Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2e4f77b9-7050-40c8-a092-2339066a890b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pár nap után gondolt egyet a Google, és a fizetős után az ingyenes felhasználók kezébe is odaadta a jelenlegi csúcs Gemini nyelvi modelljét.","shortLead":"Pár nap után gondolt egyet a Google, és a fizetős után az ingyenes felhasználók kezébe is odaadta a jelenlegi csúcs...","id":"20250331_google-gemini-25-pro-nyelvi-modell-ingyenes-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e4f77b9-7050-40c8-a092-2339066a890b.jpg","index":0,"item":"aa340ab9-2c31-4141-8d09-f72e410c582d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250331_google-gemini-25-pro-nyelvi-modell-ingyenes-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. március. 31. 12:03","title":"Váratlant húzott a Google: ingyenessé tették a legfejlettebb eszközüket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf6c3edf-6753-4076-94bd-666ee01acc63","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"A magyar társadalom még mindig erősen hiszi, hogy a házasságban élők boldogabbak, ezzel együtt a gyerekek egyharmada házasságon kívül születik, még ha ezt a döntéshozók nem is hajlandók tudomásul venni. Miért adják egyre többen válásra a fejüket ötvenes-hatvanas, sőt hetvenes éveikben? Melyek a leggyakoribb válóokok, és hogyan hat vissza a szegénység a házasságok tartósságára? Ezekről is beszélgettünk Tóth Olgával, a Társadalomtudományi Kutatóközpont Szociológiai Intézetének munkatársával. ","shortLead":"A magyar társadalom még mindig erősen hiszi, hogy a házasságban élők boldogabbak, ezzel együtt a gyerekek egyharmada...","id":"20250331_Valas-hazassag-parkapcsolat-szurke-valas-valook-valoper-magyar-szocialpolitika-Toth-Olga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf6c3edf-6753-4076-94bd-666ee01acc63.jpg","index":0,"item":"e4c4d929-f1e8-4a45-a3ce-2c626a238e2b","keywords":null,"link":"/360/20250331_Valas-hazassag-parkapcsolat-szurke-valas-valook-valoper-magyar-szocialpolitika-Toth-Olga","timestamp":"2025. március. 31. 20:15","title":"„A válásra nem szabad úgy gondolni, mintha szörnyűség lenne, a szörnyűség a rossz kapcsolat”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0afe6b0e-4143-498d-ae61-275fc9358fb3","c_author":"Folk György (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Európa vidéki térségei akár energiaszükségletük harmincszorosát is előállíthatnák – derül ki egy friss uniós riportból. A kiaknázatlan lehetőségek megvalósulását azonban technikai, környezeti és társadalmi akadályok is nehezítik. Adatalapú cikkünkből az is kiderül, hogy a magyar régióknak mekkora a megújulóenergia-termelési potenciálja.","shortLead":"Európa vidéki térségei akár energiaszükségletük harmincszorosát is előállíthatnák – derül ki egy friss uniós...","id":"20250331_napenergia-Europa-videki-regioiban-oriasi-lehetosegek-es-osszetett-kihivasok-kez-a-kezben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0afe6b0e-4143-498d-ae61-275fc9358fb3.jpg","index":0,"item":"8fada4e0-be3f-4a3f-8335-f8f4057a7624","keywords":null,"link":"/eurologus/20250331_napenergia-Europa-videki-regioiban-oriasi-lehetosegek-es-osszetett-kihivasok-kez-a-kezben","timestamp":"2025. március. 31. 18:09","title":"Óriási lehetőségeket tartogat a napenergia Európa vidéki régióiban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a9e2d6b2-7e35-4ebc-9f61-fadbf15918d3","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250402_Marabu-Feknyuz-Megvan-Menczer-utodja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a9e2d6b2-7e35-4ebc-9f61-fadbf15918d3.jpg","index":0,"item":"489aea84-2702-42d1-97b2-9461109c140f","keywords":null,"link":"/itthon/20250402_Marabu-Feknyuz-Megvan-Menczer-utodja","timestamp":"2025. április. 02. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Megvan Menczer utódja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85c34b4a-a8a0-49d2-a300-ccf40e399024","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A független hazai újságírókat felvonultató szakmai zsűrin kívül a közönség is leadhatta a voksait – jövünk a győztesekkel.","shortLead":"A független hazai újságírókat felvonultató szakmai zsűrin kívül a közönség is leadhatta a voksait – jövünk...","id":"20250331_ev-magyar-autoja-2025-esztergomi-suzuki-dacia-duster-727-loeros-bmw-a-dijazottak-kozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85c34b4a-a8a0-49d2-a300-ccf40e399024.jpg","index":0,"item":"d141b8b6-71b7-4282-88df-ffd5accd1696","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_ev-magyar-autoja-2025-esztergomi-suzuki-dacia-duster-727-loeros-bmw-a-dijazottak-kozott","timestamp":"2025. március. 