Tetszett a cikk?

Válság van, elbocsátások nincsenek, a kihívások motiválnak, tisztesség nélkül pedig nincs jól működő üzlet – többek között ezekről beszél Zwack Sándor, aki mesélt a szamárlétráról és a magyar üzleti szféra kevéssé nyitott mentalitásáról is.

Boksz, bor, pálinka

A Zwack Unicum  Nyrt. Igazgatósága elnökének választották meg 2008-ban . Hat éve a társaság "kiemelt márkáiért felelős menedzser" pozícióját tölti be. Nevéhez fűződik a Zwack Nemes Pálinkák dupla hordóban való érlelésének megvalósítása, Magyarországon elsőként alkalmazta ezt az eljárást. Aktívan részt vett az Unicum Next előállítási folyamataiban is.   Anyanyelvi szinten beszél angolul, olaszul, felsőfokon németül, franciául és portugálul.  Szabadidejében olvas, fotózik,  teniszezik,  bokszol vagy bort kóstol. Nős, két gyermek apja.

hvg.hu: Londoni targoncásból irodai gyakornok, később Olaszországban az Unicum brandmenedzsere lett. Az „élet egyetemét”, ahogy ön nevezte, ekkor járta ki. Mi a legfontosabb dolog, amit megtanult ebben az időszakban?

Zwack Sándor: A sikeres üzletember egyik ismérve a szakmai alázat – a tapasztalt munkatársakkal együtt kell tudni működni, soha nem szégyen kérdezni, tanulni. Talán ezért sem szerencsés az iskolapadból egyből a menedzseri székbe csöppenni. A könnyen jött siker, az alkalmazkodás hiánya gyors út lehet a bukáshoz. Igaz, önmagában az sem jelent garanciát, ha a szamárlétra minden egyes fokát megmásszuk. Fontos nyitottnak maradni az új ötletekre, a nemzetközi gyakorlatra, és ma már elengedhetetlen feltétel a nyelvtudás is. Nekem például igazi kihívás volt magyarul megértetni magamat, miközben az olasz és angol nyelvtudásom sokat segített a nemzetközi terjeszkedésnél, ahol korábbi kapcsolataimat is sikerült kamatoztatnom.

hvg.hu: A külföldi „inasévek” után milyen új kihívásokkal találkozott a magyar piacon?

Z. S.: Nem volt könnyű szembesülni a magyar üzleti mentalitással. Itthon a vállalkozók többsége a saját útját szeretné járni, anélkül, hogy meg akarná ismerni a máshol már esetleg bevált módszereket, nem igazán kíváncsi a tanácsokra sem. Azok, akik látják, hogy egy-egy külföldi példát sikeresen lehetne alkalmazni a magyar üzleti életben is, általában már dolgoztak nemzetközi környezetben, vagy éppenséggel pályakezdők. Az utóbbiak közül is inkább azok a fiatalok, akik mostanában kerülnek ki az egyetemről, s ösztöndíjasként, vagy egyéb oktatási program keretében megfordultak már külföldön, van összehasonlítási alapjuk.

hvg.hu: A kezdő vállalkozók tehát formálhatóbbak, mint a régi motorosok. Gondolom, ezért is támogatja a Zwack a Fiatal Vállalkozók Hetét, dacára annak, hogy a rendezvény időszerűsége a válság miatt igencsak megkérdőjelezhető. A vállalkozói kedv visszaesése mennyire érezhető a beérkezett pályázatok számán?

Z. S.: Nemhogy elvesztette volna az aktualitását a novemberi rendezvény, minden jel arra mutat, sokkal inkább az az igazság, egy ilyen válságos időszakban még nagyobb szükség van a fiatal, tehetséges vállalkozók motiválására, mint egyébként. Fontos, hogy a pályakezdők ne bizonytalanodjanak el, s bízzanak abban, hogy a válság ellenére érdemes tervezniük, s olyan új ötletekkel előállniuk, amelyek megalapozhatják a jövőjüket. A Fiatal Vállalkozók Hetén meghirdetett egyik verseny keretében a legjobb ötletet egymillió forinttal díjazza a Zwack Unicum. Az eddig beérkezett kilenc pályázatból is jól látszik, a fiatalok egyenesen kihívásnak tekintik a megméretést egy ilyen helyzetben. Volt, aki a biozöldségek termesztésére, egy másik pályázó a cipőfűző előállítására javasolt új megoldást. A nagyívű elképzeléseket tartalmazó beadványokban sem volt hiány: speciális mobilszolgáltatás beindítására, a stressz egyedi kezelésére is érkezett javaslat.

