Hoffmann: nem lesz rövidebb a nyári szünet
Az oktatási államtitkár szerint a nemzeti köznevelésről szóló törvény a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) elnökének állításával szemben tökéletes összhangban van a kormányzó pártok választási programjával. A nyári szabadságot illetően a koncepció nem hoz változást, és óraszámemelés sem szerepel a javaslatban.
Mendrey László, a PDSZ elnöke kedden "kész átverésnek" nevezte a pedagógus-életpályamodellt, egyben tárgyalásra méltónak sem tartotta a nyári szünet megkurtítására vonatkozó passzust, és a pedagógusok óraszámának brutális emelését olvasta ki az indítványból.
Hoffmann Rózsa csütörtöki közleményében azt írta, hogy a decemberben vitairatként közzétett koncepció, összehasonlítva a mostanival, az alaptételeken kívül kétségtelenül sok változáson ment át, éppen a szakmai párbeszéd hatására. "Az lenne furcsa, ha a jelenlegi szöveg megegyezne a korábbival, akkor ugyanis nem lett volna értelme az egyeztetéseknek" - fogalmazott. Hozzátette, hogy az államtitkárság a szakmai és érdekvédelmi szervezetek - köztük a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezet -, valamint a honlapon hozzászólók javaslatait feldolgozta, és azok jelentős részét beépítette a tervezetbe.
Az oktatási államtitkár szerint a pedagógus-életpályamodell bevezetésének legkorábbi várható ideje 2013 szeptembere, és az életbe lépését követően valamennyi pedagógus számára jelentősen magasabb bért és kiszámítható életutat biztosít. A szakszervezeti vezető állításai "a szöveg meg nem értéséről vagy szándékos félremagyarázásáról tanúskodnak" - fogalmazott. Szerinte az 50 év felettieket ugyanúgy besorolják majd a magasabb fizetési kategóriába, mint a fiatalabbakat, vagyis nem igaz, hogy számukra semmit nem nyújt a pedagógus-életpályamodell.
Hoffmann Rózsa utalt a koncepció szövegére, amelyben az szerepel, hogy a gyakornok a minősítő vizsgát követően léphet a pedagógus I. fokozatba, kezdő alapbére a gyakornoki alapfizetés 120 százaléka. A pedagógus II. fokozatot elérő pedagógus kezdő alapbére a gyakornoki fizetés 150 százaléka. A pedagógus II. fokozatba lépés feltétele a legalább 8 éves pedagógusi gyakorlat és a minősítés. A pedagógus III. (mesterpedagógusi) fokozatot legkevesebb 14 év szakmai gyakorlatot követően lehet elérni. A pedagógus III. (mesterpedagógusi) fokozatba kerülés további feltétele a pedagógus szakvizsga és a második minősítés megszerzése. A pedagógus III. (mesterpedagógusi) fokozatot elért pedagógus legkisebb alapfizetése a gyakornoki alapfizetés 200 százaléka.
A tudományos fokozatot megszerző és rendszeresen publikáló pedagógus II. vagy pedagógus III. (mesterpedagógusi) fokozathoz tartozó szaktanárok kutató tanári fokozatba léphetnek. A kutató tanári fokozat elérésének további feltétele a legalább 14 éves szakmai gyakorlat és a második minősítés megszerzése. A kutató tanár minimális alapbére a pedagógus I. alapbérének 220 százaléka. A mindenkori nyugdíjkorhatár elérését megelőző ötödik évtől a pedagógusok dönthetnek úgy, hogy alacsonyabb óraszámban tanítanak, vagy csökkentett munkaidőben dolgoznak, fizetésük pedig csak az óraszámcsökkentés mértékének 50 százalékával csökken - tette hozzá.
Az államtitkár leszögezte: a nyári szabadságot illetően az új törvénykoncepció semmilyen változást sem hoz. Erről az 1993 óta hatályban lévő közoktatási törvény szóról szóra így rendelkezik, a PDSZ elnökének érdekvédőként ezt illene tudnia - jegyezte meg. Kitért arra is, hogy a szakszervezetek előszeretettel riogatnak a pedagógusok óraszámának emelésével, ám ez megint csak nem szerepel a koncepcióban. Az viszont igen - amit többször is nyilvánvalóvá tett az államtitkárság -, hogy olyan új alapokra helyezi a pedagógusok bérének meghatározását, amely a törvényes heti munkaidőből, ezen belül a munkahelyen töltendő idő meghatározásából, és nem pusztán a megtartandó tanítási órák számából indul ki - fogalmazott.
Hoffmann szerint az új rendszer, amely együtt jár az életpályamodell magasabb fizetéseivel, komoly minőségi változást fog eredményezni. A szakszervezetnek módjában állhatott erről a szándékáról meggyőződnie a vele folytatott korábbi tárgyalások során. Így inkább arról kellene nyilatkoznia, hogy támogatja-e a magasabb bértételek bevezetését és ezzel együtt az új munkaszervezést, avagy megőrzendőnek tartja a jelenlegi rendszert - tette hozzá. Az oktatási államtitkárság a valós tényeken alapuló, értelmes párbeszéd híve. A kérdés az, hogy a PDSZ elnöke partner-e ebben, vagy folytatni kívánja az alaptalan és oktalan riogatást. Ez utóbbi nem szolgálja a pedagógusok érdekeit - zárta reagálását Hoffmann Rózsa.