szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A vezetői döntésekhez egyelőre alig elemzik a cég pénzügyi kimutatásait, noha számos információt nyújt a vállalatok teljesítményének megítéléséhez. Milyen pénzügyi mutatók számítanak az értékelésben?

A hitelképesség megítéléséhez kulcsfontosságú lehet az egyes pénzügyi mérőszámok éves változásának elemzése, valamint a hasonló tevékenységi körű vállalatok adatainak értelmezése.

Az elemzés eszközei:

• Értékbeli és százalékos változások
• Láncviszonyszámok
• Megoszlási viszonyszámok
• Mutatószámok

Ha a vállalkozás gazdasági tevékenysége ténylegesen nő, akkor a cég értékesítési bevételének és a nyereségnek az inflációt meghaladó ütemben kell emelkednie. A mutatószámok különösen fontosak a pénzügyi kimutatások megértéséhez, hiszen lehetővé teszik, hogy az egyik kimutatásból származó információt összehasonlítsuk egy másik kimutatásból származóval. Például összehasonlíthatjuk a cég nettó eredményét az összes eszköz nagyságával, s ez mutatja, hogy a menedzsment a profittermelésben milyen hatékonyan használja az erőforrásokat.

Alapfogalmak
A likviditás kifejezi egy vállalat azon képességét, hogy ki tudja-e egyenlíteni esedékes fizetési kötelezettségeit.
A forgóeszközök: relatíve likvid eszközök, amelyek vagy már pénzeszközben vannak, vagy könnyen pénzzé konvertálhatóak, illetve rövid időn belül felhasználják őket. A forgóeszközök egy vállalat működési ciklusához kötődnek. 
Rövid lejáratú kötelezettségek: fennálló tartozások, amelyeket a vállalat forgóeszközök felhasználásával egyenlít ki.
Nettó eredmény: a legtöbb befektető véleménye szerint a nettó eredmény a vállalat teljesítményét bemutató legfontosabb mutató. Bemutatja a saját tőkében bekövetkező
csökkenést vagy növekedést, amely a vállalat összes profitorientált tevékenységéből ered. 

Bruttó eredmény: normál körülmények között a vállalat bruttó eredményszínvonala az egyik periódusról a másikra változatlan marad. A mutató szignifikáns változása a befektetők számára indikátor lehet.
Célszerű mérni egy vállalat likviditását is.  Ehhez a döntéshozók gyakran a forgóeszközök relatív nagyságát vetik össze a rövid lejáratú kötelezettségekkel. Ezzel szemben a hosszú távú hitelképesség méréséhez az összes eszköz és az összes kötelezettségek arányát kell megvizsgálni.

Minél magasabb a likviditási arány, annál likvidebbnek tűnik a vállalat.

A szakirodalom úgy véli, hogy a jó hitelképességű vállalatoknak 2 az 1-hez vagy magasabb a likviditási arányuk. Ennek ellenére találkozhatunk olyan sikeres vállalatokkal, amelyek likviditási aránya 2 alatti. A magas likviditási arány a jó hitelképesség jele, de kivételesen magas mutató (4 és 5 között) azt jelzi, hogy a vállalat túl sok erőforrást köt le forgóeszközökben.
 
A gyors likviditási mutató alkalmas olyan vállalkozások likviditásának megítélésére, amelyek lassan forgó árukból (pl. ingatlanok) tartanak készleteket vagy amelyek túlzott nagyságú készletet halmoztak fel. A hitelezők biztonságának alapvető mérőszáma: összes kötelezettség/összes eszköz.

Az eladósodottsági mutató a hitelezők hosszú távú kockázatát mutatja. Minél kisebb arányban finanszírozzák a vállalkozás összes eszközét hitelezők, annál kisebb a kockázata, hogy a vállalat nem lesz képes visszafizetni hiteleit. Sok pénzügyileg egészséges amerikai vállalatnál 50 százalék alatti eladósodottsági mutatót találhatunk Az elemzőknek tisztában kell lenni az iparági sajátosságokkal is. A bankoknak például igen magas eladósodottsági mutatójuk van (90 %).

Bármely pénzügyi mutató helyes értelmezése és tolmácsolása érdekében a döntéshozónak először meg kell értenie a vállalat sajátosságait és az iparági környezetet, amiben az működik. A nagy telefontársaságokat az üzleti életben a pénzügyi stabilitás pilléreiként emlegetik. Ennek ellenére e társaságok nem magas a likviditási rátájuk (current ratio). A pénzügyileg egészséges telefontársaságoknak 1-nél alacsonyabb a likviditási rátájuk.

Forrás: Részlet a Samling Kft. Vezetői kontroll című, a European Business School London angol üzleti tananyagára épülő, magyar nyelvű tanfolyamából

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Vállalkozás

A postákon is lehet kisvállalkozói hitelt igényelni

A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Új Magyarország Kisvállalkozói Hitelét az ország 45 kijelölt postáján is lehet igényelni július 16-ától - jelentették be csütörtökön sajtótájékoztatón Budapesten. Szűts Ildikó, a Magyar Posta Zrt. vezérigazgató hangsúlyozta: ezzel a lehetőséggel a posta tovább bővítette banki, pénzügyi szolgáltatását.

hvg.hu Vállalkozás

Garancia a mikrohitelre: 80 százalékos kezességvállalás

Az Új Magyarország Mikrohitel programban nyújtott kölcsönökhöz 80 százalékos készfizető kezességvállalást biztosít a vállalkozóknak a Garantiqa Hitelgarancia Zrt., a szolgáltatás hamarosan valamennyi megyében elérhető lesz - közölte a társaság igazgatója pénteken Nyíregyházán, ahol együttműködési megállapodást kötöttek a kölcsönt kihelyező PRIMOM Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Vállalkozásélénkítő Alapítvánnyal.

hvg.hu Gazdaság

A Coface szerint elkezdődött az üzleti hitelválság is

Drámaian romlottak a cégek fizetési szokásai: 2008 első négy hónapjában 45 százalékkal növekedett a nemfizetések száma a 2007-es év ugyanezen időszakához viszonyítva. A Coface szerint ez annak a jele, hogy a pénzügyi válság begyűrűzött a reálgazdaságba. Ennek következtében a cég hét szektort minősített le.