szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Míg a reptereket városokról vagy híres egyéniségekről szokták elnevezni, addig a fel- és leszálláshoz használt pályákat a Föld északi mágneses pólus alapján nevezik el.

A merevszárnyú repülőgépeknek az a legjobb, ha fel- és leszállás közben szembe fúj a szél. Egyrészt sokkal biztonságosabb, másrészt a szembeszél segít abban, hogy míg a légijármű látszólagos (a levegőhöz mért) sebessége nagy, addig a földfelszínhez mért valóságos sebessége alacsonyabb legyen – így rövidebb út elegendő a fel- és leszálláshoz. Ezért a pályákat úgy tervezik, hogy a repülőgépek az uralkodó széljárással szemben tudjanak indulni és érkezni. Ferihegyen általában nyugat-északnyugati irányból, vagyis nagyjából Hűvösvölgy felől fúj a szél, ezért a Liszt Ferenc reptéren is ezzel párhuzamosak a pályák.

Vannak olyan repterek, ahol a szél nem ennyire kiszámítható, ezeken a reptereken általában több, egymást keresztező irányú pálya van. Ilyen például a zürichi, ahol mindhárom pálya különböző irányú, így egy háromszöget alkotnak.A közlekedés biztonsága, és az elnevezések egyértelműsége érdekében ezeket a pályákat az irányuk alapján nevezik el, attól függően, hogy a Föld mágneses pólusaihoz képest milyen irányúak - olvasható a Gulliver utazik blogon. A teljes bejegyzést elolvashatja a blog friss bejegyzésében.

Megvan, ki lehet a következő szerb kormányfő

Megvan, ki lehet a következő szerb kormányfő

Orbán Viktor lecserélte Hende Csabát, már megvan az utód is

Orbán Viktor lecserélte Hende Csabát, már megvan az utód is

Hétfőn jöhet Brüsszel javaslata arról, hogyan bosszulja meg az EU Trump vámjait

Hétfőn jöhet Brüsszel javaslata arról, hogyan bosszulja meg az EU Trump vámjait

Max Verstappen Szuzukában bebizonyította, mekkora bajnok 

Max Verstappen Szuzukában bebizonyította, mekkora bajnok