Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7a412357-caee-4af1-9f21-e5a32121a2fa","c_author":"Imre Réka - Csányi Nikolett - Siteri Nóra ","category":"itthon","description":"Hajnali horgászatot, szalonnasütést és sok beszélgetést tervez útja során Magyar Péter, aki szerda reggel a Bazilikánál feljelentette Orbán Viktort, majd a Tisza Párt szimpatizánsaival gyalog indult el Nagyváradra. Az első napon Pécelig jutottak, mi pedig elkísértük őket. Videóriport. ","shortLead":"Hajnali horgászatot, szalonnasütést és sok beszélgetést tervez útja során Magyar Péter, aki szerda reggel a Bazilikánál...","id":"20250515_magyar-peter-gyaloglas-nagyvarad-pecel-video-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a412357-caee-4af1-9f21-e5a32121a2fa.jpg","index":0,"item":"6260fcd9-9449-4d9a-85be-d8ba58b10c24","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_magyar-peter-gyaloglas-nagyvarad-pecel-video-ebx","timestamp":"2025. május. 15. 18:35","title":"„Hányinger, amit csinál a kormány, Magyar Péter az egyetlen reményünk”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c224ae1-738b-42a5-a358-ffe243add35d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"És innnen még bőven lehet extrázni. ","shortLead":"És innnen még bőven lehet extrázni. ","id":"20250515_Mercedes-Maybach-nyitott-luxusa-itt-a-Monogram-SL-szeria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c224ae1-738b-42a5-a358-ffe243add35d.jpg","index":0,"item":"80004a4d-7872-4211-b680-cb952c227950","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_Mercedes-Maybach-nyitott-luxusa-itt-a-Monogram-SL-szeria","timestamp":"2025. május. 15. 20:20","title":"Százmilliónál indul a Mercedes-Maybach nyitott luxusa, itt a Monogram-széria","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9790444e-458b-430f-a6e3-3c9480604bcb","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Hummer EV mostantól egy minden korábbinál erősebb új változatban is kapható.","shortLead":"A Hummer EV mostantól egy minden korábbinál erősebb új változatban is kapható.","id":"20250516_sportkocsikent-katapultal-a-legujabb-4-tonnas-villany-hummer-ev","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9790444e-458b-430f-a6e3-3c9480604bcb.jpg","index":0,"item":"8ac8ba77-82a3-4989-a194-3fc69fbace1b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250516_sportkocsikent-katapultal-a-legujabb-4-tonnas-villany-hummer-ev","timestamp":"2025. május. 16. 07:21","title":"Sportkocsiként katapultál a legújabb 4 tonnás villany-Hummer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fb02faf-6e8a-4870-8beb-ff6f016f3ec1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az agrárközgazdász szerint borzasztó évük lesz idén a gyümölcstermesztőknek.","shortLead":"Az agrárközgazdász szerint borzasztó évük lesz idén a gyümölcstermesztőknek.","id":"20250516_Rasko-Gyorgy-gyumolcsosok-fagykar-import","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fb02faf-6e8a-4870-8beb-ff6f016f3ec1.jpg","index":0,"item":"e92de308-e82a-4467-81be-adba9161f9ef","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250516_Rasko-Gyorgy-gyumolcsosok-fagykar-import","timestamp":"2025. május. 16. 13:32","title":"Raskó György: A gyümölcsösök nagy része teljesen elfagyott, importra szorul az ország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a9b1a13-d22c-48ca-bc00-b05d098f2388","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A tilalom megszegése 168 eurós bírságot jelent, ismétlés esetén pedig a vezetői engedélyt is bevonhatják egy időre.","shortLead":"A tilalom megszegése 168 eurós bírságot jelent, ismétlés esetén pedig a vezetői engedélyt is bevonhatják egy időre.","id":"20250516_tilos-lesz-Euro-5-os-dizelautokat-hasznalni-Eszak-Olaszorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a9b1a13-d22c-48ca-bc00-b05d098f2388.jpg","index":0,"item":"273ad545-8c17-4aec-9e85-1307eba0f7f8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250516_tilos-lesz-Euro-5-os-dizelautokat-hasznalni-Eszak-Olaszorszagban","timestamp":"2025. május. 