szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Akár autót vezetünk, buszra szállunk vagy kerékpározunk a városban, megérkezés után az esetleges szívrohamnak egy órán át háromszor nagyobb a valószínűsége, mint akkor, ha ki sem mozdultunk volna otthonunkból vagy az irodából. A városlakók szempontjából nyugtalanító adatokat az Amerikai Szív Szövetség kongresszusán ismertették német kutatók.

Augsburg városában évek óta gondos megfigyeléseket végeznek az infarktusesetek körülményeinek vizsgálatára. A KORA nyilvántartásban 1454, heveny szívinfarktus miatt kórházba szállított beteg sokféle adatát rögzítették és először azt dolgozták fel, hogy a szívroham tüneteinek megjelenése előtt a rosszullét áldozatai mivel foglalkoztak, hol tartózkodtak.
   
Előzőleg már közölték azokat az adatokat, hogy az infarktus bekövetkezésének esélye ötszörte nagyobb, ha valaki nagy fizikai erőkifejtést végez, például télen a havat lapátolja, vagy megfelelő tréning nélkül sportol. Akkor észlelték, hogy a betegek közül csaknem minden tizedik a mellkasi fájdalom előtt valamilyen formában közlekedett. 
   
Annette Peters és munkatársai most azokat az eredményeket ismertették, melyek a szívinfarktust megelőző időszak közlekedési eseményeit foglalták össze. Kiderült, hogy az infarktusra jellemző mellkasi fájdalom kezdete előtti órában a vizsgált személyek közül sokan a városon belül közlekedtek. 
   
A kutatók azt találták, hogy ha a koszorúérbeteg ember valamilyen formában és úton részt vesz a városi közlekedésben, a megérkezés után órában háromszor nagyobb a kockázata a szívrohamnak, mint akkor, ha otthon, vagy munkahelyén tevékenykedett volna. Közlekedést követően az infarktuskockázat még hat órán át fokozott marad.
   
Ilyen szempontból nem volt különbség a közlekedési módok között. Nemcsak annak a kockázata volt nagyobb, aki autóját vezetve keveredett a belvárosi dugóba, hanem hasonló esélye volt a szívrohamra annak is, aki villamossal igyekezett eljutni egyik helyről a másikra, vagy biciklizett. Voltak kiemelten veszélyeztetett csoportok: a nők általában, az idősebb férfiak és a munkanélküliek. 
   
A kutatók szerint a gépjárművek kipufogógázai szerepet játszhatnak a városi közlekedés itt földerített kockázatában, és ehhez hozzájárulhat a közlekedés idegesítő hatása is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Plázs

Szívrohamot és elbutulást okoz az elhízás

A hasi elhízás kifejezetten hajlamosít a szívroham és a cukorbetegség megjelenésére, de egy új vizsgálat szerint évtizedek alatt a gondolkodó képesség romlásában is szerepet játszik. A tanulmány eredményeit az ideggyógyászat vezető folyóirata, a Neurology közölte.

Medipress Plázs

Ma már kevésbé súlyosak a szívrohamok

Az első szívrohamok mostanában kevésbé halálosak, mint az elmúlt évtizedekben, állítja egy hosszútávú kutatás. Az adatokat tanulmány a Circulation folyóirat január 20-i számában jelent meg.

MTI Plázs

Téli időszámítás: kisebb a szívroham kockázata

A téli időszámításra áttérve az első, hosszabb hétfői napon kevesebb a szívinfarktus, mint egyébként a hét kezdetén volna. Igaz, tavasszal a nyári időre váltva három napon át is többen kapnak infarktust, mint a megelőző hetekben - a meghökkentő adatokat a világ első orvosi szakfolyóirata, a New England Journal of Medicine közölte egy magyar kutató által vezetett svédországi tudományos vizsgálat alapján.