Milliárdokat öl a kormány a végül külföldön dolgozó sofőrök képzésébe

Súlyos munkaerőhiánnyal küzd a logisztika, de a program ezt nem oldja meg. Ausztriában már akad olyan cég, ahol annyi magyar vállal munkát, hogy magyar nyelvű irányítót is fel kellett venniük.

  • hvg.hu hvg.hu
Milliárdokat öl a kormány a végül külföldön dolgozó sofőrök képzésébe

2015 óta 3600 kamionsofőr és autóbuszvezető jogosítványát finanszírozta a kormány egy 5 milliárd forintos, uniós és hazai forrásból meghirdetett program keretein belül. Az összeg 6 ezer gépjárművezető számára fedezi a C, C+E és D kategóriájú jogosítvány, valamint az ehhez kapcsolódó GKI alapképzés megszerzésének költségeit – írta a 24.hu.

A kormány májusban 1 milliárd forinttal növelte a hozzájárulást újabb 1200 tehergépkocsi- és autóbusz-vezető képzésére. Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) megbízott főtitkára szerint a programnak ugyan van eredménye, de az ágazatban súlyos problémaként fennálló munkaerőhiányt nem oldja meg.

A jogosítvány megszerzése 600-800 ezer forintba kerülne, a program ezt átvállalja,ha a jelentkezőnek van előzetes munkaadói nyilatkozata – azaz konkrét állásajánlata – valamelyik a programban részt vevő vállalkozótól. Az OFA Nonprofit Kft. közleménye szerint eddig a végzettek közel 94 százaléka magyarországi székhelyű vállalkozásnál helyezkedett el. A résztvevőknek viszont nem kell szerződésben vállalniuk, hogy évekig Magyarországon dolgoznak majd. „Nem jellemző, hogy a munkavállalók évekre röghöz köthetők lennének, erre az esetek többségében nem is lehet kényszeríteni őket” – fogalmazott Árvay Tivadar.

A nyugat-európai országokban éppúgy munkaerőhiány van a szakmában, mint itthon, de jobban megfizetik a sofőröket. A 24.hu szerint Ausztriában és Németországban az az új trend, hogy a fuvarozók két hetet dolgoznak, aztán két hét szabadságot kapnak, és így is annyit keresnek, mintha Magyarországon egész hónapban úton lennének. A belföldi fuvarozók nettó 300 ezer forintot, a  nemzetközi fuvart vállaló kamionsofőrök 500-600 ezer forint közötti összeget keresnek átlagban havonta. Nyugaton a bér 700 ezer-1 milló forint körül alakulhat.

Az MKFE főtitkára szerint az utóbbi időben egyre gyakrabban jelzik feléjük a tagvállalkozásaik, hogy a korábban külföldre távozó gépkocsivezetőik visszatérnek Magyarországra. Füle László, a mintegy 3700 tagvállalkozást tömörítő NiT Hungary elnöke viszont úgy véli, az országban lenne elég gépkocsivezető, de jelentős részük Nyugat-Európában dolgozik.


 

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek