Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7c976002-1c5a-42ea-b2e0-c5d765e91727","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Áttörés jöhet a veserák kezelésében, ha a következő vizsgálati szakaszokban is hasonlóan jó eredményeket tud felmutatni egy új vakcina.","shortLead":"Áttörés jöhet a veserák kezelésében, ha a következő vizsgálati szakaszokban is hasonlóan jó eredményeket tud felmutatni...","id":"20250206_rak-daganat-vakcina-vesedaganat-gyogyszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c976002-1c5a-42ea-b2e0-c5d765e91727.jpg","index":0,"item":"a034ac3d-fb55-4520-80be-dade56652e48","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_rak-daganat-vakcina-vesedaganat-gyogyszer","timestamp":"2025. február. 06. 20:03","title":"Ígéretes a rák elleni vakcina – három éve vizsgálják, eddig minden résztvevő rákmentes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92c666a9-3d05-4090-baa2-0d38e50b7277","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Javier Milei elnök azzal magyarázta a kilépést: nem fogja megengedni egy nemzetközi szervezetnek, hogy beleavatkozzon a szuverenitásukba.","shortLead":"Javier Milei elnök azzal magyarázta a kilépést: nem fogja megengedni egy nemzetközi szervezetnek, hogy beleavatkozzon...","id":"20250205_egyesult-allamok-argentina-who-kilepes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92c666a9-3d05-4090-baa2-0d38e50b7277.jpg","index":0,"item":"128392ae-bac7-4ccc-b18e-9b9ddd447f50","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_egyesult-allamok-argentina-who-kilepes","timestamp":"2025. február. 05. 18:48","title":"Az Egyesült Államok után Argentína is kilép a WHO-ból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da234299-ec67-4b7f-81a5-79d0b59208bb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Úgy gondolják, harminc éve nincs érdemi reform az egészségügyben.","shortLead":"Úgy gondolják, harminc éve nincs érdemi reform az egészségügyben.","id":"20250205_Tuntetest-szervez-a-Magyar-Orvosi-Kamara-Almos-Peter-MOK","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da234299-ec67-4b7f-81a5-79d0b59208bb.jpg","index":0,"item":"2bda1974-71de-4809-9f3b-100ea1971438","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Tuntetest-szervez-a-Magyar-Orvosi-Kamara-Almos-Peter-MOK","timestamp":"2025. február. 05. 11:50","title":"Tüntetést szervez a Magyar Orvosi Kamara","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24fe95c0-cd0a-4cbc-9769-68d706ea83f1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A dollárral, az euróval és a régió devizáival szemben is gyengült csütörtök délelőtt.","shortLead":"A dollárral, az euróval és a régió devizáival szemben is gyengült csütörtök délelőtt.","id":"20250206_Melyrepulorajtot-vett-a-forint-csutortokon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24fe95c0-cd0a-4cbc-9769-68d706ea83f1.jpg","index":0,"item":"66fa2d60-8b83-4df0-af40-4a13c52942ac","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Melyrepulorajtot-vett-a-forint-csutortokon","timestamp":"2025. február. 06. 10:08","title":"Mélyrepülőrajtot vett a forint csütörtökön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1485a2d-fc97-499d-a2df-f15f4ee5d957","c_author":"MTI","category":"gazdasag.zhvg","description":"A La Niña sem segített.","shortLead":"A La Niña sem segített.","id":"20250206_legmelegebb-januar-homerseklet-la-nina-klimavaltozas-masfel-fok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1485a2d-fc97-499d-a2df-f15f4ee5d957.jpg","index":0,"item":"34016ede-f8f8-43a3-9b3b-6d5d15c18bd8","keywords":null,"link":"/zhvg/20250206_legmelegebb-januar-homerseklet-la-nina-klimavaltozas-masfel-fok","timestamp":"2025. február. 06. 