szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az oktatási államtitkár szerint a nemzeti köznevelésről szóló törvény a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) elnökének állításával szemben tökéletes összhangban van a kormányzó pártok választási programjával. A nyári szabadságot illetően a koncepció nem hoz változást, és óraszámemelés sem szerepel a javaslatban.

Mendrey László, a PDSZ elnöke kedden "kész átverésnek" nevezte a pedagógus-életpályamodellt, egyben tárgyalásra méltónak sem tartotta a nyári szünet megkurtítására vonatkozó passzust, és a pedagógusok óraszámának brutális emelését olvasta ki az indítványból.

Hoffmann Rózsa csütörtöki közleményében azt írta, hogy a decemberben vitairatként közzétett koncepció, összehasonlítva a mostanival, az alaptételeken kívül kétségtelenül sok változáson ment át, éppen a szakmai párbeszéd hatására. "Az lenne furcsa, ha a jelenlegi szöveg megegyezne a korábbival, akkor ugyanis nem lett volna értelme az egyeztetéseknek" - fogalmazott. Hozzátette, hogy az államtitkárság a szakmai és érdekvédelmi szervezetek - köztük a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezet -, valamint a honlapon hozzászólók javaslatait feldolgozta, és azok jelentős részét beépítette a tervezetbe.

Az oktatási államtitkár szerint a pedagógus-életpályamodell bevezetésének legkorábbi várható ideje 2013 szeptembere, és az életbe lépését követően valamennyi pedagógus számára jelentősen magasabb bért és kiszámítható életutat biztosít. A szakszervezeti vezető állításai "a szöveg meg nem értéséről vagy szándékos félremagyarázásáról tanúskodnak" - fogalmazott. Szerinte az 50 év felettieket ugyanúgy besorolják majd a magasabb fizetési kategóriába, mint a fiatalabbakat, vagyis nem igaz, hogy számukra semmit nem nyújt a pedagógus-életpályamodell.

Hoffmann Rózsa utalt a koncepció szövegére, amelyben az szerepel, hogy a gyakornok a minősítő vizsgát követően léphet a pedagógus I. fokozatba, kezdő alapbére a gyakornoki alapfizetés 120 százaléka. A pedagógus II. fokozatot elérő pedagógus kezdő alapbére a gyakornoki fizetés 150 százaléka. A pedagógus II. fokozatba lépés feltétele a legalább 8 éves pedagógusi gyakorlat és a minősítés. A pedagógus III. (mesterpedagógusi) fokozatot legkevesebb 14 év szakmai gyakorlatot követően lehet elérni. A pedagógus III. (mesterpedagógusi) fokozatba kerülés további feltétele a pedagógus szakvizsga és a második minősítés megszerzése. A pedagógus III. (mesterpedagógusi) fokozatot elért pedagógus legkisebb alapfizetése a gyakornoki alapfizetés 200 százaléka.

A tudományos fokozatot megszerző és rendszeresen publikáló pedagógus II. vagy pedagógus III. (mesterpedagógusi) fokozathoz tartozó szaktanárok kutató tanári fokozatba léphetnek. A kutató tanári fokozat elérésének további feltétele a legalább 14 éves szakmai gyakorlat és a második minősítés megszerzése. A kutató tanár minimális alapbére a pedagógus I. alapbérének 220 százaléka. A mindenkori nyugdíjkorhatár elérését megelőző ötödik évtől a pedagógusok dönthetnek úgy, hogy alacsonyabb óraszámban tanítanak, vagy csökkentett munkaidőben dolgoznak, fizetésük pedig csak az óraszámcsökkentés mértékének 50 százalékával csökken - tette hozzá.

Az államtitkár leszögezte: a nyári szabadságot illetően az új törvénykoncepció semmilyen változást sem hoz.  Erről az 1993 óta hatályban lévő közoktatási törvény szóról szóra így rendelkezik, a PDSZ elnökének érdekvédőként ezt illene tudnia - jegyezte meg. Kitért arra is, hogy a szakszervezetek előszeretettel riogatnak a pedagógusok óraszámának emelésével, ám ez megint csak nem szerepel a koncepcióban. Az viszont igen - amit többször is nyilvánvalóvá tett az államtitkárság -, hogy olyan új alapokra helyezi a pedagógusok bérének meghatározását, amely a törvényes heti munkaidőből, ezen belül a munkahelyen töltendő idő meghatározásából, és nem pusztán a megtartandó tanítási órák számából indul ki - fogalmazott.

Hoffmann szerint az új rendszer, amely együtt jár az életpályamodell magasabb fizetéseivel, komoly minőségi változást fog eredményezni. A szakszervezetnek módjában állhatott erről a szándékáról meggyőződnie a vele folytatott korábbi tárgyalások során. Így inkább arról kellene nyilatkoznia, hogy támogatja-e a magasabb bértételek bevezetését és ezzel együtt az új munkaszervezést, avagy megőrzendőnek tartja a jelenlegi rendszert - tette hozzá. Az oktatási államtitkárság a valós tényeken alapuló, értelmes párbeszéd híve. A kérdés az, hogy a PDSZ elnöke partner-e ebben, vagy folytatni kívánja az alaptalan és oktalan riogatást. Ez utóbbi nem szolgálja a pedagógusok érdekeit - zárta reagálását Hoffmann Rózsa.

100 millió helyett 486 millióba kerülnek a pécsi képviselők

100 millió helyett 486 millióba kerülnek a pécsi képviselők

Katolikus szellemiségű gazdaságtudományi képzéssel rukkol elő a Pázmány

Katolikus szellemiségű gazdaságtudományi képzéssel rukkol elő a Pázmány

Ha csak az érzelmek fontosak, Magyar Péter jól csinálta. De ha az ész is, akkor nagy ziccert hagyott ki

Ha csak az érzelmek fontosak, Magyar Péter jól csinálta. De ha az ész is, akkor nagy ziccert hagyott ki

Illegálisan letorrentezett 80 000 GB-nyi könyvet a Meta, csak így tudta rendesen betanítani a mesterséges intelligenciáját

Illegálisan letorrentezett 80 000 GB-nyi könyvet a Meta, csak így tudta rendesen betanítani a mesterséges intelligenciáját