Molnár Csaba
Molnár Csaba
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Vajon a foci-Eb-n a várakozásokhoz képest remeklő magyar fociválogatott helytállása, illetve az itthoni eufória pénzcsapokat nyit meg, és hamarosan elárasztják a boltokat a Fiolával, Kleinheislerrel vagy Nagy Ádámmal piacra dobott tejek, üdítők vagy éppen autók? Elég egy meglepő szereplés a játékosok focitudásának, illetve hitelességének totális átértékeléséhez? Ön hisz bennük és nekik? Szavazzon!

A gyerekek nem Messik és Ronaldók, hanem Királyok és Dzsudzsákok akarnak lenni. Ez az egyik legmarkánsabb jele annak, hogy az előzetesen sokszor lesajnált magyar fociválogatott sikere az Európa-bajnokságon, a mutatott játék, a csapatszellem a kasszát is szépen gyarapíthatja.

Egészen bizonyosan nőtt a játékosok reklámértéke, komoly márkaértéket adott a csapatnak a Franciaországban mutatott produkció

– mondta lapunknak Zsíros Mihály sportmarketing szakértő.

©

Elég csak az Eb-n igazi sztárrá vált kapus, Király Gábor mackónadrágjának piaci felívelését nézni. A tavasz óta saját márka alatt, K1RALYSPORT néven árult, a torna idején Európa-szerte kultikussá vált ruhadarab eladásai az utóbbi pár hétben futottak fel igazán, sőt betört a német  és az olasz piacra is. Sokáig ki is tarthat ez a hullám, jönnek a vb-selejtezők, a cégeknek kár lenne nem kihasználni a megnövekedett médiaérdeklődést.

Vállalkozásban egyébként a 23 fős magyar Eb-keretből csupán néhány játékosnak van vagy volt  érdekeltsége. Király mellett még heten szerepelnek a listán.

Arról, hogy az Opten céginformációs szolgáltató alapján mivel próbálkoztak vagy próbálkoznak most is, és milyen sikerrel, részleteket külön cikkünkből tudhat meg.

Érdekesek lettek

Hasonlóan vélekedik Lévai Richárd online marketing szakértő is: „nyilvánvalóan más pozícióban vannak mind a csapat, mind a játékosok külön-külön is, mint az Eb előtt”. Szerinte is meg fognak szaporodni a focistákkal promotált termékek, és a tévéreklámokban is gyakrabban tűnnek majd fel a játékosok, de akár a csapat is egyben.

Elég arra gondolni, hogy a válogatott ázsiójának növekedése már korábban is tetten érhető volt, akkor Dárdai Pált találták meg a hirdetők:

Átfogó kommerciális áttörésre azért persze nem kell számítani. Jellemzően azokat a területeket lehet sikerrel becserkészni, ahol a termék jól összekapcsolható a sportértékkel és homogén a célcsoport. A játékosok például marketing szempontból elsősorban a divat, férfi szépségápolás, elektronika, luxustermékek területén lehetnek érdekesek. De játszanak még az úgynevezett férfias területek, a barkácsáruk, az autók, illetve a sportszergyártók, szurkolói oldalról pedig a sör és társai, valamint bizonyos élelmiszerek. (Más kérdés, hogy az sem mindegy, mit engednek meg a focisták jelenlegi szponzorációs szerződései.) Olyasmi azért egyelőre aligha várható, mint Ibra és a Volvo klipje:

Most olyan új helyzet állt elő, ami az elmúlt 10-20 évben nem volt, a nemzeti focicsapat érdekes lett, így pedig van kereskedelmi racionalitása annak, hogy ezt kihasználják – vélekedik Dénes Ferenc sportközgazdász. Szerint azonban az nem látszik egészen pontosan, hogy az érdeklődés egy-egy játékosnak, a fociválogatottnak, vagy esetleg az egész sportágnak szól.

Miként nagy kérdésnek tarja azt is: vajon mennyire erős ez a kapocs, mennyire „summer feeling” az egész? És még valami: egyre inkább talány az is,

mennyire dolgozik a „lúzer magyar foci” beidegződés, s ez a siker mennyire tudja ezt lazítani?

