MI-ügynök a HR-osztályon: Mire figyeljünk?
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
Szünetel az online rendelés, az érintésmentes fizetés és a boltok feltöltésével is gondok voltak. Nehezen megy a kibertámadás kezelése és ez súlyos pénzügyi problémákat okoz a láncnak. Pedig itt grillszezon és a tavaszi ruhák ideje.
Több Marks & Spencer (M&S) boltnak kiürültek a fizikai polcai és az online megrendelések is szünetelnek egy kibertámadás miatt az Egyesült Királyságban. A világszerte több mint 1400 üzletettel rendelkező kiskereskedelmi vállalatot nemrég érte egy jelentős kibertámadás, amit még nem sikerült teljesen orvosolni, így fennakadás állt be az ellátási láncolatban és a szolgáltatások ellátásában.
Az egyébként nemcsak ruhákat, hanem más dolgokat, például élelmiszert, háztartási cikkeket is árusító lánc polcait nem tudják feltölteni holmikkal a logisztikai elosztóközpontokból, ahogy árulni is nehezebben tudják azokat.
A vásárlók „teljesen üres” polcokról számoltak be néhány M&S élelmiszercsarnokban, ahogy több pultot be is zártak „technikai problémák” miatt. Ezzel egy időben M&S már több napja ideiglenesen leállította az online rendelések fogadását az Egyesült Királyságban és Írországban. Az érintésmentes fizetés és a click and collect szolgáltatás sem működik.
A brit sajtó szerint a vállalat munkaerőkölcsönzőn keresztül foglalkoztatott alkalmazottai közül több száz ember munkájára nem tartanak igényt az időszakban, több távmunkában melózó kollégát pedig kizártak a belsős rendszerekből.
Noha a M&S nem hozta nyilvánosságra a támadás részleteit, a hírek szerint zsarolóvírussal fertőzött rendszer helyreállítása még folyamatban van, több vásárló pedig elégtelen kommunikációra panaszkodott a cég részéről.
A BBC szerint több funkciót helyreállítottak a valamikor február vége és húsvéti hétvége közt bekövetkezett támadás óta, mint az ajándékkártyás fizetést vagy az átvételeket, ám új online rendelést leadni azóta sem lehet.
„Az incidens proaktív kezelésének részeként úgy döntöttünk, hogy néhány rendszerünket ideiglenesen offline állapotba helyezzük” – mondta a lánc szóvivője, így egyes üzletek csak korlátozottan elérhetőek.
A cég egy korábbi ügyvezetője úgy fogalmazott a BBC-nek, hogy az online rendelések leállítása “majdnem olyan, mintha levágnánk az egyik végtagunkat”. Meglátása szerint a baj nagy és komoly, csak a márka népszerűsége és ismertsége miatt van mozgásterük a vásárlói bizalom azonnali összeomlása nélkül.
Az M&S ruházati és háztartási cikkek harmadát az online platformokon adják el az Egyesült Királyságban. Legutóbbi pénzügyi eredményeik ez több mint egymilliárd fontot jelent. Az elmúlt néhány napban nyolc százalékot esett a részvényeik árfolyama, miután a cég bejelentette, hogy szünetelteti az online rendeléseket. Ez 650 millió font elillanását jelenti és minden nap. Míg nem működnek az online szolgáltatások minden nap több milliótól esik el a cég – írja az Independent.
A BBC azt is megjegyzi, hogy különösen rosszkor jött a támadás, mivel a tavasz közeledtével megugrik forgalom – rendszerint ilyenkor többen akarnak kerti felszerelést és grillt beszerezni.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
Ismertetjük azokat a részletszabályokat, amelyeknek július elsejétől meg kell felelniük a vállalkozásoknak.
Bár Magyar Péter szerint a Tisza-kormány erősen támaszkodna a hazahozandó uniós támogatásokra, a pártvezető által emlegetett 8 ezermilliárd forint forrás megszerzése biztosan kivitelezhetetlen.
Radványi Viktória a francia nagykövetség egyik ünnepségén találkozott össze a miniszterrel.