16. 10:12","title":"Kitiltják az Euro 5-ös dízeleket Észak-Olaszország városaiból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f5cc720-c5a8-4a22-ad04-d540eaf41d2f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Május 29-e helyett június 8-án indulhat el Kapu Tibor és másik három űrhajóstársa a Nemzetközi Űrállomás felé.","shortLead":"Május 29-e helyett június 8-án indulhat el Kapu Tibor és másik három űrhajóstársa a Nemzetközi Űrállomás felé.","id":"20250516_kapu-tibor-magyar-urhajos-inditasi-datum-modositas-nemzetkozi-urallomas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f5cc720-c5a8-4a22-ad04-d540eaf41d2f.jpg","index":0,"item":"f1780eda-3772-47b1-8ec3-ca61c6bc888d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250516_kapu-tibor-magyar-urhajos-inditasi-datum-modositas-nemzetkozi-urallomas-ebx","timestamp":"2025. május. 16. 11:09","title":"Elhalasztották Kapu Tiborék startját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"04adb43f-736f-4f05-a89a-49022b49795c","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Követhetetlen, hogy mit csinálnak a vámokkal az amerikaiak – mondta az EUrologusnak Magyar Levente, aki ennek ellenére az Európai Bizottságot tette felelőssé a magyar gazdaságot különösen sújtó autóipari vámokért.","shortLead":"Követhetetlen, hogy mit csinálnak a vámokkal az amerikaiak – mondta az EUrologusnak Magyar Levente, aki ennek ellenére...","id":"20250515_vamok_trump_autoipar_magyarorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/04adb43f-736f-4f05-a89a-49022b49795c.jpg","index":0,"item":"069b0a24-aec1-4a53-817a-0615aa03a661","keywords":null,"link":"/eurologus/20250515_vamok_trump_autoipar_magyarorszag","timestamp":"2025. május. 15. 17:36","title":"Az amerikai vámpolitika követhetetlen – mondta Magyar Levente külügyi államtitkár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c25de53c-246a-40cd-af29-af0122c23816","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Mozgalmasan telnek a napok A Bridgerton család háza táján: a Netflix bejelentette, hogy bár még a negyedik évadot is csak 2026-ban mutatják be, máris berendelték az ötödik és hatodik évadot is. És közben kiadtak egy videót a negyedik évad egyik fontos pillanatáról.","shortLead":"Mozgalmasan telnek a napok A Bridgerton család háza táján: a Netflix bejelentette, hogy bár még a negyedik évadot is...","id":"20250515_Bridgerton-csalad-itt-egy-video-a-4-evadbol-mar-biztos-az-5-es-6-evad-is","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c25de53c-246a-40cd-af29-af0122c23816.jpg","index":0,"item":"17320f5b-03dd-41e9-a64b-344e64f82e88","keywords":null,"link":"/kultura/20250515_Bridgerton-csalad-itt-egy-video-a-4-evadbol-mar-biztos-az-5-es-6-evad-is","timestamp":"2025. május. 15. 14:19","title":"Bridgerton: itt egy videó a 4. évadból, már biztos az 5. és 6. évad is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
2027-ben leszállhat az első ember a Marsra, ahol évtizedek alatt városok nőhetnek ki, ezer év alatt pedig azt is elérhetjük, hogy ott lélegezhető atmoszféra legyen – véli Stephen L. Petranek, a HVG gondozásában megjelent Az életünk a Marson szerzője. A díjnyertes újságíró szentül hisz a tudományban – és persze az űrrel foglalkozó magáncégekben, amelyek gazdasági okokból könnyedén átvehetik az űr meghódítását a nemzetek kezéből.
hvg.hu: A könyve szerint már évtizedek óta megvan a technikánk arra, hogy a Marson ember landolhasson. De mi a helyzet a politikai és a gazdasági tényezőkkel?
