Ha elszúrta a webshop egy termék árazását, ki fizeti a tévedés árát?

Egy internetes oldal kínált 890 forint helyett 89-ért egy népszerű gluténmentes lisztkeveréket.

  • hvg.hu hvg.hu
Ha elszúrta a webshop egy termék árazását, ki fizeti a tévedés árát?

Pár nappal ezelőtt 104 szemfüles vevő 890 forint helyett 89 forintért csaphatott le a Szafi népszerű gluténmentes lisztkeverékére. Akik voltak olyan gyorsak, és a hiba elhárítása előtt ezen az áron tudtak vásárolni, ők megkapták a terméket ezen a hihetetlenül alacsony áron. Tiborcz Attila, a Bónusz Brigád jogásza ugyanis úgy érvelt, „abban az esetben, ha valamely hibának vagy elírásnak köszönhetően alacsonyabb áron tud a vásárló megszerezni egyes terméket/szolgáltatást, úgy a webáruház köteles ezen az áron odaadni az áruját, ugyanis, ha az ártájékoztatás valótlan információt tartalmaz, az megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősül".

A jogász egyúttal összefoglalta az online vásárlással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat is:

  • a weboldalnak az alapadatok mellett az elállási és felmondási jog gyakorlásának határidejéről és egyéb feltételeiről is tájékoztatást kell nyújtania,
  • a fogyasztó/vásárló az elállás jogát az átvétel napjától (szolgáltatás esetén a szerződés megkötésének napjától) számított tizennégy napon belül gyakorolhatja,
  • vannak olyan termékek, szolgáltatások melyek vásárlásától nem lehet elállni: ilyenek az egyedi, kérésre gyártott termékek, a romlandó vagy minőségét rövid ideig megőrző termékek, az olyan termékek, melyek higiéniai okokból nem küldhetők vissza, csomagolásából kibontott számítógépes szoftver, hírlap, folyóirat és időszaki lap,
  • az eladó kötelezettsége, hogy haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított tizennégy napon belül visszatérítse a fogyasztónak a teljes összeget ugyanazzal a fizetési móddal, ahogy a vevő fizetett.

2017-ben a magyar online kiskereskedelem nettó forgalma már elérte az 545 milliárd forintot, 2018 első félévében pedig a forgalom megközelítette a 180 milliárd forintot, ami csaknem 25 milliárd forinttal (17%-kal) több, mint 2017 hasonló időszakában. Míg 2011-ben az átlagos kosárérték 8 ezer forint volt, addig 2018-ban már közel 12 ezer forint. A GKI Digital adatai szerint egy főre jutó éves online rendelésszám jelenleg 12 online vásárlás/év, az éves átlagos költés pedig megközelíti a 130 ezer forintot.

Korábban a Játékvár.hu kérte törvénytelenül, hogy a terméket bontatlanul küldje vissza a vásárló, és kevesebb pénzt is fizetett vissza, mint amennyi járna.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek