szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A PISA 2014-felmérés szerint a magyar 15 évesek nem csak a szövegértésben, matematikában és a természettudományokban rontottak jelentősen és kerültek a nemzetközi átlag alá, a kedden nyilvánosságra hozott adatok azt mutatják, hogy a kreatív problémamegoldásban még aggasztóbb a helyzet.

A 2000 óta háromévenként megrendezett PISA-vizsgálatok célja annak feltárása, hogy a felmérésben részt vevő 15 éves diákok mennyire felkészültek arra, hogy megállják a helyüket a mindennapokban, képesek-e tudásukat hasznosítani, megújítani, alkalmazni. Magyarul: mennyit érnének, ha kikerülnének a munkaerőpiacra.

Mint korábban írtuk, a legutóbbi, 2012-es teszteken az általános iskolából éppen kilépő magyar gyerekek teljesítménye mind matematikában, mind természettudományokban, mind szövegértésben jelentősen romlottak 2009-hez képest, és a PISA-átlagot sem érték el. Az előbbi kettőben ráadásul 2000 és 2009 között stagnáltak a teljesítmények, így a mostani romlás azt is jelenti, hogy e két területen 2012-ben kevesebbet tudnak a magyar diákok, mint amit 2000-ben tudtak.

A romló eredmények fő oka Csapó Benő egyetemi tanár szerint az, hogy a gyengék még gyengébbek lettek. Ez azért aggasztó, mert egyre nő azoknak az aránya, akik nem érik el azt a tudásküszöböt, ami a továbbtanuláshoz, bármiféle szakmai képzéshez és így a munkaerőpiacra jutáshoz szükséges.

A „legendás” magyar kreativitás, a „magyar ember a forgóajtón utánad megy be, de előtted jön ki”-effektus még adhatna némi reményt – ha igaz lenne. Sajnos e téren még rosszabb a helyzet.

Kedden ugyanis újabb sokkoló adatok láttak napvilágot a PISA-vizsgálat honlapján. Ezekből az derül ki, hogy a kreatív problémamegoldásban a magyar diákok még csúfosabb teljesítményt értek el, mint a fenti alapkompetenciák területén.

Képünk illusztráció
©

A 44-es listában a 33. helyet értük el, jelentősen lemaradva nem csak az élbolytól (Szingapúr, Korea, Japán, egyes iparosodott kínai nagyvárosok, továbbá Kanada, Finnország) behozhatatlan mértékben, de a régiónkban is egyedül – az utolsó előtti helyen lévő – Bulgáriát előzzük meg. E mérésben is 500-as átlaggal dolgoztak a szakemberek, a magyar átlag ehhez képest mindössze 459 pont volt. Ezen értéket Bulgária mellett többek között Törökországnak, Izraelnek, Chilének vagy Ciprusnak nem sikerült elérni. A sereghajtó Montenegro lett 407 ponttal.

Külön aggodalomra ad okot, hogy a magyar gyerekek több mint egyharmada olyan rossz teljesítményt ért el (1-es és 2-es kategória) e téren, amely őket – ha így marad – gyakorlatilag kizárja a munkaerőpiacról, ugyanis nem rendelkeznek azokkal a minimális képességekkel sem, amelyek alkalmassá tennék őket bármilyen, a betanított segédmunkától bonyolultabb feladat elvégzésére.

Érdekesség, hogy a lengyelek matematikában, szövegértésben nagyon jól szerepeltek, a problémamegoldásban egyelőre nem beszélhetünk „lengyel csodáról”, átlag alatt teljesítettek, hasonlóan a többi közép-európai államhoz. A térségből egyedül a cseh gyerekek problémamegoldása jobb, mint a PISA-átlag.

Robinson-effektus
A komplex problémamegoldás vizsgálatban a tanulóknak különböző feladatokat kell megoldani, amelyek olyan valós helyzeteket modelleznek, amikor a megoldáshoz vezető út nem válik azonnal nyilvánvalóvá, és amikor a klasszikus műveltségi területek vagy tantervi tartalmak nem alkalmazhatók automatikusan. A PISA-jelentésben nem véletlenül idézik Robinson Crusoe történetét, akinek egy nem várt eseményben (egy lakatlan szigetre kerül, és túl kell élni) kell helyt állnia, s ehhez semmilyen addigi tudása automatikusan nem alkalmazható.

Íme, néhány, a problémamegoldáshoz használt feladattípus: könyvtárrendszer-példa, gyerektábor-példa, mozilátogatás-példa.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Havazásveszélyre figyelmeztet az OMSZ, 5 centinél is több hó hullhat az északkeleti megyékben

Havazásveszélyre figyelmeztet az OMSZ, 5 centinél is több hó hullhat az északkeleti megyékben

Lassul a járvány terjedése a briteknél

Lassul a járvány terjedése a briteknél

Hogyan fog kinézni az oktatás 2030-ban?

Hogyan fog kinézni az oktatás 2030-ban?