Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nem igaz, hogy családokat szétültetünk - mondja a Wizz Air foglalási rendszeréről a cég alapító-vezetője, aki a HVG-nek interjúban arról is beszélt, miért nem bánja, hogy kemény vezetőnek tartják, és arról is, hogy miért nem érzi úgy, hogy - volt malévosként - ő ásta meg a Malév sírját.

Hvg.hu: Tízévesen úgy fogalmazott egy iskolai dolgozatban, hogy egyetemre megy, és milliomos lesz. Már gyereknek is olyan volt, hogy a tudás árán szerzett pénzügyi dimenziók érdekelték?

Váradi József: Imádtam focizni, de nem engedhettük meg magunknak, hogy bőr focilabdám legyen. Én pedig úgy döntöttem, hogy márpedig szükségem van egy igazi focilabdára. Ezért elkezdtem a matekdogákat meg a házi feladatokat pénzért árulni. Viszonylag gyorsan, egy-két héten belül meglett a pénz. Valószínűleg már akkor kialakult bennem a vállalkozói szellem.

Váradi József
Túry Gergely

Hvg.hu: Keménykezű vezető hírében áll. Kollégái szerint szidni szeret, dicsérni nem szokott. Számít, hogy mit gondol önről a környezete, a munkatársai?

V. J.: Nem az a dolgom, hogy szeressenek, hanem hogy tiszteljenek. Minden vezetőnek fontos, hogy tiszteletet vívjon ki magának. Számolni kell azzal, hogy nem mindenki fogja szeretni, mert fel kell tudni vállalni nehéz emberi döntéseket is. Mindazonáltal védhető, érvelhető, az üzlet érdekeit szolgáló döntéseket kell hozni. Elvi alapokon működöm, és ragaszkodom az elveimhez. A Wizz Air egy nagyon kiélezett üzleti modellt képvisel a piacon. Például csak olyanok kerülhetnek be hozzánk, akik átmennek egy komoly képességfelmérő megmérettetésen. Sokan el is véreznek a tesztjeinken.

Névjegy

„Senki nem ülne a repülőgépen, amelyet én vezetek. Közgazdász vagyok, nem pilóta. Egy légitársaságot akkor lehet objektíven irányítani, ha az ember nem hobbiszinten, hanem számokban, üzleti racionalitás mentén gondolkodik” – adja meg a felütést célorientáltságához a Wizz Air első embere. A debreceni születésű, 53 éves „legek ura” a munkásosztály gyermeke. „A szüleim a napi léttel küzdöttek, viszont olyan morális értéket kaptam tőlük, amibe a mai napig kapaszkodhatok.” Apja 56-ban belekeveredett a forradalomba, a börtönt is megjárta, utána alkalmi munkákból élt az ipari szektorban. Váradi 18 évesen került Budapestre, a Corvinus Egyetemen végzett közgazdászként 1989-ben. A Tiszai Vegyi Kombinátnál, majd az Akzo-Nobel holland festékgyárnál tett „kitérővel”, 1991-től került az amerikai fogyasztási cikkeket gyártó Procter&Gamble multinacionális céghez. „Kereskedelmi képviselőként kezdtem, Kelet-Közép-Európáért felelős értékesítési igazgatóként végeztem.” 2000-ben felkereste őt az egyik fejvadász cég azzal, hogy kereskedelmi vezérigazgató-helyettest keresnek a Malévhoz. „Öt hónap után felkínálták a vezérigazgatói pozíciót.” 2003-ban a Medgyessy-kormány elmozdította tisztségéből. „Amikor kirúgtak a Malévtól, stratégiai döntést kellett hoznom a további életpályámmal kapcsolatban. Magyarország közelgő csatlakozásával az Európai Unióhoz, a szabad repülést az Unión belül olyan lehetőségnek tartottam, ami egyszer fordul elő az életben” – ezzel az indokkal öt üzletemberrel 2003-ban megalapította Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársaságát, a Wizz Airt. Többször is megválasztották az Év menedzserének, az Év üzletemberének.

„Légből kapott szerelem. A riói olimpián ismerkedtünk meg” – meséli feleségéről, a 11 szeres világbajnok és olimpiai ezüstérmes kajakozó Váradi-Bóta Kingáról. Három fia közül a legidősebb (27) a Corvinuson végzett, a családi befektetési cég vezetője. A középső (24) Franciaországban él, az Airbusnál dolgozik. A legkisebb (18) még nem döntötte el, merre veszi az irányt. „Alapvetően az üzlet szárnyán folyamatosan utazom. Nagyjából annyit repülök, mint egy pilóta, azzal a különbséggel, hogy amikor ők befejezik a munkát, én akkor kezdem” – avat be az életformájába. Genf belvárosában bérel lakást. Télen síel, nyáron golfozik, és manapság feleleveníti a sportlövészetben szerzett tudását. „Emellett futkározom, hogy karbantartsam magam."

Hvg.hu: A tulajdonos holding Jerseyben székel, Genfben működik a központjuk. Azon túl, hogy magyar regisztráció alatt repülnek, miért aposztrofálja magát a Wizz Air de facto nemzeti légitársaságnak? 

V. J.: A magyar légi közlekedésben minden harmadik utas Wizz Air járaton repül. Messze lemarad tőlünk a második, illetve a harmadik játékos. Egy nemzeti légitársaságot az minősít, hogy mennyire elkötelezett egy országgal, egy piaccal kapcsolatban. Mi vagyunk messze a legnagyobbak, akik a legnagyobb mértékben növekednek, és a legtöbbet ruházzák be Magyarországon, továbbá a menedzsmentünk is jelentős mértékben magyar.

Túry Gergely

Hvg.hu: A Wizz Air úgy lett sikeres, hogy előtte „eltakarította” az útból a Malévot, azzal, hogy feljelentést tett az Európai Uniónál a Malévnak nyújtott szabálytalan állami támogatás miatt, aminek a visszavonása vezetett a Malév csődjéhez. Etikusnak tartja azt, hogy aztán a Malév romjain létrehozta a saját légitársaságát?

V. J.: Ez egyszerűen nem igaz. A Wizz Air sikere köszönőviszonyban nem áll a Malév létével, kudarcával. Nem én adtam a tiltott állami támogatást, és nem miattam következett be a jogsértés. Annak idején a magyar lakosság 4 százaléka repült. Milyen nemzeti érdek az, amit 96 százalék finanszíroz 4 százalék érdekében? A piac többi szereplői is jelezték a problémát hozzánk hasonlóan, mire az EU indított egy vizsgálatot, és meghozta a jogos döntést.

Hvg.hu: Miért nem sikerült a Malévot nyereségessé tenni?

V. J.: Amikor a Malév vezérigazgatója voltam, drámaian lecsökkentettük a veszteséget, effektív nullára. A kormányváltást követően az új kormány azt gondolta, hogy az akkori menedzsment nem az ő kutyájuk kölyke. Behoztak egy szakmai értelemben impotens menedzsmentet, és onnantól kezdve a Malév veszteségei újra elszabadultak.

Hvg.hu: Az utóbbi időben sok a botrány a Wizz Air körül. A kormányhivatal nemrég tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat – az utasok cserbenhagyása, késések túlfoglalások – miatt 25 millió forintos bírság megfizetésére kötelezte a légitársaságot. Az elnézéskérésen túl milyen változtatásokat eszközölnek a közeljövőben? Belátják, hogy hibáztak?

V. J.: Nem értünk egyet a bírsággal, jogilag utánajárunk. A felelősség ettől függetlenül megvan az utasok irányába, számunkra az a legfontosabb, hogy az utasokat mentesítsük a kártól. Kialakult egy olyan iparági helyzet, aminek mind a légitársaságok, mind az utasok az áldozatává váltak. Nyáron az egész európai légtér túlzsúfolódott, a légi irányítás nem bírta el a forgalmat, légtérzárlatok keletkeztek, légi irányítási sztrájkok voltak, lefagytak a szolgáltatói rendszerek. Jelenleg a légi közlekedés nem működik olyan szinten, mint amilyen szinten elvárható lenne. Sajnos arra kényszerülünk, hogy több tartalékot építsünk ki saját magunk repülőgépekből, pilótákból, légiutas-kísérőkből. A vállalat költségstruktúrájának a növekedése a jegyárak növekedését vonja maga után, ami nem érdeke sem a fogyasztónak, sem a piacnak.

Túry Gergely

Hvg.hu: A Ryanair mintájára átprogramozták a helyosztó algoritmust, külön fizetni kell azért, hogy az azonos foglaláson levő útitársak egymás mellett ülhessenek. Milyen újabb fizetős szolgáltatás várható a legidegesítőbb utaskopasztásnak tartott intézkedés után?

V. J.: Arra megy ki a játék, hogy a legdemokratikusabb módon mindenki eldöntse, milyen szolgáltatásra van szüksége, és azért fizessen, amit igénybe vesz. Az elmúlt négy évben folyamatosan csökkentek a jegyáraink, mert kibontottuk belőle a különböző költségeket. Nem igaz, hogy családokat szétültetünk. De ha mondjuk egy tízfős csoport együtt akar ülni, akkor választaniuk kell széket, ami adott esetben fizetős. Másrészt azt is látni kell, hogy járataink éves átlagban 94%-os töltöttséggel közlekednek, így az utolsó időszakban foglaló nagyobb családok vagy csoportok már nem is tudnának együtt ülni. Ha lesznek a továbbiakban pluszköltségek bizonyos szolgáltatásoknál, akkor azért lesznek, mert kibontottunk még valamit a jegyárakból. Nem az a cél, hogy nyerészkedjünk az utasokon, hanem, hogy a legalacsonyabb jegyárakat biztosítsuk.

Hvg.hu: A nyugat-balkáni járatokat az állammal kötött közszolgálati szerződéssel működtetik, több mint négymilliárdot nyertek a feltehetően célzottan a Wizz Airre kiírt pályázaton (nyolc évnél fiatalabb légi flotta, magyarországi karbantartó bázis). Sokat kellett lobbiznia érte kormányzati politikusoknál?

V. J.: Ellenkezőleg, nem áll szándékunkban állami pénzeket behozni a Wizz Air „nyereséggyárába”. A kormánynak az volt a célja, hogy regionális kapcsolatrendszert építsen ki Budapest és a környező nyugat-balkáni területek között. A légitársaságok azért nem repülik ezeket a járatokat, mert kereskedelmileg nem fenntarthatóak. A kormány veszteségfinanszírozást biztosított a deficitre, mi pedig arra törekszünk, hogy a veszteségszintet leszorítsuk. És úgy tűnik, 2018-ban sokkal kevesebb lesz ez a összeg a kalkulált maximumnál.

Túry Gergely

Hvg.hu: Nemrég prémiumborászatot alapított Tokaj-Hegyalja legfelkapottabb településén, Mádon, ezzel akar még egy szintet lépni a társadalmi ranglétrán?

V. J.: A Juliet Victor borászat egy családi vállalkozás, amelyben 25 százalék a saját részesedésem. Azt vallom, hogy az élet túl rövid ahhoz, hogy rossz borokat igyunk. Tokaj-Hegyaljának szerintem nagyobb a potenciálja, mint amennyire ez ki van használva. Viszonylag jó borokat produkál a magyar piacra, de nem eléggé versenyképes a nemzetközi piacon. Azt a nemes célt tűzte ki a borászat, hogy a világ legjobb tokaji borát állítsa elő és vigye a világba.

Hvg.hu: 30 milliárd forintos vagyonnal Magyarország 36. leggazdagabb embere. Mire terjed ki a szociális érzékenysége, a társadalmi felelősségvállalása?

V. J.: Vagyonmérettől elvonatkoztatva, mindig foglalkoztatott, hogyan lehet hatékonyan visszaadni a társadalomnak. Azt éreztem, hogy akkor tudok hozzájárulni ügyekhez, emberek fejlődéséhez, ha a tudástőkét plántálom. Különböző sportalapítványokat támogatok anyagilag, emellett olimpikonok, élsportolók tanulmányaihoz járulok hozzá. Fontos, hogy tudjanak úgy sportolni, hogy közben egy civil pályát is felépítsenek, megfelelő diplomát szerezzenek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!