Tetszett a cikk?

Sanghajban mutatta be a 40 évig Párizsban élő magyar festőművész alkotásait a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány

A Kovács Gábor Művészeti Alapítvány (KOGART) és a Liu Haisu Art Museum több éves közös együttműködésének új állomása a sanghaji kortárs művészeti múzeum frissen átadott épületében 2017. augusztusában Egy magyar festő Párizsban címmel megrendezésre kerülő Csernus Tibor gyűjteményes kiállítás. Az augusztus 27-ig látható tárlat a magyar művész életművét olyan nemzetközi kontextusban mutatja be a kínai közönségnek, amely elsősorban Csernus fontos témáit és műfajait vizsgálva próbál képet adni a 20. századi magyar művészet egyik meghatározó festőjének munkásságáról.

Csernus Tibor egy kis magyar faluból, Kondorosból származik, de Párizsban találta meg a számára legmegfelelőbb szellemi kisugárzást a Bateau-Lavoir műteremházban, ahol egykor Picasso és Braque is dolgoztak, s amelynek fél kilométeres körzetében élt és festett Degas, Manet, Toulouse-Lautrec vagy éppen Van Gogh. És Csernus, aki a párizsi Montmartre-on lévő műtermének magányában is megmaradt magyar festőnek.

Csernus Tibor hatalmas életműve a posztimpresszionizmust és francia avantgárdot ötvöző festészettől a szürnaturalizmuson, majd a hiperrealizmuson, később a neobarokk Caravaggio-parafrázisokon át az egészen szabad és áramló expresszív festészetig terjed. Az örökösen kereső-kísérletező Csernus szenvedélyesen kutatta a festészet mesterségének lehetőségeit, a tradíció újraértelmezésének módszereit. A cél mindegyik esetben ugyanaz: újraalkotni a világot a festővásznon a lehető legnagyobb intenzitással. Hogy a kép olyan legyen, mint a világ, ha már a világ sohasem lehet olyan, mint a kép. A világ pedig hol félelmetes, hol ragyogó és derűs, de leggyakrabban a két oldal átjárja egymást. Ennek az átjárásnak a bemutatását – amely egyúttal a teljesség megmutatását is jelenti – nagyon kevesen vállalták fel. Mert, mintha egyszerre legalább két ember kellene ehhez: egy józanul reális, a világ tárgyi gazdagságára érzékeny művész és egy látomásos, rendkívüli képességekkel megáldott festő, aki e tárgyi gazdagságon keresztüllátva felvillanni engedi az ősképek fényét is. A két művész Csernus Tibor személyében egy és ugyanaz.

Csernus Tibor: Piac

Az Alapítvány már 2004-es alapításakor is fontosnak tartotta, hogy ne csak a magyar, de a külföldi közönséggel is megismertesse a magyar képzőművészetet. A sanghaji kiállításon túl 2017. augusztusában ennek Kolozsváron is eleget tett, hiszen az ázsiai megnyitó után egy héttel Szalay Lajos grafikus bibliai témájú alkotásaiból rendezett tárlatot a Kolozsvári Művészeti Múzeumban. A kiállítás annak a sorozatnak a harmadik állomása, amelyet az alapítvány a Debreceni Református Hittudományi Egyetemmel közösen indított útjára a reformáció 500. évfordulója alkalmából.

Szalay Lajos: Angyal

Nem csak a hazánkban és külföldön rendezett tárlatokkal, de oktatási programokkal is igyekszik a KOGART közelebb vinni a képzőművészetet a közönséghez. 2017. szeptemberében már sokadik alkalommal indítja el az úgynevezett festménybecsüs képzést, amely nem csak a szigorúan vett szakmai közönségnek, de azoknak is érdekes, akik szívesen fektetnék pénzüket műtárgyakba, vagy akiket hobbi-szinten, kikapcsolódásként foglalkoztat a téma. A művészettörténész hallgatók pedig egy olyan, az elméleti és gyakorlati órákat jól ötvöző képzésen vehetnek részt, amely jól kiegészíti egyetemi tanulmányaikat, és amely alapvetően nem része a felsőfokú képzésnek.

További információ a kiállításokról és a képzésről:

www.kogart.hu