Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5e770a31-3f75-42bf-a9b1-79d45f0a3f0f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az alapvetően burritóban utazó gasztrovloggertől csak tanulni érdemes.","shortLead":"Az alapvetően burritóban utazó gasztrovloggertől csak tanulni érdemes.","id":"20250103_receptek-roviden-kiados-etelek-burrito","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e770a31-3f75-42bf-a9b1-79d45f0a3f0f.jpg","index":0,"item":"30d33919-52ff-4c39-b4db-bf5c785fd580","keywords":null,"link":"/elet/20250103_receptek-roviden-kiados-etelek-burrito","timestamp":"2025. január. 03. 05:50","title":"Egy perc alatt megtudhatjuk, hogyan készíthetünk különleges és brutálisan kiadós ételeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ebca5db-732d-4028-ac2c-8d5f62c8cf20","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A politikus szerint az lenne a tisztességes, ha a párt kivonulna a parlamentből.","shortLead":"A politikus szerint az lenne a tisztességes, ha a párt kivonulna a parlamentből.","id":"20250102_kendernay-janos-lmp-kilepes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ebca5db-732d-4028-ac2c-8d5f62c8cf20.jpg","index":0,"item":"59e50c71-babf-46e2-ae5d-305e15e6c857","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_kendernay-janos-lmp-kilepes","timestamp":"2025. január. 02. 13:00","title":"Kilépett az LMP-ből Kendernay János is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ce1602f-46ad-4661-a007-051ad5de3fd3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók vizsgálata alapján napi 22 percnyi testmozgás elegendő ahhoz, hogy csökkenjen 19 krónikus betegség kialakulásának kockázata.","shortLead":"Amerikai kutatók vizsgálata alapján napi 22 percnyi testmozgás elegendő ahhoz, hogy csökkenjen 19 krónikus betegség...","id":"20250103_egeszseges-eletmod-testmozgas-kronikus-betegsegek-kialakulasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ce1602f-46ad-4661-a007-051ad5de3fd3.jpg","index":0,"item":"ccff5f09-6dd9-4be5-a7e7-34f5e088f58f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_egeszseges-eletmod-testmozgas-kronikus-betegsegek-kialakulasa","timestamp":"2025. január. 03. 19:03","title":"Jegyezze meg ezt a két számot: 22 és 19. Emlékeztetni fogják az egészségére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5ef0f1d-785a-452e-89d0-bbaed909cd61","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Meglehetősen furcsa Mészáros Lőrinc exvejének kartellügye. Amely egyébként Mészáros Ágnes kartellügye is, 2022-ben, a válás előtt még érdekelt volt férje cégében. A szóban forgó közbeszerzést Mészáros Lőrinc érdekeltsége nyerte, a kartellező exvő ajánlata a bírálatig sem jutott. A legfurcsább, hogy az amúgy közbeszerzésbajnok Homlok Zsolt miért pont a válás környékén “buktatta le magát”. Gyanítható, hogy a jogállam kicsavarásával kiosztott NER-büntetésről van szó.","shortLead":"Meglehetősen furcsa Mészáros Lőrinc exvejének kartellügye. Amely egyébként Mészáros Ágnes kartellügye is, 2022-ben...","id":"20250102_homlok-zsolt-rigo-csaba-meszaros-agnes-gvh-kartell-kozbeszerzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5ef0f1d-785a-452e-89d0-bbaed909cd61.jpg","index":0,"item":"cfb3383a-63ac-4200-8721-9d1898222f97","keywords":null,"link":"/360/20250102_homlok-zsolt-rigo-csaba-meszaros-agnes-gvh-kartell-kozbeszerzes","timestamp":"2025. január. 02. 17:30","title":"A lebukás idején Mészáros Lőrinc lánya is érdekelt volt exférje \"brutális\" kartellezésért megbírságolt cégében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25c99a6b-9c2d-4b90-a7b5-35cfe4cf3979","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"A rendszerváltás óta sokan ígérték, de hatalomra kerülve vagy bele se kezdtek az elszámoltatásba, vagy nem jutottak szinte semmire. Ami korábban sem volt könnyű, most még nehezebb, hiszen 2010 óta a NER sok területen törvényesítette is a lopást, a célzott közpénzherdálást. Mégis, Magyar Péter is elszámoltatást tervez: a kishalaknak immunitást ígér, de több ezer, milliárdossá vált embert számonkérne: mibű’?","shortLead":"A rendszerváltás óta sokan ígérték, de hatalomra kerülve vagy bele se kezdtek az elszámoltatásba, vagy nem jutottak...","id":"20250102_Magyar-Peter-elszamoltatasi-program-Fidesz-bortonvalogatott-ner-milliardosok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25c99a6b-9c2d-4b90-a7b5-35cfe4cf3979.jpg","index":0,"item":"ca3802b5-256f-48e6-b298-19fa6268b077","keywords":null,"link":"/360/20250102_Magyar-Peter-elszamoltatasi-program-Fidesz-bortonvalogatott-ner-milliardosok","timestamp":"2025. január. 