HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Reményvasút, Szerelempatak, Káin gyermekei, Toto és nővérei – néhány példa az utóbbi évek sikeres HBO dokumentumfilmjei közül, amelyek a műfaj változását és népszerűbbé válását is segítették. A HVG Extra Business az HBO Europe dokumentumfilmes vezetőjével, Hanka Kastelicovával beszélgetett a műfaj helyzetéről, valamint a filmkészítők felelősségéről.

HVG Extra Business: Pontosan mi a feladata az HBO Europe dokumentumfilmes vezetőjeként? 

Hanka Kastelicova: Mindig arról álmodtam, hogy nemzetközi együttműködésben dolgozzak dokumentumfilmesekkel, és most éppen ezt csinálom, egy dokumentumfilmes buotique-ot vezetek. Évente 10-12 egészestés, többnyire karakterekre vagy kiemelt témákra fókuszáló dokumentumfilmet gyártunk öt országban – Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon, Lengyelországban és Romániában –, de új országok felé is nyitottunk.

HVG Extra Business: Mennyiben segíti rendezői tapasztalata a dokumentumfilm-megrendelői munkáját?

Hanka Kastelicova: Sokat segít, hogy ismerem a filmkészítés fázisait. Pontosan értem és tudom, mikor kell több segítséget nyújtanom, illetve hátralépnem, és hagynom, hogy az alkotók egyedül haladjanak a kreatív folyamatban. Az HBO-nál nagy figyelmet fordítunk az előkészítésre, amely során az alkotó arra fókuszál, hogy pontosan miről szól a története, és azt hogyan tudja a legjobban elmesélni. Egy dokumentumfilm elkészítése hosszú ideig tart: nálunk ez az ötlet megszületésétől a film véglegesítéséig általában több mint három év. De volt már példa arra is, hogy egy rendező 14 évig forgatta a filmjét, ahogy ez Hanna Polak Valami jó kezdete című filmjénél történt. Az idő minden dokumentumfilm esetében nagyon fontos elem, mivel a szereplőkkel eltöltött idő során válhatunk szemtanújává a bennük zajló változásoknak. Ezek a változások tesznek érdekessé egy filmet.

Hanka Kastelicova (balra) az Overdose-ról készült dokumentumfilm premierjén
hbo.hu

HVG Extra Business: Melyik fázisban csatlakozik legszívesebben egy produkcióhoz?

Hanka Kastelicova
MA diplomáját a Prágai Előadóművészeti Egyetem Film- és Televíziós Dokumentumfilm szakán szerezte. Szakmai pályafutását Szlovéniában folytatta, ahol több mint 25 évig dolgozott rendezőként és producerként, később pedig főszerkesztőként és dokumentumfilmes vezetőként a szlovén közszolgálati televíziónál. Számos nemzetközi képzés, szakmai rendezvény, mesterkurzus előadója és szervezője.

Hanka Kastelicova: Ez változó. Gyakran már az előkészítésnél, ha egy ötletben nagy történet lehetőségét látjuk. Számomra fontos mindenhol a helyi HBO-producerekkel való szoros együttműködés, mivel ők ismerik a legjobban saját kultúrájukat, történelmüket, aktuális ügyeket. Tiszta célokat tűzünk ki a fejlesztésben, és ha ezek megvalósulnak, beszállunk a film gyártásába is. De az is előfordul, hogy későbbi szakaszban csatlakozunk, ahogyan ez történt az előbb említett Hanna Polak esetében is, aki két évvel a film bemutatója előtt keresett fel minket. De a közreműködésünk még ebben a késői szakaszban is szükséges és mély volt.

HVG Extra Business: Milyen témákat választanak?

Hanka Kastelicova: Kifejezetten keressük a régióhoz kötődő fontos történeteket, saját történeteinket. Így kerülhetünk közel, és teremthetünk kapcsolatot közönségünkkel. Sok közös ügyünk van: a társadalmi változások, az egészségügy problémái, a korrupció vagy éppen a környezetvédelem. Ezek a területek érdekesek számunkra is. Már régóta nagyon szerettem volna egy korrupcióról szóló filmet készíteni, amely sok országban óriási problémát jelent, most fejlesztünk is egy ilyen projektet Romániában, egy Emmy-díjas rendezővel, Alexander Nanauval (A világ Ion B. Szerint, Toto és nővérei). Az HBO Europe 18 országban szolgáltat műsort, így fontos, hogy a helyi történetek egyetemesen is érthetőek legyenek, és a történet kontextusának is világosnak kell lennie. Filmjeink többsége világszerte vesz részt fesztiválokon, és mindenhol megérintik a nézőket, ez azt is jelenti, hogy jó úton járunk.

HVG Extra Business: Ön szerint mi ma egy jó dokumentumfilm szerepe? Pályafutása során változott a műfaj megítélése?

Hanka Kastelicova: A dokumentumfilm aranykorát éljük. Az elmúlt 10-15 évben történt óriási technológiai változás nagy lehetőségeket nyit a filmkészítők számára. Nincs már szükség nagy stábra, így szinte láthatatlanul a főszereplők életének részévé válhatunk. Azt tapasztalom nap, mint nap, hogy a műfaj egyre népszerűbb. A valódi szereplők inspirálóak, és történeteik gyakran jóval érdekesebbek még a képzeletnél is.

Hol a határa a valóság megrendezésének? Történetmesélés a posztigazság korában

A dokumentarista szemléletmód az alternatív tények korában különösen fontossá vált. A filmkészítőknek dönteniük kell az objektivitás, a szubjektivitás és az események puszta dokumentálása között.

HVG Extra Business: Az első nemzetközi dokumentumfilmes képzést, amelyen részt vettem, a következő jelmondattal szervezték: „A dokumentumfilmek jobb hellyé teszik a világot.” Gondolja, hogy ez így van?

Hanka Kastelicova: A filmek érzékenyebbé teszik a nézőket, egy dokumentumfilm pedig ezen felül még szereplői életét is megváltoztathatja. Önmagában az a tény, hogy egy stáb részt vesz emberek életében,  általában pozitív változást hoz. Lenyűgöz, amikor olyasmi történik, mint például az utóbbi évek nagy sikerének, a Toto és nővéreinek főszereplőivel, Totóval és Andreával történt. Ez a két gyerek borzalmas körülmények között élt egy gettóban. A filmnek köszönhetően lehetőséget kaptak arra, hogy bepillantást nyerjenek egy másik életbe. Először is csatlakozhattak a filmben is látható fejlesztő csoporthoz, másrészt a rendezővel, Alexanderrel való találkozásuk is hatással volt az életükre. A bemutató után a szereplők rengeteg fesztiválra utazhattak, és Andrea nemrég színésznőként kapott felkérést egy svéd fikciós filmben. Toto továbbra is táncol, és rengeteg rajongó követi. Minden dokumentumfilm esetében valami hasonló történik. A film utat nyit a jövőbe a főszereplőknek, és inspirálja a közönséget is.

Egy dokumentumfilmesnek mindig felelősséggel kell gondolkodnia. Amikor valódi emberekkel dolgozunk, tisztában kell lennünk azzal, kinek a történetét meséljük el, mi a célunk ezzel, milyen következményekkel járhat ez a szereplők életében, hogyan reagál a közönség, és milyen lesz a film társadalmi visszhangja. Ez hatalmas felelősséggel jár a stáb egészének. Olyan filmkészítőkkel dolgozunk, akik osztják az általunk is képviselt értékeket. Gyakran a produkció munkatársai tudatosan vállalnak szerepet: a Reményvasút esetében például Trencsényi Klára rendező és Ugrin Julianna producer nem csupán felhívták a figyelmet a fiatal generációk nehézségeire, hanem mozikban szervezett vetítéseikkel adományokat is gyűjtöttek, így támogatva az egyik főszereplő hajléktalan családot. A filmkészítők nem mentik meg a világot, de jó példát mutathatnak, és mi mindig támogatjuk az ilyen kezdeményezéseket, a nagy változások ugyanis kis lépésekkel kezdődnek.

HVG Extra Business: Hogyan talál új történeteket?

Ultra
A közelmúltban bemutatott dokumentumfilm öt ember zsigeri gondolatait mutatja be egy 246 km-es futás során. Egyszerre nyomasztó teher és álom is számukra, hogy teljesítsenek egy ultratávot, hogy feszegessék a határaikat, gyógyítsák a lelküket és megszabaduljanak démonaiktól. A Sparthatlonon játszódó filmben a rendező, Simonyi Balázs maga is részt vesz a futásban.