31. 07:59","title":"Év Magyar Autója 2025: esztergomi Suzuki, olcsó Dacia és 727 lóerős BMW a díjazottak között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3f84bb6-7b82-488e-ae15-5ead14c83bb4","c_author":"Kovács István","category":"itthon","description":"A köztársasági elnök egy szintre helyezte a HVG publicistájának Facebook-bejegyzését és a miniszterelnök poloskázását.","shortLead":"A köztársasági elnök egy szintre helyezte a HVG publicistájának Facebook-bejegyzését és a miniszterelnök poloskázását.","id":"20250331_sulyok-tamas-gyuloletbeszed-szatyor-fing-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3f84bb6-7b82-488e-ae15-5ead14c83bb4.jpg","index":0,"item":"6ae866bd-b902-4c87-8175-9d8e71516950","keywords":null,"link":"/itthon/20250331_sulyok-tamas-gyuloletbeszed-szatyor-fing-ebx","timestamp":"2025. március. 31. 21:20","title":"Sulyok Tamás megszólalt a gyűlöletbeszédről és arról, hogy őt egy szatyor fingnak nevezték","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d80754cf-2629-4c2f-8db8-6d90545d7098","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ugyan Skóciában született, de az AC/DC-t már Ausztráliában alapította.","shortLead":"Ugyan Skóciában született, de az AC/DC-t már Ausztráliában alapította.","id":"20250331_Angus-Young-ACDC","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d80754cf-2629-4c2f-8db8-6d90545d7098.jpg","index":0,"item":"6ade584e-b187-47f8-9a14-cd4e0056b44c","keywords":null,"link":"/kultura/20250331_Angus-Young-ACDC","timestamp":"2025. március. 31. 12:46","title":"Angus Young 70 éve született, és ebből 52 évet az AC/DC-nek adott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad1bd20a-a2d8-434d-a7e4-31af95ce15a4","c_author":"Tamás Ervin","category":"360","description":"A felgyülemlett indulatokat egyre nehezebb kanalizálni, mert az emberek naponta belelátnak egy-egy NER-hazafi zsúfolt kamrájába. Lehet utálni a Spart, a bankokat, de még inkább kezd ömleni a harag a kivagyi és könyöklő, vagyonával hencegő helyi kiskirályokra. A Fidesz közben kapkodni kezdett, egyik mentő ötlete okozza a következő lánggócot – értékeli a helyzetet Tamás Ervin.","shortLead":"A felgyülemlett indulatokat egyre nehezebb kanalizálni, mert az emberek naponta belelátnak egy-egy NER-hazafi zsúfolt...","id":"20250401_Tamas-Ervin-Megint-jonnek-kopogtatnak-dorombolnek-orditanak-konyorognek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad1bd20a-a2d8-434d-a7e4-31af95ce15a4.jpg","index":0,"item":"d4bc312a-abe1-4b42-8072-493a0c079a3d","keywords":null,"link":"/360/20250401_Tamas-Ervin-Megint-jonnek-kopogtatnak-dorombolnek-orditanak-konyorognek","timestamp":"2025. április. 01. 08:00","title":"Tamás Ervin: Ember, most jönnek ki a kocsmából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hogyan repülhetett az állami Airbus A330-as tehergéppel a magyar állam résztulajdonában álló Hungary Airlines Kft., az új magyar légitársaságnak nevezett, valójában kínai többségi tulajdonú cég már december 23-án, ha az ehhez szükséges áruszállítási hatósági engedélye először csak egy január 8-án közzétett hivatalos adatbázisban bukkant fel, ráadásul ott is csak egy jövőbeni, január 26-i dátummal?
Az “időutazásra” Facebook-posztjában hívta fel a figyelmet Hadházy Ákos országgyűlési képviselő, a HVG pedig a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumhoz fordult magyarázatért, mivel a légiügyi hatósági feladatokat a tárca egyik főosztálya látja el. A minisztérium válasza szerint “a hatóság a Hungary Airlines Kft. részére a légi jármű üzemben tartási engedélyt (AOC) 2024. december 23. napján adta ki.”
A magyar hatóság honlapjára TEGNAP felkerült egy KÉT HÉT MÚLVA KELTEZETT hivatalos értesítés arról, hogy a Hungarian Airlines felkerült az engedéllyel rendelkező társaságok hivatalos listájára….
Vagyis a tárca közlése szerint az engedélyt éppen aznap állították ki, amikor az állami tehergéppel az üzemeltető Hungary Airlines – a járatkövető Flightradar honlap adatai szerint – első tesztrepülését végezte Magyarország légterében, majd egyébként január 4-én és 5-én is több gyakorlórepülést hajtott végre Budapest és Kecskemét között, onnan pedig 5-én Sanghajba repült a gép.