Őszre valószínűleg többet lehet erről tudni: ha a magyar bajnokik nézőszáma szabad szemmel is láthatóan emelkedik, akkor már érdekes lehet a jelenség a marketing számára is. Egyelőre azonban csak annyi mondható, hogy a válogatott nem egyenlő automatikusan a magyar futballal is.

Kit visznek?

Ezzel szorosan összefügg a foci-Eb másik lehetséges pénzügyi hozadéka, hogy akkor most szétvásárolják-e percek alatt a válogatottat a menő európai klubok, vagy marad legjobb esetben is a középszint (vagy még az sem)? Az ugyanis nem vitás, hogy egy topligában játszó játékosnak akkor is sokkal nagyobb a reklámértéke, mint a magyar bajnokságban hétről hétre akár nagyot is alakítónak, ha csak az itthoni válogatott meccseken látják a szurkolók.

Egyelőre azonban nagyon úgy fest, hogy „szét” azért nem vásárolják a válogatott tagjait.

Az Eb hátralévő pár napjában, illetve az utána várható átigazolási kavalkádban igazából egyelőre csak 3-6 magyar kerül szóba. Kleinheisler László mellett Kádár Tamás például, aki a Lech Poznantól visszatérhet a Premier League-be. Meg persze Nagy Ádám, akiről már a torna előtt is sejteni lehetett, hogy könnyen hírnevet szerezhet magának, és a jelek szerint ez be is jött: a középpályást a France Football az új magyar generáció legfontosabb alakjának nevezi, aki kiváló passzteljesítményének, illetve technikai képzettségének köszönhetően biztos kivívta az Olympique Marseille és a Benfica megfigyelőinek elismerését, de mondják, felbukkantak még más kérők is körülötte.

És azért a sor itt még nem ér véget, akad még két-három válogatott játékos, akit szóba hoznak menő csapatokkal, Dzsudzsák Balázs menedzsere például azt mondta, tárgyalnak, de még nem árulna el csapatneveket, Fiola Attilát Dárdai vinné a Herthához, és Szalainál is beszélnek komolyabb klubok állítólagos ajánlatáról.

Nem eladni, használni

Arról pedig még nem esett szó, hogy vajon milyen magyarországi pénzek mozdulnak meg az Eb-siker nyomán, de valami alighanem történik. Az például már kiderült, hogy Lovrencsics Gergő például a napokban egyezett meg a Fradival, pedig a lengyel bajnokságból inkább a Bundesligába vezet az út.

©

 

Az, hogy kit melyik klub vásárol meg, egészen sok opciós történet, nagyon sok mindentől függ

– mondja erről Dénes Ferenc. Azzal, hogy a magyar válogatott a várakozásoknál sokkal jobban teljesített, kétségkívül nőhet – és egy csomó esetben nő is – a játékosok értéke. Ez azonban csak egy tényező, a bizniszt sokkal inkább az mozgatja, hogy egy játékosból mennyi pénzt lehet „csinálni”.

A „vettük 100-ért, eladjuk 150-ért” üzleti modell mára már bőven meghaladottá vált (még akkor is, ha a magyar fociban egyelőre uralkodó). Sokkal inkább a

vettük 100-ért, amíg nálunk van csináljon 250-et szemlélet a meghatározó.

Ebben pedig nem csak az a fontos, hogy jól menjen a játék, ergo meccseket nyernek, ergo többen jönnek a stadionba. Igazából lényegesebb, hogy jól menjen az úgynevezett merchandising, felfusson a mezek, sálak, bögrék, más kegytárgyak eladása, le lehessen kötni nagy pénzes bemutatókat, erősödjön a médiamegjelenés, generálódjanak a hírek (csinos barátnő, menő autó, villa, miegymás). Azt pedig, hogy e tekintetben mennyire „üzlet” egy magyar válogatott labdarúgó, egyelőre nagyon nehéz lenne megmondani.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
207 újabb áldozata van a koronavírusnak, 3,36 millió embert beoltottak

207 újabb áldozata van a koronavírusnak, 3,36 millió embert beoltottak

Lewis Hamilton: George halála nem volt hiábavaló

Lewis Hamilton: George halála nem volt hiábavaló

Mind a hat angol klub visszalépett az Európai Szuperligától

Mind a hat angol klub visszalépett az Európai Szuperligától