02. 14:32","title":"Magyar Péter elszámoltatási programja: nem csak börtönválogatottal fenyeget, stadionnyi embert vonna kérdőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f36efbf-c8ec-4d3c-be36-0011789616cd","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"A név január 1-jétől már közös, de még nem ért véget teljesen a Vodafone, a DIGI, az Antenna Hungária és az Invitech összevonása a One ernyője alatt – a következő hónapokban még számítani lehet pár változásra, de ezek jórészt már csak cégjogi dolgokat érintenek.","shortLead":"A név január 1-jétől már közös, de még nem ért véget teljesen a Vodafone, a DIGI, az Antenna Hungária és az Invitech...","id":"20250102_vodafone-digi-egyesules-one-magyarorszag-markavaltas-osszeolvadas-ugyfelszolgalat-szamlabefizetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f36efbf-c8ec-4d3c-be36-0011789616cd.jpg","index":0,"item":"57f89143-3228-446d-b5b2-d66b97e63b89","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_vodafone-digi-egyesules-one-magyarorszag-markavaltas-osszeolvadas-ugyfelszolgalat-szamlabefizetes","timestamp":"2025. január. 02. 12:44","title":"Van, ami változott, és van, ami maradt: itt van minden, amit a Vodafone-ból és a DIGI-ből létrejött One ügyfeleként tudnia kell","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9cfdc58-6ebb-48f1-b4e0-7e9126ee2586","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Samszúd bin Dzsabbar egyedül cselekedett, de a szakemberek szerint félő, hogy lesznek követői.","shortLead":"Samszúd bin Dzsabbar egyedül cselekedett, de a szakemberek szerint félő, hogy lesznek követői.","id":"20250103_new-orleans-merenylet-fbi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9cfdc58-6ebb-48f1-b4e0-7e9126ee2586.jpg","index":0,"item":"c168234b-4e72-48c8-8e71-5cd8d4495666","keywords":null,"link":"/vilag/20250103_new-orleans-merenylet-fbi","timestamp":"2025. január. 03. 20:48","title":"A hatóságok attól tartanak, hogy lesznek, akik követik majd a New Orleans-i merénylő példáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"add8cb2c-7848-42f8-a01f-eb8eda4c204b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az ukránok szerint egyre gyakrabban látni, hogy az orosz katonákat nem páncélozott járművekkel, hanem elektromos rollerekkel küldi támadásba az orosz hadvezetés.","shortLead":"Az ukránok szerint egyre gyakrabban látni, hogy az orosz katonákat nem páncélozott járművekkel, hanem elektromos...","id":"20250103_elektromos-roller-orosz-katona-ukrajna-haboru-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/add8cb2c-7848-42f8-a01f-eb8eda4c204b.jpg","index":0,"item":"abfc6758-a76a-498e-ab46-4874d13ce347","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_elektromos-roller-orosz-katona-ukrajna-haboru-video","timestamp":"2025. január. 03. 15:03","title":"Elektromos rollerrel támadnak az orosz katonák Ukrajnában – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A légitársaságok évek óta növekvő nyomás alatt működnek, s ez az...
A légitársaságok évek óta növekvő nyomás alatt működnek, s ez az Equilor Befektetési Zrt. legfrissebb elemzése szerint egyre több társaságot sodorhat a csőd, felszámolás felé. A gazdasági válságnak azonban ebben az iparágban is lesznek nyertesei, amelyek elsősorban a fapados modellt követő cégek közül kerülnek majd ki. A légitársaságok költségeik leszorítása mellett, egyre több „innovatív” megoldást választhatnak bevételeik növelése érdekében, így hamarosan akár a WC használatért is fizetni kell majd a repülőgépeken.
