Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"52cffc5b-fc45-4443-9cfb-28ac367eee6a","c_author":"OTP Bank Nyrt.","category":"brandcontent","description":"A bölcs, szorgalmas hangya és a gondtalan, ám felelőtlen tücsök története a gyerekkorunkból ismerős lehet. Ez a klasszikus mese nem csupán egy szórakoztató történet, hanem egy időtlen tanulság is, amit máig előszeretettel hangoztatunk, ha az öngondoskodásról, azaz a jövőre való felkészülésről van szó.","shortLead":"A bölcs, szorgalmas hangya és a gondtalan, ám felelőtlen tücsök története a gyerekkorunkból ismerős lehet...","id":"20241204_Felelotlen-tucsokbol-kenyelmes-hangya-az-eszszeru-ongondoskodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52cffc5b-fc45-4443-9cfb-28ac367eee6a.jpg","index":0,"item":"9783fa31-a247-4262-ba56-bf0ca4032b8c","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241204_Felelotlen-tucsokbol-kenyelmes-hangya-az-eszszeru-ongondoskodas","timestamp":"2025. január. 06. 19:30","title":"A magyarok nem számítanak semmi jóra a jövőben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7314e504-357c-4fda-8cc1-0f296fd92ce1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A vasúttársaság úgy eltüntette a menetrendből, mintha nem is lett volna.","shortLead":"A vasúttársaság úgy eltüntette a menetrendből, mintha nem is lett volna.","id":"20250106_feny-vonat-adventi-jarat-mav","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7314e504-357c-4fda-8cc1-0f296fd92ce1.jpg","index":0,"item":"fecc056a-b26e-44e2-ba02-807770bb120f","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_feny-vonat-adventi-jarat-mav","timestamp":"2025. január. 06. 09:45","title":"Hétfőig közlekedett volna a MÁV fénymozdonya, de szombaton elromlott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9163546b-f1f1-44e8-ac67-1902f052ee56","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Francia Polinézia Kamaka nevű szigetén az összes patkányt ki kellett irtani, miután az emberek által odahurcolt állat igencsak elszaporodott. A következmény: újra megjelent a területen egy madárfaj, amit egy évszázada nem láttak arrafelé.","shortLead":"Francia Polinézia Kamaka nevű szigetén az összes patkányt ki kellett irtani, miután az emberek által odahurcolt állat...","id":"20250105_termeszetvedelem-kamaka-polineziai-viharfecske-madar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9163546b-f1f1-44e8-ac67-1902f052ee56.jpg","index":0,"item":"95d36b67-3694-4387-8393-177650b7b355","keywords":null,"link":"/tudomany/20250105_termeszetvedelem-kamaka-polineziai-viharfecske-madar","timestamp":"2025. január. 05. 14:03","title":"Óriási természetvédelmi siker: 100 év után visszatértek a kihalás szélén álló viharfecskék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00b5e3e7-24ec-4d00-b24e-5c9a1473801d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Három opció volt a szavazáson: előrehozott választások lesznek idén, jövőre lesz rendes időben, vagy 2026-ban sem lesz, hanem valamikor később. Íme az eredmény.","shortLead":"Három opció volt a szavazáson: előrehozott választások lesznek idén, jövőre lesz rendes időben, vagy 2026-ban sem lesz...","id":"20250105_Itt-a-szavazas-eredmenye-a-HVG-olvasoi-szerint-ekkor-lesznek-a-valasztasok-Magyarorszagon-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00b5e3e7-24ec-4d00-b24e-5c9a1473801d.jpg","index":0,"item":"56029189-6759-4747-b816-85aab3daaf8c","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Itt-a-szavazas-eredmenye-a-HVG-olvasoi-szerint-ekkor-lesznek-a-valasztasok-Magyarorszagon-ebx","timestamp":"2025. január. 05. 