Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8ef3990b-517a-4abf-a7fc-6b75d94c60fb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Felemásra sikeredett a SpaceX legújabb tesztje, amelyben a Starship űrhajó képességeit igyekezett próbára tenni a vállalat.","shortLead":"Felemásra sikeredett a SpaceX legújabb tesztje, amelyben a Starship űrhajó képességeit igyekezett próbára tenni...","id":"20250528_spacex-starship-urhajo-teszt-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ef3990b-517a-4abf-a7fc-6b75d94c60fb.jpg","index":0,"item":"1c7438a0-5bf0-438a-aa5d-bb1007528a52","keywords":null,"link":"/tudomany/20250528_spacex-starship-urhajo-teszt-video","timestamp":"2025. május. 28. 09:02","title":"Felrobbant és az Indiai-óceánba hullott a SpaceX Starship űrhajója – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4ab7a9b-5a94-477a-9b8d-4737f05e643f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt legalább tényleg örömautózott. ","shortLead":"Itt legalább tényleg örömautózott. ","id":"20250527_Alonso-Monacoban-egy-Aston-Martin-Valhallaban-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4ab7a9b-5a94-477a-9b8d-4737f05e643f.jpg","index":0,"item":"39832c21-85d6-4bae-87b6-174e7898e559","keywords":null,"link":"/cegauto/20250527_Alonso-Monacoban-egy-Aston-Martin-Valhallaban-video","timestamp":"2025. május. 27. 06:59","title":"Alonso száguldozott még egyet Monacóban, egy Aston Martin Valhallában – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85360fde-297d-4a1a-b741-280e16b91644","c_author":"Ballai Vince","category":"kkv","description":"Tavaly 34 milliárd forint feletti bevételt ért el az állami megrendeléseken rendre jól szereplő Épkar Zrt., de a profitja elmaradt a 2023-astól, azért jutott szépen osztalék is.","shortLead":"Tavaly 34 milliárd forint feletti bevételt ért el az állami megrendeléseken rendre jól szereplő Épkar Zrt., de...","id":"20250527_epkar-zrt-szeivolt-istvan-ner-epitoipar-beszamolo-bevetel-nyereseg-profit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85360fde-297d-4a1a-b741-280e16b91644.jpg","index":0,"item":"c65e634d-4322-499e-9118-d98b22ddca60","keywords":null,"link":"/kkv/20250527_epkar-zrt-szeivolt-istvan-ner-epitoipar-beszamolo-bevetel-nyereseg-profit","timestamp":"2025. május. 27. 14:29","title":"Rekordbevételnek örülhet a NER karcagi építője, aki a Szuverenitásvédelmi Hivatal fölé is tetőt tart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2a4d2a1-261b-4394-ad4c-669d5c61a84a","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Molnár Ferenc Caramel szerint vissza kellene váltani 5-ös sebességből 1-esbe, mert rohanunk a szakadék felé.","shortLead":"Molnár Ferenc Caramel szerint vissza kellene váltani 5-ös sebességből 1-esbe, mert rohanunk a szakadék felé.","id":"20250527_caramel-lejaratas-borfesztival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2a4d2a1-261b-4394-ad4c-669d5c61a84a.jpg","index":0,"item":"a2de727a-7750-455c-814f-68539188fcbc","keywords":null,"link":"/elet/20250527_caramel-lejaratas-borfesztival","timestamp":"2025. május. 27. 20:37","title":"Caramel: Az én lejáratásom sem azt üzeni, hogy véleményszabadság van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64b52d39-fc72-4fc2-b663-8c25e8236460","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több újdonság bevezetését is elindították az Androidban. Kiemelt figyelem van a Chrome böngészőn.","shortLead":"Több újdonság bevezetését is elindították az Androidban. Kiemelt figyelem van a Chrome böngészőn.","id":"20250527_android-google-chrome-kisegito-lehetosegek-talkback","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64b52d39-fc72-4fc2-b663-8c25e8236460.jpg","index":0,"item":"9f15c248-5b4a-496d-88d1-21850f1a8c48","keywords":null,"link":"/tudomany/20250527_android-google-chrome-kisegito-lehetosegek-talkback","timestamp":"2025. május. 27. 