Stephen L. Petranek: A politikai ügyek a Marssal kapcsolatban nagyon bonyolultak. Létezik egy 1967-es egyezmény a nemzetek között, ami kimondja, hogy az űr szabadon kutatható, nem vonható egyetlen állam szuverenitása alá sem. Tehát senki sem tűzhet ki zászlót sehova, nem mondhatja, hogy az a terület az ő tulajdona. A Holdat például úgy kezeljük, mint ahogy a Földön kezelnénk egy tudományos kutatóterületet. De közben az USA tavaly elfogadott egy törvényt, ami kimondja, hogy amennyiben eléred a Marsot és valamilyen fejlesztést hajtasz ott végre, akkor elmondhatod, hogy az a föld a te tulajdonod, te használhatod. Ez ellenkezik a nemzetközi megállapodással.
Lehetséges, hogy ki fog alakulni egy technológiai és fizikai küzdelem a Marsért, ami példa nélküli lenne. A Holdért nem versenyzett senki, és nem is igazán akartunk odamenni vagy csinálni vele bármit is. De rengeteg jó űrprogrammal rendelkező ország – ilyen Japán, Kína, Orosz, Franciaország, Indiai vagy az ESA – érdekelt a Marsban, és mind terveznek fejlesztéseket. A Marson nincsenek törvények, olyan mint a vadnyugat volt az USA-ban 150 éve. Nagyon bonyolult és szórakoztató lesz nézni a politikának egy új mezőjét.
Stephen L. Petranek
hvg.hu: És mi van a pénzügyi oldallal?
S. L. P.: Ha a pénzügyi oldalát nézzük, a Marsra nem olyan drága eljutni, mint az emberek gondolják. Egy sikeres marsi expedíció körülbelül 6 milliárd dollárba (kb. 1,6 trillió forint) kerülne és további 30 billióba (kb. 8 trillió forint), hogy egy állandó bázist csináljunk a Marson. Ezek a becslések Elon Musktól származnak, a SpaceX alapítójától. Ez óriási pénz egy magánvállalatnak. De nem egy lehetetlen összeg, amit ne gyűjthetne össze néhány befektető.
Úgy gondolom, a pénzügyi kérdés távolról sem olyan bonyolult, mint ahogy az emberek látják, és nem muszáj, hogy a kormány felelőssége legyen. Éppen ezért jelenik meg egyre több önálló űrügynökség, mert látják az űrben lévő lehetőséget és végre össze tudják szedni a kellő mennyiségű pénzt arra, hogy elhagyják a Földet. Hatmillió dollárba (kb. 1,6 milliárd forint – a szerk.) kerül a Falkon SpaceX-rakéta egy misszióra. Ha ez a rakéta vissza is tudna jönni a Földre, akkor akár ezerszer is felhasználhatnánk. A rakéta üzemanyaga csupán a teljes indítás összegének egy százalékát teszi ki. Az idő múlásával az űrutazás így sokkal olcsóbbá válhat. Így talán nem is fog 36 billió dollárba kerülni az, hogy eljussunk a Marsra és ott egy állandó bázist építsünk.
hvg.hu: Közben viszont még így is rengeteg kérdés van a Marssal kapcsolatban, a víztől kezdve…
S. L. P.: A víz léte nem kérdéses. Rengeteg víz van a Marson, erre az utóbbi két évben jöttünk rá. Ha a Marson lévő összes víz felolvadna, a bolygón egységesen 300 méter magas vízszint lenne.
hvg.hu: Ám ez sem egyszerű jégvíz. A közvélemény egyelőre csak apró felfedezéseket lát, rengeteg tisztázatlan kérdést és ezért nem túl optimisták…
S. L. P.: Az egész könyv célja az, hogy bemutassa: a Marsra szállás valóság, rövid időn belül meg fog történni. Azt például már tudjuk, hogy a SpaceX 2018-ban ledob egy Red Dragon elnevezésű kapszulát a Marsra. Hogy egy magáncég két éven belül letesz egy űrhajót a Marson, ami nagyobb, mint az Apolló, ez óriási teljesítmény.
AFP / 20th Century Fox/ The Kobal Collection / Giles Keyte
S. L. P.: Ez azért lehet, mert a NASA annyira nem akar eljutni a Marsra. Két éve a NASA weboldalán jelentette ki, hogy jelenleg nincs tervük arra, hogy embert vigyenek a Marsra. Majd kijött a Mentőexpedíció és egy napon belül a NASA igazgatója bejelentette: tervben van, hogy eljuttassák az első embert a vörös bolygóra. Most azt mondják, mindezt 2030-ra elérik. De a NASA nem akarja kolonizálni a Marsot, a tudományos felfedezés érdekli. A magáncégek, mint a SpaceX viszont kolonizálni akarják a bolygót. Ez egy teljesen új fordulat.
Magyarországon forgatták a Marsra szállást
Petranek könyve alapján készül a National Geographic Channel legújabb tudományos drámasorozata, melyet világszerte idén novemberben debütál 171 országban. A 2033-as Marsa szállást bemutató MARS című hatrészes sorozatot Magyarországon és Marokkóban forgatják. A drámai jelenetek mellett, melyekben megismerhetjük a Mars meghódításának első lépéseit és nehézségeit, számos interjút is láthatunk majd tudósokkal és mérnökökkel. A film a csatorna eddigi legnagyobb költségvetésű produkciója lesz.
Chrisnek igaza van abban, hogy a Marsot elérni nehéz dolog. Az űr valóban kőkemény tudomány. De igazából már minden technológiát kifejlesztettünk arra, hogy elérjük a bolygót. Ez persze nem azt jelenti, hogy könnyű feladat lenne. A Mars ezerszer messzebb van a Földtől, mint a Hold. Valóban kihívás lesz, és emberek fognak meghalni. Ezért is feltételezhető, hogy a privát cégek előbb fogják vállalni a Marsa szállást, mert a NASA nem vállalhatja emberek halálát.
hvg.hu: Mi lesz a Mars után?
S. L. P.: Az Európé és a Titán (A Jupiter és a Szaturnusz holdjai, mindkettőn elképzelhető mikrobiológiai élet – a szerk.) felderítése nem csak egyszerűbb, de érdekesebb is lehet az emberek számára a Mars után. De utána távolabb kell tekintenünk. Az emberiség számára a Mars csak gyakorlat arra, hogyan költözhetünk el egyszer a Földről. Egyszer el kell majd hagynunk a Naprendszert, az emberiség nem élhet itt örökre. A következő nagy lépés, hogy rájöjjünk, hol van a következő Föld, ami természetes lakóhely lehet, amit nem kell azzá alakítani. A Mars egy gyakorlat arra, hogy egy űrutazós társadalom legyünk. De a következő lépés nem a mi Naprendszerünkben van. Még itt is vár ránk felfedezés, sokat fogunk megtudni a csillagrendszerünkről. De nem ez a következő lépés. Hanem az, hogy találjunk egy Földhöz hasonló bolygót, ami nincs túl messze, hogy elérjük.
hvg.hu: Mi van a Földdel? Azt már felvázolta, hogy mi fog a Marson történni az emberekkel, de mi van az anyabolygóval?
S. L. P.: A Föld egyik problémája az, hogy itt nagyon komplex az élet. 190 ország van a Földön, 190 különböző nézőponttal és érdekeltséggel. A Marson az életet több nemzet fogja közösen megalapítani. Az oroszok, a kínaiak, az indiaiak és a japánok mennek majd a Marsra, de sok más ország fog még űrprogramot fejleszteni, és ők is a Marsra fognak koncentrálni. Rendkívül sok problémát azért nem tudunk megoldani a Földön, mert annyira komplex itt az élet a sok társadalom miatt. De a Marson mindannyian ugyanazokra a problémákra koncentrálunk majd, és meg fogjuk őket oldani.
A marsi című könyvet és annak Mentőexpedíció című filmváltozatát épp most rajongják körül, többek közt azért, mert a sztorijuk valós tudományos alapokra épül, az Európai Űrügynökség főfelügyelője például tanácsadóként vett részt a filmben, miközben azért kompromisszumokat is kellett hozniuk a feleknek. De mennyit tudunk valójában arról, hogy milyen hatása lenne az emberre egy Mars-missziónak?
Az amerikaiak a Reuters forrása szerint megtagadták az információk átadását attól tartva, hogy Orbán azokat a független média és a civil szervezetek elleni támadásra használja fel.