőkről vagy a médiumokról, kattintson a nevükre!

Urbán azt mondja, miután az említett médiumok eddig is kőkemény kormánypropagandát nyomtak, az olvasó, néző számára nem lesz nagyon látványos a változás. A Szabad Föld átjátszása azonban meglepte: „nem gondoltam volna, hogy ebben a helyzetben, mikor mindenki az elképesztő sajtóállapotokról beszél, az MSZP volt pártpénztárnoka eladja a legnagyobb elérésű magyar politikai hetilapot.”

Egy kézben a kasszakulcs

Urbán szerint a központosítással a szervezeti háttér változik inkább, bár a közmédiában végignézhettük, mit jelent a központosítás: ugyanaz a szakértő "turnézik" műsorról műsorra.

Eddig legalább elbalettozta a kormány, hogy ezek független médiavállalkozások, üzlet van mögöttük. Bármennyire röhögött is ezen mindenki, legalább volt egy ilyen álca.

Miután a Fidesz megszerezte a harmadik kétharmados többségét, már ez sem érdekli őket. Abból, ahogy Simicska Lajos a G-nap után teljes médiabirodalmát szembeállította a kormánnyal, pont az lehetett volna a nagy tanulság, hogy az ilyen birodalmakat szét kell szabdalni. Urbán szerint azonban van egy nagyon fontos különbség Simicska és az eddigi tulajdonosok között:

nem annyira autonóm személyiségek, mint annak idején Simicska volt. Nem is annyira okosak. A Mészáros–Liszkay-csapatot már Orbán emelte fel, mindent tud róluk. Simicskánál kettőjük közös múltja miatt egészen más volt a történet.

Azt is hozzátette:

valószínűleg még állami pénzekkel kistafírozva is túl sokba került a propagandarendszer fenntartása, költséget kellett csökkenteni, a hatékonyság fenntartása mellett. A totális centralizálással kevesebben férnek hozzá a kasszakulcshoz, az elcsorgó pénz is kevesebb lesz.

©

Az anyagiakkal érvel az alapítványi struktúra mellett a honlapján szerda délután megjelent cikkében a Magyar Idők is, amely nem csak része a holdingnak, de alapítója, Liszkay Gábor fogja vezetni azt. Az elemzés szerint a cél a nyomtatott sajtó életben tartása "az újfajta versenyhelyzetben". Példaként pedig többek között a – a Mediaworks által bezárt Népszabadságon túl – a brit Guardiant említik, amelynek kiadója szintén alapítványként működik, "mely a lap megjelenését és függetlenségét hivatott garantálni".

Függetlenségről annyira azért nem lehet beszélni a kormányközeli médiabirodalomnál, ahová állami pénz szépen csordogál: az Átlátszó számításai szerint 2017-ben összesen 56 milliárd forintnyi listaáras állami hirdetést kaptak. Kérdés, egy ilyen konglomerátum hogyan hat a hirdetői piacra. Urbán azt mondja, a jövőben sokkal kevésbé lesz megkerülhető egy piaci szereplőnek, hogy ott hirdessen. A kormányközeli médiacégek innentől kezdve nem külön-külön hajtanak majd a pénzre, nem tudják egymást kijátszani. "Egy központi irányítás alatt lesznek, ott dől el, hogy melyik szerkesztőségbe mennyi pénz jut."

A fájó hiány

A Tv2 nem került át a központi alapítványhoz, ezért megkerestük a csatornát, hogy ők mikor csatlakoznak, de egyelőre nem kapunk választ. Lehet, hogy kívül is maradnak a körön: Urbán azt mondja, a szintén propagandát nyomó Tények ellenére ott 23 órában szórakoztató műsor megy,

egy kereskedelmi tévében nem lehet 24 órában propagandát adni, mert akkor átmennek a nézők a konkurenciához.

A Tv2 erejét pedig pont az adja, hogy a szórakozni vágyó nézőt elérik a Tényekkel is. „A világ legnagyobb őrültsége lenne ebből egy klasszikus politikai csatornát csinálni”, a kereskedelmi tévé működtetéséhez más kompetenciák kellenek. A cég ráadásul Urbán szerint önmagában érne annyit, mint az összes többi együtt.

