szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A búvárok eddig nem jártak sikerrel, de ma is merülnek.

Napokba telhet, mire megérkezik a daru, amely ki tudja emelni a Hableány roncsát – mondta Hajdu János, a Terrorelhárítási Központ vezetője, az elsüllyedt hajótest kiemelésére irányuló munkálatok irányítója hétfőn sajtótájékoztatóján.

Hajdu azt mondta, felállították a TEK válságkezelő központját, és két lehetséges stratégiai irányt határoztak meg a mentésben, ezeken egymás mellett dolgoznak: az egyik szerint a hajó folyómederben marad, de felhozzák belőle a holttesteket, a másik szerint az egész hajótestet kiemelik.

Hajdu elmondta, nagyon nehezek a körülmények, a Duna vízállása most 517 centiméteres, a balesetkor 501 centiméteres volt, de a hajó 9 méteres mélységben fekszik. A Duna szélessége itt 453 méter, a vízhozam közel 5000 köbméter, a sodrás sebessége a pillérek között 4 m/s, a víz 12-15 fokos, a látótávolság pedig 0 centiméter.

Hajdu elmondta, május 30-án este merültek le először a búvárok, de ez egy tesztmerülés volt, hogy megtudják, lehetséges-e egyáltalán bármilyen munkavégzés ilyen körülmények között. Arra jutottak, hogy mozogni is alig lehet a vízben, ugyanis a lemerülő búvár nem hogy munkát nem tudott végezni, de a létrát sem tudta elhagyni a sodrás miatt.

Másnap délután ismét lemerültek, egy másik irányból, a pillér árnyékából, de a búvár ekkor sem tudott semmilyen munkát végezni, vissza kellett térnie a felszínre. 

Hajdu kitért arra is, hogy bár valóban történt egy rendkívüli esemény, ekkor a lemerült búvár nem volt életveszélyben. Mint mondta, a visszatérése közben a létrába beakadt valami, ez azonban nem a légzőcsöve volt, hanem a ruházat része, egy segédcső, amellyel a búvár felfújja a ruháját, ha kell. Mint mondta, ez az inflátorcső akadt be a létrába, de ilyenkor nincs életveszélyben a búvár, mert van levegője. Az adott esetben a merülésvezető elindította a mentőbúvárt, aki szintén nem tudta kiszabadítani a beakadt csövet, ezért ezt el kellett vágni.

©

Hajdu azt is elmondta, egy kivételével minden szükséges eszköz a helyszínen van, de várnak még egy 200 tonna teherbírású darura, a Clark Ádám darura. Ennek érkezése azonban napokon belül várható csak, mert amíg magas a vízállás, addig a daru nem tud eljönni a hidak alatt. A jelenleg a Dunán lévő Táncsics daru kisebb, ez csak 50 tonnát tud megemelni, a hajótest pedig 55 tonnás.

Hajdu hozzátette, mára csökkent a víz sebessége, de még mindig nehéz benne mozogni, viszont hétfőn is tartottak egy merülést, ekkor a búvár el is tudta hagyni a létrát, és megpróbálkozik a hajótest felderítésével. Mint mondta, ez már egy közös koreai–magyar merülés, amelynek során kötési és emelési pontokat keresnek és alakítanak ki. Ha közben holttesteket találnak, akkor mindent megtesznek, hogy a kegyeleti szempontokat szem előtt tartva hajtsák végre a műveletet.

Hajdu közölte, ha az időjárás és a folyó is megengedi, akkor mostantól naponta több merülést is végeznek majd, hogy minél hamarabb a felszínre hozzák a holttesteket, de a hajóroncsba nem fognak behatolni, ez szigorúan tilos és életveszélyes, ebben a koreaiak is egyetértenek. Azt is mondta, az a céljuk, hogy úgy emeljék meg a roncsot, hogy ne törjön ketté.

Azt is elmondta, az MTA, a BME, és még számos szervezet dolgozik a megoldáson, érkezett 27 koreai speciális búvár, osztrák szonár-technika, cseh speciális búvárok, a csehek víz alatti drónképességet is felajánlottak, Norvégiából pedig megérkezett az eddigi legnagyobb felbontású szonár, jelenleg a szonárképek és a GPS-koordináták alapján alakítják ki a lehetséges merülési pontokat. Hangsúlyozta, hogy nemzetközi csapat dolgozik a roncs kiemelésén.

©

A koreai katonai attasé, a műveletek irányítója koreai részről megköszönte a magyar kormánynak és a TEK igazgatójának a segítséget, és arra kérte a Duna mentén lakókat, hogy ha holttestet látnának a Dunában, azonnal jelentsék a hatóságoknak. Azt is mondta, tiszteletben tartja Hajdu döntését, hogy a roncsot kiemeljék, egyelőre felderítőmunka zajlik, de ha a körülmények javulnak, akkor a koreai búvárok akár be is néznének a hajótestbe.

A sajtótájékoztatón Gál Kristóf, a BRFK szóvivője ismertette a baleset körülményeit, eszerint a Hableány 7-8 másodperc alatt süllyedt el, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval.

Ismertetése szerint 21.15-kor érkezett az első állampolgári bejelentés a balesetről, de ugyanekkor már megérkeztek az első vízirendőrök a helyszínre, 21.19-kor pedig a bejelentésre már a rakpartra is megérkeztek a járőrök. Azt is elmondta, hogy az állampolgári bejelentésben megjelölt helyszín nem egyezett a baleset tényleges helyszínével. Elmondása szerint a mentésben 621 ember vett részt a magyar hatóságok részéről.

Megismételte, hogy a Hableányon tartózkodó 35 ember közül hét embert mentettek ki élve a folyóból, ők már mind elhagyták a kórházat. Emellett hét holttestet is kiemeltek a folyóból, ők is és a túlélők is koreai állampolgárok voltak. Gál azt mondta, a többi 21 embert eltűntként kezelik, őket jelenleg 158 rendőr keresi két helikopterrel és hajókkal. Hozzátette, a BRFK szakértők bevonásával nyomoz az ügyben.

A Viking Sigyn szállodahajó kapitányát őrizetbe vették, majd előzetesbe került.

A tragédiáról minden részletet megtalál, ha IDE kattint.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!