06:37","title":"A valaha mért legmelegebb volt az idei január","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa2021e7-463e-47ae-9b52-7932758302ac","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A Citroënből kivált DS Automobiles vadonatúj elektromos modelljével, a 750 kilométeres hatótávú N°8-cal a francia fővárosban ismerkedtünk meg testközelből, ahol az 1959-es DS Ballons feltámasztott új változatát is meglestük.","shortLead":"A Citroënből kivált DS Automobiles vadonatúj elektromos modelljével, a 750 kilométeres hatótávú N°8-cal a francia...","id":"20250205_nyakfutessel-hodit-az-uj-francia-luxusauto-beultunk-a-ds-no8-szedanba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa2021e7-463e-47ae-9b52-7932758302ac.jpg","index":0,"item":"b18a7e37-5f48-411b-be48-e779aabfca97","keywords":null,"link":"/cegauto/20250205_nyakfutessel-hodit-az-uj-francia-luxusauto-beultunk-a-ds-no8-szedanba","timestamp":"2025. február. 05. 07:59","title":"Nyakfűtéssel hódít az új francia luxusautó: megnéztük a DS N°8 szedánt és a gömbökön gördülő ikonikus elődjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25d1742c-de4b-4026-9f82-500fb1213972","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"itthon","description":"Áttanulmányozta és elfogadta a kormány a Budapesti Közművek Zrt. elővásárlási ajánlatát a Rákosrendezőre – Gulyás Gergely és Vitályos Eszter kormányinfót tartottak. ","shortLead":"Áttanulmányozta és elfogadta a kormány a Budapesti Közművek Zrt. elővásárlási ajánlatát a Rákosrendezőre – Gulyás...","id":"20250206_kormanyinfo-gulyas-gergely-orban-viktor-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25d1742c-de4b-4026-9f82-500fb1213972.jpg","index":0,"item":"04548df2-c157-4e99-a821-6953257c5524","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_kormanyinfo-gulyas-gergely-orban-viktor-ebx","timestamp":"2025. február. 06. 10:00","title":"A kormány elfogadta a főváros elővásárlási jogát a Rákosrendezőre - ezt volt a kormányinfó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b38bcc24-ccd9-4c9b-9bd6-a793a307c0bb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínán kívül a világ legnagyobb teljesítményű szélerőműve Dánia partjainál termelhet majd elektromos áramot, de a világ más részére is gyártana belőle a Siemens.","shortLead":"Kínán kívül a világ legnagyobb teljesítményű szélerőműve Dánia partjainál termelhet majd elektromos áramot, de a világ...","id":"20250206_siemes-szelturbina-szeleromu-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b38bcc24-ccd9-4c9b-9bd6-a793a307c0bb.jpg","index":0,"item":"a2de3f6c-0ea6-46db-8529-89797be3c8d4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_siemes-szelturbina-szeleromu-rekord","timestamp":"2025. február. 06. 19:03","title":"Világrekorder szélturbinát épített a Siemens, 280 méteres lapátokat forgathat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Színarany Zsigulival száguldoztak a hallgatók a Műegyetemen
szerző:
Palotai Nándor
Tetszett a cikk?
Cápaautó, Holdjáró, a Star Warsból ismerős BB-8, füstölgő Lada – néhány konstrukció, ami a hétvégén a Műegyetemen hetedik alkalommal megrendezett RobonAUT versenyen mérkőzött meg egymással. Az ifjú mérnökök önjáró robotautóinak felvonulása a fővédnök szerint a mérnöki pályát is népszerűsítette.
A versenyen az elmúlt évekhez hasonlóan ismét egy távirányítású játékautóból kellett egy teljesen önállóan működő robotjárművet alkotni. Ellenben amíg 2010-ben, az első RobonAUT alkalmával még egy markológéphez hasonló robot készítése volt a feladat, addig 2011-től kezdve már izzasztóbb, KRESZ-vizsgát idéző autós feladatokra kellett felkészülniük a csapatoknak, illetve járgányaiknak. A hallgatók a verseny előtt mindössze a várható akadályokról kaptak tájékoztatást, a versenypálya pontos felépítése egészen a megmérettetésig ismeretlen maradt.
Garaczi Tamás , SPOT
A verseny két fordulóból állt, az elsőben a csapatok autóinak a már fent említett elemekkel kellett megküzdenie egy ügyességi forduló során. Természetesen mindkét alkalommal számított a futott idő is. Az önjáró robotok vonalkövetési képességre alapozott ügyességi pálya eddig minden évben újabb akadályokkal bővült, ez idén sem volt másképp: a szombati versenyen ugyanis az előző évekhez képest már rádió adó-vevővel felszerelt indítókapuk mögül kellett indulniuk az automatizált versenyautóknak, továbbá a feladatok közé tartozott egy utánfutó felvétele és vontatása is.
A második, gyorsasági forduló során egy – szintén önműködő – biztonsági autó mögött megtett felvezető kör után már a sebességé volt a főszerep.
Az utolsó pillanat ereje
A versenyzők a távirányítós autókat szeptemberben kapták meg. Idén összesen 17 csapat indult, ám a decemberi kvalifikációt követően a verseny idejére ez a szám már 11-re csökkent. A szintén mérnök konferanszié által a verseny közben megosztott bennfentes információk alapján Murphy idén is megdolgoztatta a résztvevőket, így nem csoda, ha ebben az évben is akadtak olyanok, akiket a korábban még hibátlanul működő autójuk végül az utolsó pillanatban mégiscsak cserbenhagyott.
Akiknek azonban sikerült elindulniuk, azok sem voltak könnyű helyzetben, ugyanis a legtöbb csapat átlagosan aznap reggel hat-hét körül végezte el az utolsó simításokat az autóján, de akadt olyan formáció is, amely reggel 8 óra 50 percre lett kész a dizájnnal. Az autókat legkésőbb reggel kilencre le kellett adni. További érdekesség – és a kihívás nagyságát is mutatja –, hogy a szervezők és a csapatok egybehangzó állítása szerint, egy-egy autóban nagyjából 5-600 munkaóra lehet.
Garaczi Tamás , SPOT
A színarany Ladától a négykerekű BB-8-ig
Ami a kreatív megoldásokat, illetve a rendhagyó designelemeket illeti, a hallgatók idén is kitettek magukért: a versenyzők közül a Senior kategóriában idén másodjára indult Második Helyezett csapat egy színarany Ladával borzolta a kedélyeket, ami még (egy beépített elektromos cigarettának köszönhetően) az autentikus kékes füstöt is a „nagy elődökhöz” hasonlóan eregette. A menő Lada egy FM-rádiót is tartalmazott, amit végül a versenyre sajnos nem sikerült beüzemelni, így a nyolcvanas-kilencvenes évek legnagyobb slágerei sajnos hiányoztak a zseniálisan korhű összképből.
A versenyen indult továbbá egy tűhegyes fogakkal ellátott cápaautó, mellyel a Slackers csapata riogatta a nagyérdeműt. Az AstronAUT tagjai egy holdjárót küldtek harcba, a LegonAUT csapata – nevükhöz híven – pedig egy tűzpiros Lego-versenyautóval készült. A PadaWANs of CANobi tagjainak köszönhetően a versenyen tiszteletét tette a legutóbbi Star Wars filmből ismert BB-8 egyik hazai verziója is, csak hogy egy párat említsünk a rendhagyó járművek közül.
Az ötletes megoldások azonban nem korlátozódtak pusztán a külsőségekre, ugyanis a fentebb már említett elektromos cigaretta beépítésén túl, műszaki szempontból is láthattunk egyedi megoldásokat: a Cortex Corvette csapata például egy mini-LCD-kijelzőt épített be az autójába, hogy ezzel is megkönnyítsék a saját dolgukat. A Látomás tagjai pedig a többiekkel ellentétben például nem szenzorokkal, hanem egy úgynevezett vonalkamerával pásztázta a talajon futó jelzéseket. Legjobb tudomásuk szerint ezzel előttük még senki sem próbálkozott a versenyen.
: Garaczi Tamás , SPOT
Ambiciózus tervekben sem volt hiány, ugyanis volt olyan csapat, ami eredetileg egy Raspberry Pi-vel, valamint egy rendes webkamerával szerette volna elindítani az autóját. Ezen kívül még a kerekek tapadásának javításáért alakult ki hatalmas verseny a hallgatók között: a megoldások között láthattunk például fürdőszobai csúszásgátlóval, illetve szilikonos pluszborítással ellátott, de még külön portalanító kefékkel megtoldott kerekeket is.
Több mint tízezer mérnök és informatikus hiányzik a magyar gazdaságból
Tevesz Gábor, a BME Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének docense, a verseny fővédnöke a hvg.hu-nak elmondta, a RobonAUT célja ugyan elsősorban a műegyetemi hallgatók gyakorlati képzésének elősegítése, de ezen túlmenően társadalmi célt is teljesít, ugyanis ma Magyarországon nagyjából tízezres nagyságrendű a hiány a képzett műszaki szakemberek tekintetében.
Ezért a RobonAUT egy másik fontos célkitűzése a gyermekek „megfertőzése”, azaz érdeklődésük felkeltése a természettudományok, illetve a műszaki pálya iránt. Mint mondta, a végzett hallgatók számát tekintve a BME jelenleg is a teljesítőképességének a határán lavíroz, ám a piacnak a mostaninál is sokkal több képzett mérnökre lenne szüksége.
A szakemberek iránti fokozott igényt a rendezvény támogatottsága is alátámasztani látszik, ugyanis egyre több szponzor száll be a RobonAUT lebonyolításába. Erre szükség is van, mert egy-egy befejezett autó nagyjából 100-120 ezer forintnyi értéket képvisel, amit ha megszorzunk az indulók számával (azaz 17-el), illetve hozzáadjuk a rendezés költségeit akkor már többmilliós nagyságrendű összeget kapunk.
Garaczi Tamás , SPOT
Öröm az ürömben, hogy a szakemberhiány legalább érdekeltté teszi a cégeket abban, hogy együttműködjenek az oktatási intézményekkel, ennek eredményeképpen pedig egy végzett mérnők jó eséllyel el is tud helyezkedni a szakmájában. Tevesz Gábor ennek kapcsán elárulta, hogy a gyakorlatban is sokat segít a műegyetemi hallgatókon a cégekkel való együttműködés. Egyes cégek örömmel ajánlanak szakdolgozat és diplomaterv témákat a diákok számára, ezzel is még inkább a gyakorlat felé mozdítva a képzést. A támogatók között akadnak olyan cégek is melyekkel együttműködve sikerrel szerveztek látogatásokat, illetve nyílt napokat a hallgatók számára. Példaként a rendezvény több szponzorát, az Evosoftot, a Lightware-t és a Knorr-Bremsét emelte ki, ahol már jártak BME-s diákok látogatáson, és amelyeknél tudomása szerint jelenleg is több egykori diákja dolgozik.
Idén is a Második Helyezett lett a második helyezett
Az első alkalommal indulókat tömörítő Junior kategória győztese végül idén a BB-8-al operáló PadaWANs of CANobi lett, a második helyet – mindössze egy pont különbséggel – a LegonAUT, a harmadik helyezést pedig a Látomás szerezte meg. A versenyen már második alkalommal, azaz a Senior kategóriában indultakat is magában foglaló közös rangsor első helyezettje az IntelliGents, a második helyezett a tavaly is másodikként végzett Második Helyezett csapat lett, az összesített rangsor harmadik helyén pedig a PadaWANs of CANobi landolt.
Az ötletes nevű Második Helyezett csapat egyébként nagyon erősen rászolgált a nevére, ugyanis nemcsak a tavalyi, illetve az idei versenyen, de még a közönségdíjasok között is a második helyen végzett. A sors iróniája, hogy mint kiderült, idén leginkább azért indultak el újra a RobonAUT-on, mert zavarta őket a második hely.