Hanka Kastelicova: Sok emberrel beszélek, sokat utazom, Kelet-Európában valószínűleg a legtöbb készülő dokumentumfilmről tudomásom van. Megkeresünk jól ismert rendezőket, akikkel szeretnénk együtt dolgozni, de keresek új tehetségeket is. Azokat a filmeket szeretem igazán, amelyek dramaturgiailag hasonlítanak a fikciós filmekhez. A Toto és nővérei, a Valami jó kezdete, vagy egy frissen bemutatott lengyel filmünk, Anna Zameckza Áldozás című filmje például ilyenek. Ez a fajta filmkészítés a történetmesélés mesterfokát jelenti. Könnyűnek tűnik, de kemény munka. A dokumentumfilmeknél fontos, hogy legyen koncepció, de nincs forgatókönyv, a jeleneteket az élet írja. Ahhoz, hogy a történet felépítéséhez szükséges téglák meglegyenek, általában rengeteget kell forgatni. A filmkészítők általában többszáz órányi nyersanyaggal vonulnak a vágószobába, ahol a narratíva felépítésének hosszú folyamata zajlik, a dramaturgokkal együttműködve, nagyon koncentrált munkában. Úgy érzem, rengeteg történettel vagyunk körülvéve, és a filmkészítőkkel együtt figyeljük ezeket. Az, hogy ki melyiket meséli el, azon múlik, melyikbe szeret bele igazán, melyikről érzi, hogy mindenképpen el kell mesélnie. A filmkészítőnek egyszerre kell érzékenynek és erősnek is lennie ahhoz, hogy a főszereplő életének nehéz pillanatait is követni tudja. Azt szoktam tanácsolni a készítőknek, hogy helyezzék minél nagyobb nyomás alá a főszereplőiket, mivel nagy nyomás alatt vagyunk csak rákényszerítve, hogy változtassunk az életünkön, fejlődjünk. Ez a filmkészítőkre éppúgy igaz: ha filmes vagy, aki el akar mesélni egy történetet, de nincs megfelelő támogatásod hozzá, az valódi nyomást jelent. De néha ez az évekig tartó harc megjutalmazza magát, a remekművek jelentős része így készül. És aztán a végén megfeledkezünk a küzdelmekről.

HVG Extra Business: Mit gondol a dokumentumfilmezés közeljövőjéről?

Hanka Kastelicova: Annak ellenére, hogy még mindig sokan néznek televíziót, az online megoldások ma már megkerülhetetlenek, és egyre nagyobb szerepük lesz. Az HBO GO-n és az HBO On Demandon elérhetők dokumentumfilmjeink is, és az ipar változásait is intenzíven követjük. Az talán változik, hogyan fogunk filmeket nézni, de a történet történet marad. A műfaj is fejlődik, és én nyitott vagyok az új formákra. A Houston, van egy kis gondunk! című filmünk – amely egy fikciós dokumentumfilm a jugoszláv űrprogramról – jó példa erre. Játékos és érdekes, így rendkívül népszerű a fiatalok körében. Az összeesküvés-elméletekről szól, arról, mennyire szeretnénk elhinni még a teljesen hihetetlen dolgokat is, és hogy milyen könnyen manipuláló és manipulálható a média. Ha a megfelelő témát a megfelelő módon meséli el egy alkotó, mindig helyet fog találni dokumentumfilmjének, mert a tartalom mindig fontos lesz.

Papp Bojána cikke eredetileg a HVG Extra Business 2016/4-es számában jelent meg. Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? A HVG Extra Business friss számának középpontjában a történetmesélés áll. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Visszaváltoztatták a daganatos sejteket, forradalom jöhet a rákterápiában

Visszaváltoztatták a daganatos sejteket, forradalom jöhet a rákterápiában

Bebörtönöztek Dubajban egy 18 éves turistát, mert lefeküdt egy 17 éves lánnyal

Bebörtönöztek Dubajban egy 18 éves turistát, mert lefeküdt egy 17 éves lánnyal

Életfogytiglani börtönbüntetésre ítéltek gyilkosságért egy 13 éves gyereket Kínában

Életfogytiglani börtönbüntetésre ítéltek gyilkosságért egy 13 éves gyereket Kínában

Kadarkai Endre két új műsorát adja az RTL januártól

Kadarkai Endre két új műsorát adja az RTL januártól