Zwack Sándor
© Zwack Unicum Zrt.


hvg.hu:
Fiatal Vállalkozók Hete

A vállalkozást, azon belül is az ígéretes ifjú tehetségeket helyezi a középpontba a Fiatal Vállalkozók Hete, amely a Global Entrepreneurship Week mozgalom keretében 2008. november 17-23. között zajlik majd, és amelyen a legjobbak a vállalkozásukat segítő díjakat is nyerhetnek. A meghirdetett versenyek is e céloknak felelnek meg, köztük a "Szerezd meg az első egymilliód", illetve az Ernst&Young "Legjobb Spin-off és Start-up Díj" pedig az ötletet, illetve a már megvalósulni látszó vállalkozások közül a legjobbat fogja díjazni. Bővebben a korábbi cikkünkben olvashat.

Nem lehetett könnyű dönteni.

Z. S.: A legéletképesebb ötlet kiválasztása nem volt egyszerű. Figyelembe kellett venni az ötlet piaci létjogosultságát, a követendő stratégiát, a vállalkozás tervezett egyéves költségvetését, a cég felépítését, marketing-elképzeléseket, valamint a működés során felmerülő potenciális akadályokat. Aki végül november 19-én elnyeri az egymilliót, esélyt kap arra, hogy elindítsa a vállalkozását. Ez az összeg elég lehet egy prototípus legyártására, de ha valaki szolgáltatásban gondolkodik, az kényelmesebben tervezhet. Összességében tehát az egymillió forint megadja a "kezdő lökést".

hvg.hu: Ahogy azonban édesapja mondaná: nem elég a tehetség, tisztesség kell ahhoz, hogy a vállalkozót üzleti partnerei elfogadják.

Z. S.: Teljesen egyetértek. A tisztesség a sikeres üzlet, a vállalkozó elismertségének alapja volt mindig, és az is marad. Még a jelenlegi gazdasági helyzetben is, amikor mindenki spekulál, igyekszik megtartani a vagyonát, vagy még többet keresni. Ilyenkor tisztességesnek maradni, ez igazi kihívást jelent. Hosszú távon ez az egyetlen eszköz a hitelesség megőrzéséhez.

hvg.hu: Ez jól hangzik, de önmagában kevés. Hogyan lehet ilyen körülmények között versenyképesnek maradni a piacon?

Z. S.: A válság – ahogy mondani szokás – benne van a pakliban. Függetlenül attól, hány éve működik a cég, fontos, hogy előre tervezzen, a munkatársak csapatmunkában dolgozzanak és közös döntések eredményeként gyorsan és rugalmasan reagáljanak a piaci változásokra. Ha mondjuk egy cég tudatosan építi és erősíti az imázsát, folyamatosan megújul akár a promócióit is tekintve, és emellett kizárólag magas minőségű termékeket állít elő, amit ráadásul jól is kommunikál, akkor nagy baj nem lehet.

hvg.hu: A Zwack több mint másfél milliárd forint adózott nyereséget ért el üzleti évének első felében. A gazdasági visszaesés, amint a hírekből kiderült, nem rontja majd az idei üzleti év eredményeit. Ezek szerint létszámleépítés sem jött szóba. Ez egy szerencsés iparág, vagy többről van szó, mint hogy a válság hatására jobban fogy az Unicum?

Z. S.: A Zwack Unicum évek óta sikeres üzleti modell alapján működik, és annyi alkalmazottunk van, amennyire egy ilyen méretű cégnek az optimális működéshez szüksége van. A válság természetesen bennünket is érint, de szerencsére nekünk nem kell munkatársainktól megválnunk, vagy átszerveznünk az egyes részlegeket. Nem mondhatom, hogy a miénk szerencsés iparág, hiszen itt is vannak versenytársak, akikkel meg kell birkózni, folyamatosan új kihívásokkal nézünk szembe.

Salgó Andrea

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!