Nem mérlegelhetett Magyarország, amikor átengedte légterén azt az orosz szállítórepülőt, amelyről utólag kiderült, hogy Szerbiába vitt tíz páncélos szállítót. A nemzetközi szabályozást ismertető Index-cikk szerint az orosz megoldás nem feltétlenül elegáns, de szakértők szerint rutinszerű, és mindenki számára elfogadható. Hasonlóképpen nyilatkozott a kormányinfón Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter is.
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) egyezményének 5. cikkelye ugyanis kimondja: a nem menetrendszerű polgári gépek előzetes értesítés nélkül léphetnek a tagállamok légterébe. Ezek a repülők nem kereskedelmi céllal embereket, árut, postai küldeményeket is szállíthatnak.
A formálisan valóban polgári lajstromozású orosz gép ezt az egyezményt használta ki, bár a fedélzetén nem polgári célú szállítmány volt. Ez utóbbi viszont már az orosz fél felelőssége, a gép fedélzete is orosz területnek számít.
A magyar félnek - vagy akár az útvonal miatt ugyanúgy érintett belarusz, vagy a szintén NATO- és EU-tag lengyel és szlovák félnek - a szerződés értelmében joga van ugyan leszállásra utasítani egy gépet, ehhez azonban komoly indok kellett volna, ez azonban egyik érintettnél sem merült fel.
A Moszkvával kevésbé szívélyes Varsó sem tiltakozik a szállítmány miatt.
A lapnak nyilatkozó szakértők szerint egyébként is rutinszerű volt a szállításnak ez a módja, még ha esetleg fel is merülhet, hogy nem elegáns ezzel a szerződéssel élve haditechnikai szállításokat lebonyolítani. A másik megoldás az lett volna, hogy a szállítmány tartalmáról értesítést küld az orosz fél, ami valószínűleg oda vezetett volna, hogy az Ukrajna területi épségének megsértése miatt EU-s szankciókkal sújtott Oroszország kérését a felek nem teljesítették volna.