Nem félünk eléggé
Drámaian nő a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. Lépni kell! Nem csak a józan üzleti megfontolás, hanem a jogszabályoknak való megfelelés érdekében is.
Noha van némi átfedés Gyurcsány Ferenc tegnap nyilvánosságra hozott adócsomagja és a Big 4 adószakértői által kihirdetett versenyképes adórendszer között, a csomag aligha nevezhető kompromisszumnak. Sokak megnyugvására – s talán a szakértők bánatára - a szó sincs eho - emelésről, sem az eva eltörléséről. Megszűnne viszont a különadó, az adójóváírás és változna az szja-kulcs is, csak másképp.
Marad és változik is a szakképzési hozzájárulás: |
Szeptember elsejétől módosul a szakképzési hozzájárulás terhére nyújtható támogatás. De hogyan? Olvassa el itt! |
Az utóbbi indoklásánál az új program a kidolgozását megelőző hatásvizsgálatra hivatkozik. Nevezetesen arra, hogy az általános forgalmi adó 23 százalékos kulcsának bevezetése miatt a következő másfél évben jelentősen növekedett volna az infláció, s kiderült, hogy a növekvő áfa elsősorban az átlagnál alacsonyabb jövedelműeket sújtotta volna.
© Stiller Ákos |
Az alelnök összeségében több pozitívumot lát, mint negatívumot a négyek által összeállított javaslatban. Az Amerikai Egyesült Államokat hozta fel példának, amely adórendszerének átalakításakor a foglalkoztatás növelését, másodlagos célként pedig a beruházások ösztönzését tűzte zászlajára. Nálunk emellé bejöhet a tőkebefektetések ösztönzése is harmadiknak - mondta. Ennek megfelelnek az alábbi intézkedésekre lenne szükség:
1. Különadó eltörlése
2. Helyi iparűzési adó (HIPA) megszüntetése
3. Tőkejövedelmek adójának 20 százalékra csökkentése
4. Osztalékkulcs felső mértékének eltörlése
5. Kvázi egykulcsos adórendszer
6. Munkáltatói tb-járulék csökkentése
© Stiller Ákos |
Kötelezővé tennék a bérek és a nagyobb értékű vásárlások, kereskedelmi szállítások átutalással történő kifizetését. Számla nélküli értékesítés vagy feketefoglalkoztatás esetén a mainál szélesebb körben átmenetileg vagy akár véglegesen is felfüggesztenék az üzlet működését. Utal a miniszterelnök egyfajta amnesztiára is, vagyis arra, hogy akik vállalják, hogy ezentúl tisztességesen teljesítik a közteherviselési kötelezettségüket, azok mentesülnek a múltban elkövetett bűnök miatti büntetés alól.
Oszkó Péter, a Deloitte elnök-vezérigazgatója szerint az elképzelés jól hangzik, hozzátéve, már eddig is így kellett (volna) működnie a rendszernek. Az ellenőrzések hatékonyságát, a szankcionálások visszatartó hatását persze egyes technikai intézkedésekkel meg lehet próbálni fokozni, de ezzel éppen az volt mindig is a probléma, hogy a feketegazdaság láthatatlan része továbbra sem válik láthatóvá általuk és teljesítménykényszer alatt az eljáró hatóságok esetleg a számukra látható és könnyen elérhető, a szabályos utat járni igyekvő adózókkal szemben alkalmazzák majd őket.
Az adócsaló vállalkozókkal szembeni nulltolerancia alkalmazásával egyébként a négyek valamennyi tanácsadója egyetért. Vámosi-Nagy Szabolcs azt is hozzátette, a szigornak csak akkor van értelme, ha az adótévesztőket (például akik bevallásukban rosszul sorolják be az áfát) enyhébben büntetik. Hasonló az összhang az adótanácsadók között az amnesztiát illetően, ami pont a tisszességes adózókkal szemben tartanak igazságtalannak, Lőcsei Tamás szerint kifejezetten kontraproduktív lehet gyakori használata esetén.
Irreális adócsökkentés, kifulladó program
Számos különbség mellett közös a cél: ezermilliárd forint körüli adócsökkentés – ezt szeretné elérni mind az adószakértők, mind a miniszterelnök csomagja. A versenyképes adórendszert ért bírálatok után élesen kritizálták Gyurcsány Ferenc új programját is. Azt, hogy ez utóbbi valóban gyenge lábakon áll-e, maguk a BIG 4 szakértői kommentálják.
Az Ernst&Young, a Deloitte és a PwC tanácsadói egyetértenek abban, hogy a kormány négyéves programja hamar kifulladhat. László Csaba, a KPMG adópartnere egyebek mellett nem kívánta minősíteni az adócsomagot. Mind a négy szakértő egybehangzóan állítja, hogy az állami kiadások mérséklése nélkül nem valósítható meg adócsökkentés. És amennyiben a kormány a gazdaság fehéredéséből származó többletbevételekből kívánja megvalósítani a többéves programot, félő, hogy kevés lesz a keret - tartja Vámosi-Nagy. A feketegazdaságból
befolyó bevételek éves szinten - a miniszterelnök 3 tagú bizottsága szerint - nem haladják meg a 80-100 milliárd forintot, amely becslést az MNB minapi tanulmánya - indokolatlan készpénzforgalom - alapján túlzott. Ehhez képest cseppet túlzónak tűnhet az évi 300 milliárd forintos adócsökkentési terv.
Főként, ha azzal számolunk, hogy a feketegazdaságból mégsem folyik be az a tevezett 300 milliárd forint, s emiatt 2009-ben leállítják a programot. (Az erre létrehozott adócsökkentési tartalékalapból ugyanis csak akkor lehet kivenni, ha befolyik az államkasszába a tervezett összeg.) A csomagból hiányzó áfaemelés (20-ról 23 százalékra) töbletforrást és nagyobb mozgásteret jelentett volna a költségvetésnek, így biztosabb lábakra helyezte volna magát az adóreformot.
Drámaian nő a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. Lépni kell! Nem csak a józan üzleti megfontolás, hanem a jogszabályoknak való megfelelés érdekében is.
Lassan valóban eljön az ideje annak, hogy a cégvezetők mérlegeljék, mit kezdjenek az MI kínálta lehetőségekkel.
Egyelőre nem, de ez nem jelenti azt, hogy adott esetben nem éri meg a cégnek ilyen számlával rendelkeznie.
Mintha személyes történetében mondaná fel a kormánypolitika kritikáját, olyanok Füle Zsigmond első tapasztalatai a munka világában. Ő az a 18 éves, bácsborsódi fiatal, aki keresztkérdéseket tett fel Lázár Jánosnak bajai fórumán, és panaszára, miszerint keveset keres, a miniszter úgy válaszolt: rossz helyen dolgozik.
Ismeretlen tettes ellen folytatnak nyomozást.