Tavaly kezdték az ereszkedést
Az Equilor Befektetési Zrt. legfrissebb elemzésből kiderül, hogy a légi szektor bevételének majdnem teljes egészét adó utasforgalom 2008 előtt jól láthatóan meredeken ívelt fölfelé azt követően, hogy a 2000-es évek elején ebben a szektorban komolyan éreztették hatásukat a 2001. szeptember 11-i terrortámadások. A növekedés üteme a mostani válság előtti utolsó két évben, 2006-ban és 2007-ben 0,9, illetve 3,3 százalékos volt. Az előző évtől kezdődően azonban megkezdődött az utasforgalom csökkenése, bár 2008 közepén természetesen, a nyári szezonalitás miatt még növekedni tudott a havi szintű utasforgalom, azonban éves szinten már 3,4 százalékos volt a visszaesés.
A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) azt prognosztizálja, hogy idén az utasszállításban 8 százalékos, míg a teherforgalomban 17 százalékos hanyatlás lesz. Az IATA lassú és elhúzódó kilábalásra számít a szektor szereplői körében. A várakozások szerint különösen a kisméretű és az amerikai, hagyományos légitársaságok esetében merülhet fel a fizetésképtelenség kockázata, amelyek amellett, hogy veszteséges évet zártak 2008-ban, jelentős adósságállományt is cipelnek.
Lassan csak a biztonságon spórolhatnak
A légi szektorban a piac zsugorodása miatt már a tavalyi év is a költségek lefaragásával telt el, amit akkor a kőolaj 2008 közepéig tapasztalható felfutása váltott ki. A költségek visszafogását a légitársaságok elsősorban a kapacitások csökkentésével próbálják elérni, így veszteséges járatokat szüntetnek meg, illetve gépeket tartanak a földön. A kapacitások kihasználtsága 2009 februárjában négy éves mélypontra került, azóta kismértékű javulás figyelhető meg.
Az Equilor elemzőinek várakozása szerint a legtöbb légitársaság a hagyományos költségcsökkentő intézkedéseken túl újak után nézhet a válság során. A költségcsökkentések területén jórészt már csak olyan eddig tabunak számító területek maradtak érintetlenül, mint a biztonsággal kapcsolatos kiadások, az ügyfélszolgálati terület, a márkavédelem, illetve a fenntartható működéshez szükséges minimális hálózat fenntartása. A kiadáscsökkentés másik lehetséges formája a légitársaságok közötti fúziók, felvásárlások általi szinergia hatások kihasználása, amelyek inkább az előre menekülés látszatát képeznék a mostani környezetben.
A bevételnövelés új formája: „a la carte” árazás
Felismervén, hogy a költségcsökkentéseknek is van egy ésszerű határa, a légitársaságok nagyrészt kényszerből a bevétel oldalon néztek szét az utóbbi években, annak érdekében, hogy növeljék a bevételeiket a folyamatosan csökkenő utasforgalom ellenére. Ez vezetett el a főként amerikai légitársaságok által ”a la carte” árazásként emlegetett technika bevezetéséhez.
Az ötlet hátterében az a felismerés áll, hogy a jegyárak már nem emelhetőek érdemben anélkül, hogy az utazóközönség ne pártolna el a légi közlekedéstől, annak ellenére, hogy nyilvánvalóan bizonyos távolságokon túl nincs alternatívája. A jegyárak szinten tartása mellett tehát a cégek különböző díjakat és költségtételeket vezettek be, amelyek közül az utasok – a légitársaságok álláspontja szerint – kiválaszthatják azokat a szolgáltatásokat, amelyekre igényt tartanak.
Egy amerikai napilap összeállításából az derül ki, hogy a 14 legnagyobb amerikai légitársaság 28 különböző díjat számít fel a szolgáltatások után. A Las Vegas-i székhelyű Allegiant Air, illetve az ír székhelyű Ryanair például már megerősítette, hogy a mellékhelyiség igénybevételéért is külön díjat fog felszámolni repülőin, a JetBlue és a US Airways járatain pedig a takaró és párna biztosítása is díjköteles.
Menedzserek fapadoson
A gazdasági krízis nyomán a fogyasztói preferenciák nemcsak a hagyományos fogyasztói termékek szegmensében alakultak át, de a szolgáltatások, köztük a légiközlekedés területén is új trendek jelentek meg. Az utasforgalomból származó bevételek a prémium, azaz üzleti szegmensben 30 százalékkal estek, ami különösen nagy érvágás a tradicionális légitársaságok számára, amelyek jellemzően e szegmensből és nem a turistaosztályra eladott jegyekből realizálják a bevétel, illetve profit nagy részét.
A drasztikus csökkenés oka, hogy a diszkont légitársaságok a korábbiakkal ellentétben már alternatívaként merülnek fel immár az üzleti utasok esetében is, akik most már minden lehetséges módon próbálnak faragni a kiadásaikon. Ez pedig a fapados társaságok malmára hajthatja a vizet. A diszkont társaságok elsősorban csak a rövidebb távolságokon képesek konkurálni a nagyobb, általában nemzeti társaságokkal, amiből kifolyólag utóbbiak főként ezen a területen tudják a jegyek árának emelésével kompenzálni a más szegmensben kieső bevételeik egy részét.