17:13","title":"Itt a szavazás eredménye: a HVG olvasói szerint ekkor lesznek a választások Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ce1e485-c9de-4d6e-9e26-66a511c018ce","c_author":"Bábel Vilmos","category":"360","description":"Az osztrák Szabadságpárt vezetője kapott felkérést a kormányalakításra a köztársasági elnöktől, miután összeomlottak a koalíciós tárgyalások a jobbközép és a szociáldemokraták között Ausztriában. A jobbközép lecserélte a vezetőjét, az új hajlandó kormányalakításról tárgyalni a választáson győztes szélsőjobboldali párttal, az FPÖ-vel. A szélsőjobbnak az ölébe hullhat a hatalom, mert a politikai elit nem tudott túllépni a saját árnyékán. Váratlan külpolitikai győzelem ez Orbán Viktornak és Vlagyimir Putyinnak. Németországnak vészjelzés az osztrák belpolitikai fordulat. ","shortLead":"Az osztrák Szabadságpárt vezetője kapott felkérést a kormányalakításra a köztársasági elnöktől, miután összeomlottak...","id":"20250106_1945-utan-eloszor-ismet-szelsojobboldali-vezetoje-lehet-Ausztrianak-a-politikai-elit-nem-tudott-elni-az-utolso-lehetoseggel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ce1e485-c9de-4d6e-9e26-66a511c018ce.jpg","index":0,"item":"e80c82a3-0138-496d-9366-1a2f698b1075","keywords":null,"link":"/360/20250106_1945-utan-eloszor-ismet-szelsojobboldali-vezetoje-lehet-Ausztrianak-a-politikai-elit-nem-tudott-elni-az-utolso-lehetoseggel","timestamp":"2025. január. 06. 13:28","title":"1945 után először ismét szélsőjobboldali vezetője lehet Ausztriának, Herbert Kickl a kormányalakításról tárgyalhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"174ba2eb-6a15-4c18-8043-c8ecaa254958","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kína még 2024 novemberében tesztelt egy erős lángszórót, a fegyverről azonban nem árult el részleteket.","shortLead":"Kína még 2024 novemberében tesztelt egy erős lángszórót, a fegyverről azonban nem árult el részleteket.","id":"20250105_langszoro-kinai-hadsereg-type-74","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/174ba2eb-6a15-4c18-8043-c8ecaa254958.jpg","index":0,"item":"f76dea39-29a5-4f7e-9edf-ce5707e2f137","keywords":null,"link":"/tudomany/20250105_langszoro-kinai-hadsereg-type-74","timestamp":"2025. január. 05. 18:57","title":"Olyan lángszóróval gyakorlatozik Kína, ami megolvasztja az emberi húst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ee70235-6092-4808-a5a7-d5fb93b19e4f","c_author":"HVG","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20250106_hvg-jon-lonoff-centirol-centire-szinhaz-eloadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ee70235-6092-4808-a5a7-d5fb93b19e4f.jpg","index":0,"item":"871dbf0e-e20d-4a5f-bb13-4eb58b2a405b","keywords":null,"link":"/360/20250106_hvg-jon-lonoff-centirol-centire-szinhaz-eloadas","timestamp":"2025. január. 06. 16:00","title":"„Ez az a szellemes és komolyan vett vígjáték, amelyre minden évad vár”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b864490-8d88-41e9-9e36-9b5ae5d0dfe9","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy állatmentő szervezet adatai szerint a katasztrófa óta legalább 61 emlős pusztult el, amelyek közül 32 állat halála valószínűleg az olajszennyezésnek köszönhető.","shortLead":"Egy állatmentő szervezet adatai szerint a katasztrófa óta legalább 61 emlős pusztult el, amelyek közül 32 állat halála...","id":"20250106_30-halott-delfin-olajszennyezes-okologiai-ktasztrofa-oroszorszag-olajszivargas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b864490-8d88-41e9-9e36-9b5ae5d0dfe9.jpg","index":0,"item":"db8d2bba-fe66-40b8-bce7-635a8c9f75ec","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_30-halott-delfin-olajszennyezes-okologiai-ktasztrofa-oroszorszag-olajszivargas","timestamp":"2025. január. 06. 15:11","title":"Több mint 30 delfin pusztult el az oroszországi olajszennyezés miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Színarany Zsigulival száguldoztak a hallgatók a Műegyetemen
szerző:
Palotai Nándor
Tetszett a cikk?
Cápaautó, Holdjáró, a Star Warsból ismerős BB-8, füstölgő Lada – néhány konstrukció, ami a hétvégén a Műegyetemen hetedik alkalommal megrendezett RobonAUT versenyen mérkőzött meg egymással. Az ifjú mérnökök önjáró robotautóinak felvonulása a fővédnök szerint a mérnöki pályát is népszerűsítette.
A versenyen az elmúlt évekhez hasonlóan ismét egy távirányítású játékautóból kellett egy teljesen önállóan működő robotjárművet alkotni. Ellenben amíg 2010-ben, az első RobonAUT alkalmával még egy markológéphez hasonló robot készítése volt a feladat, addig 2011-től kezdve már izzasztóbb, KRESZ-vizsgát idéző autós feladatokra kellett felkészülniük a csapatoknak, illetve járgányaiknak. A hallgatók a verseny előtt mindössze a várható akadályokról kaptak tájékoztatást, a versenypálya pontos felépítése egészen a megmérettetésig ismeretlen maradt.
Garaczi Tamás , SPOT
A verseny két fordulóból állt, az elsőben a csapatok autóinak a már fent említett elemekkel kellett megküzdenie egy ügyességi forduló során. Természetesen mindkét alkalommal számított a futott idő is. Az önjáró robotok vonalkövetési képességre alapozott ügyességi pálya eddig minden évben újabb akadályokkal bővült, ez idén sem volt másképp: a szombati versenyen ugyanis az előző évekhez képest már rádió adó-vevővel felszerelt indítókapuk mögül kellett indulniuk az automatizált versenyautóknak, továbbá a feladatok közé tartozott egy utánfutó felvétele és vontatása is.
A második, gyorsasági forduló során egy – szintén önműködő – biztonsági autó mögött megtett felvezető kör után már a sebességé volt a főszerep.
Az utolsó pillanat ereje
A versenyzők a távirányítós autókat szeptemberben kapták meg. Idén összesen 17 csapat indult, ám a decemberi kvalifikációt követően a verseny idejére ez a szám már 11-re csökkent. A szintén mérnök konferanszié által a verseny közben megosztott bennfentes információk alapján Murphy idén is megdolgoztatta a résztvevőket, így nem csoda, ha ebben az évben is akadtak olyanok, akiket a korábban még hibátlanul működő autójuk végül az utolsó pillanatban mégiscsak cserbenhagyott.
Akiknek azonban sikerült elindulniuk, azok sem voltak könnyű helyzetben, ugyanis a legtöbb csapat átlagosan aznap reggel hat-hét körül végezte el az utolsó simításokat az autóján, de akadt olyan formáció is, amely reggel 8 óra 50 percre lett kész a dizájnnal. Az autókat legkésőbb reggel kilencre le kellett adni. További érdekesség – és a kihívás nagyságát is mutatja –, hogy a szervezők és a csapatok egybehangzó állítása szerint, egy-egy autóban nagyjából 5-600 munkaóra lehet.
Garaczi Tamás , SPOT
A színarany Ladától a négykerekű BB-8-ig
Ami a kreatív megoldásokat, illetve a rendhagyó designelemeket illeti, a hallgatók idén is kitettek magukért: a versenyzők közül a Senior kategóriában idén másodjára indult Második Helyezett csapat egy színarany Ladával borzolta a kedélyeket, ami még (egy beépített elektromos cigarettának köszönhetően) az autentikus kékes füstöt is a „nagy elődökhöz” hasonlóan eregette. A menő Lada egy FM-rádiót is tartalmazott, amit végül a versenyre sajnos nem sikerült beüzemelni, így a nyolcvanas-kilencvenes évek legnagyobb slágerei sajnos hiányoztak a zseniálisan korhű összképből.
A versenyen indult továbbá egy tűhegyes fogakkal ellátott cápaautó, mellyel a Slackers csapata riogatta a nagyérdeműt. Az AstronAUT tagjai egy holdjárót küldtek harcba, a LegonAUT csapata – nevükhöz híven – pedig egy tűzpiros Lego-versenyautóval készült. A PadaWANs of CANobi tagjainak köszönhetően a versenyen tiszteletét tette a legutóbbi Star Wars filmből ismert BB-8 egyik hazai verziója is, csak hogy egy párat említsünk a rendhagyó járművek közül.
Az ötletes megoldások azonban nem korlátozódtak pusztán a külsőségekre, ugyanis a fentebb már említett elektromos cigaretta beépítésén túl, műszaki szempontból is láthattunk egyedi megoldásokat: a Cortex Corvette csapata például egy mini-LCD-kijelzőt épített be az autójába, hogy ezzel is megkönnyítsék a saját dolgukat. A Látomás tagjai pedig a többiekkel ellentétben például nem szenzorokkal, hanem egy úgynevezett vonalkamerával pásztázta a talajon futó jelzéseket. Legjobb tudomásuk szerint ezzel előttük még senki sem próbálkozott a versenyen.
: Garaczi Tamás , SPOT
Ambiciózus tervekben sem volt hiány, ugyanis volt olyan csapat, ami eredetileg egy Raspberry Pi-vel, valamint egy rendes webkamerával szerette volna elindítani az autóját. Ezen kívül még a kerekek tapadásának javításáért alakult ki hatalmas verseny a hallgatók között: a megoldások között láthattunk például fürdőszobai csúszásgátlóval, illetve szilikonos pluszborítással ellátott, de még külön portalanító kefékkel megtoldott kerekeket is.
Több mint tízezer mérnök és informatikus hiányzik a magyar gazdaságból
Tevesz Gábor, a BME Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének docense, a verseny fővédnöke a hvg.hu-nak elmondta, a RobonAUT célja ugyan elsősorban a műegyetemi hallgatók gyakorlati képzésének elősegítése, de ezen túlmenően társadalmi célt is teljesít, ugyanis ma Magyarországon nagyjából tízezres nagyságrendű a hiány a képzett műszaki szakemberek tekintetében.
Ezért a RobonAUT egy másik fontos célkitűzése a gyermekek „megfertőzése”, azaz érdeklődésük felkeltése a természettudományok, illetve a műszaki pálya iránt. Mint mondta, a végzett hallgatók számát tekintve a BME jelenleg is a teljesítőképességének a határán lavíroz, ám a piacnak a mostaninál is sokkal több képzett mérnökre lenne szüksége.
A szakemberek iránti fokozott igényt a rendezvény támogatottsága is alátámasztani látszik, ugyanis egyre több szponzor száll be a RobonAUT lebonyolításába. Erre szükség is van, mert egy-egy befejezett autó nagyjából 100-120 ezer forintnyi értéket képvisel, amit ha megszorzunk az indulók számával (azaz 17-el), illetve hozzáadjuk a rendezés költségeit akkor már többmilliós nagyságrendű összeget kapunk.
Garaczi Tamás , SPOT
Öröm az ürömben, hogy a szakemberhiány legalább érdekeltté teszi a cégeket abban, hogy együttműködjenek az oktatási intézményekkel, ennek eredményeképpen pedig egy végzett mérnők jó eséllyel el is tud helyezkedni a szakmájában. Tevesz Gábor ennek kapcsán elárulta, hogy a gyakorlatban is sokat segít a műegyetemi hallgatókon a cégekkel való együttműködés. Egyes cégek örömmel ajánlanak szakdolgozat és diplomaterv témákat a diákok számára, ezzel is még inkább a gyakorlat felé mozdítva a képzést. A támogatók között akadnak olyan cégek is melyekkel együttműködve sikerrel szerveztek látogatásokat, illetve nyílt napokat a hallgatók számára. Példaként a rendezvény több szponzorát, az Evosoftot, a Lightware-t és a Knorr-Bremsét emelte ki, ahol már jártak BME-s diákok látogatáson, és amelyeknél tudomása szerint jelenleg is több egykori diákja dolgozik.
Idén is a Második Helyezett lett a második helyezett
Az első alkalommal indulókat tömörítő Junior kategória győztese végül idén a BB-8-al operáló PadaWANs of CANobi lett, a második helyet – mindössze egy pont különbséggel – a LegonAUT, a harmadik helyezést pedig a Látomás szerezte meg. A versenyen már második alkalommal, azaz a Senior kategóriában indultakat is magában foglaló közös rangsor első helyezettje az IntelliGents, a második helyezett a tavaly is másodikként végzett Második Helyezett csapat lett, az összesített rangsor harmadik helyén pedig a PadaWANs of CANobi landolt.
Az ötletes nevű Második Helyezett csapat egyébként nagyon erősen rászolgált a nevére, ugyanis nemcsak a tavalyi, illetve az idei versenyen, de még a közönségdíjasok között is a második helyen végzett. A sors iróniája, hogy mint kiderült, idén leginkább azért indultak el újra a RobonAUT-on, mert zavarta őket a második hely.