©

Odaadták

A központosítás fontos eleme, hogy a médiacégek „felajánlással” adták át érdekeltségüket az Alapítványnak, amely hangsúlyozottan nonprofit lesz.

Simicskától Orbánhoz

A médiavállalkozásokat a jövőben az a Liszkay Gábor vezeti majd, aki - az Orbán Viktorral még szoros szövetségben lévő – Simicska Lajos egyik leghűségesebb embere volt. 2000-től vezette tulajdonos-főszerkesztőként a Magyar Nemzetet, 2015 februárjában viszont a a G-napon más vezetőkkel együtt lelkiismereti okokból távozott, tulajdonrészét is eladta. Áprilisban abból vette meg a Napi Gazdaságot, amely szeptembertől Magyar Idők néven jelenik meg. Később megszerezte a Karc FM-et is. A Mészáros Lőrinchez került Mediaworks elnök-vezérigazgatója és igazgatósági tagja is. Liszkay a Hír Tv visszavételekor és totális irányváltásakor tért vissza a csatornához, amelynek a G-nap előtt igazgatósági tagja és elnöke volt.

Bár a centralizációt megfuttatják a Gazdasági Versenyhivatalnál, Urbán szerint épp a versenyjogi szabályok kijátszása miatt választhatták a nonprofit formát. Ez ugyanis nem az a szokásos vállalati összeolvadás, amire a versenyjog fel van készülve. Az is kérdés, mit szól hozzá az EU. Megkerestük a GVH-t az Európai Bizottságot és az NMHH-t is, ha kommentálják a lépést.

A Transparency Internationalnak mindenesetre szemet szúrt egy mondat az alapítvány közleményében: aszerint a megszerzett médiavállalkozások piaci aránya 20 százalék alatti. A szervezet szerint

kiderült, hogy a korábbihoz képest hirtelen az ötszörösére nőtt a vidéki magyar lappiac, és az új szereplők mind függetlenek a kormányhatalomtól,

más aligha magyarázza, hogy a teljes kormányoldali média részeként az eddig ismert valamennyi Budapesten kívüli lapot is birtokló Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány részesedése a nyomtatott sajtó piacán 20 százalék alatt marad.

Hacsak nem feltételezzük az elképzelhetetlent, miszerint a lakájmédia új urai nem mondanak igazat.

Az átadás körülményei nem ismertek – ahogy az sem, hogy ki mennyi pénzt vett ki a cégből, mielőtt átadott volna mindent –, de azért Urbán azt valószínűsíti, a szereplőket valamilyen módon kárpótolták.

Biztos járt ez érdeksérelemmel, de a Fidesz olyan erős hatalmi központtá vált, hogy ha valaki nem áll ebbe bele, azt gyaníthatóan ellehetetlenítik. Láttunk már példát arra, milyen, mikor megfordul a széljárás, és valaki barátból hirtelen ellenséggé válik. Nyilván senki sem akarta ezt kipróbálni.

Nem minden cég hasított

Megnéztük a fontosabb médiumok kiadójának üzleti teljesítményét, egészen eltérő teljesítményt nyújtottak 2017-ben.

  • Az Origot kiadó New Wave Média veszteséget termelt, az adózott eredménye -144 millió forint volt, szemben a 26 milliós árbevétellel, míg a korábbi éveket legalább szerény pozitívban zárta. Az Origo korábbi tulajdonosa nem ez, a közleményben szereplő cég, hanem egy másik, hasonló nevű, azóta megszűnt vállalkozás volt, amely viszont 2017-ben 5,6 milliárdos bevételt és csaknem 1 milliárdos adózott eredményt produkált.
  • A Magyar Idők azonos nevű kiadója büszke lehet: 1,7 milliárdos árbevétel mellett 82 milliós adózott eredményt ért el.
  • A HírTv megszenvedte Simicskát, illetve azt, hogy választási év előtt a tulaj nem sajnált semmit: 2,3 milliárdos árbevétel mellett az elmúlt éveinek legnagyobb, 1,4 milliárdos veszteségét hozta össze.
  • A Figyelő kiadója – magához képest – kiemelkedő évet zárt: 835 milliós árbevétellel 183 milliós adózott eredményt ért el.
  • A Mészáros-féle Talentis Group 470 milliós adózott eredményt ért el, az ECHO Tv 1,2 milliárd forinttal hasított.
  • A Habonyhoz tartozó Modern Média Group sem panaszkodhat: 3,1 milliárdos árbevétellel 683 milliós adózott eredményt ért el.
  • A Puch László cégétől átkerült Mezőgazda Lap és Könyvkiadó egészen kiemelkedő évet zárt tavaly: 1,7 milliárdos árbevétellel 143 milliós adózott eredménye lett úgy, hogy az előző két év veszteséges volt.

