Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Számszerűsítette a folyó üzleti év várható eredményét a...
Számszerűsítette a folyó üzleti év várható eredményét a Peugeot-Citroën csoport (PSA). A francia gyártó kedden közölte, hogy 2009-ben 1 és 2 milliárd euró közötti veszteségre számít, az követően, hogy tavaly is már 343 millió eurós hiányról voltak kénytelenek beszámolni.
A cég azt már korábban jelezte, hogy minden bizonnyal története legrosszabb évét zárja majd 2009-ben (legalábbis ami az eredményt illeti), azonban konkrét számot nem közöltek. Elemzők 1,37 milliárdos veszteséget jósoltak az idén a PSA-nak.
Pénzre van szükség
A társaság a várható vesztség számszerűsítése mellett arról is beszámolt, hogy 575 millió euró értékben átváltható kötvényeket bocsát ki hamarosan, s ezzel próbálja meg erősíteni pénzügyi helyzetét. Elemzők már korábban pedzegették, hogy a cég vezetése ilyen lépésre szánhatja el magát, többségük azonban ennél nagyobb értékű kibocsátásról beszélt.
Nem véletlenül gondolták úgy a szakértők, hogy a Peugeot-nak több pénzre van szüksége a most jelzett 575 millió eurónál, ugyanis a francia autógyártó állítólag azt az egy milliárd eurós banki kölcsönt próbálja meg ezzel a lépéssel pótolni, amelyről még év elején kezdett tárgyalásokat különböző pénzintésetekkel. Az egyeztetések azonban igencsak elhúzódtak, így várható volt, hogy a vállalat más forrásból próbálja majd likviditását javítani.
Fizet a család
A PSA legnagyobb tulajdonosa, a Peugeot család tulajdonában lévő Fonciere, Financiere et de Participation (FFP) már jelezte, hogy a kötvények 10 százalékát megvásárolja, minden bizonnyal azért, hogy az alapító família befolyása ne csökkenjen a társaságban. Az FFP és a család összesen a részvények 30,3 százalékát birtokolja, míg a szavazati joguk 45,1 százalékos.
A francia autógyártó egyébként már korábban is kapott külső segítséget a válság leküzdésére. A francia állam 3 milliárd eurós kölcsönnel segítette ki a céget, míg az Európai Beruházási Bank (EIB) 400 millió eurós hitelt nyújtott.
Komoly visszaesés, csökkenő részesedés
A PSA ugyanazokkal a gondokkal küzd, mint az autógyártók többsége. A lakosság elkölthető jövedelmének visszaesése miatt az autópiacon igencsak megcsappant a kereslet. A francia cég legfontosabb piacán, Európában majd 14 százalékkal zuhant a gépkocsi-értékesítés az év első öt hónapjában, s bár a társaság hazai piacán az állami intézkedéseknek hála májusban már növekedést mértek, összességében természetesen a peugeot eladásai is elmaradtak az egy évvel korábbitól.
Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint a társaság január és május között 14 százalékkal kevesebb autót adott el az idén, mint tavaly. Ráadásul a kevesebb, mint 725 ezer értékesített gépkocsi azt is jelenti, hogy a cég piaci részesedése is süllyedt: míg tavaly a teljes piac 13,3 százalékát ellenőrizték, jelenleg csak 12,9 százalékos a részesedésük, igaz a vállalat második helyét a ranglistán így sem veszélyezteti semmi.
Nem csak a PSA
A PSA vesztesége korántsem lesz ugyanakkor egyedülálló az autóiparban. A Bloomberg által megkérdezett elemzők szerint a szektor eredményei 109 százalékkal maradhat el 2009-ben az egy esztendővel korábbitól, azaz a teljes ágazat veszteségbe fordul. A szakértők úgy vélik ez lesz az egyetlen olyan iparág, amely teljes egészében veszteséget termel az idén.
Más kérdés, hogy jövőre a Bloomberg elemzők szerint fordul a kocka: 2010-ben a tavalyi nyereség közel hatszorosára rúghat az autó- és autóalkatrész-gyártó vállalatok nyeresége.
Ecoline
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az eszközökre, ingatlanokra és a működéssel összefüggő károkra is kiterjedhet a céges biztosítás, de jól kell szerződni.
Számos ponton változik az adózás rendje 2025-ben. Bemutatjuk a cégvezetők figyelmére is érdemes, jelentősebb változásokat.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Érkezik a magyar fesztiválkultúra történetét feldolgozó dokumentumfilm. Arról, hogy miért és hogyan rendeződik át manapság a hazai fesztiválpiac és hogy szeretnek-e egyáltalán a fiatalok fesztiválozni és sörözni, a rendezővel, Csizmadia Attilával beszélgettünk.
15–9-re nyertek a mieink.