08:03","title":"Vegye elő a telefont, nyissa meg a böngészőt, épp most jelenik meg ez a sor hasznos funkció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Egyre nagyobb az elégedetlenség az Unióban azzal szemben, amit a Fidesz művel, de a magyar szavazati jog megvonásához nincs elég támogató. Németország és Franciaország is csatlakozott azokhoz az államokhoz, amelyek nem szeretnék annyiban hagyni, hogy Magyarország nem engedi megtartani az idei Pride-ot. Az új német kancellár, Friedrich Merz az eddigi legkeményebb jelzést küldte. Egy amerikai filozófus szerint az USA a fasizmus útjára lépett. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Egyre nagyobb az elégedetlenség az Unióban azzal szemben, amit a Fidesz művel, de a magyar szavazati jog megvonásához...","id":"20250527_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"177c53d2-6323-4024-8be5-d0c6c38f207c","keywords":null,"link":"/360/20250527_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 27. 10:26","title":"Több témában is előveszi Magyarországot az EU, de a „nukleáris opció” bevetésénél még nem tart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a22944fd-4498-4f39-a553-56adf93b51f1","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az osztrák síparadicsomokból már nem igazán jönnek haza a munkavállalók a nyárra, hatalmas a munkaerőhiány a Balatonnál. A szakképzett munkavállalók korábban elképzelhetetlen elvárásokkal állnak elő.","shortLead":"Az osztrák síparadicsomokból már nem igazán jönnek haza a munkavállalók a nyárra, hatalmas a munkaerőhiány...","id":"20250527_Idenymunka-a-Balatonnal-millios-fizetes-panoramas-szoba-masszor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a22944fd-4498-4f39-a553-56adf93b51f1.jpg","index":0,"item":"08a76b20-6166-4a3c-95a1-67a52516ad08","keywords":null,"link":"/kkv/20250527_Idenymunka-a-Balatonnal-millios-fizetes-panoramas-szoba-masszor","timestamp":"2025. május. 27. 08:56","title":"Idénymunka a Balatonnál: milliós fizetés, panorámás szoba, masszőr","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"325c9c5b-183b-4ac8-8585-ea70ab7099b4","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A már beütemezett interjúkat még megtarthatják, újakat azonban már nem szervezhetnek.","shortLead":"A már beütemezett interjúkat még megtarthatják, újakat azonban már nem szervezhetnek.","id":"20250528_donald-trump-usa-vizum-egyetem-diak-kozossegi-media-kulfoldi-hallgatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/325c9c5b-183b-4ac8-8585-ea70ab7099b4.jpg","index":0,"item":"26fad683-e617-4383-8c01-4027dd759661","keywords":null,"link":"/vilag/20250528_donald-trump-usa-vizum-egyetem-diak-kozossegi-media-kulfoldi-hallgatok","timestamp":"2025. május. 28. 09:04","title":"Felfüggeszti a külföldi diákok vízumkérelmeinek elbírálását a Trump-kormány, szigorúbban fogják ellenőrizni a közösségi médiás tevékenységet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Színarany Zsigulival száguldoztak a hallgatók a Műegyetemen
szerző:
Palotai Nándor
Tetszett a cikk?
Cápaautó, Holdjáró, a Star Warsból ismerős BB-8, füstölgő Lada – néhány konstrukció, ami a hétvégén a Műegyetemen hetedik alkalommal megrendezett RobonAUT versenyen mérkőzött meg egymással. Az ifjú mérnökök önjáró robotautóinak felvonulása a fővédnök szerint a mérnöki pályát is népszerűsítette.
A versenyen az elmúlt évekhez hasonlóan ismét egy távirányítású játékautóból kellett egy teljesen önállóan működő robotjárművet alkotni. Ellenben amíg 2010-ben, az első RobonAUT alkalmával még egy markológéphez hasonló robot készítése volt a feladat, addig 2011-től kezdve már izzasztóbb, KRESZ-vizsgát idéző autós feladatokra kellett felkészülniük a csapatoknak, illetve járgányaiknak. A hallgatók a verseny előtt mindössze a várható akadályokról kaptak tájékoztatást, a versenypálya pontos felépítése egészen a megmérettetésig ismeretlen maradt.