Leplezetlenül

A Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványt augusztus végén jegyezték be (ugyanabba a balatonföldvári ingatlanba, ahol Liszkay július közepén alapított cégét, a Media Fundamentum Nonprofit Zrt.-t is), a kuratórium erősen fideszes: az elnök Varga István volt országgyűlési képviselő, az egyik tag Bajkai István, az Orbán Viktor ügyvédjeként ismertté vált, frissen bekerült országgyűlési képviselő, a másik tag pedig és a szintén erősen fideszes kötődésű Alapjogokért központ vezetője, Szánthó Miklós. A bírósági dokumentum szerint

az Alapítvány célja, hogy a magyar tömegtájékoztatás részét képező nyomtatott sajtó, rádió, tv, online felületeinek értékteremtő, valamint a magyar nemzeti öntudat erősödését szolgáló tevékenységét elősegítse.

Az alapító okiratban nemes egyszerűséggel Kossuth Lajost idézik: "az időszaki sajtó szabad nemzetnél hivatva van, hogy legyen óramutató a nemzet életében; legyen hajnalcsillaga a világosság napjának; legyen a jelennek izzadó munkása, mely a jövendőt előkészíti, legyen élesztő fuvalma a rejtekben csillámló szellemszikrának; legyen őre a jogszerűségnek, reményhorga a szenvedőnek, a bűnnek ostora, a szerény érdem koszorúzója; legyen zászló, mely körül szellemi tábort üssenek, kiket egyenlő elvek vezetnek, kiknek szívökben egyenlő érzelem ég."

Az elmúlt években nagy kanyarokat leíró Origo örül a változásnak. Meglátásuk szerint

míg a jobboldalon óriási előrelépés van, a médiumok fenntarthatósága erősödik, nincsenek profitelvárások, nincsen létbizonytalanság, addig a baloldali liberális médiumok vergődnek, külföldi tulajdonos vagy külföldi támogatás nélkül alig tudják fenntartani magukat.

Cikkünk megjelenése után az MNHH azt írta, a tulajdonosi szerkezet változásáról határidőben, november 29-én értesültek, de jogértelmezésre irányuló állásfoglalást nem adhatnak ki. A médiapiaci koncentrációt a GVH vizsgálja, a Médiatanács szakhatóságként csak akkor jár el, ha erre a GVH felkéri. A GVH-t a rá vonatkozó törvény szerint határidő köti, hogy eldöntse, szükséges-e eljárást indítani.

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Takács Krisztián lett Korlát új polgármestere

Takács Krisztián lett Korlát új polgármestere

Cserbenhagyta a bajba jutott lakáshiteleseket a bank – inkább új hiteleket helyez ki a tartalékból

Cserbenhagyta a bajba jutott lakáshiteleseket a bank – inkább új hiteleket helyez ki a tartalékból

Félreértette a hitét, ezért csatlakozott az Iszlám Államhoz egy amerikai nő

Félreértette a hitét, ezért csatlakozott az Iszlám Államhoz egy amerikai nő

Három hónapos a francia kormány ellen tiltakozó sárgamellényes mozgalom

Három hónapos a francia kormány ellen tiltakozó sárgamellényes mozgalom

Mesterséges intelligenciát vetnek be az amerikai iskolában, ahol tavaly 17 diákot lőttek agyon

Mesterséges intelligenciát vetnek be az amerikai iskolában, ahol tavaly 17 diákot lőttek agyon

Fekete kordonok mögött épül a Ligetben az ország legkorszerűbbnek ígért játszótere

Fekete kordonok mögött épül a Ligetben az ország legkorszerűbbnek ígért játszótere