A tradicionális és a diszkont légitársaságok által követett modell alapvetően a kiadási oldalon alkalmazott eltérő üzletpolitikán alapul, mégis bizonyos szempontok vizsgálatakor hasonlóságokat is könnyen felfedezhetünk. Összességében kijelenthető, hogy a diszkont légitársaságok, különösen az ír Ryanair által követett ún. ultra low cost modell teszi lehetővé a válság során is a legköltséghatékonyabb üzemeltetést. Miközben ugyanis a legtöbb tradicionális légitársaság kapacitáscsökkentéssel próbál reagálni a folyamatosan eső utasforgalomra, addig a „fapados” versenytársaik többsége a fent említet okokból is kifolyólag növelni tudta utasai, illetve útvonalai számát.
Mibe fektessünk?
Az Equilor elemzői szerint egyre inkább úgy tűnik, hogy a fapados modellt követő cégek jöhetnek ki a gazdasági válságból a legjobban, mivel azokon a területeken, ahol képesek konkurálni a tradicionális légitársaságokkal, jelentősen javíthatnak a piaci pozícióikon a nagyobb riválisok kárára. Közülük is érdemes azokat a cégeket előnyben részesíteni, amelyek fundamentálisan erősek, kellően magas készpénzállománnyal rendelkeznek, illetve a visszaeső bevételekkel fémjelzett időszakban is megfelelően gazdálkodnak a kiadásokkal.
A szabad készpénzállomány képessé teszi az iparági szereplőket a túlélés mellett a flotta modernizálására, bővítésére, sőt akvizíciók végrehajtására is. A kiadási oldalon azok a cégek lehetnek a válság nyertesei, amelyek az ismét növekvő kőolajárak ellenére is képesek stagnáló, vagy minél kevésbé növekvő költségek mellett működni. Az iparág jövőjére komoly hatással lehet a H1N1 vírus terjedése is, melynek fokozódása az iparág szereplőinek helyzetét súlyosbítaná.
Ryanair, Európa növekedési sztorija
Az Equilor szerint a fenti kritériumoknak szinte teljes mértékben megfelel az írországi székhelyű Ryanair, mely Magyarországról is több járatot üzemeltet. Az elemzői vélemények meglehetősen optimisták a céggel kapcsolatban, amelyek összességében alulértékeltnek tartják a Ryanair részvényeit. A piaci elemzők által adott célárak alapján 3,86 eurós célár adódik egy éves távlatban, amely a jelenlegi árszinthez képest 18,7 százalékos felértékelődési potenciállal kecsegtet.
A Ryanair a nehéz gazdasági helyzet ellenére is a növekedési sztori jeleit mutatja. A 2008-as üzleti évtől kezdődően a cég árbevétele éves szinten 11,6 százalékos növekedési ütemet produkálhat, míg a profit esetében, a 2009-es év megbicsakló nyereségességét kiszűrve, 2011-től éves, átlagos 16,6 százalékos növekedés várható.
Southwest Airlines - Annak, aki szereti a kockázatot
Az IATA adatai szerint a legnagyobb utasforgalmat a 2008-as évben a Southwest Airlines bonyolította le. Járatain összesen 101,9 millió főt szállított az egyik legnagyobb lefedettséget mutató, amerikai légi szállítási piacon. A társaság a Ryanair-hez hasonlóan a ”low cost” modellt követi, ennek megfelelően versenytársaihoz képest visszafogott adósságállománnyal rendelkezik. Bár a 2009-es évet kivétel nélkül minden, a légi szállításban érdekelt cég számára romló iparági környezet és visszaeső profitabilitás jellemzi, a Southwest Airlines a várakozások szerint hamar visszatérhet a stabilan nyereséges működés útjára.
Negatív tényező, hogy a profithányad várhatóan jó ideig alacsony marad: az éves árbevételnek mindössze 1-3 százalékát fogja majd a cég profitként felmutatni. Összességében tehát az Equilor szerint a Southwest Airlines a kockázatosabb befektetések iránt érdeklődőknek ajánlható. Bár a cégnek alacsony a profithányada, amely óvatosságra int, a légitársaság piaci lehetőségeiben komoly, további növekedési potenciál rejtőzhet, ami miatt hosszútávon kifizetődő lehet a társaság részvényeit megvásárolni.