szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Míg a reptereket városokról vagy híres egyéniségekről szokták elnevezni, addig a fel- és leszálláshoz használt pályákat a Föld északi mágneses pólus alapján nevezik el.

A merevszárnyú repülőgépeknek az a legjobb, ha fel- és leszállás közben szembe fúj a szél. Egyrészt sokkal biztonságosabb, másrészt a szembeszél segít abban, hogy míg a légijármű látszólagos (a levegőhöz mért) sebessége nagy, addig a földfelszínhez mért valóságos sebessége alacsonyabb legyen – így rövidebb út elegendő a fel- és leszálláshoz. Ezért a pályákat úgy tervezik, hogy a repülőgépek az uralkodó széljárással szemben tudjanak indulni és érkezni. Ferihegyen általában nyugat-északnyugati irányból, vagyis nagyjából Hűvösvölgy felől fúj a szél, ezért a Liszt Ferenc reptéren is ezzel párhuzamosak a pályák.

Vannak olyan repterek, ahol a szél nem ennyire kiszámítható, ezeken a reptereken általában több, egymást keresztező irányú pálya van. Ilyen például a zürichi, ahol mindhárom pálya különböző irányú, így egy háromszöget alkotnak.A közlekedés biztonsága, és az elnevezések egyértelműsége érdekében ezeket a pályákat az irányuk alapján nevezik el, attól függően, hogy a Föld mágneses pólusaihoz képest milyen irányúak - olvasható a Gulliver utazik blogon. A teljes bejegyzést elolvashatja a blog friss bejegyzésében.

Túl sok a játékos a biztosítási piacon, kelleni fog a koncentráció

Túl sok a játékos a biztosítási piacon, kelleni fog a koncentráció

Most már egyértelmű: 10 éven belül teljesen bezáródhat az ózonlyuk az Antarktisz felett

Most már egyértelmű: 10 éven belül teljesen bezáródhat az ózonlyuk az Antarktisz felett

Újdonság a NAV-nál: itt lehet kiszámolni, mennyi lesz a gépjárműadónk

Újdonság a NAV-nál: itt lehet kiszámolni, mennyi lesz a gépjárműadónk

iPhone-ja van? Több hasznos újítás is jön heteken belül

iPhone-ja van? Több hasznos újítás is jön heteken belül