A Lázár-tárcának az egymásnak ellentmondó dátumokra – a január 8-i közzétételre és a listát tartalmazó dokumentumon szereplő január 26-i módosítási időpontra is – van magyarázata. Erről azt írták: “A légijármű üzemben tartási engedéllyel rendelkező szervezetek aktualizált listája frissítésnél adminisztrációs hiba folytán nem a megfelelő dátum került feltüntetésre, amely később javításra került.”
A javítás valóban gyors volt. Hadházy Facebook-posztja ugyan csütörtök reggel már megjelent, még kora este, 17 órakor, amikor a HVG emailben érdeklődött a minisztériumnál, akkor is ugyanez volt a helyzet, de mire 18 óra után megkaptuk a tárca válaszát, már átírták a dátumokat. A közzététel dátuma január 9-re változott, és a dokumentum dátumát is átírták január 26-ról, tavaly december 23-ra, ez a friss változat.
Ahogy azt már bemutattuk, a Hungary Airlinest ugyan új magyar légitársaságként emlegetik, azonban valójában 2021-es alapítású, a tulajdonosi köre pedig nagyobb részben kínai hátterű. A Budapesten átmenő áruszállítási piacból már most is jelentős szeletet hasít ki, és feltételezhető, hogy Kína ezt szeretné felhasználni arra, hogy betörjön az európai légi piacra.
Kína kerülőúton, egy kis „magyar” cégen keresztül törne be az európai légi piacra. A személyszállítási tervekből évek múlva lehet valami, a kínai hátterű Hungary Airlines addig is bőven profitálhat az áruszállításból. Jól járhat egy Tiborcz-féle logisztikai cég és az állami lélegeztetőgép-biznisz egyik nyertese is.
A Hungary Airlines-ról – amely a WizzAir-től tavaly december 1-től vette át az állami Airbus üzemeltetését – megírtuk: a vállalkozást kezdetben Universal Translink Airline Hungarynek hívták, és ez utalt is az egyik tulajdonosára: a kínai Universal Translink Airlines Co. Ltd. Társaságra (Utlink), egy kínai áruszállító cégcsoportra, amely ma világszerte évi 900-nál több repülőgépet indítva évi 100 ezer tonna árut mozgat.
Az Utlink azonban kezdettől csak kisebbségi tulajdonos volt, mivel a magyar vállalkozás többségi, 51 százalékos tulajdonrésze egy Wu Jiang nevű – több, mint 30 éve Magyarországon élő, magyar állampolgársággal rendelkező – kínai üzletemberé, aki a társaság ügyvezetője is. Wu Jiangnak nem ez az egyetlen hazai cége: 2023-ban, Orbán Viktor kormányfő vejének, Tiborcz Istvánnak az érdekeltségével, a Waberer’s cégcsoportba tartozó WSZL Szállítmányozási és Logisztikai Kft.-vel alapított közös logisztikai társaságot SinoWa International Kft. néven.
Wu Jiang, a cég többségi tulajdonosa
ChinaCham
De a ChinaCham-társalapító Wu Jiangnak további 24 magyarországi vállalkozásban is van tulajdonrésze, például a CECZ-cégcsoport vállalataiban. Ezek egyike a CECZ Közép-európai Kft., amely a covidjárvány idején a lélegeztetőgép-bizniszből is részesült 11,8 milliárd forint értékben – egyebek mellett ezért a hozzájárulásért kapta meg 2020 októberében Wu Jiang a Magyar Érdemrend lovagkeresztjét. A Hungary Airlines-ban ugyan tavaly októberben a Translinket egy másik kínai cég, az UTL Digital Logistics Co. Ltd. váltotta, de Wu Jiangé maradt a többségi részesedés. Ez azért fontos, mert
az Európai Unió területén lévő nemzeti légitársaságok csak akkor kapnak repülési jogot, ha többségi tulajdonosuk az EU állampolgára.
Tavaly november 28-án aztán a fenti kritérium miatt fontos 51 százalékos Wu Jiang-tulajdonrész érintetlenül hagyása mellett ismét átrendeződött a tulajdonosi szerkezet. A kínai UTL Digital Logistics 49 százalékos tulajdonrésze felének megvásárlásával belépett a cégbe 24,5 százalékos részesedést szerezve az állami tulajdonú, a Külgazdasági és Külügyminisztérium alá tartozó Air Hungary Zrt., amelyről decemberben írtuk meg, hogy a kormány döntése nyomán egy sor „közszolgáltatási feladatot” kap:
Az állami tulajdonú Air Hungary Zrt. számára határozna meg a kormány egy sor „közszolgáltatási feladatot”. A tavaly alapított cég felelne a humanitárius légi szállítmányokért, a kormányzati utakért és a „kiemelt jelentőségű áruszállításokért” is. Az állami Airbus tehergép már most is a cégé, e mellé kapja meg az új feladatokat.
A szuverenitásvédelmi csata intézkedése legfeljebb tíz évre szól, és csak az EGT-országokon kívüli állampolgársággal rendelkező kettős állampolgárokat érinti.