Garaczi Tamás , SPOT
A verseny két fordulóból állt, az elsőben a csapatok autóinak a már fent említett elemekkel kellett megküzdenie egy ügyességi forduló során. Természetesen mindkét alkalommal számított a futott idő is. Az önjáró robotok vonalkövetési képességre alapozott ügyességi pálya eddig minden évben újabb akadályokkal bővült, ez idén sem volt másképp: a szombati versenyen ugyanis az előző évekhez képest már rádió adó-vevővel felszerelt indítókapuk mögül kellett indulniuk az automatizált versenyautóknak, továbbá a feladatok közé tartozott egy utánfutó felvétele és vontatása is.
A második, gyorsasági forduló során egy – szintén önműködő – biztonsági autó mögött megtett felvezető kör után már a sebességé volt a főszerep.
Az utolsó pillanat ereje
A versenyzők a távirányítós autókat szeptemberben kapták meg. Idén összesen 17 csapat indult, ám a decemberi kvalifikációt követően a verseny idejére ez a szám már 11-re csökkent. A szintén mérnök konferanszié által a verseny közben megosztott bennfentes információk alapján Murphy idén is megdolgoztatta a résztvevőket, így nem csoda, ha ebben az évben is akadtak olyanok, akiket a korábban még hibátlanul működő autójuk végül az utolsó pillanatban mégiscsak cserbenhagyott.
Akiknek azonban sikerült elindulniuk, azok sem voltak könnyű helyzetben, ugyanis a legtöbb csapat átlagosan aznap reggel hat-hét körül végezte el az utolsó simításokat az autóján, de akadt olyan formáció is, amely reggel 8 óra 50 percre lett kész a dizájnnal. Az autókat legkésőbb reggel kilencre le kellett adni. További érdekesség – és a kihívás nagyságát is mutatja –, hogy a szervezők és a csapatok egybehangzó állítása szerint, egy-egy autóban nagyjából 5-600 munkaóra lehet.
Garaczi Tamás , SPOT
A színarany Ladától a négykerekű BB-8-ig
Ami a kreatív megoldásokat, illetve a rendhagyó designelemeket illeti, a hallgatók idén is kitettek magukért: a versenyzők közül a Senior kategóriában idén másodjára indult Második Helyezett csapat egy színarany Ladával borzolta a kedélyeket, ami még (egy beépített elektromos cigarettának köszönhetően) az autentikus kékes füstöt is a „nagy elődökhöz” hasonlóan eregette. A menő Lada egy FM-rádiót is tartalmazott, amit végül a versenyre sajnos nem sikerült beüzemelni, így a nyolcvanas-kilencvenes évek legnagyobb slágerei sajnos hiányoztak a zseniálisan korhű összképből.
A versenyen indult továbbá egy tűhegyes fogakkal ellátott cápaautó, mellyel a Slackers csapata riogatta a nagyérdeműt. Az AstronAUT tagjai egy holdjárót küldtek harcba, a LegonAUT csapata – nevükhöz híven – pedig egy tűzpiros Lego-versenyautóval készült. A PadaWANs of CANobi tagjainak köszönhetően a versenyen tiszteletét tette a legutóbbi Star Wars filmből ismert BB-8 egyik hazai verziója is, csak hogy egy párat említsünk a rendhagyó járművek közül.
Az ötletes megoldások azonban nem korlátozódtak pusztán a külsőségekre, ugyanis a fentebb már említett elektromos cigaretta beépítésén túl, műszaki szempontból is láthattunk egyedi megoldásokat: a Cortex Corvette csapata például egy mini-LCD-kijelzőt épített be az autójába, hogy ezzel is megkönnyítsék a saját dolgukat. A Látomás tagjai pedig a többiekkel ellentétben például nem szenzorokkal, hanem egy úgynevezett vonalkamerával pásztázta a talajon futó jelzéseket. Legjobb tudomásuk szerint ezzel előttük még senki sem próbálkozott a versenyen.
: Garaczi Tamás , SPOT
Ambiciózus tervekben sem volt hiány, ugyanis volt olyan csapat, ami eredetileg egy Raspberry Pi-vel, valamint egy rendes webkamerával szerette volna elindítani az autóját. Ezen kívül még a kerekek tapadásának javításáért alakult ki hatalmas verseny a hallgatók között: a megoldások között láthattunk például fürdőszobai csúszásgátlóval, illetve szilikonos pluszborítással ellátott, de még külön portalanító kefékkel megtoldott kerekeket is.
Több mint tízezer mérnök és informatikus hiányzik a magyar gazdaságból
Tevesz Gábor, a BME Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének docense, a verseny fővédnöke a hvg.hu-nak elmondta, a RobonAUT célja ugyan elsősorban a műegyetemi hallgatók gyakorlati képzésének elősegítése, de ezen túlmenően társadalmi célt is teljesít, ugyanis ma Magyarországon nagyjából tízezres nagyságrendű a hiány a képzett műszaki szakemberek tekintetében.
Ezért a RobonAUT egy másik fontos célkitűzése a gyermekek „megfertőzése”, azaz érdeklődésük felkeltése a természettudományok, illetve a műszaki pálya iránt. Mint mondta, a végzett hallgatók számát tekintve a BME jelenleg is a teljesítőképességének a határán lavíroz, ám a piacnak a mostaninál is sokkal több képzett mérnökre lenne szüksége.
A szakemberek iránti fokozott igényt a rendezvény támogatottsága is alátámasztani látszik, ugyanis egyre több szponzor száll be a RobonAUT lebonyolításába. Erre szükség is van, mert egy-egy befejezett autó nagyjából 100-120 ezer forintnyi értéket képvisel, amit ha megszorzunk az indulók számával (azaz 17-el), illetve hozzáadjuk a rendezés költségeit akkor már többmilliós nagyságrendű összeget kapunk.
Garaczi Tamás , SPOT
Öröm az ürömben, hogy a szakemberhiány legalább érdekeltté teszi a cégeket abban, hogy együttműködjenek az oktatási intézményekkel, ennek eredményeképpen pedig egy végzett mérnők jó eséllyel el is tud helyezkedni a szakmájában. Tevesz Gábor ennek kapcsán elárulta, hogy a gyakorlatban is sokat segít a műegyetemi hallgatókon a cégekkel való együttműködés. Egyes cégek örömmel ajánlanak szakdolgozat és diplomaterv témákat a diákok számára, ezzel is még inkább a gyakorlat felé mozdítva a képzést. A támogatók között akadnak olyan cégek is melyekkel együttműködve sikerrel szerveztek látogatásokat, illetve nyílt napokat a hallgatók számára. Példaként a rendezvény több szponzorát, az Evosoftot, a Lightware-t és a Knorr-Bremsét emelte ki, ahol már jártak BME-s diákok látogatáson, és amelyeknél tudomása szerint jelenleg is több egykori diákja dolgozik.
Idén is a Második Helyezett lett a második helyezett
Az első alkalommal indulókat tömörítő Junior kategória győztese végül idén a BB-8-al operáló PadaWANs of CANobi lett, a második helyet – mindössze egy pont különbséggel – a LegonAUT, a harmadik helyezést pedig a Látomás szerezte meg. A versenyen már második alkalommal, azaz a Senior kategóriában indultakat is magában foglaló közös rangsor első helyezettje az IntelliGents, a második helyezett a tavaly is másodikként végzett Második Helyezett csapat lett, az összesített rangsor harmadik helyén pedig a PadaWANs of CANobi landolt.
Az ötletes nevű Második Helyezett csapat egyébként nagyon erősen rászolgált a nevére, ugyanis nemcsak a tavalyi, illetve az idei versenyen, de még a közönségdíjasok között is a második helyen végzett. A sors iróniája, hogy mint kiderült, idén leginkább azért indultak el újra a RobonAUT-on, mert zavarta őket a második hely.