szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Világszinten is vonzó terep Magyarország, egyben a közép-kelet-európai régió a multinacionális üzleti szolgáltató központok (Shared Service Center, SSC) számára. Működésük lényege az adminisztratív, támogató jellegű tevékenységek centralizálása, amely kevesebb papírmunkát és jelentős költségmegtakarítást jelent. Ma már itthon együttesen mintegy 30 ezer embert foglalkoztatnak, ez a szám pedig folyamatosan növekszik.

Bár a gazdasági válság jelentős változásokat hozott a szolgáltató központok számára is, szakemberek szerint ez a szegmens további fejlődés előtt áll. A nemzetközi verseny óriási, mivel az SSC-k befogadása kedvezően hat az egyes országok nemzetgazdaságára. Magyarország - pénzügyi, beszerzési, ügyfélszolgálati, HR és IT tevékenységek terén - például a Fülöp-szigetekkel, illetve a dél-kelet-ázsiai országokkal is sikeresen veszi fel a versenyt, akik gazdasági stratégiájuk részévé tették, hogy világelsők legyenek a szolgáltató központok terén. A hazánkban működő SSC-k egyértelmű versenyelőnye a központi elhelyezkedés, a nagyszámú képzett munkaerő, illetve éves szinten a munkaórák magas száma.

BP / Sorok Péter

„A magyar szolgáltató szektorban működő cégek egyszerre 10-12, vagy akár 16 idegen nyelven is képesek szolgáltatni, és biztosítani tudják az akcentus nélküli kiszolgálást. Emellett kevés ország tudja felmutatni, hogy az államilag elismert szakképzési rendszerében akár 8 idegen nyelven folyhat ügyfélkapcsolati szakügyintézői képzése” – hangsúlyozza Tóth Éva Mária, a Humán Erőforrás Alapítvány kuratóriumának elnöke. Úgy tapasztalja, ez egy speciális foglalkoztatási konstrukciót, toborzás-kiválasztási szisztémákat, képzési modelleket igénylő rendszer, ahol egyszerre van jelen a piacon a megtorpanás és a növekedés, illetve a fejlődők között is vannak „fejlődőbbek”.

BP / Sorok Péter

A szakember a különösen jó példák egyikének tartja a kétéves BP European Business Service Centre-t (BP EBSC) arra, miként lehet a gyorsan változó gazdasági környezetben is professzionális módon építkezni. A BP EBSC dolgozóinak létszáma 2009 óta ugyanis elérte a 700 főt, az elkövetkező két évben pedig további 300 fős bővülést terveznek. Jelenleg elsősorban pénzügyi, ügyfélszolgálati és beszerzési területre keresnek jelentkezőket, akiknek személyiségét, teljesítményét és hozzáértését egy-egy teljes napos, úgynevezett Assessment Center (értékelő központ) alkalmával mérik fel. A BP EBSC-t egyedülállóvá teszi a piacon az is, hogy 2012-ben külön programok keretében álláslehetőségeket biztosítanak friss diplomásoknak, illetve gyakornoki helyeket egyetemistáknak.

Magyarországon az első multinacionális üzleti szolgáltató központok közel 15 éve jelentek meg, mára együttesen több mint 30 ezer embert foglalkoztatnak. Amikor a vállalatok egy szolgáltató központ helyszínéről döntenek, figyelembe veszik a rendelkezésre álló munkaerő számát és képzettségét, a munkabéreket, azok adóvonzatát, a munkajogi környezetet, az irodabérleti piac és az IT infrastruktúra fejlettségét, a megközelíthetőséget, az életminőséget, valamint az országot jellemző egyéb tényezőket, mint például a politikai stabilitást, az adórendszer kiszámíthatóságát, valamint a korrupciós indexet is.

Óriási elbocsátásokba kezdett Kelet-Magyarország egyik legnagyobb munkaadója

Óriási elbocsátásokba kezdett Kelet-Magyarország egyik legnagyobb munkaadója

Sofőr nélkül közlekedő BMW-k a debreceni gyárban

Sofőr nélkül közlekedő BMW-k a debreceni gyárban

Nyolcszoros áron számlázta egy fura szövetkezet Somlószőlős uniós projektjeit

Nyolcszoros áron számlázta egy fura szövetkezet Somlószőlős uniós projektjeit

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal