Háziállatok összeesküvése
Kortárs, politikus, provokatív: mai orosz művészet a Modemben. Jubileumi kiállítás: tízéves a Deák Erika Galéria. Forradalom, szeretlek! Hello Cabaret, avagy a cool mibenléte és a The Pet Conspiracy a Merlinben. A Random Dance Budapesten. A mizantróp: új előadás az Örkény Színház műsorán. Kortárs börleszk a Kultúrparttól! Magyarország egy kínai nő szemével: Made In China. A nyomozó: Gigor Attila filmje a mozikban. Kulturális ajánlatok egy hétre a hvg.hu-tól.
Ki. Vagy. Te.
Nyomozó
Malkáv Tibor 35-40 körüli kórboncnok. Annak a kórháznak a prosecturáján dolgozik, melynek egyik emeletén halálos beteg anyja fekszik. Az asszony az egyetlen kapcsolata az élők világával, ha tehetné, minden idejét "pácienseivel", a halottakkal töltené - az élők kiszámíthatatlanok, a halottak befejezett történetek. Fejében minden problémáját a halottakkal folytatott képzeletbeli dialógusokkal akarja megoldani. Anyja állapota vészesen romlik és neki nincs pénze a stockholmi útra, ahol vállalnák a műtétet. Ekkor keresi fel egy rejtélyes alak, aki a következő ajánlatot teszi: ha Malkáv megöl egy Szirmai Ferenc nevű – számára vadidegen – embert, többet is kap, mint amennyibe az operáció kerülne. (Anti)hősünk elvállalja és elköveti a gyilkosságot.
Néhány napig úgy tűnik, nem hiába, és élete végre kedvező fordulatot vesz. Aztán egy este levelet talál a postaládájában – a feladó Szirmai Ferenc. Másnap a rendőrség is megjelenik nála. Nagyon is köze volt áldozatához. A hurok szorul, és Malkáv érzi: ha meg akar szabadulni a csapdából, nyitnia kell az élők felé, újra kommunikálnia kell velük – ki kell nyomoznia, miféle történetbe keveredett és legfőképpen: ki volt a férfi, akit megölt?
magyar film; 2007, r.: Gigor Attila
Kik. Vagyunk. Mi.
A mizantróp
Premier volt az Örkény Színházban, Gothár Péter rendezte meg Molière darabját. Nem értik Alceste-et. „Mindenki azt kérdi: bohóc ez – vagy beteg?” Barátja, Philinte folytonos dührohamai miatt orvoshoz küldi. Szerelme, Célimene szerint nem úgy szeret, ahogy szeretni kell. A szerelmes Éliante azt mondja róla:
„Igen különc és fura / és mégis rendkívüli figura:
abban, ahogyan mindent kihegyez, / van valami nemes és hősies,
valami olyan ritka tisztaság, / amit már alig ismer a világ.”
Ki ez a mizantróp? Miért vívja elkeseredett szélmalomharcát a hazugság, a képmutatás, a korrupció ellen, ha ő maga is tudja, hogy a világ rothad, és a rothadtság nem orvosolható? Rousseau azt állítja, Alceste előfutára a francia klasszicizmusnak: álca nélküli, igaz ember egy olyan társadalomban, ahol mindenki álarcot visel – a természetes lét előhírnöke. Szerinte A mizantróp a tiszta, s ezért meg nem értett egyéniség tragédiája a romlott társadalomban. Vajon így van?
Okt. 3; 24., Bp. Örkény Színház
Mit is jelent embernek lenni?
Random Dance (UK): Entity/ Entitás / tánc
© Trafó |
Az elmúlt 15 évben Wayne McGergor koreográfus és társulata, a Random Dance számos határátlépő produkciót hozott létre és mutatott be világszerte. Más művészeti ágban alkotó művészek, valamint a tudományos terület képviselőinek közreműködésével a tánc hagyományos határain messze túl merészkedve, hosszas kutatási szakasz után olyan radikálisan új munkákat hozott létre, mint amilyen az Entity is. A középpontban minden esetben Wayne McGregor emberi test iránti szenvedélye és a zsigeri, erős fizikalitású mozgás létrehozása iránti vágy áll.
Az Entity a harmadik koreográfia a Random új tánc-tudományi együttműködéseinek sorában. Az AtaXia (2004) egy mozgáskoordinációs zavar orvosi, tudományos vizsgálatán alapult, míg az Amu (2005) a szív anatómiájával és működésével foglalkozó tudósok és szívsebészek bevonásával készült. Az Entity születését is egy kutatási projekt előzte meg, amelybe számos tudós, orvos és intézmény kapcsolódott be. Ebben az esetben a pszichológia, a neurológia, a nyelvészet, az ember-számítógép interakció és a robotika területein foglalkozó szakértőkkel, tudósokkal együttműködve McGregor és csapata arra a kérdésre kereste a választ, hogy mit is jelent embernek lenni.
október 3-4. Bp., Trafó
Galeri
Tízéves a Deák Erika Galéria
Hecker Péter munkája © Deák Galéria |
A galéria egykori missziója, miszerint a kortárs fiatal művészeket nemcsak hazánkban de határainkon túl is népszerűsíteni szeretné, az elmúlt években csak annyiban változott, hogy a fiatal generáció mellett a galéria mára a közép és idősebb művészgeneráció néhány tagjával is együtt dolgozik.
A galéria a kezdetektől különös figyelmet fordít a karrierjüket indító művészek bemutatására is, több, mára már elismert művész mutatkozott be elsőként a galériában. Emellett fiatal, kezdő kurátorok ötleteit is mindig szívesen fogadta. Bár elsősorban festészetet mutat be, igyekezett megőrizni nyitottságát az új médiumok felé is, különös figyelmet fordítva a videó munkákra, a fotó illetve a számítógépet felhasználó alkotásokra, térinstallációkra.
október 31 -ig
Radikális, robbanásszerű
Forradalom, szeretlek
© Trafó |
A „Forradalom, szeretlek” 1968 májusának egyik jelszava. A kiállítás 1968-at a szabadság és a globális ellenállás közjátékának tekinti és a figyelem középpontjába az utcán zajló politika, a radikális filozófia és a robbanásszerűen megjelenő kreatív válaszok kölcsönhatását helyezi, az egész Európát átható nyugtalanságot pedig Kelet és Nyugat eltérő gazdasági és politikai rendszereinek fényében vizsgálja.
Művészek:
Heath Bunting, Nancy Davenport, Miklós Erhardt, Csaba Nemes, Jean-Baptiste Ganne, Tamás Kaszás, Zofia Kulik, Marko Lulic, Oliver Ressler / Zanny Begg, Tamás St.Auby, Fia-Stina Sandlund, Mladen Stilinovic, Stefanos Tsivopoulos
október 19-ig, Bp., Trafó
Kortárs, politikus, provokatív
Modem, Debrecen
Oleg Kulik munkája © MODEM |
Az avantgárd mozgalmak megjelenése óta az orosz művészet hatása világszerte meghatározó. Többségében olyan alkotók szerepelnek a tárlaton, akiknek a munkái – Bécstől New Yorkon át Tokióig – a világ nagy közgyűjteményeinek féltve őrzött darabjai között találhatóak. A Hogyan tovább Oroszország? című kiállítás három kurátora (Jevgenyij Bereznerk, Irina Csireva és Natalia Taraszova) arra törekedett, hogy minden alkotótól jellemző, fontos mű kerüljön a Modembe.
A magyarországi kiállítás egyik szenzációja a New Yorkban élő, világhírű Ilja Kabakov egyik nagyméretű installációja. A Közös konyha című alkotás sokak szerint a kortárs orosz művészet egyik főműve. A harminc négyzetméternyi alkotás egy szovjet társbérleti lakás (az úgynevezett „kommunálka”) közös konyháját idézi meg. A kommunálkát a sztálini idők lakásínsége hozta létre a húszas évek vége felé. Egy lakásba zsúfolódtak egymástól tökéletesen különböző hátterű, habitusú, életvitelű, gondolkodású, képzettségű, temperamentumú emberek. A kommunálkában gyakorlatilag eltűnt minden intimitás, megszűnt a magánélet. Kabakov egy vele készített interjúban úgy jellemzi az installációt, mint egyfajta mágikus kristálygömböt, mely az egész világba betekintést enged. A néző egyszerre kerül radikálisan kívülre és belülre. Kívülre, hiszen a láthatóság egésze a szeme elé tárul: egy mindent látó tekintetté válik; és belülre, mert maga a látvány nem engedi meg az elkülönülést.
Néhány mondat néhány további világhírű művészről, akiknek munkái most Debrecenben láthatók.
Erik Bulatov: A ma már Párizsban élő művész 1933-ban született. A szovjet nonkonformista képzőművészet egyik legjelentősebb képviselője. Nemrég – egyfajta kései elégtételként – retrospektív tárlatot rendeztek műveiből a moszkvai Tretyakov Képtárban.
Oleg Kulik: Az 1963-ban született művész a kilencvenes évek közepén robbant be a nemzetközi művészeti életbe. Provokatív fotóprintjein a testiség határait feszegeti. Munkái nem egyszer botrányokat kavartak – így például a Mélyen Oroszországban című kép, amelyen nemes egyszerűséggel bedugja a kezét egy tehén vaginájába.
Leonid Sokov: A hetvenes évek közepe óta a szoc-art meghatározó képviselői közé szokták sorolni. Az 1941-ben született, több műfajban alkotó művész a szovjet szimbólumok mellett előszeretettel használ fel munkáiban népies, olcsó lenyomatokat, durván kifaragott fajátékokat. Művei sokszor ősi idolokra és totemekre emlékeztetnek.
Alexander Koszolapov: A Moszkvában született (1943) művész a szocialista szimbólumokat és a nyugati kereskedelmi ikonokat egymáshoz illesztő munkáival híresült el. Nagyhatású alkotásai kulturális és vizuális sztereotípiákat figuráznak ki.
Vitalij Komar – Alexander Melamid: Moszkva, 1972. Két elvtárs egy vörös zászlót tart, melyen ez áll: „Bazd meg az anyád!” Ez volt a szoc-art alapító gesztusa. Komart (1943) és Melamidot (1945) hamarosan megfosztották orosz állampolgárságuktól. Nyugatra mentek és világhírnévre tettek szert.
A cool mibenléte
Hello, Cabaret
The Pet Conspiracy © myspace |
Hello Republic kreatív- és médiacirkuszának porondján igazán színes lesz a kínálat. A lista egyik végén ott van a Fővárosi Nagycirkusz Zenekara, a maga teljes valójában, a másik végén pedig a Kínából érkező "őrült-vicces-trendi" háromszögbe beszorult The Pet Conspiracy zenekar. Így mutatkoznak be a MySpace oldalukon: "Mi vagyunk a Pet Conspiracy, Kínából jövünk, de nem eszünk kutyát." Ez mindenesetre jó jel. A két koncert mellett egyéb izgalmaszenék töltik meg a porondot: Tits and Clits, Hussar és Dictator a Death Discóból, Popbitch, TMX és Fullstereo a Kollektivából, Girls and Mathematics, Headshotboyz. De a bájos hölgyek és egyes testrészeik, fejlövéses fiúk, haláldiszkósok, kollektivások és egy kis matematika mellett Dr. Zságer is lemezjátszó-idomárként lesz jelen, csakúgy mint Karányi és a főporondmester, Fabricius.
okt.3; Bp. Merlin
Dokudráma
Made In China
Egy nő Kínából Budapestre jön. Az önállóságért harcol. Helyet követel magának a férfivilágban.
Új életet kezd a Józsefvárosi Piac dzsungelében. Az egyik karját kitépi, hogy segítse a gyengébbet, a másikkal üt. Magyarország egy kínai nő szemével. Dokudráma kortárs operával vegyítve.
Az előadás szövege Nyíri Pál Kínai történet című riportjának felhasználásával készült. Közreműködők: Bodrogi Éva (ének), Koltai Kata (gitár), Láng Annamária (próza)
október 2-5-ig minden nap este 9-kor; Bp. KINO
Novák nem nyugszik...
Kortárs burleszk a Gödörben
© kulturpart.hu |
A Kultúrpárt májusi megalakulása, majd a kultúrbusz fővárosi körútja után újabb akcióra készül a Kultúrpart: kortárs burleszk estre várják az érdeklődőket. Bulvársztárok helyett a közönséggel a középpontban.
Fogyasszuk együtt a kultúrát! - mondják nagyon is helyénvalóan. Programok a kulturális labirintustól a közéleti tortacsatáig. A rendezvényen valódi kulturális labirintusrendszer épül, ahol kalandvadász játék várja az érdeklődőket kincsekkel, térképpel, és természetesen veszélyes érzelmi csapdákkal: minden szellemi útvonal végén egy csábító meglepetéssel találkozhatnak a vállalkozó szellemű játékosok. A színes programban szerepel még környezetbarát céllövölde, közéleti tortacsata, és természetesen csatlakozni is lehet a Kultúrpárt civil szervezethez is.
Fellépnek a Kultúrpart interaktív dalversenyének legjobb együttesei és a portál szerkesztősége is páratlan előadással készül a nagyszabású eseményre. A bandák: . April, Zaporozsec, Camea.hu, Shaket, Maszkura, Veracruz
október 3., Bp.; a Gödör Klub