szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Operettszínház élére 2018-ban kinevezett Kiss-B. Atilla nagy tervekkel vette át az intézményt, ám ezekből semmi nem valósult meg – írja a HVG.

Kifejezetten sikeres színház hullott Kiss-B. Atilla operaénekes ölébe, amikor Kásler Miklós emberierőforrás-miniszter 2018-ban őt nevezte ki az Operettszínház élére.

A társulatnak – amelynek döntő többsége nem támogatta, hogy Kiss-B. legyen a direktor – korábban bérelt helye volt a színházi toplisták élén, megannyi külföldi vendégszerepléssel, felépített sztárokkal, az operett mellett kiváló musicaltagozattal, és a közönsége is megfiatalodott.

Lőrinczy György igazgatónak – Kerényi Miklós Gábor zaklatási botrányát követően – sikerült konszolidálnia a színházat, és új repertoár felépítésébe fogott.

Ám a direktori székbe ültetett tenor már a pályázatában hadat üzent a kontinuitásnak. A musical helyett az operettre akarta helyezni a hangsúlyt, és a turnékban is csak a színház „rövid távú anyagi túlélésének” lehetőségét látta, mondván: egy nemzeti intézménynek az állami forrásokra kell támaszkodnia. Utóbbiért nem is kell megfeszülnie az új vezetésnek: megkapták az 1,2 milliárd forintos tao-pótló támogatást úgy, hogy nem kellett érte a korábbi rendkívül magas, főleg vendégjátékokból adódó előadásszámot produkálni. Jellemző, hogy a társulat tagjainak korábban ilyenkor már az egész nyara be volt táblázva, most viszont, mint egyikük mondja, úgy fest, neki például egyetlen fellépése sem lesz.

Indulásakor Kiss-B. azt ígérte, hogy a Nemzeti Dalszínházzá átkeresztelt Operett „a magyar kulturális diplomácia zászlóshajója, nemzeti kulturális identitásunk, egyben az országról alkotott belső és külső kép meghatározó eleme” lesz. Ám akik az évadtervben meghirdetett „nemzeti fordulat” miatt váltottak bérletet, szintén csalódhattak. A HVG forrásai szerint olyan rosszul sikerült például a Kárpátia Zenekar gitárosa, Szijártó Zsolt és egy mohácsi műkedvelő költő, Schiszler Zsolt által szerzett Mohács 1526 – Európa kapuja című rockmusical, hogy nem tudják bemutatni az évadban. De bebukott a trianoni békeszerződés 100. évfordulójára kiírt musicalpályázat is.

A régi előadásokat nem tudják levenni a műsorról, mert a Csárdáskirálynőn, a János vitézen és a La Mancha lovagján kívül nincs jelentősebb új bemutató. Megszakították viszont az együttműködést az Átriummal, nem mutatták be az előző vezetés által Bródy Jánostól és Kocsák Tibortól rendelt, Bulgakov Képmutatók című regényéből írt musicalt (persze, mint a színház fogalmazott, nem politikai okokból).

Az Operettszínház utóbbi két évéről szóló teljes elemzést a HVG e heti számában olvashatják.

HVG

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!